Gå til innhold

Et dominerende barn i vennegjengen til min datter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I går lekte min datter med sine venninner, de var 4 stykker der. Disse jentene bor alle i samme gate. Såpass nærme at vi kan se hverandres hus fra vinduene.  En av jentene overnattet hos min datter, de to andre kom i litt senere utpå formiddagen. 

Den ene av disse jentene som kom er et naturlig midtpunkt om man kan si det sånn. Hun bestemmer mye og er nok mest populær osv. 

Da hun fant ut at den ene hadde overnattet hos min datter ble hun forbannet. For det hadde ikke hun godkjent.  Det kom frem at hun ikke ønsker at denne jenta skal leke med mitt barn og hvert fall ikke overnatte uten å ha fått lov eller spurt om det er greit. 

Jeg kjenne jeg blir helt paff! Jentene er 8 og 9 år.

Jeg tenker jeg skal prate med foreldrene. Det var mest sannsynlig ikke meningen at jeg skulle hørt hva som ble sagt og at hun bestemmer over de andre. 

Skal man bry seg med det eller la det gå? Ville dere likt å få vite om hvordan det er om dere ikke visste dette? 

Anonymkode: ef4e5...a21

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn generelt syns jeg det er veldig viktig at foreldre snakker sammen og det kan sikkert være lurt å nevne denne episoden. Veldig greit at barna vet at foreldrene snakker sammen og at det vil komme frem om noen blir holdt utenfor osv. 

Mye følelser i sving blant disse små jentene, sikkert litt misunnelig hun som ikke overnattet. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Min datter var i en liknande situasjon når hun var rundt den alderen. Idag er hun 11 år.

Jeg tok opp situasjon med min datter og spurte hva hun synes om sin venninne, som bester alt.

Hun likte det ikke, vi prate om verdier og hvordan hun skal håndtere dette.

I samtalen sp sier jeg ikke "gjør det og det", jeg stiller bare spørsmål slik at hun kan reflektere over situasjonen selv.

Hin sa ifra når hun som var ledere i gruppe gjorde noe urett. Idag har hun ikke jente samme posisjon, de andre er alltid flere.

Jeg valgte å løse det på denne måten, fordi jeg vil ikke alltid være der min datter er og kan ikke rydde opp for henne.

Det er en læring i seg selv å lære barna hvordan de skal håndtere dette selv.

Det blir en lærdom for livet :)

Anonymkode: eef12...061

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Noen barn er bare sånn og det er kanskje ikke så mye å få gjort noe med? Men du kan lære datteren din å stå opp for seg selv og venninnen(e) sine og kanskje sette denne jenta litt på plass? Vet ikke om du burde nevne episoden til foreldrene hennes da, kan ikke det bli litt kleint? Hva skal foreldrene til jenta svare på det liksom 

Anonymkode: 714d9...275

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi har jenter på samme alder, men i en gruppe på 5. Det er til tider mye drama mellom dem og vi mødrene har god kommunikasjon hvis det skjer noe. Vi setter stor pris på åpenheten og at det er så stor forståelse mellom oss. I denne gjengen er det ikke en desidert leder men 2 som er mer "sjefete". Mi er mer ei forsiktig sjel, men kan fint bli med på drama så er alltid glad når jeg får beskjed fra de andre hvis det er noe. Da får jeg snakket ut med henne og forklare hvorfor situasjonen ble litt dum.

Anonymkode: b19ca...a51

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Å lære barn å stå imot gruppepress er ikke lett. Ikke alle er like tøffe som dattern til hun lenger oppe her . Veldig bra at en greier å motivere og backe opp barna sine til å stå imot en negativ påvirkning fra en av venninnegjengen. 
Jeg går utifra at der er flere som blir styrt av denne jenta . Kanskje en burde prate litt med de andre jentene før en går videre med å oppsøke foreldrene . 
En vet aldri hva en møter der 

Anonymkode: d80a0...89d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Noen barn er bare sånn og det er kanskje ikke så mye å få gjort noe med? Men du kan lære datteren din å stå opp for seg selv og venninnen(e) sine og kanskje sette denne jenta litt på plass? Vet ikke om du burde nevne episoden til foreldrene hennes da, kan ikke det bli litt kleint? Hva skal foreldrene til jenta svare på det liksom 

Sånne selvgode sjefete barn må settes på plass og lære å oppføre seg!

