Gå til innhold

Hvis man kjenner seg veldig igjen i aspergers, men ikke har det, og likevel sliter, hva har man da?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

jeg vet ikke. da jeg var barn likte jeg bedre å høre på musikk og tegne, eller å lese bøker, enn å være med andre. alltid vært en slags outsider. men var mer sosial som ungdom/ung voksen. psykologen jeg var til utredning hos mente jeg var for sosial til å ha AS. men jeg brukte mange år på å «speile» andre, vise normale reaksjoner etc. det tok meg mange år å forstå sosiale koder, og «normal»oppførsel. som ung hadde jeg ofte litt rare reaksjoner, type hvis noen ble gravid syntes jeg det var forferdelig, i stedet for å vise glede på andres vegne(som jeg gjør nå).

blir ekstremt fort utmattet av andre, også de jeg er helt trygg på, som min mor. klarer ikke langvarig samvær med andre. kjeder meg også mye sammen med andre. kan more meg mer med egne påfunn enn fysisk samvær. tar på meg en rolle der jeg må oppføre meg som et normalt, empatisk menneske. og med en gang jeg er alene så puster jeg ut. og tar av meg klærne. misliker pene ukomfortable klær. inne går jeg i en gammel stygg morgenkåpe. bryr meg lite om utseende. henger meg veldig opp i snevre interesser jeg leser mye om, og kjeder meg veldig med hverdagsprat om vær og vind. uff nesten pinlig å skrive dette som kvinne over 40 år🤭

Anonymkode: 35619...303

Dette var som å lese om meg selv. Kvinne på snart 30 😅

Anonymkode: 73c7f...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dette var som å lese om meg selv. Kvinne på snart 30 😅

Anonymkode: 73c7f...841

hei, så morsomt at vi er flere raringer som går løs😅🤓👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Shizoid pf? Men nå er alt et spekter da. 

Anonymkode: e58b0...611

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Shizoid pf? Men nå er alt et spekter da. 

Hva i alle dager?? Veit du hva schizoid innebærer i det hele tatt

Anonymkode: cec88...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Upf er under nevroseparaplyen. Det er en stor forskjell på å være nevrotiker og å være autist. Upfere føler sterkt, forstår ironi, humor, sarkasme og har sanseregisteret i orden. Selv om de kan være asosiale. 

Anonymkode: dcfa5...9bc

Jeg har Asperger og forstår ironi, sarkasme og humor veldig godt. Det hender ofte jeg forklarer venner eller kollegaer underliggende poeng i vitser eller utsagnen med betydning. Jeg har ikke utfordring med å fatte det som er subtilt. Jeg håper at folk en vakker dag kan slutte å tro på den gamle myten om at vi med asperger ikke tar poeng eller bare leser svart/hvitt det som er foran oss 😊

Anonymkode: e7c03...f07

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg har ikke lest hele tråden. Men ved godt hva det er ja. Jeg har det selv. Og såvidt jeg har skjønt så har det mange likhetstrekk med asp. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har ikke lest hele tråden. Men ved godt hva det er ja. Jeg har det selv. Og såvidt jeg har skjønt så har det mange likhetstrekk med asp. 

Hvilke likhetstrekk? 

Anonymkode: 27d27...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvilke likhetstrekk? 

Anonymkode: 27d27...671

Jeg dro selv til utredning i voksen alder fordi jeg "føler at jeg ikke føler" som andre. Vanskelig å forklare. Men i starten av utredningen pekte en del ting i retning autismespekter, før det etterhvert ble konkludert med schizoid pf. 

Jeg kaller det ekstremt introvert 🤣 Lite interesse for å være med andre mennesker. Lys/lyd sensitiv. Ingen interesse for nære relasjoner. Jeg har samboer da, og er glad i han. Men glad i for meg virker ikke til å være det samme som glad i for andre. Jeg fungerer veldig på "ute av syne, ute av sinn". Så om kjæresten min flytter ut i morgen er det kjipt, men også helt ok. Kjærligjetssorg og slikt får jeg ikke. Det er mer praktisk. (Og før dere synds synd på samboeren min så er han fullt klar over det, han velger selv). 

