Gå til innhold

Vil du bo i en død by? Om Oslos undergang.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ofte et argument blir gjentatt her og ellers på nett, om boligprisene i Oslo: - det er ingen menneskerettighet å bo i Oslo. 

Og så blir det føyd på at du kan kjøpe hist og her 2-3 timer fra Oslo. Jeg er ikke fra Oslo eller har bodd der, så jeg kaller det det. 

Men når du har kjøpt deg bolig på dette stedet drar du ikke inn til Oslo for kino, kafe, teater, utstillinger, shopping, etc. Dette utfører du der du bor. 

Og hva fører det til? Jo, Oslo blir et turisthåll i spedd litt narkomane og tiggere. Arbeidsfolk bor ikke i stor-Oslo lengre. Oslo blir ikke for nordmenn lengre. Slik som Playa del Ingles ikke er for spanjoler. 

Hvorfor sier jeg dette? Jo, jeg bor i Tromsø, der boligprisene også har gått av skaftet. Pluss at våre politikere har latt turismen få fritt spillerom og det samme med handelstanden (kjøpesentre utenfor sentrum). Og resultatet? 

Unge mennesker har ikke råd til å kjøpe seg bolig i sentrum (eller på øya og omeng), og sentrum har dødd ut. Hele 24 turistbutikker har gått konk eller det er like før. Resturantene serverer elendig mat og utestedene fornyer seg ikke. Glanstiden er over etter hvalsafari for kinesere ble viktigere enn de innfødtes trivsel. 

Jeg kunne skrevet ei lang historie om hvordan kapitalisme uten styring og kontroll kan drepe en by. 

Min påstand: for høye boligpriser dreper byen, og det vi står igjen med blir en by fattig på kultur og opplevelser. Det blir en falsk by for turister, for kurs- og konferanse, narkomane, horer og tiggere. Triste saker. 

Enig, uenig? 

Anonymkode: 166d3...4b8

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Boligprisene i Tromsø har gått av skaftet? 😅😅 flytt til en annen storby i Norge eller Europa, så skal du få se hva vi andre betaler for våre boliger

Anonymkode: 93db4...d80

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Tromsø er steindyrt ja.

Men ingenting kan måle seg med Oslo, når man skal bo et sted. Her har man tilgang til så mye, så enkelt er det bare.

Nord-norge på vinteren er også tragiske greier, helt uaktuellt.

Anonymkode: d62b7...0b7

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Tja... det vil jo alltid bo folk i Oslos mange boliger, uavhengig av prisene. Men en del nabolag innenfor ring 3 er så og si invadert av utleiere som etablerer partysvenskekollektiv i det som en gang var familieleiligheter. 

Men når det er sagt så er det obos og usbl som dominerer i mange av bydelene utenfor ring 3, og her er det ikke like lukurativt å leie ut på grunn av boligbyggelagenes regler og forskrifter, som for eksempel gjør det vanskelig å kjøpe opp et helt sameie for å drive utleie, ergo så er kjøperne stort sett vanlige folk som bruker byen som normalt (utenom korona da). 

Anonymkode: 54262...198

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Boligprisene i Tromsø har gått av skaftet? 😅😅 flytt til en annen storby i Norge eller Europa, så skal du få se hva vi andre betaler for våre boliger

Anonymkode: 93db4...d80

Tromsø er verdens åttende dyreste i by og bo i. Det finnes ingen storbyer i Norge. Selv Oslo er liten i verdenssammenheng, også i Europa. Men nå var ikke noe av dette poenget i HI. 

Poenget er at det bør være mulig for vanlige arbeidsfolk å bo i den byen de jobber i. 

TS

• Liker 4
Skrevet

Oslo er ikke død og kommer ikke til å dø. Tvert imot, problemet er jo at Oslo har fått for mye liv. Det ser man tydelig på boligprisene, og fraflyttingen fra grisgrendte strøk. En positiv side ved koronatiltakene er jo sånn sett at folk begynner å se fordelene ved å bo i mindre byer, og arbeidsgivere aksepterer i større grad arbeid hjemmefra.

Jeg har liten tro på tidligere tiders distriktspolitikk med å legge statlige sjapper til Leikanger og Brønnøysund, men Oslo kan nok i stor grad avlastes ved å bruke Hamar, Hønefoss, Drammen, Moss, Tønsberg, Sandefjord og andre middels store steder en time eller to unna. Det ser imidlertid ut til at Ernas tilnærming til både arbeidsledighet, bolig og altså distrikter er "hands off, markedet ordner opp", så det kan være vi trenger et regjeringsskifte.

• Liker 8
Gjest Laffatus
Skrevet (endret)

Jeg vill flytte bor 2 timer unna oslo men flytter til sørlandet  trives ikke oslo og min samboerer i fra mandal

Endret av Laffatus
AnonymBruker
Skrevet

Javel, men i motsetning til Playa des Ingles og alle turiststedene i "sydenland",  så er det altså de unge/studenter og pensjonistene som driver opp boligprisene i norske byer. I "sydenland" er det derimot rike turister som kjøper leiligheter og driver opp prisene som ødelegger for lokalbefolkninga. Vesentlig forskjell og verdt å merke seg før man skylder på "turisme"...

Anonymkode: ac365...e18

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg ser ofte et argument blir gjentatt her og ellers på nett, om boligprisene i Oslo: - det er ingen menneskerettighet å bo i Oslo. 

Og så blir det føyd på at du kan kjøpe hist og her 2-3 timer fra Oslo. Jeg er ikke fra Oslo eller har bodd der, så jeg kaller det det. 

Men når du har kjøpt deg bolig på dette stedet drar du ikke inn til Oslo for kino, kafe, teater, utstillinger, shopping, etc. Dette utfører du der du bor. 

Og hva fører det til? Jo, Oslo blir et turisthåll i spedd litt narkomane og tiggere. Arbeidsfolk bor ikke i stor-Oslo lengre. Oslo blir ikke for nordmenn lengre. Slik som Playa del Ingles ikke er for spanjoler. 

Hvorfor sier jeg dette? Jo, jeg bor i Tromsø, der boligprisene også har gått av skaftet. Pluss at våre politikere har latt turismen få fritt spillerom og det samme med handelstanden (kjøpesentre utenfor sentrum). Og resultatet? 

Unge mennesker har ikke råd til å kjøpe seg bolig i sentrum (eller på øya og omeng), og sentrum har dødd ut. Hele 24 turistbutikker har gått konk eller det er like før. Resturantene serverer elendig mat og utestedene fornyer seg ikke. Glanstiden er over etter hvalsafari for kinesere ble viktigere enn de innfødtes trivsel. 

Jeg kunne skrevet ei lang historie om hvordan kapitalisme uten styring og kontroll kan drepe en by. 

Min påstand: for høye boligpriser dreper byen, og det vi står igjen med blir en by fattig på kultur og opplevelser. Det blir en falsk by for turister, for kurs- og konferanse, narkomane, horer og tiggere. Triste saker. 

Enig, uenig? 

Det er jo det stikk motsatte som tar knekken på byene, ser jo hva som skjer når Rødt, Venstre og de grønne kommunistene i MDG får makt.

De kan ikke fordra personlig frihet og friheten til å bevege seg fritt, fanatikerne ønsker å kontrollere alt man foretar seg ned til hva vi skal spise. Dette er politikere som kommer rett fra skolegang til posisjoner der de bestemmer over folk uten at de selv har et snev av livserfaring eller kunnskap om hvordan landet fungerer utenfor bykjernen.

Restriksjonene og forbudene vil føre til at tilbudene og bedriftene flytter ut av byen, det vil bli problemer med å få varer inn til bykjernene siden transporten helst skal gå med sykkel. Håndverkere har allerede problemer siden det ikke finnes parkeringsplasser, de kan nemlig ikke drasse med seg verktøy og det de trenger for å utføre en jobb på offentlig transport eller sykkel.   

Anonymkode: d6ee0...718

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Når Los Angeles og New York kan bli byer folk flytter fra for de ikke har råd til å bo og jobbe der mer, så kan absolutt Oslo oppleve noe av det samme. 

Anonymkode: 592e9...d5e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Okapi skrev (2 minutter siden):

Oslo er ikke død og kommer ikke til å dø. Tvert imot, problemet er jo at Oslo har fått for mye liv. Det ser man tydelig på boligprisene, og fraflyttingen fra grisgrendte strøk. En positiv side ved koronatiltakene er jo sånn sett at folk begynner å se fordelene ved å bo i mindre byer, og arbeidsgivere aksepterer i større grad arbeid hjemmefra.

