AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #41 Skrevet 2. april 2021 Det er ikke kapitalismen som dreper Oslo, det er MDG som kverker oslo. Jeg har vært arbeidsgiver tidligere i Oslo, og har nå gitt opp. Vil heller oppfordre folk til å NAVe, enn å forsøke å drive næringsvirksomhet i Oslo. Anonymkode: e8383...738 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 2. april 2021 #42 Skrevet 2. april 2021 "Døde byer" vet jeg ikke, men det er definitivt et problem at folk ikke har råd til å bo der de jobber. Nei, det er ikke en menneskerettighet å bo i Oslo, men snart er det jo bare middelaldrende rikinger som har råd til å bo der. Unge, barnefamilier, folk uten rike foreldre etc. blir jo pressa stadig lengre ut. Det går ikke an å si at dette er problemfritt.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #43 Skrevet 2. april 2021 Anonymus Notarius skrev (18 minutter siden): "Døde byer" vet jeg ikke, men det er definitivt et problem at folk ikke har råd til å bo der de jobber. Nei, det er ikke en menneskerettighet å bo i Oslo, men snart er det jo bare middelaldrende rikinger som har råd til å bo der. Unge, barnefamilier, folk uten rike foreldre etc. blir jo pressa stadig lengre ut. Det går ikke an å si at dette er problemfritt. Det stemmer ikke. Det er snakk om prioriteringer. Anonymkode: 34994...7a6 3
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 2. april 2021 #44 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det stemmer ikke. Det er snakk om prioriteringer. Anonymkode: 34994...7a6 OK? Folk med gjennomsnittsinntekt har råd til noe ala 2 % av boligene i Oslo... De kan jo for all del spare. I ca. 20 år.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #45 Skrevet 2. april 2021 17 hours ago, AnonymBruker said: Selvfølgelig kan de. Kjenner du ingen som har kjøpt selv uten foreldrenes hjelp eller høy lønn? Anonymkode: 34994...7a6 Du må nesten svare hvordan det er mulig, ikke bare påstå at det er det. Anonymkode: 0312a...64c
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #46 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du må nesten svare hvordan det er mulig, ikke bare påstå at det er det. Anonymkode: 0312a...64c Fordi det er snakk om prioriteringer. Jeg har et lavtlønnet yrke og eier egen bolig i Oslo vest. Selv da tror folk at jeg har svindlet eller begått kriminelle handlinger for det er visst umulig. Jeg har ikke arvet en eneste krone fra noen, da foreldrene mine alltid har bodd i en sosialbolig. Jeg har jobbet siden jeg var 12 og spart under studietiden jobbet jeg døgnet rundt. Jobbet 3 forskjellige jobber etter endt studier og droppet sosiallivet for å oppnå målet mitt. Også har vi de som klager over at de fortsatt leier, men spist ute 3-4 ganger i uken, fest hver uke, utenlandsreise 2-3 ganger hvert år og ikke skjønne hvorfor de ikke får spart til egenkapital🤪 Anonymkode: e878e...374
Chiubi Skrevet 2. april 2021 #47 Skrevet 2. april 2021 Hvis "alle" flytter ut av Oslo, kommer boliger i Oslo til å bli vesentlig billigere. Grunnen til at det er dyrt å kjøpe bolig, er fordi etterspørselen er større enn tilbudet. Så lenge bolig er dyrt et sted, er det et tegn på at området er attraktivt.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #48 Skrevet 2. april 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Fordi det er snakk om prioriteringer. Jeg har et lavtlønnet yrke og eier egen bolig i Oslo vest. Selv da tror folk at jeg har svindlet eller begått kriminelle handlinger for det er visst umulig. Jeg har ikke arvet en eneste krone fra noen, da foreldrene mine alltid har bodd i en sosialbolig. Jeg har jobbet siden jeg var 12 og spart under studietiden jobbet jeg døgnet rundt. Jobbet 3 forskjellige jobber etter endt studier og droppet sosiallivet for å oppnå målet mitt. Også har vi de som klager over at de fortsatt leier, men spist ute 3-4 ganger i uken, fest hver uke, utenlandsreise 2-3 ganger hvert år og ikke skjønne hvorfor de ikke får