AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #1 Skrevet 31. mars 2021 Jeg har fått innvilget startlån fra kommunen (er ufør) og oppga at jeg hadde 660 000 i egenkapital. Har nå plutselig fått 340 000 i forskudd på arv fra mine foreldre. Må jeg da oppgi til Boligetaten at jeg har ekstra penger som kom plutselig, eller kan jeg bare kjøpe en litt dyrere leilighet? De ser jo hvor mye jeg har betalt for leiligheten når jeg sender inn kjøpskontrakten. Jeg tør ikke ringe saksbehandleren min i Husbanken, for han er ofte sur og vanskelig når jeg snakker med han og er redd de trekker tilbake lånet mitt. Noen som kjenner til Husbankens lånevilkår? Anonymkode: 1ab39...23b
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #2 Skrevet 31. mars 2021 Ja, du finner de på http://www.husbanken.no Anonymkode: d9122...84c
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #3 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, du finner de på http://www.husbanken.no Anonymkode: d9122...84c Takk, men det står ikke noe om akkurat det jeg lurer på. Ts Anonymkode: 1ab39...23b
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #4 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har fått innvilget startlån fra kommunen (er ufør) og oppga at jeg hadde 660 000 i egenkapital. Har nå plutselig fått 340 000 i forskudd på arv fra mine foreldre. Må jeg da oppgi til Boligetaten at jeg har ekstra penger som kom plutselig, eller kan jeg bare kjøpe en litt dyrere leilighet? De ser jo hvor mye jeg har betalt for leiligheten når jeg sender inn kjøpskontrakten. Jeg tør ikke ringe saksbehandleren min i Husbanken, for han er ofte sur og vanskelig når jeg snakker med han og er redd de trekker tilbake lånet mitt. Noen som kjenner til Husbankens lånevilkår? Anonymkode: 1ab39...23b Du svarer jo egentlig på det du lurer på selv her. De ser hvor mye du har kjøpt for når du sender inn kjøpekontrakten. Og det kan også endre på hvor mye du får i lån av dem, og om du i det hele tatt får lån av dem. De kan finne på å nedjustere lånet, og de kan finne på å si at du har såpass mye egenkapital at du fint kan ta opp lånet i en bank. De kommer i alle fall til å finne ut av de 340 000 kronene uansett om du skal benytte deg av de. Jeg hadde heller brukt de pengene på oppussing eller andre ting. De skal jo uansett godkjenne boligen du kjøper. De følger deg gjennom hele kjøpsprosessen fra A - Å. Anonymkode: 84fcd...e8c 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #5 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du svarer jo egentlig på det du lurer på selv her. De ser hvor mye du har kjøpt for når du sender inn kjøpekontrakten. Og det kan også endre på hvor mye du får i lån av dem, og om du i det hele tatt får lån av dem. De kan finne på å nedjustere lånet, og de kan finne på å si at du har såpass mye egenkapital at du fint kan ta opp lånet i en bank. De kommer i alle fall til å finne ut av de 340 000 kronene uansett om du skal benytte deg av de. Jeg hadde heller brukt de pengene på oppussing eller andre ting. De skal jo uansett godkjenne boligen du kjøper. De følger deg gjennom hele kjøpsprosessen fra A - Å. Anonymkode: 84fcd...e8c Jeg har jo lyst å bruke de 340.000 for å ha større mulighet til å få kjøpt bolig, for min maksgrense 2,750 000 hvis det er selveier, og det finnes nesten ikke boliger til den prisen her. Hvis jeg kunne fått kjøpt til rundt 3 mill hadde jeg hatt større sjanse, men samtidig så kan de jo som du sier, ta fra meg lånet, så jeg vet ikke hva som er best.. Ts Anonymkode: 1ab39...23b
Gjest Blondie65 Skrevet 31. mars 2021 #6 Skrevet 31. mars 2021 Du har fått innvilget en låneramme. Du får ikke låne mer enn det lånerammen tilsier uten å kontakte dem. La oss ta et superenkelt regneeksempel: Du søkte om å få lån til å kjøpe en bolig til 3 mill. hvorav 660.000 er egenkapital. Dvs at du kan låne inntil 2.340.000 til bolig i hht lånerammen. Nå har imidlertid din situasjon endret seg. Da betyr det at du har 340.000 mer i egenkapital - totalt 1 mill. Det betyr ikke at du nå kan begynne å se på boliger som innebærer mer enn lånerammen du alt har på 2.340.000. Du kan - etter avtale med dem - selvsagt kjøpe bolig til 3.340.000 men du får ikke låne mer. Jeg vet ikke om du må søke på nytt eller om du kan utvide eksisterende søknad. Det er de best til å svare på.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #7 Skrevet 31. mars 2021 Blondie65 skrev (2 minutter siden): Du har fått innvilget en låneramme. Du får ikke låne mer enn det lånerammen tilsier uten å kontakte dem. La oss ta et superenkelt regneeksempel: Du søkte om å få lån til å kjøpe en bolig til 3 mill. hvorav 660.000 er egenkapital. Dvs at du kan låne inntil 2.340.000 til bolig i hht lånerammen. Nå har imidlertid din situasjon endret seg. Da betyr det at du har 340.000 mer i egenkapital - totalt 1 mill. Det betyr ikke at du nå kan begynne å se på boliger som innebærer mer enn lånerammen du alt har på 2.340.000. Du kan - etter avtale med dem - selvsagt kjøpe bolig til 3.340.000 men du får ikke låne mer. Jeg vet ikke om du må søke på nytt eller om du kan utvide eksisterende søknad. Det er de best til å svare på. Jeg har ikke tenkt å låne mer, men plusse på egenkapitalen slik at jeg har større mulighet til å få kjøpt meg bolig. Ts Anonymkode: 1ab39...23b
