Gå til innhold

Niesen min kom til meg med et problem

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg er tanten til en som idag kom til meg med ef problem. Som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal svare paa. Jeg trodde jo at alt er greit, for hun er supersnill og liker jo aa gaa paa skolen, ulikt mine andre tantebarn(ikke alle). Hun er gode venner med flere i klassen, besfevenner med 1, og venner med resten.

Hun sier at det er en gutt som er rasist mot henne og spor om.hva hun burde gjore. Det er bare mot henne og ingen andre. Baade verbalt og fysisk,kan kalle henne javla kineser osv.dette er ikke fofbundet med covid, fordi det har skjedd i mange aar. Niesen min er utenlandsk opprinnelse og han er norsk hvis det har noe aa si.  Hun torr ikke aa snakke med foreldrene og laererene, da de kan gjore det "storre" og gi det mer "oppmerksomhet" hvis dere skjonner, og gjore det verre. Hun vil vite hvordan hun takler han og hverdagen generelt uten aa blande inn alle. Jeg vet ikke min arme raad. I mine dager paa skolen har jeg blitt spyttet paa og slatt saa a si hver dag, en dag sprakk det og jeg tok igjen. Det raadet kan jeg ikke gi henne da det ikke er lov aa fa igjen paa skolen, selv den andre har feil.

Hun gaar i 6.klasss.

Anonymkode: 18d01...4d1

Videoannonse
Annonse
Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)

Hm....litt vanskelig å gi råd om dette.

Om han også er fysisk er det jo ikke kun rasisme, men også voldelig mobbing.

Dette med rasistiske kommentarer kan man jo enten ignorere eller finne tilsvar på.

Men det hjelper jo ikke på det fysiske? 

Jeg tenker hun ikke kommer utenom å ta opp selve kjernen her - nemlig mobbingen.

Risikoen med å ta igjen verbalt eller svare klokere osv er økt fysisk vold? Han ønsker jo å ha overtaket. Får han det ikke verbalt kompenserer han vel bare om ingen er klar over atferden. 

Endret av Fnuggolina
AnonymBruker
Skrevet

Skrev feil. Han er ikke norsk hvis det har noe aa si. Men ikks samme som henne. Skjonner ikke at to utenlandske skal ha rasistiske holdninger mot hverandre? Har nok av det fra nordmenn..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hun torr ikke aa snakke med foreldrene og laererene, da de kan gjore det "storre" og gi det mer "oppmerksomhet" hvis dere skjonner, og gjore det verre.

Jeg skønner ikke helt hvor for det skulle bli værre av at hun tar det opp med foreldre og lærere? Jeg synes det høres ut som det riktige å gjøre her! Dette er mobbing, og hun fortjener å ha en god skolehverdag uten mobbing! Det er viktig å ta tak i, for mobbing kan ha psykologiske senvirkninger, det er dumt å sitte nå og si «det er ikke så farlig med meg», og så slite med depresjoner senere.

Anonymkode: 4f9b3...040

AnonymBruker
Skrevet

Fordi det kan i blaast opp til noe stort som innkallelse til foreldremoter, mellom dem og laererene.og hele klassen faae vite at hun ikke "takler" det. Hun vil ha raad om hvordan hun takler situasjonen uten aa blande inn alle.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Skrev feil. Han er ikke norsk hvis det har noe aa si. Men ikks samme som henne. Skjonner ikke at to utenlandske skal ha rasistiske holdninger mot hverandre? Har nok av det fra nordmenn..

Wow...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Lurer på hvem som er rasisten her. 

Anonymkode: 416bb...f82

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette hørtes veldig kjent ut! Har niesen din yngre søsken på samme skole? Det bør absolutt tas opp med lærerne.

Anonymkode: 3a783...fb3

Skrevet

Dette må man ta med skolen, uansett, noe annet ville være uansvarlig av deg som voksen.

Er for øvrig ikke uvanlig at forskjellige "etnisiteter" kommer med "rasistiske" utsagn mot hverandre i skolen, men da må det faktisk tas opp så man kan ordne opp. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skønner ikke helt hvor for det skulle bli værre av at hun tar det opp med foreldre og lærere? Jeg synes det høres ut som det riktige å gjøre her! Dette er mobbing, og hun fortjener å ha en god skolehverdag uten mobbing! Det er viktig å ta tak i, for mobbing kan ha psykologiske senvirkninger, det er dumt å sitte nå og si «det er ikke så farlig med meg», og så slite med depresjoner senere.

Anonymkode: 4f9b3...040

Det er faktisk en klar rettighet hun har. 

Jeg ville ha lyttet godt til det hun har å fortelle, og jobbet med å trygge henne på at lærer/skolen både kan og vil og har plikt til å hjelpe... Trygge henne på at hun får være med på prosessen, at hun ikke blir "kastet til ulvene" ved å varsle. Hun viser deg stor tillit ved å fortelle om dette. Det vil hjelpe henne om du viser tillit til skolens evne til å hjelpe.

Endret av Fotgjenger
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Fordi det kan i blaast opp til noe stort som innkallelse til foreldremoter, mellom dem og laererene.og hele klassen faae vite at hun ikke "takler" det. Hun vil ha raad om hvordan hun takler situasjonen uten aa blande inn alle.

Å ta dette opp med skolen og foreldre er det rette i denne situasjonen. Hun har rett på en trygg skolehverdag. Skolen har plikt til å gjøre noe med dette og sette en stopper for det. 

Min sønn ble selv mobbet på skolen. Han ble slått og kalt stygge ting. En lærer som var ute så tilfeldigvis (heldigvis) at mobberen slo sønnen vår. Vi ble informert med en gang og det ble tatt tak i. Det jeg syntes var ganske dumt, var at sønnen vår ikke sa noe til oss. Hadde han gjort det, så kunne dette blitt tatt tak i mye tidligere (det hadde pågått en stund) . Dette var på slutten av barneskolen (6/7 klasse). De gikk også i samme klasse, desverre. Jeg vil ikke snakke stygt om barn, men denne mobberen var en jævel og var alltid ute etter sønnen min.

Endret av Kittykat
AnonymBruker
Skrevet

De største rasistene er faktisk ikke etniske nordmenn.

Anonymkode: b8e0b...e83

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skriver du med dobbel aa istedenfor å, o istedenfor ø og f istedenfor t ?

Anonymkode: fc0be...92d

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du bør selvfølgelig råde henne til å fortelle det til læreren selv om hun ikke vil det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...