AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #1 Skrevet 31. mars 2021 ER så lei enkelte av medstudentene mine! Er snart halvveis i en bachelor på deltid, og etter hver eksamen er det det samme jævla gnålet: De tror de har strøket, de er livredd for å stryke. Og så kommer sensuren, og gjett hva? A eller B hver gang! Selv er jeg en A-B-C- student, har svingt mellom både a, b, c og til og med en d. Har en gang vært redd for å stryke, og da fikk jeg D. Så da var jeg bittelitt berettiget til å frykte en stryk føler jeg selv. Men aldri ellers... Hvorfor er enkelte sånn? Dette er voksne mennesker, ikke 20-åringer, men voksne folk som har jobbet i flere år før studier! Hvorfor er enkelte studenter så usikker på seg selv? Synes oppriktig synd på de av oss på kullet som faktisk står i fare for å stryke eller som stryker. De sier sjelden noe. Hva må det ikke gjøre med dem å høre på A-studentenes gnål om at de er redde for å stryke, når de selv såvidt får en E? Lurer bare oppriktig på hvorfor noen oppfører seg slik? Anonymkode: 41135...8b9 6
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #2 Skrevet 31. mars 2021 Jeg får fnatt av slike folk! Dem er empatisyke og oppmerksomhetssyke. Kan irritere en gråstein! Alle som får A vet at dem ikke får F og E på forhånd. ALLE. Det er komplett umulig å levere i fra seg en oppgave som tilsynelatende er i øvre sjiktet og faktisk mene at det dem har levert står til stryk. Anonymkode: b95ca...f33 16
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #3 Skrevet 31. mars 2021 De er oppmerksomhetssyke. Anonymkode: cc6e9...076 5
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #4 Skrevet 31. mars 2021 Jeg var en sånn en, men jeg sa det ikke til noen. Jeg endte med et snitt på noe over B, men så godt som hver eksamen var jeg sikker på at jeg hadde strøket. Det henger sammen med en utfordrende psykisk tilstand, uten å utbrodere det noe mer. Men jeg holdt dette altså for meg selv, selv om det kanskje kunne være synlig fra tid til annen at jeg var veldig nervøs. Anonymkode: 4ef22...2ec 7
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #5 Skrevet 31. mars 2021 Jeg er selv en A og B-student, men jeg har flere ganger vært usikker på om oppgaven kommer til å bli godkjent eller ikke. En av grunnene til toppkarakterene er nemlig at jeg tar litt sjanser, tenker utenfor boksen, skriver annerledes enn forventet og presenterer funn som ikke er helt åpenbare. Som oftest treffer det som bare juling, andre ganger brenner jeg meg skikkelig, selv om jeg enda ikke har strøket på eksamen. En annen ting er at denne konstante frykten for å stryke (som for mange av oss er helt reell selv om vi "alltid" får gode karakterer) er noe av det som driver meg til å jobbe hardt. Hadde jeg vært mer avslappet på det hadde jeg neppe fått såpass gode karakterer som jeg gjør. Når det er sagt går jeg ikke rundt og snakker om at jeg tror jeg kommer til å stryke, og jeg sier heller ikke til andre hvilke karakterer jeg får. Anonymkode: 6f7dd...2f8 14
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #6 Skrevet 31. mars 2021 For noen er dårligre enn A og B det samme som stryk. Anonymkode: 3d396...a8a 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #7 Skrevet 31. mars 2021 Vi må alle få lov til å være usikker på hvordan det har gått. Om man psykisk legger opp til at man har strøket, så kan man bare bli positivt overrasket av resultatet. Jeg følte en gang at set gikk bra, fikk en E. Følte en gang at jeg kom til å stryke, fikk en C. Lærte meg å hele tiden forvente det aller verste, for da kunne det bare gå bedre. Det er kanskje slitsomt å høre på, enda mer slitsomt når de alltid gjør det bra. Men du får lære deg å lukke ørene, og heller fokusere på å lese meg og bli en av de som hele tiden får A og B. Anonymkode: 06d44...08d 7
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #8 Skrevet 31. mars 2021 Usikkerhet. Jeg er sånn, og jeg blir overrasket hver gang. Men jeg gjør ikke lekser, jeg utsetter oppgaver til siste natta osv osv. En gang når jeg følte at det gikk bra så gikk det ganske dårlig. Jeg går ikke rundt å tyter om hva jeg tror eller hva resultatet ble, jeg svarer kun hvis jeg blir spurt. Anonymkode: f8f21...88e 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #9 Skrevet 31. mars 2021 «Har vi test i dag?? Oi, det har jeg glemt....». Får A. «Neida, jeg har ikke gjort hjemmeleksa, gidder ikke». Får A. Jepp, been there. Anonymkode: a477c...ddb 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #10 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): For noen er dårligre enn A og B det samme som stryk. Anonymkode: 3d396...a8a Jeg var en sånn student. Jeg fikk aldri noe dårligere enn B og selv når jeg fikk A kunne jeg være misfornøyd fordi jeg følte at kravene til A var for lave Anonymkode: d7b4b...623 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #11 Skrevet 31. mars 2021 Just now, AnonymBruker said: «Har vi test i dag?? Oi, det har jeg glemt....». Får A. «Neida, jeg har ikke gjort hjemmeleksa, gidder ikke». Får A. Jepp, been there. Anonymkode: a477c...ddb Sikkert på at du mener A, og ikke 6? Anonymkode: 4ef22...2ec 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #12 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sikkert på at du mener A, og ikke 6? Anonymkode: 4ef22...2ec Du skjønte vel hva jeg mente? 😉 A eller 6, whatever 😜 Anonymkode: a477c...ddb 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #13 Skrevet 31. mars 2021 25 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg får fnatt av slike folk! Dem er empatisyke og oppmerksomhetssyke. Kan irritere en gråstein! Alle som får A vet at dem ikke får F og E på forhånd. ALLE. Det er komplett umulig å levere i fra seg en oppgave som tilsynelatende er i øvre sjiktet og faktisk mene at det dem har levert står til stryk. Anonymkode: b95ca...f33 Jeg skjønner egentlig at du aldri har fått A, for det er ikke så enkelt som du legger det frem her. Det er ikke sånn at ALLE som får A vet nøyaktig hva som kreves for å få A på en eksamensoppgave man tross alt ikke har skrevet før. Etter din logikk burde det også være komplett umulig å levere fra seg en oppgave som står til stryk uten å være klar over det, men det skjer faktisk hele tiden. Noen har til og med klaget og gått fra stryk til C eller høyere. Med det i bakhodet er det ikke så fryktelig rart at mange blir usikre på hvilken karakter de ender opp med til slutt. Dette gjelder spesielt i fag uten fasitsvar der karakteren er avhengig av hvordan du argumenterer og hva sensor mener om oppgavetolkningen din. Anonymkode: 6f7dd...2f8 7
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #14 Skrevet 31. mars 2021 Vi er mange som demper forventninger og forhåpninger, slik at vi muligens kan bli positivt overrasket. Anonymkode: 63f6e...c44 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #15 Skrevet 31. mars 2021 Jeg tror det også har sammenheng med at vurderingskriterier er ganske uklare på universitetet. En gang slet jeg skikkelig med en oppgave og endte opp med å endre den fullstendig siste natta før jeg måtte levere. Da ble den helt annerledes enn det professoren hele tiden ville ha, men jeg klarte i det minste å fullføre den. Var veldig nervøs da jeg logget inn for å sjekke resultatet og fikk latterkrampe da jeg så en A lyse mot meg. Mistet siste rest av respekt for Universitetet i Stavanger etter det... Anonymkode: 8ab95...f5b 2
Revenmann29 Skrevet 31. mars 2021 #16 Skrevet 31. mars 2021 Utroligt hvor mye folk gidder å irritere seg over. Pass på dere selv.
ntrane Skrevet 31. mars 2021 #17 Skrevet 31. mars 2021 Hehe vi skjønner hva du mener trådstarter. Selv tror jeg dette fenomenet er en form for trolling eller å indirekte si til andre at "se så flink og smart jeg er". 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #18 Skrevet 31. mars 2021 Har mange ganger vært veldig usikker på resultatet når jeg har gjort det veldig bra. Når man kan noe godt ser man også veldig mye man ikke kan og deler av oppgaven man kunne svart bedre på. Hvorfor irriterer dette deg? Jeg tror på at de er redde for å stryke, hver gang. Det er sånn at: når man ikke kan noe tror man ofte man har mer kunnskap og kontroll enn man egentlig har. (Mount stupid) Når man kan noe godt så ser man i større grad at det er mye man ikke kan, ting man kunne svart bedre på, feil man har gjort, og blir usikker. (Imposter syndrom) Jeg spiller ofte meg selv ned, innser i etterkant av situasjonen at jeg kanskje har vært en av dem med mest kompetanse i gruppen. Forsøker å gjøre noe med det, men det er ikke lett. I mitt hode er det så mye jeg ikke kan og jeg har så mye mer å lære. Anonymkode: f9f5d...6f9 2
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 31. mars 2021 #19 Skrevet 31. mars 2021 Forstår ikke hvorfor du gidder å irritere deg over en slik bagatell.
AnyonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #20 Skrevet 31. mars 2021 Tenker det spørs veldig på hvilket studie man tar. Skriver man en eksamensoppgave utelukkende i tekst/tolkning så er det kanskje litt verre å vite på forhånd. På mitt studie var det egentlig greit å se om man kom frem til et fornuftig svar etter bruk av modeller/matte. Vi hadde likevel en i gjengen som alltid fikk A, men sa han kom til å stryke. Syns det var en kjip oppførsel mot andre i gjengen som var ærlige når de sa at de kanskje kom til å stryke. Det tar litt av seriøsiteten bort fra de som virkelig trenger en oppmuntring når det blir en vane på universitetet at alle sier at de kommer til stryke på eksamen. Spesielt når A-studentene blir så sykt overrasket over å faktisk ha fått en A eller B. Etter noen øl etter en vanskelig eksamen fikk vi den vanlige reglen fra A-studenten så jeg veddet 1000 kr på at han kom til å få A. Han så på det som win-win og tok veddemålet. Han fikk selvfølgelig A, men var mye mer ærlig om hvordan det hadde gått etter det. Tror han kjente det på studentlommeboken den måneden 😄 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå