AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #1 Skrevet 30. mars 2021 Jeg skrev ett innlegg her om at jeg føler våre unger er utakknemlige og setter lite pris på det vi gjør. De klager over alt, tar ikke vare på ting og blir sure for alt. Vi som foreldre har alltid strukket oss langt fir barnas skyld, de får som regel alt de peker på, mens vi to unner oss lite. I påsken hadde vi egentlig leie hytte , men valgte å avlyse i siste liten fordi ungene syntes hyttetur er kjipt og var redd dårlig nett dekning. Jeg valgte å avlyse hytteturen, sparte heller de tusenlappene til noe annet. Sa til unga at det blir påskeferie hjemme. De har tilgang til nett, mobil og spillkonsoller 2 timer hver dag. Ellers er det å finne på ting. Vi har et stort hus full av ting, hage med lekeplass og trampoline. Så det er bare fantasien som setter grenser. Klager de, forsvinner de to timene også. Det er ikke slik at jeg bevisst har gått inn for å gjøre livet kjipt for dem. De har fått påskeegg, vi drar på skogsturer i nærområdet, vi har besøkt besteforeldre. De har fått velge middag selv, jeg har vært innstilt på hyggelig "hjemmepåske". Men jeg har vært tydelig på at klager de kutter jeg i goder som nett, mobil og spillkonsoller. Nå ligger eldste og gråter på rommet. Hun sier hun hater livet og bor i ett fengsel. Er jeg for kjip ? For streng? Eller gjør jeg endelig ting rett? Jeg fikk nemlig streng beskjed om å skjerpe meg, fordi jeg hadde skjemt bort barna våre. Anonymkode: baf20...33a 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #2 Skrevet 30. mars 2021 Hvor gamle er barna? Minstemann på 4 har skjermtid på maks 2timer om dagen nå i ferien, inkludert barne-TV. Datteren min på 13 har ingen begrensning på internett, og jeg føler det å ta fra de mobile er å gå over grensen? Greit om det er konsekvens for noe de har gjort/ikke gjort, men slik i det vanlige tenker jeg det er veldig urimelig. Anonymkode: 429d8...45b 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #3 Skrevet 30. mars 2021 Jeg synes ikke det, høres fornuftig ut for meg. Mem du virker usikker, og det er kanskje slitsomt for både deg og barna. Men ville søkt hjelp er annet sted enn kg, her risikerer du dessverre usaklige svar. Anonymkode: 447e7...c32 12
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #4 Skrevet 30. mars 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg skrev ett innlegg her om at jeg føler våre unger er utakknemlige og setter lite pris på det vi gjør. De klager over alt, tar ikke vare på ting og blir sure for alt. Vi som foreldre har alltid strukket oss langt fir barnas skyld, de får som regel alt de peker på, mens vi to unner oss lite. I påsken hadde vi egentlig leie hytte , men valgte å avlyse i siste liten fordi ungene syntes hyttetur er kjipt og var redd dårlig nett dekning. Jeg valgte å avlyse hytteturen, sparte heller de tusenlappene til noe annet. Sa til unga at det blir påskeferie hjemme. De har tilgang til nett, mobil og spillkonsoller 2 timer hver dag. Ellers er det å finne på ting. Vi har et stort hus full av ting, hage med lekeplass og trampoline. Så det er bare fantasien som setter grenser. Klager de, forsvinner de to timene også. Det er ikke slik at jeg bevisst har gått inn for å gjøre livet kjipt for dem. De har fått påskeegg, vi drar på skogsturer i nærområdet, vi har besøkt besteforeldre. De har fått velge middag selv, jeg har vært innstilt på hyggelig "hjemmepåske". Men jeg har vært tydelig på at klager de kutter jeg i goder som nett, mobil og spillkonsoller. Nå ligger eldste og gråter på rommet. Hun sier hun hater livet og bor i ett fengsel. Er jeg for kjip ? For streng? Eller gjør jeg endelig ting rett? Jeg fikk nemlig streng beskjed om å skjerpe meg, fordi jeg hadde skjemt bort barna våre. Anonymkode: baf20...33a Eh .. nei? Har du latt barna diktere livet deres så lenge at du ikke klarer å se forskjell på fengsel og normal oppdragelse ? Selvfølgelig klager hun, det er første gangen dere setter grenser. Det føles utrolig urettferdig her og nå, men dere gjør barna en bjørnetjeneste hvis dere ikke fullfører Anonymkode: d8be3...468 30
