Gå til innhold

Duer planlegger reir på balkongen

casiokid

Anbefalte innlegg

Jeg bor i en bygård sentralt i Oslo, og har fått med meg at flere av beboerne er plaget med duer på balkongen. Vi har bare bodd her et halvt års tid og ikke vært særlig plaget, men nå på våren har vi merket at to duer (går ut ifra at det er et "par") har begynt å oppholde seg ofte på balkongen. Ikke bare på gelenderet, men også på balkonggulvet. Det er jo irriterende nok at de etterlater seg lort og fjær, men nå er det jo også fugleinfluensa som går. Jeg har en sterk mistanke om at de planlegger å legge egg på balkongen. Vi bor rett over en kebabsjappe, så jeg tror ikke vi blir kvitt duene helt, men vil veldig gjerne unngå at de får bygget seg reir og får unger på balkongen.

Har noen tips til hva vi kan gjøre for å forhindre dette? Har hørt det kan hjelpe å være på balkongen selv, for å "markere revir", men jeg orker jo ikke å sitte der hele dagen og man har jo andre ting å gjøre.

På forhånd takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Samme problem. Fugler og reir på taket, men folk sier at vi «ikke kan fjerne det». Hæ?? Det er sykdom og fuglelopper som kan komme! 

Anonymkode: 6efee...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme problemt. Bygård i Oslo, men jeg hadde en grill med hulrom under. Løsningen ble å settte grillen i boden en liten stund. Jeg kjøpte også inn hønsenetting for å tett andre hulrom det var fristende å bygge reir. Om det var flaks eller ei vet jeg ikke, men duene forsvant.

Får du stengt av balkongen på noen måte? Med netting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosabløff skrev (1 minutt siden):

Har hatt samme problemt. Bygård i Oslo, men jeg hadde en grill med hulrom under. Løsningen ble å settte grillen i boden en liten stund. Jeg kjøpte også inn hønsenetting for å tett andre hulrom det var fristende å bygge reir. Om det var flaks eller ei vet jeg ikke, men duene forsvant.

Hvordan skal man lufte da? Og man har jo lyst til å bruke balkongen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rosabløff said:

Ja netting hadde nok vært det mest effektive. Men balkongen er delt med naboleiligheten med en skillevegg som ikke står helt fast, som kanskje er et problem. Og så leier vi bare, så hadde håpet det fantes noen enklere metoder. Men skal absolutt vurdere netting hvis ingenting annet hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

casiokid skrev (3 minutter siden):

Ja netting hadde nok vært det mest effektive. Men balkongen er delt med naboleiligheten med en skillevegg som ikke står helt fast, som kanskje er et problem. Og så leier vi bare, så hadde håpet det fantes noen enklere metoder. Men skal absolutt vurdere netting hvis ingenting annet hjelper!

Vet hvor utrolig irriterende det er. Med masse netting blir balkongen uansett utilgjengelig en stund, så håper det finnes noe enkelere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sett opp pigger. Men knyt en sånn hyssing over gelenderet. Da setter de seg ikke der og du skader ikke fuglene. Fugleinfluensaen er så vidt jeg har fått med meg ikke noe som gjelder duene. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hør om dere kan nette inn, slik som vist på dette bildet. Da kan dere bruke balkongen også.

957EF9DA-F080-4E50-9D73-84211C72E66C.jpeg

Anonymkode: aeb02...bb6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Airman

Fugleinfluensa og lopper er nymotetull... Duer reirer seg på vinduskarmer i høyhus og egentlig hvor de finner det greit.. Men kan bli veldig mye avføring av det, fra duene vel og merke 🙂 jage dem når du er der så reiser de.. Det er jo ikke flatpakkereir fra IKEA som de setter opp på en dag.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Airman skrev (19 minutter siden):

Fugleinfluensa og lopper er nymotetull... Duer reirer seg på vinduskarmer i høyhus og egentlig hvor de finner det greit.. Men kan bli veldig mye avføring av det, fra duene vel og merke 🙂 jage dem når du er der så reiser de.. Det er jo ikke flatpakkereir fra IKEA som de setter opp på en dag.. 

Så hva gjør man hvis fuglene lager reir i høyhus? Jeg ønsker jo å åpne vinduer uten å være redd for lopper 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Airman
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så hva gjør man hvis fuglene lager reir i høyhus? Jeg ønsker jo å åpne vinduer uten å være redd for lopper 

Åpne et annet vindu.. Jeg har aldri hørt om at de får loppeproblemer i høyhus pga duereir.. Men jeg ville jaget dem når de begynner å hente kvister.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sette opp en oppslått parply eller to på balkongen når du ikke er her? Bare nå i hekketiden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Airman skrev (5 minutter siden):

Åpne et annet vindu.. Jeg har aldri hørt om at de får loppeproblemer i høyhus pga duereir.. Men jeg ville jaget dem når de begynner å hente kvister.. 

Jeg har vinduer på én side. Dumt at fugler skal styre mitt liv! Kan ikke jage dem når det er snakk om niende etasje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er bare en kort periode de bygger reir, så jeg hadde dekket til balkongen med en presening eller netting når jeg ikke bruker den. Snart har de funnet seg andre steder.

Anonymkode: a88bb...e83

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er bare en kort periode de bygger reir, så jeg hadde dekket til balkongen med en presening eller netting når jeg ikke bruker den. Snart har de funnet seg andre steder.

Anonymkode: a88bb...e83

Presenning var lurt, det skal jeg prøve. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hva med plastslanger? Det skal fungere mot måker - kanskje duene er redd de og? 

Anonymkode: 101d4...3c1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor er det ikke lov å fjerne fuglereir? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvorfor er det ikke lov å fjerne fuglereir? 

Fordi det er dyreplageri? Hva tenkte du å gjøre med fugleungene, kaste dem fra balkongen? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...