AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #21 Skrevet 31. mars 2021 Jeg bor også i Innlandet, og jeg har bare forklart barnehagen til datteren min at hun tåler ikke å ha ull innerst, men hun kan fint bruke det som mellomlag. Hun har derfor vanlig bomullstrøye innerst og ull som mellomlag. Barnehagen her har ikke kranglet noe på det, og hun er heller ikke kald når de går inn igjen. Det finnes faktisk andre måter å holde barna varme på enn å tvinge de til å bruke ull, når huden ikke tåler det. Du kan prøve fleece, f.eks. Anonymkode: afdcd...bd4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #22 Skrevet 31. mars 2021 Jeg sier som en lenger opp i tråden, prøv ull uten superwash dersom du vil gi ull en sjanse til. Ull med og uten superwash er som natt og dag når det kommer til eksem. Så vidt jeg vet er det kun ett merke som fører barneklær i fullstendig ubehandlet ull her i Norge og det er Nøstebarn (som egentlig er av merket Engel). Forøvrig var det ingen som gikk med ull innerst da vi var små - ull var det vi brukte mellom inneklær og regntøy eller vinterdresser. Vi frøs som man jo alltid gjør når det er 20-30 grader ute, men vi led ikke. Anonymkode: b923b...cdb
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #23 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg sier som en lenger opp i tråden, prøv ull uten superwash dersom du vil gi ull en sjanse til. Ull med og uten superwash er som natt og dag når det kommer til eksem. Så vidt jeg vet er det kun ett merke som fører barneklær i fullstendig ubehandlet ull her i Norge og det er Nøstebarn (som egentlig er av merket Engel). Forøvrig var det ingen som gikk med ull innerst da vi var små - ull var det vi brukte mellom inneklær og regntøy eller vinterdresser. Vi frøs som man jo alltid gjør når det er 20-30 grader ute, men vi led ikke. Anonymkode: b923b...cdb Superwashbehandlingen er et belegg som legges utenpå fibrene for å gjøre dem glattere, så de fleste opplever nok den behandlete ulla som mindre raspete og irriterende for huden. Selv klarer jeg superwash-behandlet ull rett mot huden, men ikke ubehandlet. Hvis noen opplever det anderledes, kan det sikkert være verdt å prøve, men ikke gå til innkjøp av masse ubehandlet på det grunnlaget. Anonymkode: 36bcc...7c2 2
atropos Skrevet 31. mars 2021 #24 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sier som en lenger opp i tråden, prøv ull uten superwash dersom du vil gi ull en sjanse til. Ull med og uten superwash er som natt og dag når det kommer til eksem. Så vidt jeg vet er det kun ett merke som fører barneklær i fullstendig ubehandlet ull her i Norge og det er Nøstebarn (som egentlig er av merket Engel). Forøvrig var det ingen som gikk med ull innerst da vi var små - ull var det vi brukte mellom inneklær og regntøy eller vinterdresser. Vi frøs som man jo alltid gjør når det er 20-30 grader ute, men vi led ikke. Anonymkode: b923b...cdb Jeg har alltid brukt mye nøstebarn, men tredjemann har eksem og kan ikke bruke noe nøstebarn. 😭 han hyler som en gris og sier det stikker. Jeg har forsøkt mange forskjellige typer ull, men ingenting funker. Jeg som før har sverget til nøstebarn har nå kapitulert og kjøpt bambusundertøy/superundertøy og bruker heller ulldress over. Men dere som bruker silke. Hvor kjøper dere det? Jeg har ikke funnet noe🙈
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #25 Skrevet 31. mars 2021 Hvem har gitt dere råd om å bade/dusje hver dag TS? Alle leger vi har snakket med har sagt bading Max to ganger i uka 🤔 Min er plaget med eksem, men det skyldes mat og ikke klær. Så vi var heldige der. Barnehagen var veldig hjelpsom da vi dreiv på med utredning, det var aldri snakk om «ulltvang». Det er heldigvis fullt mulig å være både varm og god uten ull innerst 😊 Da vi holdt på med testing av klær så brukte vi en del bambusklær, de er veldig myke og gode, men også vanlig bomull. Godt mellomlag, og så en tett dress utenpå, og ungen har aldri vært våt eller kald 😊 Anonymkode: 69a32...bed 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #26 Skrevet 1. april 2021 Jeg bruker klær fra Tiny trolls, joha osv med bambus innside. Det har gått fint på min gutt. Smører han med aderma exomega. Og bruker minst mulig såpe på han Anonymkode: bf903...8d0