Gjest Blondie65 Skrevet 31. mars 2021 #8 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har ikke tenkt å låne mer, men plusse på egenkapitalen slik at jeg har større mulighet til å få kjøpt meg bolig. Ts Anonymkode: 1ab39...23b Da snakker du med dem og hører hva de sier. Jeg tipper at dette ikke er et problem, men de må svare på hva som er mulig.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #9 Skrevet 31. mars 2021 Blondie65 skrev (20 minutter siden): Da snakker du med dem og hører hva de sier. Jeg tipper at dette ikke er et problem, men de må svare på hva som er mulig. Ja jeg må finne ut hvor mye egenkapital det er lov å ha, når man har startlån. Ts Anonymkode: 1ab39...23b
Gjest Blondie65 Skrevet 31. mars 2021 #10 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja jeg må finne ut hvor mye egenkapital det er lov å ha, når man har startlån. Ts Anonymkode: 1ab39...23b Jeg tror at hvis du har fått startlån på grunnlag av uførhet så er ikke egenkapital i seg selv et problem. Det betyr jo at du låner mindre og det må jo være bra.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #11 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ja jeg må finne ut hvor mye egenkapital det er lov å ha, når man har startlån. Ts Anonymkode: 1ab39...23b Du må rett og slett gjøre som er nevnt over. Du må ringe dem og høre med dem. Verken noen av oss som svarer på KG er synske og kan fortelle deg hva de svarer. Du har fått en individuell vurdering utifra saken din med informasjon som ikke er tilgjengelig for andre, så med andre ord så blir det en ren gjettekonkurranse å svare for oss som sitter her Anonymkode: ca8a7...78b
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #12 Skrevet 31. mars 2021 Jeg kontaktet nylig Husbanken angående dette, og fikk svar at i mitt tilfelle gikk det helt greit. Det var imidlertid snakk om 100 000 mer i egenkapital, og et lån på under en million. Anonymkode: c4a61...86c
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #13 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg kontaktet nylig Husbanken angående dette, og fikk svar at i mitt tilfelle gikk det helt greit. Det var imidlertid snakk om 100 000 mer i egenkapital, og et lån på under en million. Anonymkode: c4a61...86c Jeg har lån på rundt 2 mill + opprinnelig egenkapital på 660 000, men så har jeg fått disse 340 000 som jeg er usikker på er for mye egenkapital. Ts Anonymkode: 1ab39...23b
altflyter Skrevet 1. april 2021 #14 Skrevet 1. april 2021 Du må ringe dem og spørre rett og slett. Har du fått innvilget tilskudd? Hvis du har det, så vil tilskuddet bli kuttet med tilsvarende sum.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #15 Skrevet 1. april 2021 altflyter skrev (18 minutter siden): Du må ringe dem og spørre rett og slett. Har du fått innvilget tilskudd? Hvis du har det, så vil tilskuddet bli kuttet med tilsvarende sum. Nei man får vel ikke tilskudd når man har såpass med egenkapital? Ts Anonymkode: 1ab39...23b
Gjest Blondie65 Skrevet 1. april 2021 #16 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har lån på rundt 2 mill + opprinnelig egenkapital på 660 000, men så har jeg fått disse 340 000 som jeg er usikker på er for mye egenkapital. Ts Anonymkode: 1ab39...23b Har du kjøpt bolig alt eller mener du "innvilget rundt 2 mill". Det er stor forskjell på dette! Hvis du har kjøpt bolig og ikke bundet renten kan du bare betale inn de 340.000 som et avdrag på lånet. Det er før kjøp - ved innvilgelse av lån - du må fortelle boligkontoret om endringer i din finansieringssituasjon fordi det kan endre betingelsene for lånet.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #17 Skrevet 1. april 2021 Blondie65 skrev (4 timer siden): Har du kjøpt bolig alt eller mener du "innvilget rundt 2 mill". Det er stor forskjell på dette! Hvis du har kjøpt bolig og ikke bundet renten kan du bare betale inn de 340.000 som et avdrag på lånet. Det er før kjøp - ved innvilgelse av lån - du må fortelle boligkontoret om endringer i din finansieringssituasjon fordi det kan endre betingelsene for lånet. Jeg har ikke kjøpt enda Ts Anonymkode: 1ab39...23b
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #18 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har ikke kjøpt enda Ts Anonymkode: 1ab39...23b Herregud, snakk med de om dette til uken. Ferdig. Anonymkode: 4f32b...ea2
Gjest Mysticgirl Skrevet 3. april 2021 #19 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (På 31.3.2021 den 20.45): Jeg har jo lyst å bruke de 340.000 for å ha større mulighet til å få kjøpt bolig, for min maksgrense 2,750 000 hvis det er selveier, og det finnes nesten ikke boliger til den prisen her. Hvis jeg kunne fått kjøpt til rundt 3 mill hadde jeg hatt større sjanse, men samtidig så kan de jo som du sier, ta fra meg lånet, så jeg vet ikke hva som er best.. Ts Anonymkode: 1ab39...23b Nei det kan du ikke, de vil bake dette inn i lånet så du får det samme. De har en ramme å forholde seg til, siden det skal være en nøktern bolig. Du kan ringe å høre, men jeg regner med de ikke kan fravike dette mye. Det er vel kun mot slutten av året de kan se på eventuelt mer tilskudd om de har mer igjen, om du enda ikke har fått bolig til den prisen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå