Gå til innhold

Varmluft eller over/undervarme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker alltid over/undervarme når jeg steker kyllingfilet i ovnen for jeg mente jeg hadde lest at man ikke burde bruke varmluft til kjøtt. Hva blir forskjellen? Hva bruker dere?

Anonymkode: 19541...66a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker varmluft til alt og det funker. Men nå er nå ikke jeg årets kokk heller... 😄 

Anonymkode: 7eba5...769

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker varmluft til alt og det funker. Men nå er nå ikke jeg årets kokk heller... 😄 

Anonymkode: 7eba5...769

Ikke jeg heller! Men jeg bruker aldri varmluft til noe, vet egentlig ikke når man bør bruke det faktisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker stort sett over og undervarme til alt. Bruker varmluft når jeg skal steke flere brett samtidig. 

Aldri hørt om at varmluft ikke skal brukes på kjøtt da. 

Anonymkode: 572fb...3b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker varmluft til alt fordi over/undervarme ikke virker på ovnen min 🙄 

Har aldri brukt det tidligere, irriterer meg enormt mye. Jeg syns kjøtt blir tørrere og må alltid justere steketiden på ting for at det skal bli riktig 🤪

Anonymkode: d28b0...df0

AnonymBruker
Skrevet

I britiske oppskrifter oppgis alltid alle ovnsretter med steketemperatur for både "vanlig" stekefunksjon og varmluft. Steker man på varmluft skal temperaturen være litt lavere. Så det tilsier jo at man skal kunne bruke det på "alt".

Selv gjør jeg imidlertid ikke det. for jeg synes at varmluft tørker ut råvarene litt mens den steker - de fønes liksom. :ler: Noen ganger vil man ikke det, som når man steker kaker eller kjøtt/fisk, mens andre ganger er det faktisk helt nødvendig, som når man lager båtpoteter av svært vannholdige nypoteter om sommeren, og ønsker dem sprø og gyldne - da kjører jeg varmluft og høy temperatur hele steketiden, og får fantastiske poteter. Så alt av grønnsaker som skal tørkes litt ut for å få fin karamellisering/stekeskorpe bruker jeg varmluft på (feks paprika, aubergine, rotgrønnsaker).

Anonymkode: 85883...d21

Skrevet

Jeg bruker varmluft hvis jeg vil steke flere ting/brett på en gang, ellers over/undervarme. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...