Gå til innhold

Ull + Eksem = Krig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann! 
Har 2 små jenter som begge har barneeksem. Den ene er mest plaget i ansikt, men reagerer kraftig på såper, ull og varme allikevel.. Den andre sliter jevnt over hele kroppen. Til høsten skal de i barnehage å jeg ser for meg nok en kampfylt vinter iforhold til ull... Men barnehagen "krever" jo nærmest ull på de kalde dagene! Vi bor i Innlandet, det kan fort bli 25 og 30 kalde her i perioder på vinteren, men barna har en grense på 15-17 i barnehagen, så jeg forstår jo at de må ha varme klær! 
Hvilken ull har dere best erfaring med på eksem? Om det er dyrt har ingenting å si, de må bare få det de tåler... Syntes dette er en vanskelig jungel! Har prøvd vanlig kleskjede-ull, 100% fin merinoull, billig og dyr ull, fleeceull, de er utilpass uansett. 
Alternativet kan jo være å si ifra til barnehagen at de fint kan ha ull den korte stunda ute, men at de da må strippes når de kommer inn, men jeg tipper de som jobber der ikke har kapasitet til sånne spesialiteter? 
Ønsker sårt tips ♥️

Anonymkode: d28e1...0a6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hva barna bruker som dusjsåpe og kroppskremer? Det har også mye å si for atopisk hud.

Det er en del merker som har ullklær med bomull innvendig og ull utvendig; som feks joha og name it. Da får ikke ungene ull direkte på kroppen. Eller plagg som er av 100%viskose/bambus

Anonymkode: c49c4...ccd

• Liker 7
Skrevet

Vi har en som får krokodillehud når han bruker ull. Vi bor også i innlandet, så ull må jo til🙈 men vi løste det ved at vi hadde superundertøy på innerst og så et eller to mellomlag med ull. Det fungerte greit. Helt eksemfri var han jo ikke, men det skal litt til. Ellers har jeg en stillongs fra lille lam som virker til å være mildere for huden hans enn annen ull. Men jeg vet ikke om det er helt bankers, for jeg har ikke prøvd å la han gå med den over en lengre periode. 
Barnehagen vår elsker ull, men jeg har forklart problematikken, og har møtt forståelse. De ser jo huden hans de og når han har utbrudd. 🤷🏼‍♀️

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva med bambusull? Det skal være allergi og eksemvennlig. 

Anonymkode: 4eb37...a1e

Skrevet

Hvis man, som meg, reagerer på ull så gjør man det helt uavhengig av hva slags fancy navn de lager på den. Imidlertid har jeg passert 50 år og har klart meg helt fint uten ull så langt. I ekstrem kulde bruker jeg bomull innerst mot kroppen og ull utenpå, men da er det viktig at ullen aldri er kontakt med huden f.eks. rundt ankler, håndledd og hals. Men stort sett har jeg klart meg med bomull og heller satset på ytterplagg som holder kulda ute. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Barna skal jo slippe å pines gjennom timer ute, med stikkende følelse i huden, sårhet og mer til. Aldri kommet til å ha på gutten min ull rett på huden hver eneste dag hele vinteren. Har du kjent hvordan det er selv? Jeg tåler ikke ull rett på huden, og det er helt grusomt vondt de gangene jeg har prøvd. 

Barnehagen bestemmer ikke hva dine barn skal ha på seg innerst! Forklar hvorfor, og slik er det. Er det kaldt og tørt, holder barna seg veldig god og varm med tynn bomull, tykk ull over og en god vinterdress (Reima Stavanger er en super dress). Gutten min er god og varm med klærne beskrevet over i -20. Aldri vært kald. De er jo aktiv i utetiden, og beveger seg mye mer enn oss voksne. 

Anonymkode: 87b4d...376

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ull er ikke påbudt som innerste lag, så lenge man har godt mellomlag. Vi bor også i kalde minusgrader og bruker ikke ull innerst lengre, på grunn av eksem. Vi bruker bomull eller bambus innerst, passer på at det er myke, romslige og "bevegelige" klær, og har godt hjemmestrikk som mellomlag. Noen barn fryser uansett, men et tynt lag med ull innerst endrer ikke det. 