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #5 Skrevet 30. mars 2021 Vel... Virker ikke som at det er noen mellomting her. Finn en mellomting mellom det å være for snill og det å drive et «diktatur».. Anonymkode: 7a6d3...268 24
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #6 Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg skrev ett innlegg her om at jeg føler våre unger er utakknemlige og setter lite pris på det vi gjør. De klager over alt, tar ikke vare på ting og blir sure for alt. Vi som foreldre har alltid strukket oss langt fir barnas skyld, de får som regel alt de peker på, mens vi to unner oss lite. I påsken hadde vi egentlig leie hytte , men valgte å avlyse i siste liten fordi ungene syntes hyttetur er kjipt og var redd dårlig nett dekning. Jeg valgte å avlyse hytteturen, sparte heller de tusenlappene til noe annet. Sa til unga at det blir påskeferie hjemme. De har tilgang til nett, mobil og spillkonsoller 2 timer hver dag. Ellers er det å finne på ting. Vi har et stort hus full av ting, hage med lekeplass og trampoline. Så det er bare fantasien som setter grenser. Klager de, forsvinner de to timene også. Det er ikke slik at jeg bevisst har gått inn for å gjøre livet kjipt for dem. De har fått påskeegg, vi drar på skogsturer i nærområdet, vi har besøkt besteforeldre. De har fått velge middag selv, jeg har vært innstilt på hyggelig "hjemmepåske". Men jeg har vært tydelig på at klager de kutter jeg i goder som nett, mobil og spillkonsoller. Nå ligger eldste og gråter på rommet. Hun sier hun hater livet og bor i ett fengsel. Er jeg for kjip ? For streng? Eller gjør jeg endelig ting rett? Jeg fikk nemlig streng beskjed om å skjerpe meg, fordi jeg hadde skjemt bort barna våre. Anonymkode: baf20...33a Syns ikke du høres altfor streng ut men kanskje en liten smule. Men det er jo dine regler, sånn er det hos dere 🙂 også gjelder andre regler for andre igjen. Er vel ikke noe som er rett eller galt. Føles det riktig for deg så gå for det 🙂 JEG hadde nok kanskje utvidet spilletiden til 3 timer 🙂 Men er det 2 timer som er mest riktig hos dere så er det det 😊 Anonymkode: ed05f...58c
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #7 Skrevet 30. mars 2021 Er tiden dere har med ungene kvalitetstid? Hvis de har skjermtid er jo dette dere voksnes avslapning 🙂 men det går å spille brettspill, gå tur... Aktivisere på den måten sammen altså foreldre og barn. Det at de kjeder seg er jo.. Greit nok. Men man må passe på at man ikke er for passiv også🙂 da dette også gir sutrebarn som stadig leter oppmerksomhet. Det er forøvrig normalt at ungdom/barn er missfornøyd med ting. Da er det bare å forholde seg rolig til det, og ikke respondere som en sutreunge selv, fordi "barna er utakknemlig" for all investeringen din i ting til de. Det ødelegger litt for tanken om "å gi av glede". 🙂Det blir litt konflikt i barnehodet av sånt, da de ofte bare utrykker en følelse de har akkurat der og da, uten å kanskje tenke seg spesielt om, eller mene å såre deg. Du er litt autoritær i oppdragerstilen. Det kan være lurt å tenke på om ungene skal lære av straff som konsekvens, eller om det kan være like greit å lære de hvorfor skjermtid er viktig å ha, og konsekvens av for mye skjermtid isteden. Slik at de lærer å tenke gjennom disse valgene som de skal ta for seg selv som voksen. Jeg tenker neppe de hverken vil eller orker å forholde seg til "gjør som jeg sier, ellers...." da det i utgangspunktet bare er du som dikterer og ikke nødvendigvis noe rasjonelt som gagner dem. Unger er smarte sånn sett. Anonymkode: edd41...493 9
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #8 Skrevet 30. mars 2021 Hvor gamle er barna da? Jeg synes 2 timer skjermtid er veldig strengt for en tenåring, men burde holde for en 6-åring. Selv har jeg to 10-åringer, og vi har ingen fast grense, men ser an hva de gjør på skjermene og hva de har å finne på ellers. Er det fint vær er de gjerne ute hele dagen og rekker kun en halvtimes tid på kvelden. Er det drittvær får de mer skjermtid. Og spiller de f.eks. minecraft sammen og samarbeider om å bygge ting osv, eller ser på videoer for inspirasjon mens de tegner eller bretter ting av papir, så får de holde på lenger enn hvis de bare glor på hjernedøde youtube videoer på hver sin skjerm. Og fysiske spill som "Just dance" får de spille ubegrenset. 😛 Anonymkode: d6f54...3c1 15
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #10 Skrevet 31. mars 2021 Tror du må senke skuldrene. Så av Internett selv og føle hva er rett for meg og min familie! Du kjenner dine barn best så gå i deg selv og jobb litt med hva som er riktig for dere og deres relasjon. Stol på deg selv! Og noen ganger må man bare stå i ting selvom det er ubehagelig Anonymkode: f8fd4...f4a 1
NenehGoji Skrevet 31. mars 2021 #11 Skrevet 31. mars 2021 Har de ikke venner fra skolen som også er hjemme da? Finne på noe sammen? 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #12 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg skrev ett innlegg her om at jeg føler våre unger er utakknemlige og setter lite pris på det vi gjør. De klager over alt, tar ikke vare på ting og blir sure for alt. Vi som foreldre har alltid strukket oss langt fir barnas skyld, de får som regel alt de peker på, mens vi to unner oss lite. I påsken hadde vi egentlig leie hytte , men valgte å avlyse i siste liten fordi ungene syntes hyttetur er kjipt og var redd dårlig nett dekning. Jeg valgte å avlyse hytteturen, sparte heller de tusenlappene til noe annet. Sa til unga at det blir påskeferie hjemme. De har tilgang til nett, mobil og spillkonsoller 2 timer hver dag. Ellers er det å finne på ting. Vi har et stort hus full av ting, hage med lekeplass og trampoline. Så det er bare fantasien som setter grenser. Klager de, forsvinner de to timene også. Det er ikke slik at jeg bevisst har gått inn for å gjøre livet kjipt for dem. De har fått påskeegg, vi drar på skogsturer i nærområdet, vi har besøkt besteforeldre. De har fått velge middag selv, jeg har vært innstilt på hyggelig "hjemmepåske". Men jeg har vært tydelig på at klager de kutter jeg i goder som nett, mobil og spillkonsoller. Nå ligger eldste og gråter på rommet. Hun sier hun hater livet og bor i ett fengsel. Er jeg for kjip ? For streng? Eller gjør jeg endelig ting rett? Jeg fikk nemlig streng beskjed om å skjerpe meg, fordi jeg hadde skjemt bort barna våre. Anonymkode: baf20...33a Du er ikke for streng. Det å være streng er forsåvidt ikke noe galt i, men kommer ann på måten det gjøres på. Jeg kjenner ikke deg så kan ikke si noe om det. Jeg har lagt merke til selv at det er mye klaging rundt dette med nett. Enten om de er misfornøyd med at spillet var vanskelig og det gikk slett ikke som de hadde tenkt, eller at det blir dårlig stemning om vi skal gjøre noe som de egentlig syntes er gøy men vil velge vekk til fordel for nett. Ting de gjerne ville gjort om nett ikke var en mulighet. Eller ting som er deres forslag men aldri passer likevel fordi nett er viktigere. Som jeg har sagt til dem og sånn jeg ser det så er det nett som bringer dårlig humør i hus. Og hvorfor skal vi ha en ting som ødelegger humøret? Real life forstyrrer spillet tydeligvis. Hos besteforeldre er det nei til nett, og da leker de dagen lang. Jeg bruker jo litt nett selv også (ikke spill, og heller ikke mye. Litt her, og litt artikler og informasjonsleting. ) jeg skulle faktisk ønske nett ikke var noe alternativ, men det er endel av alle barns liv og det de snakker om, så litt må de få. Bsrna dine er sure nå, men du gjør dem en tjeneste. Det er ikke slik at det er noen grunn til å kjede seg her heller, og de har mye besøk. Anonymkode: ebf41...e3d 7