Jeg har liten tro på tidligere tiders distriktspolitikk med å legge statlige sjapper til Leikanger og Brønnøysund, men Oslo kan nok i stor grad avlastes ved å bruke Hamar, Hønefoss, Drammen, Moss, Tønsberg, Sandefjord og andre middels store steder en time eller to unna. Det ser imidlertid ut til at Ernas tilnærming til både arbeidsledighet, bolig og altså distrikter er "hands off, markedet ordner opp", så det kan være vi trenger et regjeringsskifte.

Tror mange nok ville flyttet om hjemmekontor var her for å bli, men nei...Man må tilbake på kontoret om 3 måneder eller 1 år, så da...Byene du nevner ligger for langt unna. Man kan kjøpe noe bare 20-25 min fra Oslo, billigere. Lørenskog/Fjellhamar ish. 

Anonymkode: 34994...7a6

Skrevet

Jeg bor i Oslo sentrum, innenfor ring 2 (så hvidt utenfor ring 1) og opplever på ingen måte byen som død eller overtatt av hverken turister, konferansesentre eller narkomane. I bygården min og i nabolaget for øvrig bor det barnefamilier og pensjonister, studenter og godt voksne, det er velforeninger og lokalt engasjement, småbutikker og kaféer uten kjedetilknytning.  At ikke alle har råd til å kjøpe seg bolig et sted betyr ikke at det ikke fortsatt bor vanlige mennesker (hva er uvanlige mennesker? Det henger hvertfall ikke sammen med inntekt og kjøpekraft...) der, selv om noe absolutt burde gjøres med boligpolitikken.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Enig, uenig? 

Jeg syns du åpner opp for en interessant diskusjon her og du har gode poeng. Jeg er ikke helt enig med deg i at "når du har kjøpt deg bolig på dette stedet drar du ikke inn til Oslo for kino, kafe, teater, utstillinger, shopping, etc. Dette utfører du der du bor."

Jeg bor to timer unna Oslo og i min region reiser folk ofte inn til Oslo (når det ikke er Korona vel og merke) for å ha en hotellweekend, gå på restauranter, se teater og lignende. Det er begrenset tilbud utenfor Oslo, så jeg tror det er mange regioner rundt storbyen som gjør dette.

Jeg tror heller ikke at det er menneskene som bor på et sted som holder liv i turistsjappene. Hvis 24 turistbutikker har gått konk tror jeg ikke er for at unge mennesker ikke har råd til å bo i byen. Det vil jeg heller tro skyldes at markedet for turisme datt litt sammen når turistene ikke kan reise.

Anonymkode: 079e2...800

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tror mange nok ville flyttet om hjemmekontor var her for å bli, men nei...Man må tilbake på kontoret om 3 måneder eller 1 år, så da...Byene du nevner ligger for langt unna. Man kan kjøpe noe bare 20-25 min fra Oslo, billigere. Lørenskog/Fjellhamar ish. 

Snakker jo ikke om å jobbpendle fra Hamar til Oslo, men å delvis flytte bedriften ditt. Et tiltak som har blitt foreslått, er å la f.eks. ansatte hos riksrevisjonen og UDI dele lokaler med statsforvalteren, i et slags statshus, der man har et lokalt kollegialt opplegg selv om de som jobber der ikke nødvendigvis har samme (direkte) arbeidsgiver.

Som tidligere ansatt på hovedkontoret hos Røde Kors satt jeg stort sett for meg selv på et kontor, og jobbet lite med andre på avdelingen. Kunne jo like godt flyttet til Arendal og brukt lokalene til Arendal Røde Kors til det. Det er sånt jeg håper og tror vi ser mer av fremover, og det vil kunne avlaste Oslo.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Okapi skrev (28 minutter siden):

Snakker jo ikke om å jobbpendle fra Hamar til Oslo, men å delvis flytte bedriften ditt. Et tiltak som har blitt foreslått, er å la f.eks. ansatte hos riksrevisjonen og UDI dele lokaler med statsforvalteren, i et slags statshus, der man har et lokalt kollegialt opplegg selv om de som jobber der ikke nødvendigvis har samme (direkte) arbeidsgiver.

Som tidligere ansatt på hovedkontoret hos Røde Kors satt jeg stort sett for meg selv på et kontor, og jobbet lite med andre på avdelingen. Kunne jo like godt flyttet til Arendal og brukt lokalene til Arendal Røde Kors til det. Det er sånt jeg håper og tror vi ser mer av fremover, og det vil kunne avlaste Oslo.

Å ja, det er jeg enig i. Om sjefen min sa ja til det, ville jeg gjerne flyttet til et roligere sted. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv ikke engang under en pandemi, er Oslo dødt. Jeg gikk meg en tur til sentrum en søndag og det var folk i gatene, enda alt var stengt. 

Da jeg jobbet i hotellbransjen, kom det folk fra andre småsteder rundt Oslo og overnattet for å dra på kino/spise ute/operaen. Det vil nok blomstre igjen når pandemien er over. 

Anonymkode: e878e...374

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tromsø er verdens åttende dyreste i by og bo i. Det finnes ingen storbyer i Norge. Selv Oslo er liten i verdenssammenheng, også i Europa. Men nå var ikke noe av dette poenget i HI. 

Poenget er at det bør være mulig for vanlige arbeidsfolk å bo i den byen de jobber i. 

TS

Tromsø er ikke verdens åttende dyreste by å bo i. Oslo kommer knapt med på listen over de tyve dyreste byene å bo i på verdensbasis. 

Det er ikke en så eksplosiv boligprisvekst som media skal ha til heller. Sammenlignet med andre hovedsteder i Europa er ikke Oslo så ille faktisk. 

Dyre boliger truer ikke folk fra å kjøpe, men den får folk til å kjøpe mindre boliger - samtidig som sentrum ekspanderer. 

Anonymkode: 86299...e8f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Både Tromsø og Oslo har selvsagt samme grunn til høye boligpriser - det bygges færre boliger enn det er etterspørsel for. Men i Tromsø er det geografiske grunner til total mangel på nye tomter, altså, Tromsø er bygd på en øy! Med dårlige grunnforhold. Det er igrunn lite å gjøre med det.

I Oslo er det derimot utelukkende politiske grunner til boligpriser. Det er kombinasjonen av forskjellige politiske avgjørelser, alt fra beskatning av boliger, til beskyttelse av "markagrensen", eller totalt manglende utvidelse av raskere kollektivtransport, type T-bane og tog. La meg bare gni det inn, markagrensen er bare politisk avgjørelse, det er ingen faktiske grense som skulle stoppe utbygning. Nabokommunene spiser seg inn på samme marka utenfra. 

Det at vi vet grunner, betyr ikke at vi har løsningen. I Tromsø vil jo det være å flytte hele bykjernen. I Oslo..Det virker som det er egentlig enighet både politisk og i samfunnet, at ja, det ikke er et menneskerett til å bo i Oslo. Så Oslo blir bevist behold som en enklere klasselift for ny middelklasse. Greia er, at å kjøpe en bolig i Oslo, bo der i 10 år - og du kan flytte uansett hvor i landet og ha råd til hus og hytte og båt om du skulle ønske deg. Samtidig, har du vært så heldig at du har arvet en bolig i Oslo, har du sikret deg selv og dine barn bedre liv og stabil inntekt (ved at boligen leies ut).

Anonymkode: 65eff...fa7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Både Tromsø og Oslo har selvsagt samme grunn til høye boligpriser - det bygges færre boliger enn det er etterspørsel for. Men i Tromsø er det geografiske grunner til total mangel på nye tomter, altså, Tromsø er bygd på en øy! Med dårlige grunnforhold. Det er igrunn lite å gjøre med det.

I Oslo er det derimot utelukkende politiske grunner til boligpriser. Det er kombinasjonen av forskjellige politiske avgjørelser, alt fra beskatning av boliger, til beskyttelse av "markagrensen", eller totalt manglende utvidelse av raskere kollektivtransport, type T-bane og tog. La meg bare gni det inn, markagrensen er bare politisk avgjørelse, det er ingen faktiske grense som skulle stoppe utbygning. Nabokommunene spiser seg inn på samme marka utenfra. 

Det at vi vet grunner, betyr ikke at vi har løsningen. I Tromsø vil jo det være å flytte hele bykjernen. I Oslo..Det virker som det er egentlig enighet både politisk og i samfunnet, at ja, det ikke er et menneskerett til å bo i Oslo. Så Oslo blir bevist behold som en enklere klasselift for ny middelklasse. Greia er, at å kjøpe en bolig i Oslo, bo der i 10 år - og du kan flytte uansett hvor i landet og ha råd til hus og hytte og båt om du skulle ønske deg. Samtidig, har du vært så heldig at du har arvet en bolig i Oslo, har du sikret deg selv og dine barn bedre liv og stabil inntekt (ved at boligen leies ut).

Anonymkode: 65eff...fa7

Kjøp i Lørenskog da vel! Det er nesten Oslo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...