Gå til innhold

Vil du bo i en død by? Om Oslos undergang.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå bor jeg der, og det har jeg råd til så hva folk i Tromsø må mene gir jeg blanke f i.

Anonymkode: c6394...e0a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spennende. Du burde virkelig sende en lengre utgreiing om dette til bl.a. SSB, som hevder at Oslo vil vokse. Statistikere og forskere, hva vet vel de, TS har sikkert rett.

Anonymkode: ca997...8de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor i død by, type et par tusen innbyggere. Flyttet hit FRA Oslo. 

Her betaler jeg 3000 i husleie, og bor da i 80 m^2 leilighet. Sparer nesten 400000 kr i åre. 

Trives i jobben, kan reise flere ganger i året (vel, før COVID, da), og føler ikke at jeg savner så mye veldig mange av tilbudene man hadde i storbyen(e). 

Først hadde jeg skikkelig angst for å flytte, og tenkte på alle de tingene jeg kom til å gå glipp av eller miste. Men etter nøye tenking, så kom jeg frem til at jeg nesten ikke benyttet meg av de forskjellige tilbudene eller tingene. 

Planene er i første omgang å bo her i 5 år til, da har jeg spart opp ca. 3 millioner kroner. Så får jeg se hva som er best for karrieren min.

Anonymkode: f5f08...a17

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Bor i død by, type et par tusen innbyggere. Flyttet hit FRA Oslo. 

Her betaler jeg 3000 i husleie, og bor da i 80 m^2 leilighet. Sparer nesten 400000 kr i åre. 

Trives i jobben, kan reise flere ganger i året (vel, før COVID, da), og føler ikke at jeg savner så mye veldig mange av tilbudene man hadde i storbyen(e). 

Først hadde jeg skikkelig angst for å flytte, og tenkte på alle de tingene jeg kom til å gå glipp av eller miste. Men etter nøye tenking, så kom jeg frem til at jeg nesten ikke benyttet meg av de forskjellige tilbudene eller tingene. 

Planene er i første omgang å bo her i 5 år til, da har jeg spart opp ca. 3 millioner kroner. Så får jeg se hva som er best for karrieren min.

Anonymkode: f5f08...a17

Smart å spare på den måten ja, så kan du velge noe "bedre" og mer sentralt senere :) Men sett pengene du sparer i indeksfond, da får du ca 10%+ i året der.

Anonymkode: d62b7...0b7

Skrevet

Tromsø og Oslo er jo ikke helt sammenliknbart på dette området. Oslo er hovedstad, og tiltrekker seg mennesker fra hele landet for både studier og arbeid, og det vil den fortsette å gjøre. De som skal studere her vil forsøke å få plass på studentbolig, og i mangel på det vil de leie seg inn i kollektiv. Mange bor trangt og vil bo enda trangere, men unge mennesker trekkes mot byen, der det er tilbud. Det er først og fremst de som er i etableringsfasen som ser mer alvorlig på hva de faktisk får for pengene, og etablerer seg utenfor byen. Tromsø har jo aldri hatt dette presset fra resten av landet.

Når det refereres til "døde byer", så handler det hovedsakelig om steder som London der prisveksten har vært enorm, og boligene blir kjøpt opp av utenlandske oligarker som ikke trenger pengene fra utleie, og tar dem stå tomme. Men byen forøvrig er jo langt fra "død", det myldrer av nye restauranter og kulturtilbud absolutt hele tiden, og alle vil til byen som de alltid har ønsket. Boligsituasjonen er nå bøtet litt på ved at myndighetene har blitt strengere på kontroll av boligkjøpere, f.eks. at du ikke kan bruke "skitne" penger. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg ser ofte et argument blir gjentatt her og ellers på nett, om boligprisene i Oslo: - det er ingen menneskerettighet å bo i Oslo. 

Og så blir det føyd på at du kan kjøpe hist og her 2-3 timer fra Oslo. Jeg er ikke fra Oslo eller har bodd der, så jeg kaller det det. 

Men når du har kjøpt deg bolig på dette stedet drar du ikke inn til Oslo for kino, kafe, teater, utstillinger, shopping, etc. Dette utfører du der du bor. 

Og hva fører det til? Jo, Oslo blir et turisthåll i spedd litt narkomane og tiggere. Arbeidsfolk bor ikke i stor-Oslo lengre. Oslo blir ikke for nordmenn lengre. Slik som Playa del Ingles ikke er for spanjoler. 

Hvorfor sier jeg dette? Jo, jeg bor i Tromsø, der boligprisene også har gått av skaftet. Pluss at våre politikere har latt turismen få fritt spillerom og det samme med handelstanden (kjøpesentre utenfor sentrum). Og resultatet? 