Jeg har venner, men klarer ikke selv (har ikke interessen) av å holde vennskap ved like. Trives best hjemme/alene. Men jeg kan også være ensom. Foretrekker å være sosial på nett. Får angst av avtaler og ting jeg MÅ gjøre. Det er et enormt stressmoment. Jeg hadde vanlig jobb før jeg møtte veggen som 32 åring. Jeg orket bare ikke mer. Orket ikke late som jeg var normal. Så jeg sluttet i jobben, skapte mitt eget firma så jeg kunne jobbe hjemmefra. Jeg kuttet ut de aller fleste og er nå mest hjemme. Gidder ikke være mer sosial enn jeg må. Det å alltid late som man er interessert tar mer energi enn man skulle tro. 

Hyperfokuserer på ting i perioder. Bytter interesser ofte. Føler ikke lykke og glede slik jeg tror andre gjør, men på den andre siden blir jeg sjelden trist. Ganske flate følelser, generelt. 

Er overbevist om at mange er sure meg, selvom de ikke er det. Liker ikke folk tett innpå (sosial distansering er fantastisk. Corona har vært himmelsk for min del..) hater at folk tar på meg, veldig kresen på type stoff i klær og sengetøy osv. 

Veldig få mennesker vet at jeg er sånn. For man lærer å maskere det og speile andre. Jeg er en ekstremt god skuespiller. Har lite/ingen empati, men det merker ikke folk rundt meg. Og nei, jeg er ikke en morder eller har slike tanker. Jeg blir bare ikke lei meg når folk nært meg dør. 

Man skulle kanskje trodd at jeg ønsker å være "normal" men nei takk. Det ser sykt slitsomt ut med et levende følelsesliv 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg dro selv til utredning i voksen alder fordi jeg "føler at jeg ikke føler" som andre. Vanskelig å forklare. Men i starten av utredningen pekte en del ting i retning autismespekter, før det etterhvert ble konkludert med schizoid pf. 

Jeg kaller det ekstremt introvert 🤣 Lite interesse for å være med andre mennesker. Lys/lyd sensitiv. Ingen interesse for nære relasjoner. Jeg har samboer da, og er glad i han. Men glad i for meg virker ikke til å være det samme som glad i for andre. Jeg fungerer veldig på "ute av syne, ute av sinn". Så om kjæresten min flytter ut i morgen er det kjipt, men også helt ok. Kjærligjetssorg og slikt får jeg ikke. Det er mer praktisk. (Og før dere synds synd på samboeren min så er han fullt klar over det, han velger selv). 

Jeg har venner, men klarer ikke selv (har ikke interessen) av å holde vennskap ved like. Trives best hjemme/alene. Men jeg kan også være ensom. Foretrekker å være sosial på nett. Får angst av avtaler og ting jeg MÅ gjøre. Det er et enormt stressmoment. Jeg hadde vanlig jobb før jeg møtte veggen som 32 åring. Jeg orket bare ikke mer. Orket ikke late som jeg var normal. Så jeg sluttet i jobben, skapte mitt eget firma så jeg kunne jobbe hjemmefra. Jeg kuttet ut de aller fleste og er nå mest hjemme. Gidder ikke være mer sosial enn jeg må. Det å alltid late som man er interessert tar mer energi enn man skulle tro. 

Hyperfokuserer på ting i perioder. Bytter interesser ofte. Føler ikke lykke og glede slik jeg tror andre gjør, men på den andre siden blir jeg sjelden trist. Ganske flate følelser, generelt. 

Er overbevist om at mange er sure meg, selvom de ikke er det. Liker ikke folk tett innpå (sosial distansering er fantastisk. Corona har vært himmelsk for min del..) hater at folk tar på meg, veldig kresen på type stoff i klær og sengetøy osv. 

Veldig få mennesker vet at jeg er sånn. For man lærer å maskere det og speile andre. Jeg er en ekstremt god skuespiller. Har lite/ingen empati, men det merker ikke folk rundt meg. Og nei, jeg er ikke en morder eller har slike tanker. Jeg blir bare ikke lei meg når folk nært meg dør. 

Man skulle kanskje trodd at jeg ønsker å være "normal" men nei takk. Det ser sykt slitsomt ut med et levende følelsesliv 🤣

haha neeesten som å lese om meg selv😅jeg blir periodevis ekstremt deprimert da. men da jeg dumpet kjæresten min og trodde jeg skulle bli deprimert, skjedde...ingenting!🤭sliter også med å interessere meg for andres ting. og startet firma for å bestemme selv🤪😃

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 hours ago, AnonymBruker said:

Schizoid (har ingen ting med schizofreni å gjøre) har veldig mange likhetstrekk med asperger. Faktisk så mange at den ene diagnosen utelukker den andre.

Anonymkode: ebd63...5ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...