Gå til innhold

Normalvekt før og nå

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er litt usikker på hvor midjemålet egentlig måles; rundt selve magen eller lengre opp?
Uansett synes jeg det er litt rart med en så bastant grense når mennesker kommer i så mange ulike lengder. Tenk f.eks. på en mann og en dame der begge er 179 cm høy og har et midjemål på ca 85 cm. De er like høye og har like stor mage, men damen er altså overvektig/feit mens mannen er normalvektig. Jeg skjønner ikke den logikken.

Det er heller ikke logisk at en petite dame på 155 cm kan ha samme midjemålet som en dame på 180 cm.

Anonymkode: f9b54...008

Er usikker selv. Over selve magen på det tykkeste er jeg 93 cm! Målte akkurat nå. 

Syns det blir feil ja at dama liksom skal være overvektig men mannen ikke om de har samme høyde

Anonymkode: f653c...2be

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er usikker selv. Over selve magen på det tykkeste er jeg 93 cm! Målte akkurat nå. 

Syns det blir feil ja at dama liksom skal være overvektig men mannen ikke om de har samme høyde

Øh. Ingen skal være overvektige, Og begge bør ligge et godt stykke under 93 cm.

Anonymkode: de010...58c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Øh. Ingen skal være overvektige, Og begge bør ligge et godt stykke under 93 cm.

Jeg målte på selve magen på det tykkeste. Der var jeg 93 cm og i midjen 70 cm. Jeg veier også 47 kg så er jo ikke veldig overvektig når det kommer til tallet på vekta vil jeg si 😳 men jeg er «tjukk» på lav vekt 😳

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å si jeg kun er 1,56 cm høy da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg målte på selve magen på det tykkeste. Der var jeg 93 cm og i midjen 70 cm. Jeg veier også 47 kg så er jo ikke veldig overvektig når det kommer til tallet på vekta vil jeg si 😳 men jeg er «tjukk» på lav vekt 😳

Men altså, er det mulig??? Når man snakker om midjemål, så er det ikke det tykkeste man måler: Tvert imot, det der det man måler opp mot.

Jeg gir opp. Alle går tydeligvis inn for å misforstå maks på alle måter det går an å misforstå på.

Og veldig få er interessert i å diskutere det jeg prøvde å ta opp i trådstarten.

Men det får så være. Dere får bare fortsette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja gidameg. Beklager altså, men jeg ser ingen grunn til å klappe folk på skuldra for å "gå i mot strømmen om å være overvektig". Jeg kan godt applaudere at folk klarer å gå ned i vekt, men da fordi de gjør en strålende jobb for sin egen helse og velvære. Ikke fordi de "går mot strømmen".
Jeg klarer ikke ta folk seriøst når de kommer med sånne tullete uttalelser om at man fortjener klapp på skuldra for å ikke følge strømmen og bli like tjukk som "de andre". Det vitner om at det ligger noe annet bak enn bare helseaspektet. Det er tydelig at her handler det om utseende og en tanke om at overvektige følger en trend.

Jeg er dritlei av at enkelte er så forferdelig bekymret for andres helse, når de vet veldig godt selv at det ikke er helsa de er opptatt av.

Anonymkode: f9b54...008

Fy fader for et surk det var på deg her. Snakk om å overdramatisere. Znork!

Anonymkode: ab829...60e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Omg, 80 cm for kvinner? Over det er overvektig?? Virkelig? 😱 det er midjemål? Mitt er søren med 70 cm! Jeg er jo bare 10 cm fra å være sykelig overvektig da eller? 😨 Hvor mye måler dere andre her rundt midjemålet? 😨 Ble litt bekymret nå må jeg innrømme 

Nei, om du leser det som står der i stedet for å anta ting så vil du se at risikoen for sykdom kan øke om midjemålet ditt er over 80 cm. Det er også viktig å forstå at sykdommene ikke kommer dagen etter du fikk 81 cm i midjeomkrets, det er noe som kan utvikle seg etter mange år, derav meningen bak at risikoen kan øke. 

Du overdramatiserer og er veldig selvsentrert, ser jeg. Du har åpenbart ikke noe å bekymre deg for når midjemålet ditt er på 70 cm. Skal du legge på deg nok til å få et midjemål på 80 cm må du gå opp betydelige mengder i vekt.

Anonymkode: d2ef9...b1f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er også en sammenheng mellom høyde og midjemål, kroppsbygning og midjemål og figur og midjemål, uten at verken høyde, kroppsbygning eller figur i særlig stor grad har sammenheng med helse.

Hvorfor skal ei dame på 1,86 med grov benbygning og linjalfasong måtte være like smal rundt midjen som ei spedbygd dame på 1,51 med timeglassfasong?

Det er totalt urimelig og strengt talt litt absurd at det finnes ett enkelt tall som liksom skal være en absolutt grense for så utrolig mange ulike kropper. 

Anonymkode: 8cf39...e85

"grov benbygning" vil ikke påvirke et midjemål.... Det er ikke slik at bare fordi en kvinne er høy så har hun større midjemål enn ei som er lav. Det her blir faktisk for dumt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men altså, er det mulig??? Når man snakker om midjemål, så er det ikke det tykkeste man måler: Tvert imot, det der det man måler opp mot.

Jeg gir opp. Alle går tydeligvis inn for å misforstå maks på alle måter det går an å misforstå på.

Og veldig få er interessert i å diskutere det jeg prøvde å ta opp i trådstarten.

Men det får så være. Dere får bare fortsette.

Vet du hva, du kan ikke beskylde folk for å misforstå når du skriver som du gjør. Du skriver i hovedinnlegget ditt at EOTB-deltakerne er sunne. Se på den setningen her: "Sitter og ser på trash-serien "Ex on the beach", og det slår meg at kroppene til deltagerne ser omtrent ut som da jeg var ung på 70-/80-tallet. Slanke, sunne, og normale (selvfølgelig om man ser bort fra silikoninnlegg og andre absurditeter)." Om du mener at man misforstår hva du mener når du rett frem skriver at EOTB-deltakere er sunne, så må du virkelig lære deg å skrive og hvordan du formidler dine tanker. Du kan ikke legge skylden på andre fordi du selv ikke vet hvordan du formidler ting. 

Senere hevder du at EOTB-deltakere er ikke sunne, men de har en sunn vekt, noe du ikke kan vite basert på utseende. Husk også at det å være undervektig ikke er en sunn vekt, men siden du mener det ikke er estetisk pent å være tjukk, så er det greit å være undervektig så lenge man er pen.

Jeg syns alltid det er morsomt når folk som ikke liker å se på tjukke mennesker, skal kritisere dem og skylde på dårlig helse. Haha. Dere bryr dere ikke en døyt om helsa til disse menneskene, dere bryr dere bare om hva som er pent eller ikke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

"grov benbygning" vil ikke påvirke et midjemål.... Det er ikke slik at bare fordi en kvinne er høy så har hun større midjemål enn ei som er lav. Det her blir faktisk for dumt. 

Høy kvinner har lettere for  å holde seg slanke enn lave kvinner, ergo samme midjemål!

Anonymkode: 2f29c...fcf

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Bmi på 21 er jo helt normalt? Hverken overvektig eller undervektig. Så du er jo ikke for tynn eller for tjukk 😀

Nei - men jeg svarte en person som hadde slanka seg BMI på 23 og fikk høre at hun "forsvant snart". Da var min respons at jeg vil tro det er fordi hun er mye mindre enn før og folk legger merke til denne forskjellen. Mens det ingen som synes man er for tynn når man er normalvektig dersom man alltid har vært slank.

Omg, 80 cm for kvinner? Over det er overvektig?? Virkelig? 😱 det er midjemål? Mitt er søren med 70 cm! Jeg er jo bare 10 cm fra å være sykelig overvektig da eller? 😨 Hvor mye måler dere andre her rundt midjemålet? 😨 Ble litt bekymret nå må jeg innrømme 

10 cm  er jo mye, da. Med et midjemål på 70 cm ligger du jo godt innafor og trenger ikke bekymre deg. Kvinner bør ligge på max 80 cm, men det betyr ikke at 80 cm er "sykelig overvektig", nei! Det er først ved et midjemål på 88 cm at det regnes som fedme.

Det kan sikkert best sammenlignes med BMI-grensene - 80 cm er som BMI på 25 (overvekt), 88 cm er som BMI på 30 (fedme). Regner med du ikke er bekymra dersom du er 10 kg unna å ha BMI på 25? Så du trenger ikke være bekymra av å ha midjemål på 70 cm heller ;) 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er også en sammenheng mellom høyde og midjemål, kroppsbygning og midjemål og figur og midjemål, uten at verken høyde, kroppsbygning eller figur i særlig stor grad har sammenheng med helse.

Hvorfor skal ei dame på 1,86 med grov benbygning og linjalfasong måtte være like smal rundt midjen som ei spedbygd dame på 1,51 med timeglassfasong?

Det er totalt urimelig og strengt talt litt absurd at det finnes ett enkelt tall som liksom skal være en absolutt grense for så utrolig mange ulike kropper. 

Anonymkode: 8cf39...e85

Kroppsfasong har så klart mye å si for midjemål - og det er dessverre sånn at noen kroppsfasonger er sunnere enn andre. Timeglass- og pærefasong er sunnere enn eplefasong, fordi fett som sitter på hofter/rumpe/lår er sunnere enn fett rundt magen. Høyde trenger derimot ikke å ha særlig mye å si for midjemålet. Det er jo ingen bein rundt midjen, så kraftig beinbygning vil også ha lite å si for det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

For kvinner er det over 80 cm og for menn er det over 94 cm, skulle det stå. 

Sporer av nå, men dette med midjemål forstår jeg ikke. Jeg har slanket meg ned fra lett overvekt (168 cm og 69 kg) til 65 kg, noe jeg forstår er normalvekt. Målte meg rundt midja i går, 3-4 cm over navlen og er 89 cm. 
Målte ikke før jeg begynte. Men ser jo at jeg har blitt slankere, er på magen både vektoppgang og -nedgang vises på meg.
Må legge til at jeg har født 4 barn, deriblant tvillinger, om det har noe å si. 
Jeg ser ikke for meg at jeg greier å få ned midjemålet til under 80 cm. Da må jeg i tilfelle gå ned enda mer, kanskje grensende til undervekt?

Anonymkode: 77928...a00

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tynne folk, og spesielt tynne menn, har jo blitt ganske sjeldne etterhvert. Nå er de fleste enten småtjukke, eller trente.

Anonymkode: 7a8f3...0bb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tynne folk, og spesielt tynne menn, har jo blitt ganske sjeldne etterhvert. Nå er de fleste enten småtjukke, eller trente.

Anonymkode: 7a8f3...0bb

Tynne menn har jo endelig skjønt at de må trene for å få draget på damene!

Anonymkode: 2f29c...fcf

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Sporer av nå, men dette med midjemål forstår jeg ikke. Jeg har slanket meg ned fra lett overvekt (168 cm og 69 kg) til 65 kg, noe jeg forstår er normalvekt. Målte meg rundt midja i går, 3-4 cm over navlen og er 89 cm. 
Målte ikke før jeg begynte. Men ser jo at jeg har blitt slankere, er på magen både vektoppgang og -nedgang vises på meg.
Jeg ser ikke for meg at jeg greier å få ned midjemålet til under 80 cm. