Gå til innhold

Tips til vektnedgang - trenger råd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei kvinneguiden. 
skriver dette innlegget i håp om både støtte, råd og erfaringer med stor vektnedgang. Hvordan gjøre permanent endring (at man ikke faller av), tidsperspektiv, kaloriinntak mm. Alt av informasjon dere sitter på ønsker jeg å suge i meg.

Saken er slik: jeg er 24 år, hele 113 kg på 67 cm. Vekten har vært ca stabil siden jeg var 18 år.. dårlige vaner og sukkeravhengighet startet det hele. Jeg har gått ned til 106 kg for ca et år siden, men er nå altså gått opp igjen. Jeg har et barn på 3 år, og vi er kommet dit at vi ønsker å prøve på nr 2 snart. Jeg fortsår at med dette er jeg NØDT til å gjøre en helomvending, både for barnets helse og min egen. Første svangerskap gikk knirkefritt og jeg hadde ingen plager tross vekten, men kjenner jeg er svakere i kroppen nå enn før første svangerskap, og med dette vil også risikoen for plager være økt. Jeg er hverdagsaktiv i form av aktiv jobb, og med barn brukes ikke ettermiddagene på sofaen. Men sett bort fra dette er det lite aktivitet. Jeg har tidligere kommet i gang med kostholdsendringer men etter 2 uker sklir det ut og så holder jeg på slik frem og tilbake, enda jeg aldri har tatt «slankekurer», har f eks inntatt 2000 kcal som da er mye kalorier egentlig, men funker med min vekt. 

har noen råd? Erfaringer? 

Anonymkode: 9087a...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg kuttet ut hvetemel i allslags matvarer og gikk lange turer på kveldene. Motivasjonen for tur var hjemmekontor, trengte pause fra veggene hjemme. Motivasjonen for mel var at jeg ble obs på at magen/tarmene min i flere år hadde levd et eget liv, og jeg mistenkte at melet var synderen. Merket raskt bedring i magen, derfor ble det lett å fortsette uten mel.

Etterhvert begynte jeg også med litt annen trening, lavintensiv, men vekten begynte å gå ned lenge før det.

Da jeg begynte å gå ned i vekt fulgte jeg også med på kaloriinntak. Akkurat det ble nesten litt for mye etter en stund, gikk litt for mye sport i det slik at jeg ble bekymret for hva det kunne føre til. 

Men jeg gikk masse ned i vekt, opp mot 20 kg siste året jevnt og trutt. Synes ikke det har kostet meg noe særlig, og er lett å opprettholde vanene. Kanskje det er ekstra lett fordi jeg kjenner hver dag hvor godt det er i kroppen å slippe den følelsen som jeg fikk av hvetemelsprodukter før. Gevinsten i form av at jeg passer i gamle klær etc igjen er også fin.

Anonymkode: 767d4...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du sjekket verdiene dine hos fastlegen? Om stoffskiftet ditt er i orden og hva langtidsblodsukkeret ditt ligger på? Har du det du trenger av vitaminer og mineralet? 

Jeg måtte begynne på diabetesmedisiner i noen måneder fordi det var for høyt, fikk da en av de typene som også hjelper på for å gå ned i vekt. Måtte også ha flere vitaminer.
Har nå gått ned så mye på 3 måneder at jeg har fint blodsukker igjen. Var rett under 100kg å jeg er 166 høy, er nå nede i 86kg. 

Føler meg også mye bedre etter å kuttet ned på karbohydrater, gått over til magert pålegg og spiser kun reint kjøtt. Spiser det jeg vil av nøtter, bær, frukt og grønt. Også kuttet hvetemel. Har ikke noe søtsug lenger, ikke savner jeg det heller. 

Anonymkode: 65239...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har du sjekket verdiene dine hos fastlegen? Om stoffskiftet ditt er i orden og hva langtidsblodsukkeret ditt ligger på? Har du det du trenger av vitaminer og mineralet? 

Jeg måtte begynne på diabetesmedisiner i noen måneder fordi det var for høyt, fikk da en av de typene som også hjelper på for å gå ned i vekt. Måtte også ha flere vitaminer.
Har nå gått ned så mye på 3 måneder at jeg har fint blodsukker igjen. Var rett under 100kg å jeg er 166 høy, er nå nede i 86kg. 

Føler meg også mye bedre etter å kuttet ned på karbohydrater, gått over til magert pålegg og spiser kun reint kjøtt. Spiser det jeg vil av nøtter, bær, frukt og grønt. Også kuttet hvetemel. Har ikke noe søtsug lenger, ikke savner jeg det heller. 

Hei og takk for svar!

Sjekket hos legen for ca et år siden og alt er slik det skal være, så er frisk slik sett 🙂 

forbedringspotensiale i næringsstoffer slik som vitaminer og mineraler så forsøker å ta tilskudd (men blir noe sporadisk)

ts

Anonymkode: 9087a...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må egentlig bare være bestemt på at det ikke skal skli ut. Bare bestem deg fullstendig fast at det ikke skal skli ut, og hold deg til det! 

Anonymkode: 73b37...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du må egentlig bare være bestemt på at det ikke skal skli ut. Bare bestem deg fullstendig fast at det ikke skal skli ut, og hold deg til det! 

Anonymkode: 73b37...c87

Jeg fokuserer heller på det å få i meg de måltidene jeg skal og spise meg akkurat mett nok. Ikke stresse med maten, har jeg lyst på en liten sjokoladebit, tar jeg meg en sjokoladebit. Det er realistisk å sprekke og skeie ut. Det som har funket for meg et å ha realistiske forventninger. Det er vanskelig å legge om til nye vaner, ting tar tid. Ikke vær for streng mot seg selv. Da blir fallet dypere når man sprekker.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...