Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg fyller 67 aar i host og gaar over til alderspensjon. Har vaert uforetrygdet i 10aar naa og enke de siste 5 aarene. Har minste ufor sats.

Jeg har hort av venner som har gaatt over alderspensjon at det er betydelig lavere. Saa jeg apurge nav om de kunne hjelpe med en beregning og det ville de ikke, sa at jeg kunne bruke kalkulatoren selv paa nav. Gjorde saa dette. Saa at jeg faar minste sats her og men at jeg faar beholde enkepensjonen. Det jeg ikke skjonner er af forste aar 67, saa er det 170k mens alle andre aar er det 204k. Vet noen hvorfor denne forskjellen? Har per idag litt mere enn 204k saa jeg gaar jo litt ned. Bare vet ikk hvorfof der er betydelig mindre forste aaret.

Screenshot_20210331-093132_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: ea14f...3ff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Antageligvis fordi du ikke er 67 et helt år det første året

Anonymkode: d0b67...201

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men det stemmer heller ikke. Jeg blir 67 i november 2021. Altsaa kun 2 mnd saa kan jeg jo ikke ha 170k. Noe maa vaere galt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener august. Altsaa bare 5mnd skal jeg motta 170k i alderspensjon? Som tilsvarer 34k i mnd? Mens resten av livet 16k i mnd? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg mener august. Altsaa bare 5mnd skal jeg motta 170k i alderspensjon? Som tilsvarer 34k i mnd? Mens resten av livet 16k i mnd? 

Du må dele de 170 på tolv for å finne pr måned de månedene som er igjen av det året du blir 67. To måneder om jeg har forstått deg riktig.

Anonymkode: 0db12...df8

AnonymBruker
Skrevet

Ja det har jeg jo provd. Det blir da 14k brutto. Men det jeg lurer jo paa er hvorfor dette er betydelig lavere enn alle andre aar? Som jeg har sagt flere ggr i hi

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke svare deg på hvorfor det er sånn, det må du spørre nav om. Men min er lik, lavere første året. Husk at du får lavere skatt på pensjon, så ikke sikkert du går ned så mye netto.

Anonymkode: e5673...594

Skrevet (endret)

Dette kan være fordi pensjonsberegninger tar utgangspunkt i siste lignet år, det er i 2021, ligning fra 2019. 

Så 1.1.22 blir det omregnet på ny med inntekten fra 2020. 

Endret av Baktusen
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...