Gå til innhold

Hvis man kjenner seg veldig igjen i aspergers, men ikke har det, og likevel sliter, hva har man da?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis man kjenner seg igjen i aspergers, men ikke har aspergers, men likevel sliter, hva har man da? 

Anonymkode: 27d27...671

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Problemer?

Neida. De aller fleste har trekk fra Aspergers o.l.

Vil tro du er introvert og asosial uten at det nødvendigvis er sykelig

Anonymkode: 78238...1d1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at det isåfall kan være unnvikende pf. Jeg utredes for det nå, men føler meg også truffet av mye fra aspergers. Jeg synes helt ærlig det er vanskelig å skille dem fra hverandre, ingen klarer å fortelle meg helt konkret hva forskjellen er.

Anonymkode: b8b29...db0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker at det isåfall kan være unnvikende pf. Jeg utredes for det nå, men føler meg også truffet av mye fra aspergers. Jeg synes helt ærlig det er vanskelig å skille dem fra hverandre, ingen klarer å fortelle meg helt konkret hva forskjellen er.

De har endel overlappende symptomer,  så er det hva du skårer høyest og mest på som definerer hva legen setter som diagnose, men vis en leter lenge nok så har vi alle en diagnose,  er meg fortalt med glimt i øyet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er vel stor forskjell på unnvikende pf og asperger?

Anonymkode: b849a...194

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man driter i diagnoser og ser på problemet. Hva er problemet og hvordan kan problemet bli bedre/ løses. Man trenger ikke diagnose for å finne ut hvordan man kan endre seg. Man må bare vite hvorfor problemet er der

Anonymkode: e83f4...b75

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Upf er under nevroseparaplyen. Det er en stor forskjell på å være nevrotiker og å være autist. Upfere føler sterkt, forstår ironi, humor, sarkasme og har sanseregisteret i orden. Selv om de kan være asosiale. 

Anonymkode: dcfa5...9bc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Upf er under nevroseparaplyen. Det er en stor forskjell på å være nevrotiker og å være autist. Upfere føler sterkt, forstår ironi, humor, sarkasme og har sanseregisteret i orden. Selv om de kan være asosiale. 

Anonymkode: dcfa5...9bc

Bare for å oppklare så føler ikke asperger noe mindre følelser. De fleste (alle jeg kjenner med aspergers syndrom) bruker og forstår det meste av ironi, har humor, sarkasme. De fleste har "sanseregisteret i orden", dog også mange som har overdrevet hørsel eller luktesans. 

Det er helt lov å ta feil. Jeg vil bare oppklare. :-)

Anonymkode: 2afff...d3f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til TS:

Det er mange ting som kan gi litt like symptomer som aspergers syndrom. Det er også sånn som jeg forstår det ikke helt klare grenser mellom det ene og det andre. Jeg har ikke peil på din situasjon, men har opplevd mennesker som har aspergertrekk som har diagnoser som ADD, ADHD, posttraumatisk stress og PDA. Det er også mulig å for eksrmpel være asosial uten å ha aspergers, man trenger ikke absolutt alle trekkene, men et flertall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan også være du sliter med psykisk sykdom som angst, depresjon og sosialangst. Det er det mange med aspergers syndrom som får, men det ER ikke aspergers syndrom. Ellers er det egentlig bare en profesjonell som kan sette diagnose, og det kan jo selvsagt bli feil da også. 

Jo, annen diagnose som noen ganger kan ligne hos kvinner, er boarderline. Kjenner to med boarderline som jeg opplever som aspie-aktige. De kjenner seg også selv igjen i aspergers. Dette tror jeg kanskje spesielt er kvinner med aspergers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fie92 skrev (4 timer siden):

Hva konkret kjenner du deg igjen i da?

Det jeg kommer på er at jeg sliter med lyd, lys, lukt, klær, konsistens på mat, stresser lett, gruer meg til alt, orker ikke mye mas og mennesker, har stille sammenbrudd når det blir for mye for meg, føles som om alt raser sammen inni meg, blir lett overveldet og føler meg invadert av andre, trenger tid på meg, er stille og trenger mye ro og hvile, misoppfatter andre, tror alle er sure på meg, blir misforstått av andre, mange som ikke forstår seg på meg og kan bli litt slemme, blir lett mobbet, klarer ikke sosiale situasjoner, vanskelig å jobbe og å studere pga andre mennesker.