spart til egenkapital🤪 Anonymkode: e878e...374 Altså, kom med noen tall. Forklar oss hvordan en med en inntekt på f.eks. 400 000 kan kjøpe en bolig i Oslo i dag, ikke for tolv år siden. Hele poenget er at VAR mulig å gjøre det du har gjort,men det er ikke mulig lenger. Innlegget ditt blir litt som parodien på Olav Thon, som kan fortelle oss at skal du bli rik, er det beste tipset å kjøpe opp billig eiendom etter krigen. Anonymkode: 0312a...64c 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #49 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Altså, kom med noen tall. Forklar oss hvordan en med en inntekt på f.eks. 400 000 kan kjøpe en bolig i Oslo i dag, ikke for tolv år siden. Hele poenget er at VAR mulig å gjøre det du har gjort,men det er ikke mulig lenger. Innlegget ditt blir litt som parodien på Olav Thon, som kan fortelle oss at skal du bli rik, er det beste tipset å kjøpe opp billig eiendom etter krigen. Anonymkode: 0312a...64c Ikke "forklar oss", men "forklar MEG". Anonymkode: 34994...7a6
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #50 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Altså, kom med noen tall. Forklar oss hvordan en med en inntekt på f.eks. 400 000 kan kjøpe en bolig i Oslo i dag, ikke for tolv år siden. Hele poenget er at VAR mulig å gjøre det du har gjort,men det er ikke mulig lenger. Innlegget ditt blir litt som parodien på Olav Thon, som kan fortelle oss at skal du bli rik, er det beste tipset å kjøpe opp billig eiendom etter krigen. Anonymkode: 0312a...64c Det er lettere å finne på unnskyldninger, fremfor løsninger. Jeg kom meg inn i boligmarkedet i Oslo for 5år siden, men fikl hele tiden høre at det ikke var noe vits for det klarer man ikke uten hjelp eller rike foreldre. Hvis du selv ikke vet hvordan du gjør det, så er ikke det mitt problem. Særlig når det har blitt gjentatt flere ganger i utallige tråder at det er sparing og prioriteringer. Anonymkode: e878e...374
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #51 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er lettere å finne på unnskyldninger, fremfor løsninger. Jeg kom meg inn i boligmarkedet i Oslo for 5år siden, men fikl hele tiden høre at det ikke var noe vits for det klarer man ikke uten hjelp eller rike foreldre. Hvis du selv ikke vet hvordan du gjør det, så er ikke det mitt problem. Særlig når det har blitt gjentatt flere ganger i utallige tråder at det er sparing og prioriteringer. Anonymkode: e878e...374 This!! Anonymkode: 34994...7a6
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #52 Skrevet 2. april 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er lettere å finne på unnskyldninger, fremfor løsninger. Jeg kom meg inn i boligmarkedet i Oslo for 5år siden, men fikl hele tiden høre at det ikke var noe vits for det klarer man ikke uten hjelp eller rike foreldre. Hvis du selv ikke vet hvordan du gjør det, så er ikke det mitt problem. Særlig når det har blitt gjentatt flere ganger i utallige tråder at det er sparing og prioriteringer. Anonymkode: e878e...374 For fem år siden, for tolv år siden, etter krigen. Fint det, men vi snakker om NÅ. Istedenfor å bare komme med vage påstander om sparing og prioritering, ta tak i tallene som presenteres da. Det burde da være kjempelett? Lønna som er oppgitt, dagens boligpriser, og sparing veid opp mot prisvekst. Jeg har gått over disse tallene, og slik jeg ser det er det ikke lenger mulig. Hvis jeg tar feil her, vil jeg gjerne vite hvor og hvordan. Det er verken sutring, unnskyldninger eller personangrep, men en genuin nysgjerrighet på regnestykket deres. Anonymkode: 0312a...64c 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #53 Skrevet 2. april 2021 La meg oppgi tallene, så kan dere korrigere dem direkte. Hvis du jobber som f.eks. bartender eller i butikk, har du typisk utbetalt noe sånt som 25 000 hvis du har 100% stilling. Ifølge SIFO er et normalt månedsforbruk i Oslo inkludert bolig, husholdning og