Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

jeg har avsluttet et langt forhold preget av overvåking, manipulasjon, tåkelegging, løgner... Vi holder på med samlivsoppgjøret, og ulike praktiske forhold som må avklares gjør det vanskelig ikke å ha noen kontakt overhodet. Mitt store problem er at jeg ikke klarer å si klart i fra om at jeg kun er villig til å snakke kort om praktiske ting, og jeg lar meg selv bli dratt inn i lange samtaler og monologer om følelser og hjertesmerte fra hans side. Agendaen hans er i stor grad å overbevise meg om å gi han en sjanse til. Jeg er unnvikende, ekstremt konfliktsky og opplever det som fryktelig ubehagelig viss jeg skuffer eller opprører folk, selv overfor eksen som har oppført seg virkelig ille mot meg. Det er som om jeg mangler evnen til å være tydelig, selv om hver fiber i kroppen min skriker etter å få være i fred og komme videre med livet mitt. 

Kan noen her gi meg noen råd for hva jeg bør/kan si, altså hva har dere sagt i situasjoner hvor dere har hatt behov for å sette grenser overfor en invaderende eks? Jeg trenger litt filleristing... 

Anonymkode: 6deef...40c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke klarer si at du vil være i fred og det er utelukket å være hans sjelesørger etter samlivsbrudd til han: 

Hva med å bruke konfliktskyheten din for det den er verdt om du er helt uvant med å sette skap der de skal stå?

"Jeg tror du er bedre tjent å snakke med noen andre enn meg om dette. Hva med å heller snakke med xxx ( .eks familie eller kamerat)"

"Jeg har ikke tid til å snakke nå. Jeg skal på trening/male stuen/treffe en venninne/jobbe (hva som helst og kan godt være løgn, poenget er bare å bli utilgjengelig)

"Jeg tror du vil få det bedre med en annen kvinne" (prøve å styre han mentalt bort).

Men jeg tror å være direkte er det som vil få deg raskest i mål. 

Anonymkode: 716cf...ebd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lat som om du er en annen. En som ikke har følelser men bare er kort og følelsesløs. 

"Det høres ut som du trenger noen å snakke med. Det blir nok ikke meg "

"Vi to er over for alltid. Hadet"

"Nå må jeg gå, jeg skal på x" (en EKTE avtale, men du har valgt å ha samtalen med ham rett før denne avtalen)

Anonymkode: df1d8...a3b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han her har nok narsissistiske trekk. Du bør ha all kommunikasjon skriftlig, ellers kommer han til å lure deg trill rundt. Aldri svar han på noe før du har fått betenkningstid, og gjerne fått en annen til å se igjennom det du og han har skrevet. Husk å ikke reager! Ingen følelser. Ikke gjør eller si/skriv NOE han kan bruke i mot deg. Uansett hva han sier og gjør, tenk at han prøver å provosere deg til å bli et dårlig menneske. Ikke la han gjøre det! Bare bli ferdig med oppgjøret, og vær glad for at du er kvitt den dritten! Nå er han snart ikke ditt problem lenger!

Anonymkode: ccb7a...788

• Liker 2
Skrevet

Jeg har blitt veldig glad i psykoterapeuten terri cole. Hun har type 300 ulike podcaster du kan høre på for å endre mønsteret ditt. Bøkene «Attached» og «Women who love too much» er også å anbefale. 

Har ingen rask løsning på hva du bør si, men heller hvordan du bør tenke og handle. 

Et tips er å starte med denne quizen ifbm terri cole. https://boundaryquiz.com

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...