AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #1 Skrevet 31. mars 2021 Er det mulig å redde buksbom som har begynt å bli gul? De var nye i fjor. Har noen små, runde kuler og noen «trær» med kuler av blader (ca 1 meter høye). De står ikke i potter, men i bed som er ca 30 cm brede og 40 cm dype (under er det stein). Forklarte hos butikken hvordan de skulle stå, og fikk ingen innsigelser på det. Men nå har de begynt å få gule blader😩 What to do? Anonymkode: 4c8a1...9a3
Mt3 Skrevet 31. mars 2021 #2 Skrevet 31. mars 2021 Spørs om de har fått for lite vann gjennom vinteren, men en kan alltids vanne de nå utover og se om du berger de. Litt gult/brunt pga vind og sol er vanlig og bare klippes bort.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #3 Skrevet 31. mars 2021 Antagelig må du kjøpe ny. Når sola står på og bakken fortsatt er frossen skjer dette. Vanlig på thuja og Anonymkode: a080b...2f2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #4 Skrevet 31. mars 2021 Du kan prøve å dekke de til. Anonymkode: ea709...eb6
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #5 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan prøve å dekke de til. Anonymkode: ea709...eb6 De er allerede døde. Det er for seint å dekke de til nå. Greinene er alt tørket inn Anonymkode: a080b...2f2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #6 Skrevet 31. mars 2021 Våre ble gule i fjor etter vi hadde plantet de i bed på våren. Det gikk seg til utover sommeren. Men, vann mye. Så skal du se det kommer nye grønne skudd som dekker det gule:) du kan også dekke de til nå i vårsolen. Anonymkode: 62216...392
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #7 Skrevet 31. mars 2021 Buksbom skal dekkes til på senvinter og våren fordi de blir solsvidd. Det er mest sannsynlig grunnen til at bladene er gule. Så dekk de til nå. Mest sannsynlig vil de komme seg til sommeren. Bare pass på å vanne og gjødsle dem godt, men det er ikke noe vits i å gjøre det før tela har gått. Anonymkode: 71e59...417
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #8 Skrevet 31. mars 2021 Buksbom burde dekkes til på vinter/vår dersom de står i mye sol, hvis ikke blir de solbrent. Hvis de er helt gule er det en mulighet for at de har dødd, men jeg hadde allikevel tatt meg bryet med å dekke de til med litt strie og vanne godt, så kan det hende de kommer seg igjen. Men det lønner seg som sagt å skjerme dem fra vårsola, så det burde du regne med at du må gjøre fremover dersom de er i live eller du skaffer nye. Det gule kan du bare fjerne, det er dødt, men ikke klipp i sola eller de varmeste sommerdagene heller, det kan også gjøre at de tørker ytterligere ut. Anonymkode: 97c93...1e7
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #9 Skrevet 1. april 2021 Takk for alle svar! Burde sagt det i hovedinnlegget - de står i skygge. Så vidt litt sol tidlig på dagen, men etter 11-12 er det ingenting. Så solsvidd tror jeg ikke de blir?  TS Anonymkode: 4c8a1...9a3
Gjest Mr Bergen Skrevet 1. april 2021 #10 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Takk for alle svar! Burde sagt det i hovedinnlegget - de står i skygge. Så vidt litt sol tidlig på dagen, men etter 11-12 er det ingenting. Så solsvidd tror jeg ikke de blir?  TS Anonymkode: 4c8a1...9a3 Kan de rett og slett ha fryst i hjel? I Bergen har det vært uvanlig kalde perioder denne vinteren og ser masse slitne buksbomer og helt visne tujahekker
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #11 Skrevet 1. april 2021 Jeg vil også tro det er kulda da. Norge er helt i ytterkant for det buksbom tåler av kulde, så hvis du ikke har pakket dem inn i vinter har de nok hatt det vanskelig i kulda. Anonymkode: 71e59...417
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå