Gå til innhold

Har du opplevd at small talk har ødelagt hele jobbintervjuet for deg? 😁

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

😁 

Anonymkode: 09cbd...8ef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: 1a6b0...8e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei

Anonymkode: 1a6b0...8e5

Heldig 😁

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke ødelagt, men gjennom smalltalk så er det mange fallgruver, og jeg har falt i en. 

Kom på intervju og oppdaget at intervjuerne hadde en munter og lett tone. Så ble jeg stilt et "smalltalkspørsmål" akkurat i dét man kom inn på intervjulokalet. Jeg slo på stortromma og slo an en spøk for å få en lett åpning. Ingen lo av den. Og jeg fikk noen rare blikk. 

Det var førsteinntrykket sitt det! 

Men men, det ødela jo ikke jobbintervjuet. Jeg klarte meg godt til tross, men kjente etter intervjuet at denne spøken var ikke helt heldig. 

Anonymkode: 4d418...197

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har faktisk ansatt en person fordi han ble en HELT annen (og mye mer omgjengelig) utgave av seg selv når han fikk gå over på smalltalk istedenfor de formelle intervjuspørsmålene. Det var forøvrig et godt valg også, er flere år siden nå og han har gjort en meget god jobb.

Aldri opplevd at smalltalk har ødelagt, verken for meg selv eller i settinger der det var jeg som var arbeidsgiver. 

Anonymkode: 8dd44...1d4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

I jobben jeg har nå var hele intervjuet smalltalk. På papiret var jeg perfekt for jobben og de ville helt enkelt møte meg å danne seg et bilde av hvem jeg er og hvordan jeg er å jobbe med før de bestemte seg for å gi meg jobben. 

Anonymkode: 9e808...43e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I jobben jeg har nå var hele intervjuet smalltalk. På papiret var jeg perfekt for jobben og de ville helt enkelt møte meg å danne seg et bilde av hvem jeg er og hvordan jeg er å jobbe med før de bestemte seg for å gi meg jobben. 

Anonymkode: 9e808...43e

Vet du, å gjennomføre et intervju med kun smalltalk er faktisk genialt. Det er eneste måten man kan finne ut hvem personene er. Standardiserte intervju skaper fabrikkerte svar og feilaktig inntrykk av kandidaten. 

Gjennom smalltalk kan du kartlegge sosial intelligens, emosjonell intelligens, vætemåte, holdninger, personlighet, verdier, hobbyer, privatliv osv. Du kan tilogmed gjennomføre skjematiske personlighetstester gjennom smalltalk, uten at kandidaten vet det.

Har også vært på et intervju med kun smalltalk, og jeg ble tatt fullstendig på senga av det. Og det er en fantastisk intervjumetode. Men så var hun meget profesjonell på måten hun gjorde det på. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Kompetanse bør hovedsaklig fremkomme av CV og referanser. Å fokusere på smalltalk i intervjuet er genialt. Vurderte å søke på en stilling en gang helt til jeg så at de ba om at man skulle skrive om «En gang du løste et praktisk problem» i søknaden. Da styrte jeg unna :ler: Har også trukket meg fra intervju hvor de ville at man skulle «forberede en 15-20 minutters presentasjon om ens kompetanse», fordi de ville «sette opp mange korte intervjuer». De kunne jo bare ha lest CV’en min så hadde det kommet tydelig fram. 🤦‍♀️ Jeg gidder faktisk ikke bruke tiden min på å lage en forelesning til intervjuerne om hvor kompetent jeg er, og ikke få mulighet til å stille spørsmål og prate litt med de for å sjekke om dette faktisk er et sted jeg har lyst til å jobbe. 

De ble sure da jeg trakk meg. Tenker det er like greit at det ikke ble mitt fremtidige arbeidssted. 

Anonymkode: 6508a...495

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på jobbintervju for å snakke om jobben  og arbeidsoppgavene, ingen annet.

Merker jeg at det bare er tull med dumme spørsmål gidder jeg ikke være der, går bare.

Gjort det 3 ganger til nå i livet, er så masse useriøse firmaer. Jeg søker et firma der jobb er jobb.

Anonymkode: 46fe4...60a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg går på jobbintervju for å snakke om jobben  og arbeidsoppgavene, ingen annet.

Merker jeg at det bare er tull med dumme spørsmål gidder jeg ikke være der, går bare.

