Gå til innhold

Får ikke vite hvilken vaksinetype vi tilbys

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er ganske problematisk at vi ikke skal kunne få vite HVILKEN av de tilgjengelige koronavaksinene det er vi skal få, når den enkelte av oss får tilbud om vaksine.

Altså, vi skal jo gi samtykke, og det fordrer jo at vi har tilgang på informasjon! 

Jeg har tatt alt av standardvaksiner og reisevaksiner som har vært indisert for meg og min situasjon hittil, og har aldri opplevd å ikke få full tilgang til både navn og produsent på vaksinen, pakningsvedlegg osv. Dette er også informasjon jeg forbeholder meg retten til å få om ALL annen medisin jeg får, enten jeg administrerer den selv eller får den tilført av helsepersonell. Jeg aksepterer ikke at jeg skal «samtykke» til å koronavaksineres uten å få noe så enkelt som informasjon om HVILKEN vaksine det er jeg samtykker til. 

Jeg forstår godt at det blant annet går lettere å få satt alle doser dersom man ikke informerer om type (noen vil jo fort få dårligere rykte på seg enn andre, med eller uten god grunn), og også at kartlegging av bivirkninger kan bli mer presist dersom man «blinder» studien, men jeg synes ikke det er god nok grunn til å tilbakeholde informasjon som man ellers gir med største selvfølge. 

Jeg har aldri vært noen vaksineskeptiker, og det er jeg heller ikke nå, men jeg tror myndighetene skyter seg selv i beinet med denne strategien på sikt. «Si jatakk uten å vite hva du samtykker til, eller still deg bakerst i køen ditt utakknemlige svin» er neppe noe folk kommer til å akseptere på sikt. 

• Liker 17
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk tilbud om vaksine i går og fikk uoppfordret vite hvilken vaksine det er. 

• Liker 11
Skrevet

Du får vite hvilken vaksine du har fått.

• Liker 6
Skrevet

De jeg har snakket med som har fått vaksinen vet hvilken de har fått. Hvor tar du det fra at man ikke får vite det egentlig? 

• Liker 8
Skrevet

De jeg kjenner til som har fått vaksinen har også fått vite på forhånd hvilken vaksine de skal ta. Hvor har du dette fra, egentlig?

• Liker 8
Skrevet (endret)
6 minutter siden, Kittyfox said:

De jeg har snakket med som har fått vaksinen vet hvilken de har fått. Hvor tar du det fra at man ikke får vite det egentlig? 

Det står i informasjon fra FHI at man ikke har krav på å få vite det, og at standardopplegget er at man ikke opplyser om det, men at enkelte kommuner informerer om det og det står de fritt til å gjøre. Preben Aavitsland har blitt intervjuet om saken. 

Her hvor jeg bor er det kun de to vi kjenner som er helsepersonell som har fatt vite hvilken vaksinetype de har fått. Naboen her spurte hvilken hun skulle få, og fikk bare til svar at «det går vi ikke ut med». Hun samtykket likevel, fordi hun følte seg presset. 

Edit: Jeg ringte kommunen her nå, og fikk bekreftet at dette ikke er informasjon de gir til de som vaksineres, annet enn de som er helsepersonell. 

Endret av Lysistrata
Tillegg
  • Liker 5
Skrevet

Flott at derefår informasjon om dette fra deres hjemkommuner. Problemet slik jeg ser det er at man ikke har RETT på den informasjonen. 

• Liker 5
Skrevet

Man får ikke vite type vaksine når man melder at man vil ta vaksinen. Det kommer helt an på hvilken som er tilgjengelig. Noen vaksineres feks i juni, og vi vet enda ikke hvilken det blir. Enig i at man burde få vite det, men det er vanskelig. Hvis du får tilbud om en du ikke ønsker, men du har sagt ja, så ta en spansk en. Si at du er syk den dagen. Da kan du ikke vaksineres uansett. Men jeg er usikker på hva som skjer om man trekker seg?

• Liker 3
Skrevet
Just now, little fairy said:

Man får ikke vite type vaksine når man melder at man vil ta vaksinen. Det kommer helt an på hvilken som er tilgjengelig. Noen vaksineres feks i juni, og vi vet enda ikke hvilken det blir. Enig i at man burde få vite det, men det er vanskelig. Hvis du får tilbud om en du ikke ønsker, men du har sagt ja, så ta en spansk en. Si at du er syk den dagen. Da kan du ikke vaksineres uansett. Men jeg er usikker på hva som skjer om man trekker seg?

Det er ikke det som står i FHIs informasjon. Selvfølgelig får vi ikke vite typen flere uker og måneder på forhånd! Men når de kontakter deg med TILBUD OM TIME, da har du heller ikke RETT til å få vite typen du er satt opp til vaksinasjon med. Det er opp til kommunen om de velger å gi deg informasjonen, hvilket gir rom for lokale forskjeller i praksis. 

Her hvor jeg bor får du IKKE vite typen selv når du sitter der og får den satt. Pr nå. 

• Liker 5
Skrevet
Lysistrata skrev (5 minutter siden):

Det står i informasjon fra FHI at man ikke har krav på å få vite det, og at standardopplegget er at man ikke opplyser om det, men at enkelte kommuner informerer om det og det står de fritt til å gjøre. Preben Aavitsland har blitt intervjuet om saken. 

Her hvor jeg bor er det kun de to vi kjenner som er helsepersonell som har fatt vite hvilken vaksinetype de har fått. Naboen her spurte hvilken hun skulle få, og fikk bare til svar at «det går vi ikke ut med». Hun samtykket likevel, fordi hun følte seg presset. 

Edit: Jeg ringte kommunen her nå, og fikk bekreftet at dette ikke er informasjon de gir til de som vaksineres, annet enn de som er helsepersonell. 

Huff, det synes jeg ikke noe om. Jeg er heller ikke vaksineskeptiker og vil gjerne ta vaksine når det blir min tur, men AstraZeneca er jeg dessverre litt skeptisk til. Om man ikke engang får opplyst hvilken vaksine det er når man kommer og skal ta den, så vet jeg ikke helt om jeg tør å ta sjansen på det. Skjønner jo hvorfor det er sånn, men jeg ser for meg at det er mange som tenker som meg, og det kommer man jo ikke særlig langt med.

• Liker 6
Skrevet
Lysistrata skrev (7 minutter siden):

Det er ikke det som står i FHIs informasjon. Selvfølgelig får vi ikke vite typen flere uker og måneder på forhånd! Men når de kontakter deg med TILBUD OM TIME, da har du heller ikke RETT til å få vite typen du er satt opp til vaksinasjon med. Det er opp til kommunen om de velger å gi deg informasjonen, hvilket gir rom for lokale forskjeller i praksis. 

Her hvor jeg bor får du IKKE vite typen selv når du sitter der og får den satt. Pr nå. 

Det høres merkelig ut. Jeg har selv fått den da jeg jobber innen helse. Vi fikk skriv om vaksinen når vi kom til lokalet. Kan ikke forstå at dette er lovlig. Man har jo rett på å vite hvilken medisin/behandling man får. Man går ikke til legen for å få ppiller også kommer esken uten info og navn hos apoteket.

• Liker 13
Skrevet

Du må gjerne komme med kilder som underbygger påstanden din, da jeg har litt vansker for å tro på den.

• Liker 4
Skrevet
12 minutter siden, Vera said:

Du må gjerne komme med kilder som underbygger påstanden din, da jeg har litt vansker for å tro på den.

Den spesifikke uttalelsen fra Aavitsland, overlege ved FHI: Ved innkalling til vaksinering får du normalt ikke vite hvilken vaksinetype du få.

Ved INNKALLING. Det er da du skal takke ja/nei til å motta timen. 