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #27 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (På 31.3.2021 den 15.53): Hvem har gitt dere råd om å bade/dusje hver dag TS? Alle leger vi har snakket med har sagt bading Max to ganger i uka 🤔 Min er plaget med eksem, men det skyldes mat og ikke klær. Så vi var heldige der. Barnehagen var veldig hjelpsom da vi dreiv på med utredning, det var aldri snakk om «ulltvang». Det er heldigvis fullt mulig å være både varm og god uten ull innerst 😊 Da vi holdt på med testing av klær så brukte vi en del bambusklær, de er veldig myke og gode, men også vanlig bomull. Godt mellomlag, og så en tett dress utenpå, og ungen har aldri vært våt eller kald 😊 Anonymkode: 69a32...bed Helsestasjonen som er veldig for dette med dusj og bad, samt å bruke det som lek og for å gjøre de trygge nå som offentlige svømmetilbud er stengt.. Men, det er overhodet ikke holdbart for de små kroppene ♥️ Vi vet jo egentlig ikke hva denne eksemen kommer av når de verste utbruddene står på, vi heller, vi fikk forklaringen om at det var pga keisersnitt meeeen nr 2 som kom vaginalt er enda mer plaget, så de har innsett at vi må utredes videre nå 🥳 Takker for tips 🥰 Anonymkode: d28e1...0a6
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #28 Skrevet 1. april 2021 Vi bruker bambus med 1-2 lag ull som mellomlag. Brukte vanlig ull i 2 år og forsøkte bambus for første gang i år. Det var helt fantastisk 😁 Anonymkode: 33cdc...689
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #29 Skrevet 1. april 2021 Jeg er en voksen som overhodet ikke kan bruke ull, heller ikke som genser utenpå bomull. Det gjør ordentlig vondt og så får jeg utslett og eksem. Da jeg var liten var det ulltvang og mine barndomsminner er at vinter=smerte. Husker jeg ofte gråt i barnehagen fordi det gjorde så vondt med ull. Med en gang jeg ble gammel nok til å kle meg i noe annet enn ull kuttet jeg det ut. På barneskolen byttelånte jeg klær med klassevenninner slik at de fikk min ullgenser og jeg fikk deres fleecegenser. Som voksen bruker jeg ofte undertøy i silke, flere lag bomull, fleecegenser og tykk parkdress. Har aldri opplevd å bli kald enda jeg har vært ute i timesvis og sett på barna ake eller bygge snømann. Ingen av mine barn bruker ull (har fått anbefalt fra spesialist at jeg ikke bør trigge noe hos dem), men de klarer seg helt fint. Sa tydelig ifra da førstemann begynte i barnehagen at han må sendes inn hvis han fryser, men det gikk helt fint. I vår barnehage var det ikke ulltvang og de hadde faktisk flere barn som ikke brukte ull. Så ull er ikke et must, det går helt fint å droppe det helt. Anonymkode: f7d5d...53b 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #30 Skrevet 1. april 2021 Jeg vokste opp i Finnmark og hadde ikke et eneste ullplagg på kroppen før i voksen alder. Kan ikke huske at jeg frøs heller, elsket å være ute i snøen. 😛 Og hvis man opplever at ull faktisk klør og stikker, samt at man får utslett av det, så tror jeg faktisk at jeg ville foretrekke å fryse litt. Anonymkode: 78c50...bec 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #31 Skrevet 2. april 2021 Her har vi prøvd en del av typen ull "som ikke skal klø", og har gitt det opp. Eksemen blusset opp uansett. Løsningen her har blitt bomull/syntet innerst, og så ull utenpå når de skulle ut i barnehagen. Nå bor vi ikke i Innlandet, så vi har det ikke like kaldt som dere. Men da ville jeg vurdert å ha et lag til med ull under dressen, og passet på at dressen er romslig nok til det. Og så ville jeg brukt tid på å få barnehagen til å forstå at det ikke er et tema å ha ull innerst på barnet ditt. Ull er jo helt fantastisk i mine øyne også, men ikke når det skaper så mye kløe og eksem på min lille. Jeg har ikke opplevd det som noe problem i vår barnehage i alle fall. Anonymkode: fc321...978
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #32 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (På 31.3.2021 den 15.12): Superwashbehandlingen er et belegg som legges utenpå fibrene for å gjøre dem glattere, så de fleste opplever nok den behandlete ulla som mindre raspete og irriterende for huden. Selv klarer jeg superwash-behandlet ull rett mot huden, men ikke ubehandlet. Hvis noen opplever det anderledes, kan det sikkert være verdt å prøve, men ikke gå til innkjøp av masse ubehandlet på det grunnlaget. Anonymkode: 36bcc...7c2 Noen tåler superwash bedre, men her reagerer vi på samme måte som på polyester på superwash: det blir tett og klamt og da trigges eksemen kraftig. Både jeg og jentungen tåler noen typer ubehandlet ull, men absolutt ikke alle typer. Nøstebarn ren ull funker ikke, men silkeulla er veldig fin. Plagg av emozione garn er veldig fin rett mot huden. Og kasjmir. Har du prøvd kasjmir? atropos skrev (På 31.3.2021 den 15.20): Jeg har alltid brukt mye nøstebarn, men tredjemann har eksem og kan ikke bruke noe nøstebarn. 😭 han hyler som en gris og sier det stikker. Jeg har forsøkt mange forskjellige typer ull, men ingenting funker. Jeg som før har sverget til nøstebarn har nå kapitulert og kjøpt bambusundertøy/superundertøy og bruker heller ulldress over. Men dere som bruker silke. Hvor kjøper dere det? Jeg har ikke funnet noe🙈 Syr selv, strikker selv, får farmor til å sy 😛 Anonymkode: c37bf...2b7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå