Gå til innhold

Startlån fra kommune

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har fått startlån og har peiling på det?

Vi hadde begynt å spare i 2019 men jeg mistet jobb grunnet korona så vi fikk ikke lagt noe mer på bsu. Vi har kun klart å samle ca 45.000kr. Jeg er gravid og vi blir nødt til å flytte fordi vi har ikke plass til barnet her vi bor nå, men vi tenkte da at istede for å leie et sted som blir enda dyrere enn det vi betaler nå så kunne vi søke om startlån fra kommune og kjøpe leilighet istede. Vi har dessverre ingen som kan være kausjonist for oss.
Vi har lest litt på det med startlån og unge i etableringsfase får ikke støtt men barnefamilie gjør og jeg er litt usikker her på om vi er egnet til det. Jeg er 24 år og samboeren min er 28.

Jeg har ikke noe jobb nå enn det at jeg selger kunst jeg lager sjøl (det er ikke mye) og samtidig får jeg dagpenger, samboeren min har fast jobb og tjener ca 420.000 i året. 
Noen som vet om vi hadde klart å få søknaden innvilget? Noen her som har fått startlån før?

Takk på forhånd! 

Anonymkode: 55976...874

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen her kan svare på om dere vil få den innvilget! Dere må først undersøke hva kravene i kommunen deres er, noen kommuner krever nemlig at man har minst et avslag på vanlig lån før søknaden til husbanken vil bli behandlet! 
og du burde be en moderator om å flytte tråden til underforumet den hører hjemme i, nemlig forbruker-forumet!

Anonymkode: c7fd9...c50

Skrevet

Jeg har jobbet med søknader om startlån tidligere, altså hjulpet mennesker å skrive søknad. De som fikk det innvilget var enslig forsørgere, uføre trygdede og andre som jobbet 100% og ikke hadde mulighet til å bedre økonomien på 123. Alle jeg søkte for hadde fast inntekt. Noen av de som fikk avslag var delvis studenter, jobbet deltid. 
Det er jo bare å søke, verste som skjer er avslag. 
Det er ikke lett å si om dere vil få innvilget, det varierer noen ganger fra kommune til kommune, men uten fast inntekt vil jeg tippe på avslag.

AnonymBruker
Skrevet

Høres helt feil ut at dere skal få, når dere har mulighet til å jobbe og å spare som alle andre. Mister du jobben så må du finne deg en ny og du sier dere har BSU. 
Startlån fra kommune er ment som en nødløsning for de som ikke har noen andre muligheter. De som ikke kan spare og som ikke får lån andre steder. 

Anonymkode: 4ca8e...bda

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer veldig fra kommune til kommune, og spørs helt hvordan øvrige banker behandler dere. Det faktum at du har en samboer og et barn, samt en samlet inntekt (på 6-700 000?) kan bety at dere vil ansett som tilstrekkelig bemidlede til at dere ikke får. Husk at Husbanken som regel også bare gir støtte til å kjøpe det billigste på markedet.

Jeg fikk Husbanklån, men med en inntekt på 250 000. Jeg fikk bare nok lån til å kjøpe blant de rimeligste boligene i kommunen.

Anonymkode: 336e8...59a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...