Det var det jeg kom på i farten. Og, jeg masker og lider i det stille og prøver å være normal og hermer etter andre. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Det jeg kommer på er at jeg sliter med lyd, lys, lukt, klær, konsistens på mat, stresser lett, gruer meg til alt, orker ikke mye mas og mennesker, har stille sammenbrudd når det blir for mye for meg, føles som om alt raser sammen inni meg, blir lett overveldet og føler meg invadert av andre, trenger tid på meg, er stille og trenger mye ro og hvile, misoppfatter andre, tror alle er sure på meg, blir misforstått av andre, mange som ikke forstår seg på meg og kan bli litt slemme, blir lett mobbet, klarer ikke sosiale situasjoner, vanskelig å jobbe og å studere pga andre mennesker.

Det var det jeg kom på i farten. Og, jeg masker og lider i det stille og prøver å være normal og hermer etter andre. 

Og hvordan veit du at du ikke har aspergers?

Symptomene du nevner gjelder jo også for de med aspergers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

høres ut som meg. jeg sliter med angst, ocd og depresjon. har vært isolert i 4 mnd nå og blir verre og verre. vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. for «frisk» til å få hjelp. men for syk til å fungere. hjelper ikke at jeg sliter med mye fysiske smerter og.

Anonymkode: 35619...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

høres ut som meg. jeg sliter med angst, ocd og depresjon. har vært isolert i 4 mnd nå og blir verre og verre. vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. for «frisk» til å få hjelp. men for syk til å fungere. hjelper ikke at jeg sliter med mye fysiske smerter og.

Kanskje du har aspergers du også? Aspergers hos kvinner er ofte litt annerledes enn hos menn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og hvordan veit du at du ikke har aspergers?

Symptomene du nevner gjelder jo også for de med aspergers.

Ja, jeg lurer jo litt på om jeg har aspergers... Og at jeg i tillegg har sosial angst og depresjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kan de med aspergers føle seg ensomme og utenfor? Og ønske å ha venner og kjæreste? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Kan de med aspergers føle seg ensomme og utenfor? Og ønske å ha venner og kjæreste? 

De aller fleste med aspergers ønsker å ha venner og kjæreste. Tror omtrent alle vil det. Å føle seg utenfor, i hvertfall i perioder, tror jeg også er vanlig for de med aspergers. Ensomhet forekommer også, veit om et par som har vært knusende ensomme, men mindre vanlig etter min erfaring (men det er kanskje ikke sånn man snakker om heller?). Ingen av disse tingene gjør i hvertfall at man har, eller ikke har, asperger syndrom.

Jeg kan en del om dette. Jeg kjenner 11 stykker (som jeg kommer på i farta) med aspergers syndrom diagnose. Har også mye kunnskap om det ved at jeg har det selv, har lest mye og er kjenner en av Norges eksperter. 

Det er masse ukunnskap om aspergers syndrom. Mange som tror de må være følelsesløse eller ikke ha noen sosiale behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Kan legge til at jeg har aspergers syndrom og jeg har et ønske om å ha venner og kjæreste. Jeg har mesteparten av livet ikke følt meg ensom eller utenfor, men har gjort det i perioder. Tror jeg har følt dette mindre enn mange andre med samme diagnose fordi jeg vokste opp i en familie der alle var litt rare og de forstå meg sånn ganske godt. 

En gjenganger blant de med aspergers er "jeg føler det som jeg er fra en annen planet".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kanskje du har aspergers du også? Aspergers hos kvinner er ofte litt annerledes enn hos menn. 

jeg vet ikke. da jeg var barn likte jeg bedre å høre på musikk og tegne, eller å lese bøker, enn å være med andre. alltid vært en slags outsider. men var mer sosial som ungdom/ung voksen. psykologen jeg var til utredning hos mente jeg var for sosial til å ha AS. men jeg brukte mange år på å «speile» andre, vise normale reaksjoner etc. det tok meg mange år å forstå sosiale koder, og «normal»oppførsel. som ung hadde jeg ofte litt rare reaksjoner, type hvis noen ble gravid syntes jeg det var forferdelig, i stedet for å vise glede på andres vegne(som jeg gjør nå).

blir ekstremt fort utmattet av andre, også de jeg er helt trygg på, som min mor. klarer ikke langvarig samvær med andre. kjeder meg også mye sammen med andre. kan more meg mer med egne påfunn enn fysisk samvær. tar på meg en rolle der jeg må oppføre meg som et normalt, empatisk menneske. og med en gang jeg er alene så puster jeg ut. og tar av meg klærne. misliker pene ukomfortable klær. inne går jeg i en gammel stygg morgenkåpe. bryr meg lite om utseende. henger meg veldig opp i snevre interesser jeg leser mye om, og kjeder meg veldig med hverdagsprat om vær og vind. uff nesten pinlig å skrive dette som kvinne over 40 år🤭

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...