Gå til innhold

AstraZeneca bytter navn til Vaxzevria.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

.

Anonymkode: 9b6da...a70

Skrevet

Den har ikke skiftet navn, den har fått et navn.

Det er typisk knyttet til når de skal forberede å gå igang med ordinært salg over disk, da får den ett varemerke.

Kan være de tenker lisensiere den allerede.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Astrazeneca har ikke byttet navn.

Det er et gigantisk framasøytisk selskap, etablert i 1992.

Anonymkode: ad03c...502

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

AstraZeneca er navnet på produsenten. Vaksinen har ikke hatt noe eget navn tidligere, men får det nå. :) 

Anonymkode: cd56d...fbe

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Druid skrev (21 minutter siden):

Den har ikke skiftet navn, den har fått et navn.

Det er typisk knyttet til når de skal forberede å gå igang med ordinært salg over disk, da får den ett varemerke.

Kan være de tenker lisensiere den allerede.

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Astrazeneca har ikke byttet navn.

Det er et gigantisk framasøytisk selskap, etablert i 1992.

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

AstraZeneca er navnet på produsenten. Vaksinen har ikke hatt noe eget navn tidligere, men får det nå. :) 

Anonymkode: cd56d...fbe

Da tror jeg dere må melde i fra til vg, Dagbladet, abcnyheter osv at de sprer løgn. 

20210331_205521.thumb.jpg.5029e79db42e835f2b4690ca70a4b616.jpg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Da tror jeg dere må melde i fra til vg, Dagbladet, abcnyheter osv at de sprer løgn. 

Nei, har ikke noe behov for det egentlig.

Men var du ikke klar over dette? Eller prøver du å si det ikke stemmer?

AstraZeneca er et selskap som årlig omsetter for milliarder av kroner, og har gjort det i en årrekke.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Og du. Kanskje du burde lese selv. 

"bytter navn PÅ VAKSINEN".

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Så nei, det er ingen som sprer løgn (bortsett fra deg da, om du vil kalle det løgn (ref. tittel på tråden)).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Så nei, det er ingen som sprer løgn (bortsett fra deg da, om du vil kalle det løgn (ref. tittel på tråden)).

Virkelig? Du klarte ikke å lese innlegget, og deretter se hva det står på linken? Du skjønte ikke at det var vaksinen det er snakk om, og at jeg har kortet ned overskriften for enkelhetens del? 

Selvsagt er det vaksinen jeg snakker om, hva ellers fra det selskapet diskuteres i disse dager mener du? 

• Liker 1
Skrevet

Vaksinen har ikke byttet navn. Den har fått et preparatnavn. Så enkelt, men tydeligvis veldig vanskelig for både medier og andre å forstå. Pfizer sin vaksine heter ikke Pfizer, men Corminaty. 

Moderna sin vaksine kalles for øyeblikket COVID-19 Vaccine Moderna. Den kommer også til å få et preparatnavn på et tidspunkt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (Akkurat nå):

Vaksinen har ikke byttet navn. Den har fått et preparatnavn. Så enkelt, men tydeligvis veldig vanskelig for både medier og andre å forstå. Pfizer sin vaksine heter ikke Pfizer, men Corminaty. 

Moderna sin vaksine kalles for øyeblikket COVID-19 Vaccine Moderna. Den kommer også til å få et preparatnavn på et tidspunkt.

Takk for informativt svar! :)

Dette var jeg ikke klar over, nei. 

Hvorfor velger mediene å skrive at den bytter navn, da? Veldig misvisende i så fall. Personlig syns jeg det er lett å tolke det dithen at de ikke lengre vil assosieres med det tidligere navnet.. 

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke Max Vax? Vi kunne sagt Max Vax mekker Vax.

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Takk for informativt svar! :)

Dette var jeg ikke klar over, nei. 

Hvorfor velger mediene å skrive at den bytter navn, da? Veldig misvisende i så fall. Personlig syns jeg det er lett å tolke det dithen at de ikke lengre vil assosieres med det tidligere navnet.. 

Ved å skrive på en slik måte får de solgt mere nyheter og genererer flere klikk. Lurer du på om en sak kan stemme eller ei, så sjekk uavhengige kilder. Ikke stol på at mediene gir deg den fulle og hele sannheten. Det skal sies at norske medier ikke er av de verste altså.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (43 minutter siden):

Ved å skrive på en slik måte får de solgt mere nyheter og genererer flere klikk. Lurer du på om en sak kan stemme eller ei, så sjekk uavhengige kilder. Ikke stol på at mediene gir deg den fulle og hele sannheten. Det skal sies at norske medier ikke er av de verste altså.

Men hvor dypt skal man egentlig gå for å finne kilder? På EMA (EUs legemiddeltilsyn) står også vaksinen omtalt som 'tidligere covid-19 vaksine astraZeneca', og da vet jeg ikke helt lengre hvilke kilder man eventuelt skal bruke? 

Jeg pleier selvsagt å prøve å sjekke opp i at kildene stemmer, men når 5-6 forskjellige sider (ink ema) omtaler det på samme måte, så kommer en til slitt til et punkt hvor en må slå seg til ro med at det sikkert er noe sannhet i det. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men hvor dypt skal man egentlig gå for å finne kilder? På EMA (EUs legemiddeltilsyn) står også vaksinen omtalt som 'tidligere covid-19 vaksine astraZeneca', og da vet jeg ikke helt lengre hvilke kilder man eventuelt skal bruke? 

Jeg pleier selvsagt å prøve å sjekke opp i at kildene stemmer, men når 5-6 forskjellige sider (ink ema) omtaler det på samme måte, så kommer en til slitt til et punkt hvor en må slå seg til ro med at det sikkert er noe sannhet i det. 

Men på nettsiden til EMA står den jo oppført som Vaxzevria? At de også nevner previously covid 19 vaccine Astra Zenica er jo fordi den var kjent under denne betegnelsen tidligere. Når det gjelder den norske felleskatalogen tar det tid før den blir registrert med det nye preparatnavnet. Men akkurat den prosessen kan kanskje @Robert Koch si noe om?

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Akkurat så dypt. Et blikk på betegnelsen var nok til å forstå at vaksinen ikke hadde fått navn enda.

En journalist så en endringsmelding, forsto ikke konteksten og betydningen, og publiserte en sak uten å ha sjekket ut med noen som kunne fortalt hvorfor.
5 minutts filler sak, som så propagerte. Velkommen til internett nyheter.

Skrevet
50 minutter siden, Ulven said:

Men akkurat den prosessen kan kanskje @Robert Koch si noe om?

Det er vel strengt tatt legemiddelverket som har oversikt over formalitetene her.

For øyeblikket står den oppført i ATC-registeret under J07B X03 som “COVID-19 Vaccine AstraZeneca AstraZeneca inj. (chAdOx1-SARS-COV-2, covid-19-vaksine)”

Med mindre den blir avregistrert innen neste periodiske oppdatering av felleskatalogen (hvilket er lite trolig) vil jeg tro navneendringen blir implementert da.

• Opprett ny...