Noen har en dramaqueen personlighet og forstår ikke/ tåler ikke å bli snakket til, men de får det veldig vanskelig hvis de skal bli voksne og være vant til at alle danser etter hennes pipe.

Anonymkode: 23f8b...601

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De må da snakke med datteren sin.

Synes du det er greit å oppføre seg sånn?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Tough cookie skrev (25 minutter siden):

De må da snakke med datteren sin.

Synes du det er greit å oppføre seg sånn?

Tror du misforsto det. De skal snakke med datteren SIN om det ja 🙂 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Sånne selvgode sjefete barn må settes på plass og lære å oppføre seg!

Noen har en dramaqueen personlighet og forstår ikke/ tåler ikke å bli snakket til, men de får det veldig vanskelig hvis de skal bli voksne og være vant til at alle danser etter hennes pipe.

Ja helt enig i det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror du misforsto det. De skal snakke med datteren SIN om det ja 🙂 

Men den jenta som er sjefete skal de ikke snakke med, og heller ikke si noe til foreldrene hennes da det kan bli kleint?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle er forskjellige. Vi kan ikke forandre andre. Verden er full av sjefete mennesker, som du må lære datteren din å takle. Du kan ikke gå foran henne hele livet og snakke med mammaen til alle disse sjefete menneskene å få de til å slutte å sjefe. Du må lære datteren din til å ha sterke grenser og å stå opp for seg selv!

Anonymkode: 71eec...2b4

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Alle er forskjellige. Vi kan ikke forandre andre. Verden er full av sjefete mennesker, som du må lære datteren din å takle. Du kan ikke gå foran henne hele livet og snakke med mammaen til alle disse sjefete menneskene å få de til å slutte å sjefe. Du må lære datteren din til å ha sterke grenser og å stå opp for seg selv!

Dette. Hun vil møte disse personlighetene i voksen alder også.

Anonymkode: 49a76...bca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er enig. Javel, så prøver denne venninnen å bestemme og si at du får ikke lov til ditt og datt. Men det bestemmer faktisk ikke hun. Er dattera di tøff nok, kan hun si det. Eller så får hun bare overse sånt prat. Tenke at det er ikke sant det hun sier, og prøv å få samtalen over på noe annet. Hun bør ikke hengi seg til dramaet, liksom. 

Anonymkode: d129f...d50

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med foreldrene til det dominerende barnet; det kan faktisk hende at de tar imot dere med åpne armer. 

Jeg er selv moren til en jente som alltid har vært både veldig populær og en lederpersonlighet, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg blir veldig glad og lettet hver gang andre foreldre tør å fortelle meg hva de får med seg av ting som foregår barna imellom når mitt barn har snubla litt i den sosiale verktøykassen sin. Jeg understreker alltid overfor de andre foreldrene at jeg syns det er flott at de kommer med det, og at jeg vil at vi jobber sammen om det når det er noe.

Dette er ofte noe de andre foreldrene uttrykker overraskelse over, så mange har nok en oppfatning/erfaring med at foreldrene til sånne sjefete unger gjerne er av samme ulla selv. Hvilket ikke kunne vært lengre fra sannheten i vårt tilfelle: Vi er to sosialt ganske forsiktige foreldre som har fått et barn som rett og slett har en på sikt ideell men pr nå også ganske risikabel kombinasjon av egenskaper: Sjarmerende, sosialt veldig tilpasningsdyktig, språksterk, god på signaler, høy selvtillit, fryktløs, prinsippfast og rett og slett skikkelig resilient - og nær sagt skremmende populær blant jevnaldrende (og også eldre barn og voksne) helt siden småbarnsstadiet. Dette er virkelig ikke «skryt»; vi har sett på fenomenet med skrekkblandet fascinasjon over flere år, og har noe motvillig måttet konstatere at «the Force is strong with this one.» 

Høres ut som en ønskedrøm, sant? Vel, det har sine sider, dette også. Først og fremst er det et problem at med stor makt, følger også et fryktelig stort ANSVAR, og det er ikke nødvendigvis sånn at barn som er i posisjon for makten nødvendigvis også har det som trengs for å forstå det ansvaret. 