Unge mennesker har ikke råd til å kjøpe seg bolig i sentrum (eller på øya og omeng), og sentrum har dødd ut. Hele 24 turistbutikker har gått konk eller det er like før. Resturantene serverer elendig mat og utestedene fornyer seg ikke. Glanstiden er over etter hvalsafari for kinesere ble viktigere enn de innfødtes trivsel. 

Jeg kunne skrevet ei lang historie om hvordan kapitalisme uten styring og kontroll kan drepe en by. 

Min påstand: for høye boligpriser dreper byen, og det vi står igjen med blir en by fattig på kultur og opplevelser. Det blir en falsk by for turister, for kurs- og konferanse, narkomane, horer og tiggere. Triste saker. 

Enig, uenig? 

Anonymkode: 166d3...4b8

Du kan legge til at Oslo jobber hardt for å holde nordmenn fra områder rundt ute. Jeg bor ca.40 utenfor byen. I "gamle" dager kjørte vi inn til byen. Familier, vennegjenger osv. 

Dette er det helt slutt på. Ingen parkering, dyre togbilletter og tidlige tog samt betaling på p-plasser på jernbanen. Parkering i Oslo er borte.

Dette merker Oslo. Trafikken på Karl Johan og Oslo.

Anonymkode: 8da5c...610

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg ser ofte et argument blir gjentatt her og ellers på nett, om boligprisene i Oslo: - det er ingen menneskerettighet å bo i Oslo. 

Og så blir det føyd på at du kan kjøpe hist og her 2-3 timer fra Oslo. Jeg er ikke fra Oslo eller har bodd der, så jeg kaller det det. 

Men når du har kjøpt deg bolig på dette stedet drar du ikke inn til Oslo for kino, kafe, teater, utstillinger, shopping, etc. Dette utfører du der du bor. 

Og hva fører det til? Jo, Oslo blir et turisthåll i spedd litt narkomane og tiggere. Arbeidsfolk bor ikke i stor-Oslo lengre. Oslo blir ikke for nordmenn lengre. Slik som Playa del Ingles ikke er for spanjoler. 

Hvorfor sier jeg dette? Jo, jeg bor i Tromsø, der boligprisene også har gått av skaftet. Pluss at våre politikere har latt turismen få fritt spillerom og det samme med handelstanden (kjøpesentre utenfor sentrum). Og resultatet? 

Unge mennesker har ikke råd til å kjøpe seg bolig i sentrum (eller på øya og omeng), og sentrum har dødd ut. Hele 24 turistbutikker har gått konk eller det er like før. Resturantene serverer elendig mat og utestedene fornyer seg ikke. Glanstiden er over etter hvalsafari for kinesere ble viktigere enn de innfødtes trivsel. 

Jeg kunne skrevet ei lang historie om hvordan kapitalisme uten styring og kontroll kan drepe en by. 

Min påstand: for høye boligpriser dreper byen, og det vi står igjen med blir en by fattig på kultur og opplevelser. Det blir en falsk by for turister, for kurs- og konferanse, narkomane, horer og tiggere. Triste saker. 

Enig, uenig? 

Uenig.

Boligprisene i Oslo gjør jo at nettopp ikke narkomane eller tiggere har råd til å bo her. De som bor her er folk med mye penger. Det blir ikke et høl av sånt. ;)

Selv de dårligste stedene i Oslo fylles nå opp av unge nyetablerere. Groruddalen var før, og er fortsatt, et sted man ikke vil gå alene som blond og ung pike. Men det har blitt bedre de siste årene pga tilflyttingen av norsk ungdom.

I sentrum bor folk med penger, masse penger. I drabantbyene utenfor sentrum bor nyetablerte med barn. Det er fortsatt en bra by.

Det er verre med småstedene rundt byen, det er jo hit mange av problemene har flyttet seg....

Anonymkode: 60f7f...b11

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Du kan legge til at Oslo jobber hardt for å holde nordmenn fra områder rundt ute. Jeg bor ca.40 utenfor byen. I "gamle" dager kjørte vi inn til byen. Familier, vennegjenger osv. 

Dette er det helt slutt på. Ingen parkering, dyre togbilletter og tidlige tog samt betaling på p-plasser på jernbanen. Parkering i Oslo er borte.

Dette merker Oslo. Trafikken på Karl Johan og Oslo.

Anonymkode: 8da5c...610

BS!

Jeg kjører selv til Oslo om jeg ikke gidder å sykle eller gå. Det er ikke noe problem å finne parkering. 

At tog har blitt dyrere, er ikke Oslo som bestemmer det, men regjeringen som har splittet opp jernbanen. 

Anonymkode: e878e...374

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Enig, uenig? 

Hva mener du med at høye boligpriser dreper byen? Det er jo ikke noe problem å få solgt leilighet i Oslo. :) 

For meg så er det merkelig at man argumenterer med at unge har ikke mulighet til å kjøpe seg leilighet i sentrum. Det er sjeldent folk har mulighet til å kjøpe seg ønsket leilighet som førstegangskjøpere. Det er vanlig at man starter et sted også jobber man seg oppover. Man kjøper et sted utenfor sentrum og jobber seg oppover mot det målet man ønsker. :) 

Sentrum har dødd ut i Oslo nå, men det er jo fordi at man har stengt alt. Hvis man går ditt på en vanlig dag når ting er åpent, så er det ikke dødt, men det svømmer over av folk. :) Folk handler, drikker, spiser og koser seg. Det er et vibrerende og fantastisk byliv i Oslo. 

Tromsø kan jeg lite om da jeg ikke jeg har vært der, men å kalle Oslo for dødt? Nei. Det er det ikke. :) Hvis vi ser på bylivet når det ikke er stappet av koronatiltak. 😛  

Endret av Sylveon
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Sylveon said:

Hva mener du med at høye boligpriser dreper byen? Det er jo ikke noe problem å få solgt leilighet i Oslo. :) 

For meg så er det merkelig at man argumenterer med at unge har ikke mulighet til å kjøpe seg leilighet i sentrum. Det er sjeldent folk har mulighet til å kjøpe seg ønsket leilighet som førstegangskjøpere. Det er vanlig at man starter et sted også jobber man seg oppover. Man kjøper et sted utenfor sentrum og jobber seg oppover mot det målet man ønsker.

Du må jo ikke bare ut av sentrum, du må faktisk ut av kommunen.

Anonymkode: 0312a...64c

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du må jo ikke bare ut av sentrum, du må faktisk ut av kommunen.

Nja. Boligene selger jo, så det er jo noen som har råd til dem :) Det kan godt være at en del må ut av kommunen i starten, men det handler jo at man må begynne et sted og jobbe seg oppover. 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Sylveon said:

Nja. Boligene selger jo, så det er jo noen som har råd til dem :) Det kan godt være at en del må ut av kommunen i starten, men det handler jo at man må begynne et sted og jobbe seg oppover. 

Det nytter ikke når prisveksten er raskere enn det er mulig å spare. Hvis du tjener 400 000, og boligen du ønsker (som kan være en leilighet på 35 kvm), vil du aldri kunne få kjøpe den om prisen øker med 300 000 i året. Å spare i form av egen bolig er selvsagt bedre enn å leie, men selv da vil du oppleve at boligen i Oslo øker såpass mye raskere at det ikke hjelper.

Skal du inn på det markedet må du arve, ha foreldre som medlåntaker, eller ha en ekstremt høy lønn (over 700 000). Vanlige dødelige kan ikke spare seg inn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det nytter ikke når prisveksten er raskere enn det er mulig å spare. Hvis du tjener 400 000, og boligen du ønsker (som kan være en leilighet på 35 kvm), vil du aldri kunne få kjøpe den om prisen øker med 300 000 i året. Å spare i form av egen bolig er selvsagt bedre enn å leie, men selv da vil du oppleve at boligen i Oslo øker såpass mye raskere at det ikke hjelper.

Skal du inn på det markedet må du arve, ha foreldre som medlåntaker, eller ha en ekstremt høy lønn (over 700 000). Vanlige dødelige kan ikke spare seg inn.

Selvfølgelig kan de. Kjenner du ingen som har kjøpt selv uten foreldrenes hjelp eller høy lønn? 

Anonymkode: 34994...7a6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.3.2021 den 12.47):

Nord-norge på vinteren er også tragiske greier, helt uaktuellt.

Jeg er innflytta søring og har snart bodd 20 pr i nord. Hva er det jeg ikke har skjønt er tragisk?

Anonymkode: deb81...5f2

• Liker 1
Skrevet
Okapi skrev (På 31.3.2021 den 13.02):

Oslo er ikke død og kommer ikke til å dø. Tvert imot, problemet er jo at Oslo har fått for mye liv. Det ser man tydelig på boligprisene, og fraflyttingen fra grisgrendte strøk. En positiv side ved koronatiltakene er jo sånn sett at folk begynner å se fordelene ved å bo i mindre byer, og arbeidsgivere aksepterer i større grad arbeid hjemmefra.

Jeg har liten tro på tidligere tiders distriktspolitikk med å legge statlige sjapper til Leikanger og Brønnøysund, men Oslo kan nok i stor grad avlastes ved å bruke Hamar, Hønefoss, Drammen, Moss, Tønsberg, Sandefjord og andre middels store steder en time eller to unna. Det ser imidlertid ut til at Ernas tilnærming til både arbeidsledighet, bolig og altså distrikter er "hands off, markedet ordner opp", så det kan være vi trenger et regjeringsskifte.

Tidligere tiders politikk? https://www.aftenposten.no/norge/i/K3qK46/nesten-1200-statlige-jobber-ut-av-oslo-under-solberg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd 30 år i Tromsø, er vare delvis enig i det du skriver. Tromsø er Norges nest dyreste by og er landsdelshovedstad med mange store kompetansevirksomheter. Det stemmer at turistsjappene i sentrum sliter nå i koronatiden, men tror ikke disse er noe store tap nåe det gjelder å ha et næringsliv i sentrum som interesserer de fastboende. 
Boliger er durt ja, men der er ikke noe nytt/unikt at en nyutdannet alenemor sliter med å komme inn på boligmarkedet. Man må starte med noe har råd til. Da jeg var ny på boligmarkedet i Tromsø, kjøpte jeg et lite oppussingsobjekt som jeg solgte med hos fortjeneste. (Nå er jeg på bolig nr 3.)

En annen mulighet er å starte et stykke utenfor byen. 

Anonymkode: e090a...e5e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er klart prisveksten på boliger er problematisk. Men Oslo er langt fra død!

Jeg bor sentralt i Oslo øst. Her er det alltid liv og røre, med mange barn som er ute og leker, voksne som går tur osv. Det er rett og slett god stemning ute, sommer og vinter.

Folka som bor her er en god miks både økonomisk og med tanke på kulturell bakgrunn.

Ja, vi har til og med bil - og det går fint! Nå under pandemien bruker vi den mer enn normalt, men har aldri opplevd å ikke finne parkeringsplass. Riktig nok kan det bli dyrt om man ikke er bevisst på hvor man parkerer i Oslo sentrum.

Anonymkode: 54203...09b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.4.2021 den 9.25):

Uenig.

Boligprisene i Oslo gjør jo at nettopp ikke narkomane eller tiggere har råd til å bo her. De som bor her er folk med mye penger. Det blir ikke et høl av sånt. ;)

Selv de dårligste stedene i Oslo fylles nå opp av unge nyetablerere. Groruddalen var før, og er fortsatt, et sted man ikke vil gå alene som blond og ung pike. Men det har blitt bedre de siste årene pga tilflyttingen av norsk ungdom.

I sentrum bor folk med penger, masse penger. I drabantbyene utenfor sentrum bor nyetablerte med barn. Det er fortsatt en bra by.

Det er verre med småstedene rundt byen, det er jo hit mange av problemene har flyttet seg....

Anonymkode: 60f7f...b11

Enig i mye av det du skriver.

Men jeg har gått alene i Groruddalen om kvelden i flere år, er blond og forholdsvis ung.  Nå flytter det mange med mastergrader og gode jobber hit, i første rekke til Ammerud / Grorud / Haugenstua / Høybråten, mens Stovner og Romsås henger litt etter. 🙂

De sosiale utfordringene flytter seg stadig lenger ut. Om 15 år er Lørenskog, Strømmen etc., det Groruddalen var for 10 år siden.

Anonymkode: 43592...c54

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Enig i mye av det du skriver.

Men jeg har gått alene i Groruddalen om kvelden i flere år, er blond og forholdsvis ung.  Nå flytter det mange med mastergrader og gode jobber hit, i første rekke til Ammerud / Grorud / Haugenstua / Høybråten, mens Stovner og Romsås henger litt etter. 🙂

De sosiale utfordringene flytter seg stadig lenger ut. Om 15 år er Lørenskog, Strømmen etc., det Groruddalen var for 10 år siden.

Anonymkode: 43592...c54

Hahaha...Hvorfor velger folk som Tom Hagen bo i Lørenskog hvis området er så "dårlig" da? 🤣

Anonymkode: 34994...7a6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig med deg, og jeg syns det er et samfunnsproblem at folk ikke har råd til å bo der de jobber. Ta f.eks. de som jobber på de store sykehusene i oslo (særlig sykepleiere, renholdere osv). Statistisk sett må disse ganske langt ut av byen og kanskje pende en time for å komme seg til jobb, om de eier bosted. Det er et kjempeproblem. Boligprisene må gjøres noe med politisk. F.eks. gjøre det mye dyrere å kjøpe sekundærbolig. Folk som kjøper en ekstra leilighet for å leie ut presser opp prisene!

Anonymkode: 41832...2cb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...