Gå til innhold

Barn i skolealder og det sosiale

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en på 8 som elsker å besøke andre. Han har en venn i gata her som han maser om å besøke hver dag. Vet jo at man ikke kan renne ned dørene til folk hver dag..og i det siste har foreldrene sluttet å svare meg når jeg tar kontakt. Og barnet mitt savner kompisen sin. 

I dag sa moren noe rart, som fikk meg til å stusse. De var bekymret over at barna er for mye sammen. Virker som det ikke synes min gutt er god nok eller noe. At det er best for dem å heller invitere andre barn.

Føler litt på dette og har jo kjent en del på utenforskap. Men mitt barn har masse empati og viser omsorg for andre. Hadde tenkt dette var viktig. Synes dette var vondt. Spesielt i en tid da man er isolert og mye alene. 

Anonymkode: b555b...baa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner hvordan du har det. Dette traff meg litt. Har selv ei på åtte, og to ganger på rad hvor hun har tatt kontakt med venninna som bor nærmest har venninna ikke ønsket å leike, uten noen annen grunn. Jeg får vondt på min datters vegne som blir avvist, men tror det er vondere for meg enn for henne. 

Anonymkode: e2d64...142

AnonymBruker
Skrevet

Dette betyr ikke at det er noe galt med ditt barn, eller at han gjør noe galt. Men hvis han er på besøk veldig ofte, så kan det bli for mye for familien, i tillegg til at de fleste foreldre ønsker at barna skal ha forskjellige venner. 

Det er også lurt for ditt barn, om han kan ha et knippe venner som han kan rullere på å være sammen med. Og sikkert lurt om han inviterer de hjem til seg av og til også? 

Vennskap i den alderen går opp og ned, og det er lurt å oppfordre barna til å ha flere de kan veksle på å være med. 

Anonymkode: 3fc07...235

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er i lik situasjon her, bare at det andre foreldreparet er konfliktsky, og heller drar bort så ofte som de kan fremfor å si noe. Jeg vil tipse deg om at barnet ditt får sin egen mobil, og at barnet kommuniserer med det andre barnet via deres egne mobiler. Kan hende det andre barnet også har sin egen mobil, allerede? De er store nok for det. Da blir det mindre kommunikasjon mellom dere foreldre. Når de bor i samme gate, så kan det også gå an at de bare springer bort for å ringe på og spørre fysisk, fremfor å alltid bruke telefonen for det.

Anonymkode: 3c5c6...ab2

AnonymBruker
Skrevet

Min seksåring vil også helst ringe på hos nabogutten hver dag om han hadde fått lov, men her setter vi litt grenser. Vi prater om at noen ganger har andre andre planer eller besøk, men at de fint kan leke sammen av og til og ringe på hos hverandre. De leker jo sammen på skolen også. Har sagt til moren at det bare er å sende gutten hit. Så totalt kanskje de leker sammen et par dager i uka utenom skolen, noen ganger oftere og noen ganger sjeldnere. Men vår gutt får ikke lov å ringe på der daglig. 

Anonymkode: b7f90...df1

AnonymBruker
Skrevet

Ja forstår, det er viktig med forskjellige venner.  Men kjente litt på at de synes det er ille at de leker mye sammen. Jeg får prøve å jobbe med at han er sosial med andre barn.

Skrevet

Nå kjenner ikke jeg deg eller din gutt men kan det være at det blir mye mas? At det blir mye når han er på besøk for både barn og voksne. Har dere prøvd å invitere til dere sånn at det ikke bare blir hos de? Skjønner han synes det er gøy å gå på besøk men man må nesten ha besøk selv og av og til og ikke bare gå til andre. :P Ville prioritert å invitere med hjem andre venner og sånn at han har flere å spille på, og det kommer jo gjerne en invitasjon tilbake og da så får han gått på besøk.

