Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken alder var datter da hun fikk mensen og hvilke tegn fikk dere på forhånd?

Hva gjorde du/dere når den kom?

Anonymkode: 17e03...1da

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jenter får gjerne utflod en god stund før mensen kommer, det vil synes i undertøy når du skal vaske det. De vokser gjerne unormalt mye i tiden før, datteren min strekte seg noe enormt samme året. Noen blør noen dråper første gang (spor i trusen) og kan gå ett år til neste gang og mer stabil syklus. Noen begynner rett på med full blødning og regelmessig syklus. Veldig varierende. 

Jeg gjorde ikke noe når datteren min fikk mensen? Vi hadde snakket om det i forkant, vist henne hvor bind lå, forklart at det er greit med lengre bind på natt osv. Hun sa også at de hadde snakket om det på skolen, sett noen programmer på NRK super så dette viste hun nok om. Når hun fikk mensen ville hun ikke snakke noe om det, og det var jo helt greit. Hun  brukte bind og styrte alt fint, ville helst ha joggebukser de dagene det varte. Hun taklet det mye bedre enn meg når jeg selv fikk det, vært veldig moden og flink. Hun var 11 når hun fikk det. 

Anonymkode: a5265...aa0

Skrevet

Vi har snakket om det siden hun var liten, i tillegg til at hun har en storesøster noen år eldre. En god stund før hun fikk det passet jeg på at hun hadde bind i alle sekker og bager. 

Jeg gjorde ikke noe spesielt da hun fikk det. Hun sa det som det var, jeg kjøpte inn ulike bind så hun fikk prøve hva hun liker best, ga henne ibux når hun hadde vondt og svarte på spørsmål. 

Hun var 12,5 år og taklet det utrolig mye bedre enn jeg gjorde da jeg fikk det da jeg var like gammel. 

Skrevet

En uke før hun ble 12 kom den og gikk rett inn i en stabil syklus med en gang pr måned.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har snakket om det flere ganger.  Vi har sett på superkroppen,  newton pubertet og jeg har svart på de spm hun har hatt. Hun har alltid vokst mye(er 8.5 år nå, 143 cm). Har lest at puberteten generelt starter mellom 9-11 år, så derfor innlegget mitt. 

Anonymkode: 17e03...1da

AnonymBruker
Skrevet

Som noen som var 10 år uten at jeg hadde noen peiling. Sprang gråtende til mor for hele trusa var dekket i brun/rødt greier.

Ha en god samtale med datteren din om mensen. Hva der er, hvorfor man får det, og hva man skal gjøre om det skulle dukke opp på skolen ol. pass på at hun har bind i sekken eller annet sted, klar til at det kan skje når som helst.

Jeg fikk knopper i brystene 1-2 år før jeg fikk mensen. Da og masse tårer og var redd for hva de smertefulle kulene i brystet var. Jeg skulle gjerne ønsket at min mor hadde hatt en bedre samtale med meg om kroppen 😐 

Anonymkode: 7ae35...512

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...