Gå til innhold

Vil du bo i en død by? Om Oslos undergang.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er så enig. 

Det er mye sutring. Selv jobber jeg med eldre kolleger som er fra Oslo og leier enda og klager over at de leier og ikke får råd. Noen tror at jeg leier, mens andre tror at jeg har arvet for jeg kunne umulig fått råd til å kjøpe på egenhånd uten hjelp. Men de røyker og drikker ute hver helg. 

Anonymkode: e878e...374

Jeg kjenner mange som har kjøpt selv! De er 27-33 år gamle. Ingen arv eller hjelp 

Anonymkode: 34994...7a6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, jabx said:

Hvordan dreper det byen? Det bor hundretusenvis av mennesker i Oslo. Påstår du at alle bare vil forsvinne helt plutselig?

Godt poeng, høye boligpriser i Oslo betyr jo at det er mange som vil og kan bo der. 

Anonymkode: a8387...496

AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (6 timer siden):

"Døde byer" vet jeg ikke, men det er definitivt et problem at folk ikke har råd til å bo der de jobber. Nei, det er ikke en menneskerettighet å bo i Oslo, men snart er det jo bare middelaldrende rikinger som har råd til å bo der. Unge, barnefamilier, folk uten rike foreldre etc. blir jo pressa stadig lengre ut. Det går ikke an å si at dette er problemfritt.

Sånn er det i den kommunen jeg vokste opp, Bærum. Ingen av de jeg gikk på skole med har råd til å bo i hjemkommunen, alle har måttet bosette seg øst for Oslo (eller helt andre steder i landet). Dette enda mange av oss tjener godt, men vi vil ikke ha råd til å bruke så mange millioner på bolig før om 10-15 år når barna våre er blitt større og vi tjener enda mer.

Blant naboene til mine foreldre og andre jeg kjenner som bor i området, er det ingen barnefamilier, ingen studenter, ingen sykepleiere, rørleggere, lærere e.l. Det er kun middelaldrende med lederjobber, eller pensjonister.
Det bor ekstremt mange pensjonister i området hvor jeg vokste opp, og man skulle tro at det vil komme et generasjonsskifte etterhvert, men min generasjon som er barn av disse pensjonistene har ikke råd til å overta boligen og kjøpe ut søsken, så boligen må selges til andre pensjonister eller en sekstiåring med lederlønn.

Boligprisene i Bærum (særlig østre del) er ekstreme. Folk ønsker å bo nær Oslo, men likevel bo litt landlig. Kommunen har ikke eiendomsskatt så de fikk en del "flyktninger" da Oslo innførte det for et par år siden, og det presset prisene oppover enda et hakk. Dessverre ønsker kommunen boligvekst og legger til rette for det, enda det er Høyre som styrer kommunen. Hvor vil det ende når det allerede er gått for langt...

Anonymkode: bfa88...cca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...