Gå til innhold

Barn uten språk


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 2,5 år gammel datter, hun kan rundt 10 ord fullt ut og noen halvveis (va som betyr vann f.eks.). Hun har veldig god forståelse av språk og når vi snakker forstår hva vi sier/ ber om - kast det i søppelet - så gjør hun det. Hun har ingen setninger. Jeg lurer på om noen har barn som var sent ute med språk som lærte språk og snakking på et sent tidspunkt, når og hvordan, hvor lang tid, hvordan, etc. Har oppfølging og støtte i barnehage. Trenger å høre at det går bra, de som jobber med dette og henne er veldig sparsommelige med informasjon, «store normalvariasjoner bla bla bla» for de vil ikke skuffe/ gi falske forhåpninger, etc.

 

Takk!

Anonymkode: b8f43...5d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hun har jo språk, bare veldig få ord foreløpig.

Endret av minister-mio
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjekket for vann i øret? Mange henger igjen pga det.

Anonymkode: fe081...e83

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er sjeldent, men normalt. De forbauser med å prate som en foss når de er åpne for det. 

Anonymkode: afb34...93b

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har 2,5 år gammel datter, hun kan rundt 10 ord fullt ut og noen halvveis (va som betyr vann f.eks.). Hun har veldig god forståelse av språk og når vi snakker forstår hva vi sier/ ber om - kast det i søppelet - så gjør hun det. Hun har ingen setninger. Jeg lurer på om noen har barn som var sent ute med språk som lærte språk og snakking på et sent tidspunkt, når og hvordan, hvor lang tid, hvordan, etc. Har oppfølging og støtte i barnehage. Trenger å høre at det går bra, de som jobber med dette og henne er veldig sparsommelige med informasjon, «store normalvariasjoner bla bla bla» for de vil ikke skuffe/ gi falske forhåpninger, etc.

 

Takk!

Anonymkode: b8f43...5d3


Hvorfor vil du høre at det går bra? Det er jo ingen her som kan svare på om jenta di er treg, men henter seg inn og får et normalt språk, eller om det er en språkforstyrrelse? Antar du skriver her fordi du er bekymret? Ta magefølelsen på alvor. Mener ikke nødvendigvis at du skal sette i gang masse på en gang, men hva med å be om et møte med bhg, snakk med helsesøster og dra til fastlegen. Få henvisning til ØNH lege. 
Ting tar tid. Viktig å starte nå.

Hvordan stimulerer dere språket?

Er hun normalt utviklet på andre områder?

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk hørselen hos ørespesialist. Er det hørselen som er problemet, vil det ikke «gå seg til». Snakker av erfaring. 

Anonymkode: a6764...4d1

  • Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg vil ikke si det er normalt, men det er en haug med grunner for at det skjer og de fleste er det mulig å gjøre noe med.

For det første tenker jeg at det er veldig positivt at hun forstår språk. Så problemet ligger i å snakke, si ordene selv.

En god start er å utelukke en vanlig grunn som øreproblemer, så dere må starte med besøk hos ØNH lege. Be fastlegen om henvisning. Hvis det ikke er noe med ørene, så kan det være mye annet også.

Et annet vanlig problem kan være relatert til anatomien i munnen og svelget. En utredning der kan være på sin plass for å utelukke det som grunn.

Når man har utelukket de rent fysiske grunnene man kan sjekke, er det få ting igjen som kan være årsak.

Er barnet flerspråklig? Det er ikke uvanlig at de begynner å prate senere selv om de forstår mye når man prater til dem.

Har det skjedd noe traumatisk i barnets liv? Noen barn kan midlertidig miste evnen å snakke og der er det psykolog som hjelper til.

Det finnes mange språkforstyrrelser hvor noen barn forstår alt, men snakker svært lite selv. Det kan skyldes mye, i verste fall er det noe feil i hjernedelene som har ansvar for produksjon av ord. At signaler ikke sendes riktig nedover på en måte. At man hører ordet i sitt hode, men klarer ikke produsere det med munnen. Men dette utreder man ikke hos en 2.5-åring, men noen år senere. Det er mye som kan være årsak før man når dit hvor man utreder deler av hjernen. For eksempel hvis barnet mestrer skriftlig språk, men kan fortsatt ikke snakke, så er det mer sannsynlig på en måte. 

Er det flere områder dere ser avvik på eller er det kun det verbale språket? 

Det beste dere kan gjøre uansett er å snakke mye til henne, uttale ordene sakte, gjenta og hver gang hun sier et ord, så viser dere begeistring, klapper med hendene og oppmuntrer henne - uansett om hun sier ordet riktig eller feil. Språk er ikke bare ordene vi sier. Språk er mye, mye mer enn det. Det er kanskje fristende å korrigere henne hvis hun uttaler feil, men ikke gjør det så åpenbart mens hun har få ord.

Dere kan for eksempel si: Ja! En hest! og klappe med hendene begeistret hvis hun sier est eller hes. Da har hun hørt det riktige ordet uten at det ble ''Nei, man sier ikke est, man sier hest''. 

Til slutt, det er veldig bra at det jobbes med dette i barnehagen, men ikke mist tid - sjekk det som kan sjekkes - ører og anatomi i munn og svelg. 

 

Endret av Drizzt
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min var vel omtrent der på den alderen. Fikk diagnose alvorlige spesifikke språkvansker noen år senere. Det byr absolutt på utfordringer, men hun har utviklet et funksjonelt talespråk. Går i 3. klasse, er ikke i nærheten av å lese og skrive. Kognitivt normalfungerende. 

Anonymkode: 6f0d0...8a7

AnonymBruker
Skrevet

Har en på 14 mnd som kan si maaange ord og sette sammen noe smått (se der f.eks) samtidig som barnet forstår absolutt alt vi voksne sier og gjør det som blir sagt, men det er tidlig ute også. 
 

Vil si 2,5 år er litt sent, men det er jo en grunn for at barnet ditt får oppfølging i barnehage og det er kjempe bra. Er nok mange som bare er litt sent ute :) Hva sier helsestasjonen? 

Anonymkode: 933ac...70d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har en på 14 mnd som kan si maaange ord og sette sammen noe smått (se der f.eks) samtidig som barnet forstår absolutt alt vi voksne sier og gjør det som blir sagt, men det er tidlig ute også. 
 

Vil si 2,5 år er litt sent, men det er jo en grunn for at barnet ditt får oppfølging i barnehage og det er kjempe bra. Er nok mange som bare er litt sent ute :) Hva sier helsestasjonen? 

Anonymkode: 933ac...70d

Denne tråden er for folk som har erfaring med sen språkutvikling. Ser ikke helt hva relevansen til ditt innlegg er. Det er faktisk mange barn det feiler noe og som ikke «bare er litt sent ute». Er man 2,5 år og såpass sent ute som TS sitt barn, så er det meget mulig at det er hørselsproblemer eller annet som må tas tak i. Dette må tas tak i av fagfolk og ikke av tilfeldige barnehagelærere. Ei heller av helsesøster - som kun er en generalist.

Anonymkode: a6764...4d1

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hos mi så løsnet det plutselig når hun var 2 år og 3 måneder! Var bekymret, men gikk fra 8 ord til setninger på 5 ord på en måned! 

Anonymkode: 1f371...c60

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har to barn og yngste på 18 måneder har allerede mye mer språk enn da eldste var to år. 

Mitt eldste barn snakket veldig sent, kunne si et par ord ved 11-måneders alder, men ordforrådet stod tilsynelatende bom stille, og det kom liksom ikke noe mer før rundt kanskje 18-19 måneders alder (da lærte hen å si "mamma", et ord jevnaldrende hadde sagt langt tidligere). Fortsatt ingen setninger og generelt lite bablete sammenlignet med andre toddlers. Fikk sjekket hørsel (lurt å gjøre uansett, for det er så fint å oppdage dette tidlig dersom det er hørsels/øreproblematikk), men den var fin, fikk tatt noen enkle kognitive tester (ikke full utredning) som viste at barnet lå innenfor normal, men nedre del. 

Da hen var 2 år ble vi henvist til PPT for en grundigere utredning. På grunn av ventetid og ferieavvikling tok det noen måneder før vi ble innkalt til første møte, og innen da (27 måneder gammel) hadde det skjedd en enorm utvikling. Barnet gikk fra å kun snakke enkeltord med begrenset ordforråd og tydelighet til å snakke hele setninger. Ikke bare enkle fraser som barn kan memorere ("se der!", "hva er det?"), men fullstendige formuleringer som "husker du da vi var på bondegården, mamma?". I tillegg begynte barnet å snakke mye "renere", r-ene var på plass og alle lydene var tydelig artikulert, med kun noen få unntak (v-lyden forsvant på starten av ord), og hen skåret plutselig over aldersgjennomsnittet på en del av delområdene i språktesten. 

Jeg synes så absolutt at det er verdt å følge med på barns språkutvikling, for det er mye hjelp å få dersom man får hjelpen tidlig, men synes også det er viktig å ikke katastrofetenke rundt en eventuell utredning. Barns utvikling skjer i rykk og napp, og for noen så kan det bare være så enkelt som at de siste brikkene må ha falt på plass før de orker å prøve. 

Anonymkode: ae933...d4f

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har 2,5 år gammel datter, hun kan rundt 10 ord fullt ut og noen halvveis (va som betyr vann f.eks.). Hun har veldig god forståelse av språk og når vi snakker forstår hva vi sier/ ber om - kast det i søppelet - så gjør hun det. Hun har ingen setninger. Jeg lurer på om noen har barn som var sent ute med språk som lærte språk og snakking på et sent tidspunkt, når og hvordan, hvor lang tid, hvordan, etc. Har oppfølging og støtte i barnehage. Trenger å høre at det går bra, de som jobber med dette og henne er veldig sparsommelige med informasjon, «store normalvariasjoner bla bla bla» for de vil ikke skuffe/ gi falske forhåpninger, etc.

 

Takk!

Anonymkode: b8f43...5d3

Hun har ganske bra språkforståelse i forhold til min på nesten 3. Men min har slitt med ting hele veien da.

Anonymkode: 4c52f...667

Skrevet (endret)

Vår datter var seint ute med språk. Altså, hun kunne noen få ord og setninger. Når hun var 3-4 år så sa svigermor at det virket som om at hun ikke hørte hva andre sa til henne. Man kunne spørre henne om noe og hun bare så på deg forvirret, uten å svare. Vi fikk dette undersøkt hos legen og det viste seg at hun hadde væske i mellomøret. Det ble satt inn dren og hun fikk også hjelp av logoped. Etter at det ble satt inn dren, så eksploderte ordforrådet hennes. 

Endret av Kittykat
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke unormalt at et barn på 2,5 år ikke snakker i setninger. Gi det litt mer tid. I mellomtiden kan dere sjekke hørselen og få en henvisning til øyelege for en grundig synsundersøkelse. 

Anonymkode: ce237...445

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke unormalt at et barn på 2,5 år ikke snakker i setninger. Gi det litt mer tid. I mellomtiden kan dere sjekke hørselen og få en henvisning til øyelege for en grundig synsundersøkelse. 

Anonymkode: ce237...445

Hva har synsundersøkelse med dette å gjøre? 

Ved 2,5 år kan man forvente at barnet setter sammen noen ord til setninger. Derfor er det helt riktig at barnet nå får oppfølging. Det trenger ikke være noen spesiell grunn til forsinkelse, men det kan være. Sjekk av hørsel er ofte standard å gjøre først, så det bør gjøres snarest om det ikke er gjort. 

Anonymkode: 8392e...edb

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

2-årskontrollen er satt til noen måneder (2/3/4 måneder) etter to år, blant annet fordi de så at toåringene som kom inn nære toårsdagen sin hadde lite språk, men bare noen måneder senere var da det virkelig løsnet for en stor andel av barna. 

Men en på to og et halvt år som kan så få ord ville jeg bedt om å fått utredet nærmere. Jo lenger man venter med noe som potensielt kan ha behov for ekstra støtte, jo mer kan det gå utover fremtiden. 

Anonymkode: 9c0bc...2c4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva har synsundersøkelse med dette å gjøre? 

Ved 2,5 år kan man forvente at barnet setter sammen noen ord til setninger. Derfor er det helt riktig at barnet nå får oppfølging. Det trenger ikke være noen spesiell grunn til forsinkelse, men det kan være. Sjekk av hørsel er ofte standard å gjøre først, så det bør gjøres snarest om det ikke er gjort. 

Anonymkode: 8392e...edb

På samme måte som hørsel bør synet sjekkes. 

Anonymkode: ce237...445

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På samme måte som hørsel bør synet sjekkes. 

Anonymkode: ce237...445

Fordi? 

Anonymkode: 8392e...edb

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som min jente på to og et halvt. Hun forstår alt vi sier på to språk, men sier svært få ord selv. De ordene hun sier er stort sett «kuttet». (K)om, (ba)nan, (k)att, koko (ekorn). 

Blir ikke fulgt opp på noen spesiell måte og verken helsestasjon eller barnehagen er bekymret. De sier det er vanlig, og særlig med barn som lærer to språk. 

Anonymkode: b16a6...205

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...