Gå til innhold

Barnebidrag etter fylte 18 år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er jo pliktige til å forsørge barna våre til de er ferdig på vgs, men fra 18 år kan barnet selv avtale beløp med den bidragspliktige forelderen. Hos oss har det resultert i at datteren vår har blitt "lurt" av pappaen til å inngå en veldig dårlig avtale og at jeg sitter jeg med nær sagt hele forsørgerbyrden. Han har betalt 5000 pr mnd til meg til hun ble 18, nå skal han gi henne 1000 og meg null. Barnetrygden falt også bort ved fylte 18. Hvordan i all verden kan systemet være sånn at de kan inngå en økonomisk avtale som involverer min økonomi, men uten at jeg har noe å si?? Da er jo heller ikke han med på å forsørge henne lengre.

Anonymkode: cb6ab...e16

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun kan be om utregning av bidraget via Nav. Men siden far allerede har "lurt" datteren så vil han neppe bli særlig blid for at hun lar det gå via Nav.

Dere kan også prøve å regne ut bidraget på Nav sin bidragskalkulator.

Når det er sagt, så stemmer det ikke at han ikke forsørger henne lenger. Han bidrar med 1000,- Selv om det ikke er så mye. Så må du og datteren bli enige i om hvor mye av bidraget du skal få siden bidraget skal dekke bo og levekostnadene hennes. Det er liksom ikke lommepenger. 

Anonymkode: 1276f...cbf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da må datteren reforhandle avtalen med sin far. Si at før betalte du 5000, jeg spiser ikke noe mindre nå. Jeg trenger toalettsaker, klær, sportsutstyr, lommepenger. Det er urettferdig at mammamå dekke 90% av mine utgifter når jeg har to foreldre. Hvis han sier nei, ber hun NAV beregne og kreve inn.

Anonymkode: 81a8a...6de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da må datteren reforhandle avtalen med sin far. Si at før betalte du 5000, jeg spiser ikke noe mindre nå. Jeg trenger toalettsaker, klær, sportsutstyr, lommepenger. Det er urettferdig at mammamå dekke 90% av mine utgifter når jeg har to foreldre. Hvis han sier nei, ber hun NAV beregne og kreve inn.

Anonymkode: 81a8a...6de

Når jeg fikk bidrag for datteren min for noen år siden, så fikk jeg ca 7500,- i mnd. Når hun ble 19, så fikk hun rundt 5000,- Begge utregningene gikk via Nav. Så det er mulig at bidraget går noe ned når "barnet" selv får bidraget. Hun hadde også stipend som ble tatt med i beregningen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Når jeg fikk bidrag for datteren min for noen år siden, så fikk jeg ca 7500,- i mnd. Når hun ble 19, så fikk hun rundt 5000,- Begge utregningene gikk via Nav. Så det er mulig at bidraget går noe ned når "barnet" selv får bidraget. Hun hadde også stipend som ble tatt med i beregningen. 

7500 i bidrag 😮

Jeg får 2 300 og har fått det i alle år. (Jada, vet at det er forskjeller, og vi har regna det ut sjøl og er enige altså) Bare plutselig ønsket jeg meg 5 200 mer i mnd....

Anonymkode: 4fe3d...b42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...