strøm ca. 20 000, men vi strammer til og får det ned til 15 000. Da sitter vi med 10 000 til sparing hvert år, totalt 120 000. En bolig på 25-30 kvm i Oslo kommune ligger nå typisk på ca. 3 millioner. Det krever normalt en egenkapital på 600, men med vår lønn får vi ikke et lån på 2,4 millioner, så vi må spare mer. Med en prisvekst på 0%, vil vi etter drøyt åtte år kunne kjøpe oss en bolig. Men prisveksten er ikke på null. I 2020 var den på nærmere 10%. Hvis det også er tilfelle for 2021, vil det si at leiligheten vil koste bortimot 3,3 millioner om et år. I samme periode vi har spart 120 000, har altså prisen på boligen økt med nesten det dobbelte, og vi står nå LENGRE unna målet enn da vi startet. Kan dere fortelle meg hvor jeg regner feil her? Anonymkode: 0312a...64c 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #54 Skrevet 2. april 2021 *sparing hver måned Anonymkode: 0312a...64c
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #55 Skrevet 2. april 2021 TS her. Dette var kanskje ikke mitt mest velformulerte HI, men poenget er at vi får byer vanlige arbeidsfolk ikke har råd å bo i. Og da dør byen, selv om det kravler av turister på Karl Johan. Utover det, Tromsø er IKKE er øy. Det er en ganske stor kommune som ligger dels på fastland og dels på øyer. Sentrum ligger på ei øy. Anonymkode: 166d3...4b8 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #56 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (På 31.3.2021 den 12.55): Tromsø er verdens åttende dyreste i by og bo i. Det finnes ingen storbyer i Norge. Selv Oslo er liten i verdenssammenheng, også i Europa. Men nå var ikke noe av dette poenget i HI. Poenget er at det bør være mulig for vanlige arbeidsfolk å bo i den byen de jobber i. TS Anonymkode: 166d3...4b8 Nei. Det er kanskje Norges 8. dyreste by, men ikke verdens 8. dyreste. Ikke engang Oslo er i topp 10 i verden, antar det er ganske langt unna faktisk gitt lønnsnivået generelt i Norge. Vi klager også på dyr mat og drivstoff, men faktum er vel at vi er noen av de i verden som må jobbe i kortest tid for å fylle handlekurven eller tanken på bilen. Og ja, Oslo er dyrt, men så er det jo slik i alle andre storbyer også at en nyutdannet eller folk i lavtlønnsyrke ikke har råd til de dyreste boligene i sentrum. Synes egentlig det er fair nok. Da må man velge en annen karriere/utdanning - og det er jo i prinsippet åpent for alle. Anonymkode: db451...4c8 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #57 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hahaha...Hvorfor velger folk som Tom Hagen bo i Lørenskog hvis området er så "dårlig" da? 🤣 Anonymkode: 34994...7a6 Dersom du leser innlegget mitt vil du se at jeg skriver om en utvikling. Det er mange eksempler på småbyer som Lørenskog og Strømmen ute i Europa, som legger opp til innbyggervekst ved å bygge mye nytt og ekstremt tett. Det er bra for kommunekassa i en periode, men på sikt oppstår masse sosiale problemer. Det er gjerne et OK boområde i 8-10 år, og så begynner det å gå nedover. Det kan ta mange tiår før det blir bedre igjen (ref. Groruddalen, som var ansett som et «dårlig strøk» lenge, men virkelig har fått et oppsving de siste to-tre årene. Og der er arkitekturen og boområdene mye mer gjennomtenkte). Dette er et mønster som går igjen på småsteder utenfor storbyene i hele den vestlige verden. Det er dessverre ganske forutsigbart. Som Oslo-beboer er jeg takknemlig for dette, fordi det kanskje kan avlaste byen litt, og bidra til lavere fortetting i Oslo kommune. Men jeg har litt vondt av de som har bodd der lenge, og kanskje kommer til å oppleve disse endringene som belastende. (Tom Hagen flyttet forøvrig til Lørenskog før han ble rik, og før kommunen tillot at utbyggere fortetter området med boligblokker...) Anonymkode: 43592...c54 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #58 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): La meg oppgi tallene, så kan dere korrigere dem direkte. Hvis