Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det blir anbefalt BSU til alle unge. Jeg har skattbar inntekt. Jeg har snart 100 000 på vanlig sparekonto. Alt er spart selv ved siden av studier. Ingen lån. Grunnen er at jeg bor hjemme.

Til saken: Burde jeg åpne BSU? Jeg vet jo ikke hva jeg kommer til å drive med i fremtiden. Tenk om jeg måtte ha behov for pengene? Jeg har helt fint råd til å fylle opp BSU årlig. Jeg tenker likevel på om det er så lurt. Hva med den dagen jeg virkelig har behov for penger? Det er jo ikke verre enn å åpne BSU, men da har jeg ødelagt for meg selv liksom. Et annet alternativ er å spare opptil 15 000 årlig og ikke røre pengene jeg allerede har på sparekonto, til en slags buffer?

What to do?

Anonymkode: 57e89...e88

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Få deg en bedre halvdel, det hjelper utrolig bedre på økonomien.

Hold deg unna menn som trenger oppholdstillatelse i Norge for å bo med deg. Det er svært krevende prosess som du gjennom, da det blir ditt første møte med byråkratiet i Norge. Jeg vil forstå om du synes det er svært krevende psykisk når du skal søke familiegjennomforening med din bedre halvdel.

Det er gjennomsnittlig 2 års saksbehandlingstid. Tidligere var det ett år.

For å svare direkte på spørsmålet ditt:

Du bør åpne opp BSU-konto.

Anonymkode: 7d326...a61

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

JA. Åpne BSU-konto!

Hilsen ei annen på 22 som angrer på at hun ikke gjorde det tidligere.. 🙈

Anonymkode: b2151...cad

AnonymBruker
Skrevet

Men på bsu må man vel betale mye skatt når man tar ut pengene? 🤔 

Anonymkode: ca7d7...f33

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis du bruker pengene på noe annet enn bolig må du betale tilbake skattelettet du har fått, hvis det er det du tenker på med å betale skatt?

Anonymkode: 12057...4b9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Få deg en bedre halvdel, det hjelper utrolig bedre på økonomien.

Hold deg unna menn som trenger oppholdstillatelse i Norge for å bo med deg. Det er svært krevende prosess som du gjennom, da det blir ditt første møte med byråkratiet i Norge. Jeg vil forstå om du synes det er svært krevende psykisk når du skal søke familiegjennomforening med din bedre halvdel.

Det er gjennomsnittlig 2 års saksbehandlingstid. Tidligere var det ett år.

For å svare direkte på spørsmålet ditt:

Du bør åpne opp BSU-konto.

Litt spesielt å skrive så mye om utenlandske menn når TS ikke har nevnt det en gang...

Anonymkode: 2f91a...b9c

AnonymBruker
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Du får 5.000 ekstra tilbake på skatten hvis du sparer 25.000 på BSU. Hvis du ikke vet hva BSU er ville jeg ikke gått inn i det, akkurat som at jeg ikke signerer kontrakter jeg ikke vet hva er.

Anonymkode: a61d1...b73

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.3.2021 den 8.02):

Litt spesielt å skrive så mye om utenlandske menn når TS ikke har nevnt det en gang...

Anonymkode: 2f91a...b9c

Det er greit å være klar over det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.3.2021 den 2.56):

Du kan ta ut det du setter inn samme skatteår. Dvs det du setter inn i 2021, kan du ta ut i 2021. Men med tanke på at du får 25% av beløpet satt inn i skattelette, så taper du sinnsykt på å ikke sette inn. Du har 100k. Du kan da fint sette inn på bsu i år og fremdeles ha mye i bakhånd.

Det er begrenset hvor mye du trenger sånn plutselig med tanke på din livssituasjon som hjemmeboende student. Du er tydeligvis flink til å spare, så selv om du setter inn maks på bsu ett år, øker fremdeles din sparekonto. Fyll opp BSUen din hver januar, da får du også nye rentene som bsu har. Den finner du ikke noen andre steder.

Anonymkode: 27859...199

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...