Anonymkode: 665c5...282

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barna skal jo slippe å pines gjennom timer ute, med stikkende følelse i huden, sårhet og mer til. Aldri kommet til å ha på gutten min ull rett på huden hver eneste dag hele vinteren. Har du kjent hvordan det er selv? Jeg tåler ikke ull rett på huden, og det er helt grusomt vondt de gangene jeg har prøvd. 

Barnehagen bestemmer ikke hva dine barn skal ha på seg innerst! Forklar hvorfor, og slik er det. Er det kaldt og tørt, holder barna seg veldig god og varm med tynn bomull, tykk ull over og en god vinterdress (Reima Stavanger er en super dress). Gutten min er god og varm med klærne beskrevet over i -20. Aldri vært kald. De er jo aktiv i utetiden, og beveger seg mye mer enn oss voksne. 

Gutten min tåler kun Hust And Claire ull, med bambus på innsiden. Men da er det like godt, og mye billigere, å ha tynn bomull +tykk ull over .

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker klær hvor det er bambus på knnsiden og ull på utsiden. Eller bare bambus. Og så ull som mellomlag. Se på merkene Joha, Hust&Claire, Stormberg.

Ikke ta på ull rett på huden når de ikke tåler det! Det finnes så gode barneklær nå, det finnes løsninger.

Anonymkode: 6cfba...8dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Begge mine har atopisk eksem og barnehagen har aldri så mye som hinta at de burde ha på seg ull. Bomull, flis, gode dresser. De hadde ullsokker, ulllluer (fora med noe annet) og det har det. Mange lag, gikk så fint at. Husk at barna fines hud er varmete enn andres også. 
Ikke bry deg om hva andre sier, det går helt utmerket uten. 

Anonymkode: 54f5b...8c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Heisann! 
Har 2 små jenter som begge har barneeksem. Den ene er mest plaget i ansikt, men reagerer kraftig på såper, ull og varme allikevel.. Den andre sliter jevnt over hele kroppen. Til høsten skal de i barnehage å jeg ser for meg nok en kampfylt vinter iforhold til ull... Men barnehagen "krever" jo nærmest ull på de kalde dagene! Vi bor i Innlandet, det kan fort bli 25 og 30 kalde her i perioder på vinteren, men barna har en grense på 15-17 i barnehagen, så jeg forstår jo at de må ha varme klær! 
Hvilken ull har dere best erfaring med på eksem? Om det er dyrt har ingenting å si, de må bare få det de tåler... Syntes dette er en vanskelig jungel! Har prøvd vanlig kleskjede-ull, 100% fin merinoull, billig og dyr ull, fleeceull, de er utilpass uansett. 
Alternativet kan jo være å si ifra til barnehagen at de fint kan ha ull den korte stunda ute, men at de da må strippes når de kommer inn, men jeg tipper de som jobber der ikke har kapasitet til sånne spesialiteter? 
Ønsker sårt tips ♥️

10-åringen min har alltid fått utslett av ull. Har brukt superundertøy i forskjellige merker, det han syns var best var et merke fra Stormberg til 79kr pr del😅 Han bruker fleece over. 

Jeg jobber i barnehage og er selv avhengig av ull, men det fungerer med den type superundertøy på meg også. Kjøpte til meg for å teste. Men jeg bruker ullgenser over da. Bare en fleece syns jeg blir kaldt. Heldigvis er sønnen min varm av seg.

Her tvinger vi selvfølgelig ikke ull på de som ikke tåler det! Vi gjør alt for barnas beste, og det er da ikke å gå med ull når man klør av det. Vi løser det enkelt med en liten lapp på plassen der det står de ikke skal ha ull (ellers kommer det vikarer og tar på de låneull). 

Anonymkode: 94d1e...3af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta det fra en finnmarking vokst opp på en av Norges kaldeste plasser: Det går fint uten ull innerst! Seriøst! NULL stress! 

Bruk noe annet innerst, og ha ull som mellomlag, og god vinterdress. På de kaldeste dagene brukte vi tre lag under yttertøyet (strømpebukse i bomull - longs, ofte syntetisk - ullbukse). 