Gjort det 3 ganger til nå i livet, er så masse useriøse firmaer. Jeg søker et firma der jobb er jobb.

Du har misforstått arbeidslivet hvis du tror at din jobb kun handler om arbeidsoppgaver. I dag lever vi i et sosialt samspill med forskjellige faktorer regulert gjennom lover og regler og normer. Derav stiller kriteriet "egnethet" sterkt, ofte sterkere enn kompetanse. Hvis du ikke skjønner at den du er faktisk er mer relevant enn hvordan du gjør jobben, så kan det jo være likegreit at du bare forlater intervjuet. Du er da ikke en passende kandidat for dem uansett. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har også trukket meg fra intervju hvor de ville at man skulle «forberede en 15-20 minutters presentasjon om ens kompetanse», fordi de ville «sette opp mange korte intervjuer». De kunne jo bare ha lest CV’en min så hadde det kommet tydelig fram. 🤦‍♀️

Det der hadde ikke jeg heller giddet. Snakk om å ikke ta ansettelsesintervjuer seriøst! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått ødelagt et intervju med small talk! 

Intervjuet gikk veldig fint, og begge to virket veldig begeistret. Helt til vi small talket litt på slutten, og jeg sa at jeg syns det var deilig å ri en tur i skogen (eller et eller annet i den duren). 

Da spurte den ene som intervjuet meg om jeg drev med hest. Ja, svarte jeg. 

Da svarte hun at hun hatet hester, og om jeg var en sånn hestejente, så hadde vel umulig tid til jobb???? 

Jeg tenkte i mitt stille sinn at hvordan i all verden tror du at jeg finansierer en såpass dyr hobby, men jeg svarte bare at jeg selvsagt skiller jobb og hobby. 

Hun jattet videre om at hun bodde i nærheten av en stall, og de hestejentene var i stallen til en hver tid, og at de ikke gadd å plukke opp etter hesten osv... skjønte med en gang at denne jobben får jeg ikke 😂 

Anonymkode: 286d3...3e2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har fått ødelagt et intervju med small talk! 

Intervjuet gikk veldig fint, og begge to virket veldig begeistret. Helt til vi small talket litt på slutten, og jeg sa at jeg syns det var deilig å ri en tur i skogen (eller et eller annet i den duren). 

Da spurte den ene som intervjuet meg om jeg drev med hest. Ja, svarte jeg. 

Da svarte hun at hun hatet hester, og om jeg var en sånn hestejente, så hadde vel umulig tid til jobb???? 

Jeg tenkte i mitt stille sinn at hvordan i all verden tror du at jeg finansierer en såpass dyr hobby, men jeg svarte bare at jeg selvsagt skiller jobb og hobby. 

Hun jattet videre om at hun bodde i nærheten av en stall, og de hestejentene var i stallen til en hver tid, og at de ikke gadd å plukke opp etter hesten osv... skjønte med en gang at denne jobben får jeg ikke 😂 

Å ja! 😀 Broren min nevnte i smalltalken at han var en Liverpool supporter og da sa intervjueren "Jaha? Jeg liker Man United, jeg..." og da ble det stille 😂

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Å ja! 😀 Broren min nevnte i smalltalken at han var en Liverpool supporter og da sa intervjueren "Jaha? Jeg liker Man United, jeg..." og da ble det stille 😂

😂 Tydeligvis skal en være litt forsiktig med å gre ut for mye om hobbyer :ler:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde det.... var på jobbintervju nylig på en jobb jeg virkelig ville ha (tidligere jobber har jeg fått uten formelle intervjuer), og klarte å bable nervøst i femten minutter, om alt fra tidligere jobber til mat. Etter et kvarter kastet de meg ut på en høflig måte, og jeg tenkte at løpet var kjørt. Men jeg fikk jobben, angivelig fordi jeg hadde turt å vise meg selv på en ekte og ærlig måte😅

Anonymkode: dd27b...fe2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du har misforstått arbeidslivet hvis du tror at din jobb kun handler om arbeidsoppgaver. I dag lever vi i et sosialt samspill med forskjellige faktorer regulert gjennom lover og regler og normer. Derav stiller kriteriet "egnethet" sterkt, ofte sterkere enn kompetanse. Hvis du ikke skjønner at den du er faktisk er mer relevant enn hvordan du gjør jobben, så kan det jo være likegreit at du bare forlater intervjuet. Du er da ikke en passende kandidat for dem uansett. 