For det ER vanskelig å være et BARN, med alle de begrensningene i synsvinkel, tolkning og impulskontroll som barn har, og SAMTIDIG ha fått utdelt såpass stor... la oss kalle det «psykologisk kontroll»... over andre barn i sosiale situasjoner! ALLE barn er i seg selv små «psykopater» in spe, fordi de ennå ikke har lært alle de tingene man trenger for å etter beste evne unngå å tråkke andre på tærne - men barn som er mer forsiktige unngår kanskje oftere å faktisk tråkke i salaten sånn. Vårt barn hopper derimot høyere, og faller dermed også hardere; hennes manglende modenhet kommer til mer synlige uttrykk enn de mer forsiktige barnas, men dynamikken i seg selv er et uttrykk for at INGEN av dem faktisk helt vet hva de driver med. Det er iallfall vår erfaring. 

Jeg skylder ikke på de andre; dette er mekanismer der mitt barn «tar» makt, samtidig som de andre barna «gir» barnet mitt makt - hvis det gir mening som en illustrasjon? 🤷🏼‍♀️ Det er DYNAMIKKEN alle barna imellom som fasiliterer prosessen, og mitt barn gjør det ikke med vilje - det ligger bare i hennes natur å gjøre det når ingen andre gjør det. 🙈🤷🏼‍♀️ 

Vi voksne her hjemme snakker MYE med henne om dette her, og har det som langsiktig strategi at disse «lederegenskapene» hun har skal utvikles på den sunne siden, uten at hun selv eller andre barn kommer til skade. Vi skal unngå The Dark Side.  Og vi setter enormt stor pris på samarbeidet med de andre foreldrene! 

Jeg vil derfor oppfordre TS til å ta kontakt med det dominerende barnets foresatte. 

Anonymkode: 44ee9...ea8

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Snakk med foreldrene til det dominerende barnet; det kan faktisk hende at de tar imot dere med åpne armer. 

Jeg er selv moren til en jente som alltid har vært både veldig populær og en lederpersonlighet, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg blir veldig glad og lettet hver gang andre foreldre tør å fortelle meg hva de får med seg av ting som foregår barna imellom når mitt barn har snubla litt i den sosiale verktøykassen sin. 

Jeg vil derfor oppfordre TS til å ta kontakt med det dominerende barnets foresatte. 

Sjefete og dominerende folk er ikke lederpersonligheter, de er dem som gjør andre folk sjuke. 

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, O.G. said:

Sjefete og dominerende folk er ikke lederpersonligheter, de er dem som gjør andre folk sjuke. 

Men sjefete og dominerende BARN er noe helt annet enn sjefete og dominerende VOKSNE! 

Vi blir ikke født med alt av sosiale verktøy ferdig installert, og barn med lederegenskaper er intet unntak. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det lages sosiale hierarkier i alle samfunnslag og i alle aldre. Selv blant voksne menn i fengsel lages det hierarkier hvor en er sjef og bestemmer hva de andre skal gjøre. 

Dette er en del av livet og ingen slipper unna, uansett alder, kjønn og bosted. Det viktigste er at hun lærer spillereglene og manøvrere innenfor disse på en måte som er i samsvar med egne interesser. Og det er din jobb som forelder å lære og støtte henne i denne læretiden.

Anonymkode: 37be0...b3c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Men sjefete og dominerende BARN er noe helt annet enn sjefete og dominerende VOKSNE! 

Vi blir ikke født med alt av sosiale verktøy ferdig installert, og barn med lederegenskaper er intet unntak. 

Disse barna har ikke lederegenskaper, de er dominerende. Det er noe helt annet. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, O.G. said:

Disse barna har ikke lederegenskaper, de er dominerende. Det er noe helt annet. 

Det er ikke nødvendigvis noe annet, altså. Mange barn som kan bikke over til å bli dominerende/kontrollerende i atferd overfor jevnaldrende er OGSÅ genuint gode på å starte, få folk med på, organisere og opprettholde «prosjekter» i samspill med andre barn. De kan være både kreative, gode på å gi motiverende tilbakemeldinger, løsningsorienterte osv osv OG samtidig snuble i sin egen maktposisjon FORDI de er barn. 

Du burde virkelig sette deg inn i dette her. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...