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/kan-du-velge-vaksine/73414576

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, little fairy said:

Det høres merkelig ut. Jeg har selv fått den da jeg jobber innen helse. Vi fikk skriv om vaksinen når vi kom til lokalet. Kan ikke forstå at dette er lovlig. Man har jo rett på å vite hvilken medisin/behandling man får. Man går ikke til legen for å få ppiller også kommer esken uten info og navn hos apoteket.

Ja, og som jeg nevnte har HELSEPERSONELL her også fått vite typen. Men da først når de kom til vaksinasjonsstedet - hvilket i seg selv fører til et investment bias og også en grad av «shaming» som gjør det vanskeligere å trekke seg når man først har fått informasjonen.

I etiske debatter om annen helsehjelp understrekes det hele tiden at en slik «siste-liten-informering», der man settes i en situasjon der det å trekke seg blir en ladet handling, IKKE kan ansees som å gi pasienten et fritt valg. 

• Liker 2
Skrevet

Du har krav på å få vite hvilken vaksine du får, og at dette dokumenteres.

Men:

Da det er vanskelig tilgang på vaksiner i tilstrekkelig stort antall, finnes det ingen mulighet til å gi ut informasjon om hvilken vaksine du vil bli tilbudt når du blir innkalt - rett og slett fordi ingen på nåværende tidspunkt vet hvilke vaksiner som vil være tilgjengelige på det tidspunktet. Derfor kan du heller ikke velge.

Når du kommer til timeavtale skal du få opplyst hvilken vaksine du får, og du kan selvsagt si nei. Vaksinerende personell har da plikt til å veilede deg om konsekvenser og videre mulighet for vaksinasjon om du benytter deg av denne retten.

Jeg tror du har misforstått, TS.

Du kan se nærmere på FHIs sider:

https://www.fhi.no/sv/vaksine/koronavaksinasjonsprogrammet/koronavaksine/

Informert valg 

Vi skal informere om hvordan effekten er og hvilke bivirkninger de godkjente vaksinene har, slik at alle selv kan ta et informert valg.  

All vaksinasjon i Norge er frivillig. 

Dette kan man ikke love dersom det ikke opplyses om hvilken vaksine man får på vaksinasjonsdagen. Allerede her er en indikasjon på at du har misforstått praksisen i din kommune.

Valg av vaksine

Det er kjøpt inn koronavaksine fra flere ulike produsenter og som baserer seg på litt ulike teknologier. Vaksinedosene prioriteres og fordeles strengt etter kriterier som er bestemt på nasjonalt hold. Når det blir din tur, vil du bli tilbudt den typen koronavaksine som er tilgjengelig. Før alle som skal tilbys vaksine har fått tilbud om vaksine, vil de ikke være mulig for den enkelte å velge mellom ulike typer koronavaksine. Det kan være at det vil bli mulig på et senere tidspunkt når vi har tilstrekkelig vaksine til alle som ønsker det. 

Dette er grunnen til at du ikke på forhånd får opplysninger om hvilken vaksine du får.

4 minutter siden, Lysistrata said:

Den spesifikke uttalelsen fra Aavitsland, overlege ved FHI: Ved innkalling til vaksinering får du normalt ikke vite hvilken vaksinetype du få.

Ved innkalling. Det betyr at det kan være usikkerhetsmomenter knyttet til hvilken vaksine som er tilgjengelig. Du har en selvfølgelig rett til å få vite hvilken vaksine du får når du kommer (og før den settes), og du har en ubestridelig rett til å si nei dersom du ved fremmøte ikke ønsker å motta den vaksinen som er tilgjengelig. Samtidig har vaksinerende personell også plikt til å forsikre seg om at du fatter slik beslutning på et informert og reelt grunnlag.

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, Robert Koch said:

Du har krav på å få vite hvilken vaksine du får, og at dette dokumenteres.

Men:

Da det er vanskelig tilgang på vaksiner i tilstrekkelig stort antall, finnes det ingen mulighet til å gi ut informasjon om hvilken vaksine du vil bli tilbudt når du blir innkalt - rett og slett fordi ingen på nåværende tidspunkt vet hvilke vaksiner som vil være tilgjengelige på det tidspunktet. Derfor kan du heller ikke velge.

Når du kommer til timeavtale skal du få opplyst hvilken vaksine du får, og du kan selvsagt si nei. Vaksinerende personell har da plikt til å veilede deg om konsekvenser og videre mulighet for vaksinasjon om du benytter deg av denne retten.

Jeg tror du har misforstått, TS.

Du kan se nærmere på FHIs sider:

https://www.fhi.no/sv/vaksine/koronavaksinasjonsprogrammet/koronavaksine/

Informert valg 

Vi skal informere om hvordan effekten er og hvilke bivirkninger de godkjente vaksinene har, slik at alle selv kan ta et informert valg.  

All vaksinasjon i Norge er frivillig. 

Dette kan man ikke love dersom det ikke opplyses om hvilken vaksine man får på vaksinasjonsdagen. Allerede her er en indikasjon på at du har misforstått praksisen i din kommune.

Valg av vaksine

Det er kjøpt inn koronavaksine fra flere ulike produsenter og som baserer seg på litt ulike teknologier. Vaksinedosene prioriteres og fordeles strengt etter kriterier som er bestemt på nasjonalt hold. Når det blir din tur, vil du bli tilbudt den typen koronavaksine som er tilgjengelig. Før alle som skal tilbys vaksine har fått tilbud om vaksine, vil de ikke være mulig for den enkelte å velge mellom ulike typer koronavaksine. Det kan være at det vil bli mulig på et senere tidspunkt når vi har tilstrekkelig vaksine til alle som ønsker det. 

Dette er grunnen til at du ikke på forhånd får opplysninger om hvilken vaksine du får.

Ved innkalling. Det betyr at det kan være usikkerhetsmomenter knyttet til hvilken vaksine som er tilgjengelig. Du har en selvfølgelig rett til å få vite hvilken vaksine du får når du kommer (og før den settes), og du har en ubestridelig rett til å si nei dersom du ved fremmøte ikke ønsker å motta den vaksinen som er tilgjengelig. Samtidig har vaksinerende personell også plikt til å forsikre seg om at du fatter slik beslutning på et informert og reelt grunnlag.

Det står faktisk ikke noe sted i det saksede materialet ditt at det som en selvfølge skal informeres om hvilken type du får. 

Som sagt har jeg fått det bekreftet fra kommunen her at «lekfolk» ikke har krav på den informasjonen her. 

• Liker 1
Skrevet

Moren min fikk tilbud om time til vaksine på legekontoret og fikk vite hvilken vaksine det var  (ikke astra vaksinen)

Skrevet
9 minutter siden, Lysistrata said:

Det står faktisk ikke noe sted i det saksede materialet ditt at det som en selvfølge skal informeres om hvilken type du får. 

Som sagt har jeg fått det bekreftet fra kommunen her at «lekfolk» ikke har krav på den informasjonen her. 

Det er neppe lovlig. Jeg tror du har misforstått.

Skrevet
Lysistrata skrev (16 minutter siden):

Ok. Jeg tolket hovedinnlegget som at det blir hemmeligholdt hvilke type vaksine man skal få. At man ikke får vite det i det hele tatt. Og det er jo feil. Artikkelen handler i hovedsak om at man ikke kan velge hvilke type vaksine man vil ha, og ikke at man ikke får vite hvilke type det er snakk om når vaksinen settes. At man ikke får opplyst hvilke vaksine man får når man takker ja eller nei til timen, henger jo sammen med at kommunen selv er usikker på hvilke vaksiner de har tilgjengelig i det gitte tidspunktet du skal vaksineres. Om du møter til timen og får vite at du skal vaksineres med en vaksine du ikke ønsker - så sier du nei takk, og stiller deg bakerst i køen igjen. 

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet
Lysistrata skrev (56 minutter siden):

Da kan du takke nei takk. Det vil nok jeg gjøre om det ikke blir opplyst hvilken type de har tenkt til å gi, for det er ikke alle jeg vil ha. 

• Opprett ny...