Arbeidslivet handler kun om penger, ingen annet.

Så har du det falske spillet, som de kaller sosialt. Som egentlig er sosial kontroll og konformitet, man skal bestemme over andre. Gjerne på fritiden, spille hyggelig sammen. For det er jo sååå koselig OG hyggelig!

Pjuk, falskheten lenge leve.

Det er faktisk noen som forstår hvordan arbeidslivet egentlig fungerer, jeg ser ditt politisk korrekte svar.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Arbeidslivet handler kun om penger, ingen annet.

Så har du det falske spillet, som de kaller sosialt. Som egentlig er sosial kontroll og konformitet, man skal bestemme over andre. Gjerne på fritiden, spille hyggelig sammen. For det er jo sååå koselig OG hyggelig!

Pjuk, falskheten lenge leve.

Det er faktisk noen som forstår hvordan arbeidslivet egentlig fungerer, jeg ser ditt politisk korrekte svar.

Med alle disse digitale "løsninger" og sosiale media, så føles det som om man lever livet gjennom en skuespiller rolle. Nå har også alle kamera på mobilen og i lomma si, så man må nesten passe hvert eneste ord man sier, for man vet aldri hvem som kan ta opp noe. Jeg diskuterer i stor grad nå med folk slik at jeg automatisk tror at de tar opp samtalen, så tilpasser jeg svarene slik at jeg aldri kan si i det minste noe "katastrofalt dårlig" eller som kan brukes mot en. 

Jobb er bare et fake arena, og i det man entrer døra på arbeidsplassen, så er man en skuespiller i 8 timer i strekk. Egentlig. For er du "deg selv", så vil den minste ting bli brukt mot en før eller senere - selv om du gjør en veldig god jobb, så blir det ikke noe "høyere nivå" på "deg" når det gjelder stilling. Det er mye trynefaktor og ikke bare penger, men også personlige nettverk. 

Det er nettopp derfor de har den "sååå koselig OG hyggelig" greia - bygging av nettverk, smisking, trynefaktor og hvem som kommer først i køen i en høyere stilling når den enn blir utlyst. 

Jobb er dermed ikke bare jobb, men også skuespill og "såå koselig OG hyggelig" er nettopp nettverksbygging og den "koselige OG hyggelige" er full av baktanker. 

Norge er veldig ekstreme på det sosiale - iallfall nå for tiden. Var litt annerledes før, da man faktisk kunne "drite seg ut", og ingen flere enn kanskje 5 personer fikk det med seg. Men nå har man omtrent kamera og sosiale medier oppe i trynet, flere ganger om dagen og man må passe hver eneste steg man gjør. 

Husker du plutselig for noen år tilbake, hvordan alle rådene om å slette såkalte drøye "party bilder" og alt det der ble gitt til folk som søkte jobb? Men likevel, sånt kan fortsatt gå sin gang på SnapChat. 

Nå er det mer sånn - den som har noe drøyt å vise, så viser de det for penger og lever av det (F eks fast ræv på instagram og oppblåste lepper) Men da går de "all-in" for det og lever av det, akkurat som rosabloggere.

Mens vanlige folk, derimot, har måttet tilpasse seg til skuespill og hvert steg i kontrollerte former. Spesielt morsomt å se Curriculum Vitae (CV) - fanatikere som har fullstendig filtrert og polert "tilstedeværelse" på nettet. Aldri et eneste kjedelig eller drøyt bilde av de, og alt så perfekt. Finner du noe om de, så er det en eller annen artikkel som omtaler de i positive ordlag.

Anonymkode: 6d91f...626

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Med alle disse digitale "løsninger" og sosiale media, så føles det som om man lever livet gjennom en skuespiller rolle. Nå har også alle kamera på mobilen og i lomma si, så man må nesten passe hvert eneste ord man sier, for man vet aldri hvem som kan ta opp noe. Jeg diskuterer i stor grad nå med folk slik at jeg automatisk tror at de tar opp samtalen, så tilpasser jeg svarene slik at jeg aldri kan si i det minste noe "katastrofalt dårlig" eller som kan brukes mot en. 

Jobb er bare et fake arena, og i det man entrer døra på arbeidsplassen, så er man en skuespiller i 8 timer i strekk. Egentlig. For er du "deg selv", så vil den minste ting bli brukt mot en før eller senere - selv om du gjør en veldig god jobb, så blir det ikke noe "høyere nivå" på "deg" når det gjelder stilling. Det er mye trynefaktor og ikke bare penger, men også personlige nettverk. 

Det er nettopp derfor de har den "sååå koselig OG hyggelig" greia - bygging av nettverk, smisking, trynefaktor og hvem som kommer først i køen i en høyere stilling når den enn blir utlyst. 

Jobb er dermed ikke bare jobb, men også skuespill og "såå koselig OG hyggelig" er nettopp nettverksbygging og den "koselige OG hyggelige" er full av baktanker. 

Norge er veldig ekstreme på det sosiale - iallfall nå for tiden. Var litt annerledes før, da man faktisk kunne "drite seg ut", og ingen flere enn kanskje 5 personer fikk det med seg. Men nå har man omtrent kamera og sosiale medier oppe i trynet, flere ganger om dagen og man må passe hver eneste steg man gjør. 

Husker du plutselig for noen år tilbake, hvordan alle rådene om å slette såkalte drøye "party bilder" og alt det der ble gitt til folk som søkte jobb? Men likevel, sånt kan fortsatt gå sin gang på SnapChat. 

Nå er det mer sånn - den som har noe drøyt å vise, så viser de det for penger og lever av det (F eks fast ræv på instagram og oppblåste lepper) Men da går de "all-in" for det og lever av det, akkurat som rosabloggere.

Mens vanlige folk, derimot, har måttet tilpasse seg til skuespill og hvert steg i kontrollerte former. Spesielt morsomt å se Curriculum Vitae (CV) - fanatikere som har fullstendig filtrert og polert "tilstedeværelse" på nettet. Aldri et eneste kjedelig eller drøyt bilde av de, og alt så perfekt. Finner du noe om de, så er det en eller annen artikkel som omtaler de i positive ordlag.

Anonymkode: 6d91f...626

Fin refleksjon, usikker på din alder. Jeg har jobbet i over 20år, da lærer man mye. I dag er det falskheten som gjelder, det passer ikke for meg.

Nordmenn lever stort sett etter to ting: Konformitet og sosial kontroll.

Når det gjelder å være politisk korrekt så er kvinnen flertallet der.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det skjedde samboeren min også, han er Arsenalfan og daglig leder var Tottenhamfan (de er erkerivaler). Da sa samboeren "ja, da må vi vel sloss vi da?" og det var tydeligvis veldig festlig. Han fikk jobben.

Selv har jeg ikke ødelagt noe pga. smalltalk, bare løftet inntrykket tror jeg. Selv om jeg er en sånn som ikke rekker å tenke før jeg snakker. I et intervju spurte de om jeg kjente til ITIL, og jeg svarte "ja, dessverre" 😂 Viste seg at avdelingen baserte seg på ITIL, men både leder av it-avdelingen og prosjektlederen jeg snakket med lo seg skakk. De var heller ikke så begeistret for ITIL, og syntes jeg var forfriskende. 

Anonymkode: 6715e...de5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 3/31/2021 at 11:58 AM, AnonymBruker said:

Vet du, å gjennomføre et intervju med kun smalltalk er faktisk genialt. Det er eneste måten man kan finne ut hvem personene er. Standardiserte intervju skaper fabrikkerte svar og feilaktig inntrykk av kandidaten. 

Gjennom smalltalk kan du kartlegge sosial intelligens, emosjonell intelligens, vætemåte, holdninger, personlighet, verdier, hobbyer, privatliv osv. Du kan tilogmed gjennomføre skjematiske personlighetstester gjennom smalltalk, uten at kandidaten vet det.

Har også vært på et intervju med kun smalltalk, og jeg ble tatt fullstendig på senga av det. Og det er en fantastisk intervjumetode. Men så var hun meget profesjonell på måten hun gjorde det på. 

Det forutsetter at intervjuer klarer vurdere disse egenskapene utifra small talk. Noe de aller fleste arbeidsgivere ikke klarer. Veldig, veldig mange er ikke spesielt smarte og har definitivt ikke bra sosial innsikt til å dømme andres sosiale innsikt, intelligens osv. 

Anonymkode: a4796...1cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...