Anonymkode: 225af...635

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mine to yngste har også eksem, men bare den ene reagerer på ull. Jeg planlegger å bruke bomull innerst, så eventuelt et lag ull og så ytterdress.  

Eldstebarnet (som ikke har hatt eksem noen gang) gikk nok oftere i bomull enn i ull frem til rundt 5-årsalderen, fikk aldri kommentarer fra barnehagen på det - bare at vi måtte sørge for å ha en ekstra ulldress å ha på under vinterdressen når de skulle ut (indre Østland, så barna leker ute om det er -20). 

Anonymkode: 72a5a...9ec

AnonymBruker
Skrevet

Mine to eldtse gutter brukte bare ull de årene de gikk i barnehagen. Så kom lillebror. Full i eksem- han kan ikke bruke ull. Så enkelt er det. Bruker superundertøy eller bambus. Ullsokker funker. Kan bruke Devold i korte perioder, men får ellers vondt rundt håndledd og rundt halsen.

Bruker ullfleece som mellomlag. 

Jobber som pedagogisk leder og bor i Hemsedal, så vet hva kulde er og jeg kan trygge deg på at du bestemmer hva barnet ditt skal gå i.

Anonymkode: fa8fc...003

• Liker 2
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Vi hadde aldri ull som små, men syntetiske strømpebukser. Ti minus og kystvind, vi overlevde. 

Gi ungen klær som ikke klør.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Heisann! 
Ønsker sårt tips ♥️

Dropp ull. Har en sønn som reagerer og vi bruker ikke ull. Hvorfor plage han? Det er varme klær som ikke er ull og det går helt fint

Anonymkode: 45ed1...195

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Devold Duo Active kan brukes her, men våre har ikke voldsomt mye eksem.

Vi bruker stort sett bomull innerst og mellomlag i ull, f.eks. dress fra Lillelam eller Devold Polar.

Anonymkode: aeb39...f68

AnonymBruker
Skrevet

Dropp ull innerst! Hvis jeg forstår deg rett og de ikke slipper ut de minste barna når det er under 15 - 17 uansett, er det ikke et problem. Alle barnehager driver ikke med "ullpushing" heller, vi har aldri hatt noe problem med vår.

Mange anbefaler Reima Stavanger og det er en bra dress, men ser du på hjemmesiden til Reima ser du at den er beregnet for mellom 0 og -20. De har også et par dresser som er beregnet for kaldere vær (-10 til -30), hvis du er redd for at de skal fryse kan du kjøpe dem i stedet.

Anonymkode: 36bcc...7c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Superwash-ull med bomull eller bambus på innsiden trigger eksem her fordi det blir for tett. På ene her fungerer ubehandlet silkeull mot huden, på den andre funker tynn silke eller bambus/viskose innerst og så ull utenpå. Ekte ull uten plastbelegg (altså ikke superwash) gir mer varme på mindre vekt. På den som må ha silke eller viskose innerst må da kragen på innerste plagget ha høyere hals og ermer som kan brettes ut over ulla, så ikke det blir rødt og klør på hals og håndledd. Hals/sjal og lue i kasjmir (hjemmestrikk).

Alpakka, lama og kamel er verre enn saueull her, selv om det er mykere å ta på. Da blir det masse blemmer og sår i huden.

Anonymkode: c37bf...2b7

AnonymBruker
Skrevet

Hei igjen! 

Tusen takk for alle råd og tips! Det ser ut som vi da skal klare oss helt fint å at vi skal klare oss igjennom kulda 😊

Besvarer litt kjapt spørsmål/kommenterer fra øverst i tråden; vi bruker alepposåpe nå, den har reddet mye! Samt at vi rett og slett strunter alle rådene om at det må dusjes å bades hver bidige dag... 
Både jeg å far tåler ull godt, bruker gjerne ull rett på huden hele vinteren, å trives jo med det, så vi har liksom ikke visst av annet... Men nå ser jeg masse gode råd fra dere!

Ull/bambus har ikke fungert her, men ren bambus går, så da ser det ut som vi går for det på innesrste lag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...