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #13 Skrevet 31. mars 2021 Du må jo skrive alderen på barna! Men regner med de er under 7-8 år sånn du skriver det? Anonymkode: 8e899...6fa 5
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #14 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nå ligger eldste og gråter på rommet. Hun sier hun hater livet og bor i ett fengsel. Er jeg for kjip ? For streng? Eller gjør jeg endelig ting rett? Jeg fikk nemlig streng beskjed om å skjerpe meg, fordi jeg hadde skjemt bort barna våre. Anonymkode: baf20...33a Jeg sier som de andre her, hvor gamle er barna? Og så må jeg bare si at jeg håper inderlig at du ikke manøvrerer livet og barneoppdragelsen din ut i fra råd på kg. Du kunne like godt spørre ti tilfeldige mennesker i sentrum en fredags kveld - hvorfor skal se bestemme over ditt liv? Jeg lar mine barn gjøre akkurat det de vil når de har skoleferie, men tilbyr ting vi kan gjøre sammen (brettspill, andre spill, film, tur). Jeg tvinger dem ikke ut. De kan bruke skjerm ubegrenset. Mine er tenåringer, men de oppfører seg ordentlig. Anonymkode: 9b7b2...f6c 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #15 Skrevet 31. mars 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Nå ligger eldste og gråter på rommet. Hun sier hun hater livet og bor i ett fengsel. Er jeg for kjip ? For streng? Eller gjør jeg endelig ting rett? Jeg fikk nemlig streng beskjed om å skjerpe meg, fordi jeg hadde skjemt bort barna våre. Bortskjemte barn liker sjeldent endringer som går imot dem på denne måten. Da blir det fort både fengsel og konsentrasjonsleir. Anonymkode: 53378...c14 12
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #16 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg sier som de andre her, hvor gamle er barna? Og så må jeg bare si at jeg håper inderlig at du ikke manøvrerer livet og barneoppdragelsen din ut i fra råd på kg. Du kunne like godt spørre ti tilfeldige mennesker i sentrum en fredags kveld - hvorfor skal se bestemme over ditt liv? Jeg lar mine barn gjøre akkurat det de vil når de har skoleferie, men tilbyr ting vi kan gjøre sammen (brettspill, andre spill, film, tur). Jeg tvinger dem ikke ut. De kan bruke skjerm ubegrenset. Mine er tenåringer, men de oppfører seg ordentlig. Anonymkode: 9b7b2...f6c Så de sitter inne forran skjerm hele dagen i ferien? Høres sunt ut... Anonymkode: ebf41...e3d 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #17 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bortskjemte barn liker sjeldent endringer som går imot dem på denne måten. Da blir det fort både fengsel og konsentrasjonsleir. Anonymkode: 53378...c14 Hvis jenta er 12+ så skjønner jeg jo henne veldig godt Anonymkode: 4ac0d...9f6 2
MarianneE Skrevet 31. mars 2021 #18 Skrevet 31. mars 2021 TS, jeg synes det du prøver å gjennomføre høres veldig lurt ut, og det er klart ungene protesterer når de ikke får det som de vil. 6
Chiubi Skrevet 31. mars 2021 #19 Skrevet 31. mars 2021 Problemet er nok helst at barna er bortskjemte og vant til å få diktere foreldrene. Jeg tror de ville hatt godt av en påskeferie ned begrenset eller uten nettdekning. 6
Gjest Albbas Skrevet 31. mars 2021 #20 Skrevet 31. mars 2021 19 minutter siden, AnonymBruker said: Så de sitter inne forran skjerm hele dagen i ferien? Høres sunt ut... Anonymkode: ebf41...e3d Ikke alle barn må tvinges til å gjøre noe annet enn skjerm da. Jeg hadde nok heller ikke satt begrensninger for en tenåring, i den alderen er det på tide at de selv tar ansvar for skjermbruken (under veiledning).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå