Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er P-stav så sikker mot graviditet + trygg å bruke som det nevnes? 

Hvilke bevirkninger kan få pga P-stav?

Kan den settes f.eks for 1 måned og fjernes deretter eller må det gå 3 år?

Trenger man å bruke kondom ved bruk sv P-Stav? 

Når begynner den å virke?

Takk på forhånd  😊

Anonymkode: 1fc8a...868

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ha den i inntil 3 år, men det er også mulig å fjerne den tidligere om ønskelig. 
Selv opplevde jeg mange bivirkninger, blant annet vektøkning og nedsatt sexlyst, i tillegg til noen mer uvanlige. Mistet menstruasjonen, men har også hørt om flere som blødde ukesvis i strekk etter å ha satt inn p-stav. Du trenger ikke å bruke kondom i tillegg om det er graviditet du ønsker å beskytte deg mot. 

Anonymkode: a99bb...793

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri fødet, kan jeg bruke P-stav?

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har aldri fødet, kan jeg bruke P-stav?

Jepp, det kan du. Og den kan tas ut når som helst dersom du senere ønsker å bli gravid.

P-stav er vel det prevensjonsmiddelet som har aller minst hormoner i seg, samtidig som det er et av de aller tryggeste (fordi det er null fare for brukerfeil, slik som med p-piller og kondom for eksempel). 

Jeg har hatt staver i sju år, bytter hvert tredje år. Jeg gikk fem år helt uten en eneste blødning. Gikk noe opp i vekt, men det er snakk om maks to kilo. Det var enkelt å gå det ned igjen når jeg innså økningen. Etter fem år endret noe seg i kroppen min, hormonforandringer etc, som er helt normalt, men da begynte jeg å spotte ganske ofte. Det ble slutt med typen for over ett år siden og da tok jeg den ut fordi jeg ikke kom til å ha sex på en stund. Nå har jeg nylig satt inn ny stav på grunn av nytt forhold, denne gangen valgte jeg den som varer i fem år, så får jeg se om jeg får blødninger eller spotting denne gangen. Krysser fingrene for null blødninger som tidligere 🤭

Anonymkode: 8fd8a...138

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med pstav. Fikk satt inn for fire måneder siden, hatt blødning en gang etter. 

Hatt mye menssmerter tidligere både med og uten ppiller, men går veldig fint med pstav. Har hatt noe vektoppgang, men som kan ha andre årsaker. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en massiv kul i ene brystet få uker etter jeg satte inn p stav. Var til mammografi og ble tatt biopsi av den, legen nektet for at det kunne være staven som var årsaken, men etter flere mnd med vond kul så bestemte jeg meg for å ta den ut uansett. Gikk maks 2 uker før kulen var borte. 

Dette er en uvanlig bivirkning, men tenker å informere likevel om det skulle dukke opp. 

Jeg reagerer på nesten all hormonell prevensjon så det er vanskelig. Sånn ut over det syntes jeg å huske at jeg var fornøyd med staven, da det ikke er noe man trenger å huske på eller gjøre. 

Anonymkode: bdd30...84b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...