du jobber som f.eks. bartender eller i butikk, har du typisk utbetalt noe sånt som 25 000 hvis du har 100% stilling. Ifølge SIFO er et normalt månedsforbruk i Oslo inkludert bolig, husholdning og strøm ca. 20 000, men vi strammer til og får det ned til 15 000. Da sitter vi med 10 000 til sparing hvert år, totalt 120 000. En bolig på 25-30 kvm i Oslo kommune ligger nå typisk på ca. 3 millioner. Det krever normalt en egenkapital på 600, men med vår lønn får vi ikke et lån på 2,4 millioner, så vi må spare mer. Med en prisvekst på 0%, vil vi etter drøyt åtte år kunne kjøpe oss en bolig. Men prisveksten er ikke på null. I 2020 var den på nærmere 10%. Hvis det også er tilfelle for 2021, vil det si at leiligheten vil koste bortimot 3,3 millioner om et år. I samme periode vi har spart 120 000, har altså prisen på boligen økt med nesten det dobbelte, og vi står nå LENGRE unna målet enn da vi startet. Kan dere fortelle meg hvor jeg regner feil her? Anonymkode: 0312a...64c De jeg kjenner (som har kjøpt selv), fant for eksempel en ekstrajobb, kveldsjobb, helg, anything. Reiste ikke, gikk ikke ut på byen. Samtidig kjenner jeg folk som klager på at de ikke kan kjøpe, men å finne en ekstrajobb? Neeei, det gidder de ikke, i tillegg til at de MÅ ha en ny fancy mobil og take away kaffe tre dager i uka. Anonymkode: 34994...7a6 2
jabx Skrevet 2. april 2021 #59 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (På 31.3.2021 den 12.42): Jeg ser ofte et argument blir gjentatt her og ellers på nett, om boligprisene i Oslo: - det er ingen menneskerettighet å bo i Oslo. Og så blir det føyd på at du kan kjøpe hist og her 2-3 timer fra Oslo. Jeg er ikke fra Oslo eller har bodd der, så jeg kaller det det. Men når du har kjøpt deg bolig på dette stedet drar du ikke inn til Oslo for kino, kafe, teater, utstillinger, shopping, etc. Dette utfører du der du bor. Og hva fører det til? Jo, Oslo blir et turisthåll i spedd litt narkomane og tiggere. Arbeidsfolk bor ikke i stor-Oslo lengre. Oslo blir ikke for nordmenn lengre. Slik som Playa del Ingles ikke er for spanjoler. Hvorfor sier jeg dette? Jo, jeg bor i Tromsø, der boligprisene også har gått av skaftet. Pluss at våre politikere har latt turismen få fritt spillerom og det samme med handelstanden (kjøpesentre utenfor sentrum). Og resultatet? Unge mennesker har ikke råd til å kjøpe seg bolig i sentrum (eller på øya og omeng), og sentrum har dødd ut. Hele 24 turistbutikker har gått konk eller det er like før. Resturantene serverer elendig mat og utestedene fornyer seg ikke. Glanstiden er over etter hvalsafari for kinesere ble viktigere enn de innfødtes trivsel. Jeg kunne skrevet ei lang historie om hvordan kapitalisme uten styring og kontroll kan drepe en by. Min påstand: for høye boligpriser dreper byen, og det vi står igjen med blir en by fattig på kultur og opplevelser. Det blir en falsk by for turister, for kurs- og konferanse, narkomane, horer og tiggere. Triste saker. Enig, uenig? Anonymkode: 166d3...4b8 Hvordan dreper det byen? Det bor hundretusenvis av mennesker i Oslo. Påstår du at alle bare vil forsvinne helt plutselig? 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #60 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): De jeg kjenner (som har kjøpt selv), fant for eksempel en ekstrajobb, kveldsjobb, helg, anything. Reiste ikke, gikk ikke ut på byen. Samtidig kjenner jeg folk som klager på at de ikke kan kjøpe, men å finne en ekstrajobb? Neeei, det gidder de ikke, i tillegg til at de MÅ ha en ny fancy mobil og take away kaffe tre dager i uka. Anonymkode: 34994...7a6 Er så enig. Det er mye sutring. Selv jobber jeg med eldre kolleger som er fra Oslo og leier enda og klager over at de leier og ikke får råd. Noen tror at jeg leier, mens andre tror at jeg har arvet for jeg kunne umulig fått råd til å kjøpe på egenhånd uten hjelp. Men de røyker og drikker ute hver helg. Anonymkode: e878e...374
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå