Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min har nettopp fått seg en jobb. Han tar nettbasert studier også. Han betaler meg for mobilregingen sin. Og så spurte jeg om han kunne kjøpe mat siste uken før jeg fikk lønn. Jeg har det trangt økonomisk. Han har bare fått 1 lønn og den brukte han på tull og tøys egentlig. Bør jeg følge med på hva han bruker penger på? Han er jo 20 år så føler det blir feil. Men vil jo at han skal bli fornuftig med penger 

Anonymkode: a8100...b47

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han betaler deg for mobilregningen sin? Hva mener du?
Bor dere i samme hus?

Anonymkode: 46593...010

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Han betaler deg for mobilregningen sin? Hva mener du?
Bor dere i samme hus?

Anonymkode: 46593...010

Han bor hjemme. På mobilen står jeg som betaler. 

Skrevet

Er jo litt seint nå å lære han å bli fornuftig med penger.. :P 

Men dere får ta en prat om hva han skal betale når han bor hjemme og jobber mens han studerer.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han bor hjemme. På mobilen står jeg som betaler. 

Det bør du slutte med! Du bør også ta en symbolsk sum i husleie som går til mat, strøm, nett etc.

Anonymkode: 71ed7...243

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det bør du slutte med! Du bør også ta en symbolsk sum i husleie som går til mat, strøm, nett etc.

Anonymkode: 71ed7...243

Hvorfor en symbolsk sum?

I den alderen spiser de som hester så at han betaler full pris for maten skulle bare mangle.  Å Om han betaler etpar tusen for husleie er det ikke urimelig det heller.

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (1 time siden):

Hvorfor en symbolsk sum?

I den alderen spiser de som hester så at han betaler full pris for maten skulle bare mangle.  Å Om han betaler etpar tusen for husleie er det ikke urimelig det heller.

Ja, det er sant. Jeg vet at mange av hans venner ikke betaler hjemme. Men der tjener foreldrene veldig mye. Men jeg får det så vidt til å gå rundt. Hvis han får utbetalt f eks 15 000. Er det innafor at han betaler 3000 kr da til mat, strøm, husleie og mobil? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lar du ham bo gratis hos deg? Da jeg var ferdig med videregående (altså da jeg var 19) måtte jeg ha begynt å betale husleie hvis jeg hadde fortsatt å bo hjemme. Noe jeg synes er helt innafor!

Anonymkode: 383de...88d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet et år og bodde hjemme hos foreldrene mine. Nå bor jeg alene og klarer meg selv. Er veldig glad foreldrene mine ikke var så griske at de tok penger når jeg bodde hos dem.

Anonymkode: a9670...dd5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lar du ham bo gratis hos deg? Da jeg var ferdig med videregående (altså da jeg var 19) måtte jeg ha begynt å betale husleie hvis jeg hadde fortsatt å bo hjemme. Noe jeg synes er helt innafor!

Nå har han kun fått 1 lønn. Men planen er at han skal betale ja. Jeg vet at mange foreldre setter de pengene på sparekonto til de skal kjøpe leilighet. Men jeg trenger de pengene til det store sluket. Er det feil av meg?

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, det er sant. Jeg vet at mange av hans venner ikke betaler hjemme. Men der tjener foreldrene veldig mye. Men jeg får det så vidt til å gå rundt. Hvis han får utbetalt f eks 15 000. Er det innafor at han betaler 3000 kr da til mat, strøm, husleie og mobil? 

Det er bra de lærer seg at alt faktisk koster. 3000 synes jeg ikke er noe upris. La han ta over mobilabonnementet selv også.  Gutten er 20 år så la han ta ansvar.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg slet et år og bodde hjemme hos foreldrene mine. Nå bor jeg alene og klarer meg selv. Er veldig glad foreldrene mine ikke var så griske at de tok penger når jeg bodde hos dem.

Mine foreldre krevde heller ikke betaling av meg da jeg bodde hjemme de første årene som student, men så hadde de det heller ikke trangt økonomisk, slik ts skriver hun har. Jeg har full forståelse for at foreldre kan ønske noe betaling når 20-åringen som har en jobb bor hjemme.

Anonymkode: 531c2...bff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Nå har han kun fått 1 lønn. Men planen er at han skal betale ja. Jeg vet at mange foreldre setter de pengene på sparekonto til de skal kjøpe leilighet. Men jeg trenger de pengene til det store sluket. Er det feil av meg?

Ja, det synes jeg er feil. Han kan heller bruke de pengene på egenkapital. Er så trist med foreldre som ikke hjelper barna ut på boligmarkedet. 

Anonymkode: 94ce7...63c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sønnen min har nettopp fått seg en jobb. Han tar nettbasert studier også. Han betaler meg for mobilregingen sin. Og så spurte jeg om han kunne kjøpe mat siste uken før jeg fikk lønn. Jeg har det trangt økonomisk. Han har bare fått 1 lønn og den brukte han på tull og tøys egentlig. Bør jeg følge med på hva han bruker penger på? Han er jo 20 år så føler det blir feil. Men vil jo at han skal bli fornuftig med penger 

Han burde betale for maten han spiser, og være med på å betale strøm. Om han betaler 4-5000 og får mat av deg, så burde det være greit? Og om han vil ha noe annet må han betale selv? 

Anonymkode: 8b17d...194

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Om foreldrene dine hadde råd til å ha deg boende hjemme, er det bare bra. Dessverre er det mange foreldre og aleneforeldre som har lite penger og har ikke råd til å fø på voksne barn. Da er det riktig å betale for seg for mat og strøm om man etter hva man har råd til. 

Anonymkode: 8b17d...194

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvis du sliter, så blir det jo noe helt annet? Foreldrene mine ville jo latt meg bo hjemme gratis fremfor at jeg sov på gaten, liksom. Men sønnen til TS jobber jo, og hun sliter.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Klart han ikke skal betale for å bo der, men må betale sine egne ting som mat osv.

Anonymkode: af260...919

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Nettopp,, kan lure på hvorfor noen får barn. For å behandle de som dritt? Nei, du som foreldrer som valgte å produsere dette mennesket. Da får du faen meg stille opp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn ja. Etter fylte 18 år anses man som voksen, og man bør følgelig betale for seg - og ta ansvar, slik som alle ansvarlige mennesker. Han burde helt klart betale for seg. 

Anonymkode: 2492a...64a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nettopp,, kan lure på hvorfor noen får barn. For å behandle de som dritt? Nei, du som foreldrer som valgte å produsere dette mennesket. Da får du faen meg stille opp.

Måten man stiller opp på som forelder er ved å oppdra barna til å klare seg selv og gi dem ansvar.

Anonymkode: 7b068...d54

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...