Gå til innhold

Vi har fått brun pelsbille i huset! Er det noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har brun pelsbille i huset. Det starta i fjor sommer da barna fant en liten bille på rommet sitt og jeg tenkte den hadde kommet inn igjennom det åpne vinduet og tenkte ikke noe mer på det. I løpet av sommeren fant jeg flere, men siden det var sommer og jeg tydeligvis et treig i oppfattelsen dro jeg samme konklusjon. 
Så kom høsten og vinteren og jeg fortsatte å finne biller inne. Også på de andre soverommene dukket det opp biller og små larver. Dette syntes jeg var rart, og til slutt en dag fant jeg en gammel stillongs i bunnen av skapet til sønnen min som var fullstendig hullete. Den hadde falt bak noen skuffer og blitt liggende og tydeligvis som en matpakke for disse dyrene. Etter et Googlesøk fant jeg ut at dette er brun pelsbille. I løpet av vinteren har jeg forsøkt forskjellige innfallsvinkler for bekjempelse. Alle klær/stoff ble fryst ned, jeg støvsuger ofte og passer på at tøy ikke blir liggende på gulvet. Men jeg blir ikke kvitt det. Vi har gamle gulv på soverommene og larvene gjemmer seg i sprekkene. Jeg kjenner jeg er på randen til å bli manisk her. Vi har skadedyrsforsikring, men er det noen her som har brukt den på brun pelsbille? Hvordan er prosessen der? 
takknemlig for tips til bekjempelse og innspill ift bruk av forsikring.

Skrevet

Brun pelsbille er et helvete å bli kvitt, spesielt på egenhånd. De kan finne seg tilholdsteder og legge egg bak listverk, inni tapet, under tepper, inni gulv og inni veggene. Jeg ville sendt mail eller ringt til forsikringselskapet og spurt hvordan skadedyrforsikringen fungerer, og kontaktet Anticimex så snart som mulig for å finne ut hvordan det må gjøres.

Larvene er spesielt glade i ull, så hvis du har en bunad med ull i, bør du slenge den i fryseboksen så snart som mulig og så overlevere den til noen som ikke har pelsbille til lagring.

• Liker 1
Skrevet

Ok, takk. Da får jeg ringe forsikringa🙈

AnonymBruker
Skrevet

De er helt forferdelige - de er en pest og plage på Østlandet. Men, de regnes ikke som skadedyr, og de finnes naturlig i Norge.

Har du gamle gulv, er det en stor sjanse at de bor i ullpapp under gulvet. Du må i så fall ta opp gulvet og fjerne ullpappen. 

De gjør for så vidt ikke skade på selve huset men det er frustrerende at alt, absolutt alt ull i huset blir spist..

Anonymkode: 5f411...c63

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De er helt forferdelige - de er en pest og plage på Østlandet. Men, de regnes ikke som skadedyr, og de finnes naturlig i Norge.

Har du gamle gulv, er det en stor sjanse at de bor i ullpapp under gulvet. Du må i så fall ta opp gulvet og fjerne ullpappen. 

De gjør for så vidt ikke skade på selve huset men det er frustrerende at alt, absolutt alt ull i huset blir spist..

Anonymkode: 5f411...c63

De er faktisk listet opp i forsikringen min, så har et håp om at forsikringen dekker bekjempelse. Vi har gamle gulv med en del store sprekker og jeg har sett små hull i det størkna støvet i mellom sprekkene, så jeg vet de er der. Har sittet med kniv og skrapt opp støv og larver, men kan jo ikke gjøre det i hele huset 🙈

Endret av atropos
  • 5 måneder senere...
Skrevet

Hvordan har det gått TS? 

Anonymkode: 68610...ec6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan har det gått TS? 

Vel… status er; vi har fremdeles brun pelsbille i huset. 
Forsikringsselskapet sendte en fyr som var mest opptatt av å finne unnskyldninger til hvorfor forsikringen ikke skulle dekke bekjempelse. Siden vi har et gammelt hus klarte han å finne det. Han konkluderte med at mus har tatt med seg billene i pelsen inn på loftet vårt og billene har vandret ned fra loftet fra der. Dessuten mente han at billene hadde vært der i alle år og derfor ikke ble dekket av forsikringen siden vi tegnet den da vi flytta inn i huset. At ingen av lagrede klær på loftet hadde skader etter biller blåste han bare av. 
Etterpå fikk jeg en rapport som konkluderte med at vi kunne skylde oss selv og en pappeske med teip for å bekjempe sølvkre (som vi ikke har) 

Litt usikker på hva vi betaler for på den forsikringa altså…

Uansett. Jeg har systematisk igjennom hele sommeren ryddet vekk potensielle billebomber, fryst ned ullklær før jeg har satt de vekk i tette plastesker, lagt ut lammeskinn som åte et sted i huset og fryst det ned en gang i uka ca. Veldig tilfredsstillende og riste ut fryste larver etter noen dager i fryseren 😉 Nå er problemet mindre synlig. Godt mulig de er i huset og vi blir nok ikke helt kvitt det, men nå er jeg obs på det iallefall. Jeg har blitt fortalt at man kan få tilbake på forsikring for oppspist ulltøy, men det har jeg ikke orka å følge opp. Jeg var så utslitt etter den runden med husforsikringa at jeg ikke hadde ressurser igjen til en ny runde. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for at du deler. Har funnet en bille her og der, som jeg mistenker er denne her. Også noen få larver. Leser at det er veldig vanlig å ha den, men samtidig finner jeg lite forumtråder om den. Kanskje mange ikke opplever den som et problem.. Jeg derimot freaka helt ut. 

Kjipt med han fyren som sørget for at det ikke gikk på forsikringen. Hvis de har vært der i lange tider, burde vel selgeren av huset visst dette og opplyst om dette i egenerklæringsskjemaet. Kanskje det er noe å hente der. For det har jeg faktisk også tenkt på, hvis dette er så vanlig å ha, opplyser folk om det ved salg? Leser på nettet at noen har fått erstatning der det ikke har vært opplyst, og de klarer bevise at de var i boligen ved innflytting. 

Har du forresten sjekket under kjøleskap, komfyr, vaskemaskin etc. 

Smart med åte, hvor legger du det? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...