Guttungen har en venn som tar veldig mye energi når han først er her for han glemmer seg ut og blir heller sittende å gnåle på meg enn å leke med de andre og det gidder ikke jeg med så store barn. Men der kjenner jeg foreldrene så jeg jager han ut med de andre. 😄 Og så har han en annen som han ikke er like mye med lenger for han ble så sur når de ble flere enn bare de to, og da vil ikke barnet mitt være med han for han synes det er viktig at alle for blir med og det er jeg enig i. Men blir jo ikke gøy hvis femtemann bare går å skuler på de andre og er sur... Vet jo ikke om det er tilfellet her altså men som regel er det jo en grunn for at foreldre vil minimere kontakt. Men synes det er litt dårlig gjort hvis det er noe slikt som er grunnen for da kunne de heller sagt det rett ut så kunne dere jobbet med det.

Men ja, inviter litt mer til dere. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Er det alltid din sønn som går på besøk, aldri den andre gutten som er hos dere? Veldig viktig å passe på at slikt blir noenlunde likt fordelt. Slitsomt gir de foreldrene som alltid har barn rennende ned døra om de ikke opplever at barna og kan være andre steder. 

Anonymkode: 61327...9fd

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg inviterer selv og. Forstår jo at det er en gi og ta type ting. 

Synes selv barn som er gnålete og bråkete er slitsomme, så enig i det. De er jo bråkete, og det er sånn her og.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tipper det har blitt litt for mye besøk av ditt barn. Det kan jo hende kameraten ønsker å ha andre barn på besøk også, og dermed sier fra at det blir litt mye når ditt barn vil komme stadig vekk. 
Jeg har opplevd at enkelte av min sønns venner ikke går så godt overens, og at det kan være greit å ikke ha besøk av de som ikke går overens samtidig. Slitsomt for min sønn og meg hvis det stadig er konflikter og bråk når han har besøk. 

Prøv heller å invitere kameraten hjem til dere, og vent en stund med å spørre om din sønn kan komme til dem. For mye mas fra dere kan slå negativt ut for vennskapet. 

Anonymkode: bf1cc...c44

AnonymBruker
Skrevet

Send heller melding til moren og hør om sønnen hennes vil komme til dere. Det er en gutt som bor her i gata som alltid inviterer seg selv bort. Han vil aldri ha besøk selv. Sånn tror jeg mange foreldre merker

Anonymkode: 45372...aaa

AnonymBruker
Skrevet

Vi har også barn på 8 år som har en nabogutt som nesten sitter å venter på trappen på at vårt barn skal komme hjem.

Der har jeg satt ned foten for det er slitsomt å ha besøk av samme barn hver dag, og da får ikke mitt barn heller tid til å finne på noe annet med sine andre venner når dette nabobarnet okkuperer hvert ledige minutt. Der er samme greia at de vil alltid være hos oss og foreldrene tar ikke intinativ til å tilrettelegge å være hos dem.

Hvorfor tenker du som forelder at det er greit å sende barnet på besøk til samme plass hver dag? Synes det lyser dårlige sosiale antenner lang vei, de foreldrene må jo være dritt lei ditt barn.

Anonymkode: ae433...64d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi har også barn på 8 år som har en nabogutt som nesten sitter å venter på trappen på at vårt barn skal komme hjem.

Der har jeg satt ned foten for det er slitsomt å ha besøk av samme barn hver dag, og da får ikke mitt barn heller tid til å finne på noe annet med sine andre venner når dette nabobarnet okkuperer hvert ledige minutt. Der er samme greia at de vil alltid være hos oss og foreldrene tar ikke intinativ til å tilrettelegge å være hos dem.

Hvorfor tenker du som forelder at det er greit å sende barnet på besøk til samme plass hver dag? Synes det lyser dårlige sosiale antenner lang vei, de foreldrene må jo være dritt lei ditt barn.

Anonymkode: ae433...64d

Jeg er ikke naboen din.😂 Vi inviterer også tilbake, og renner ikke ned dørene selv om barnet mitt maser. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...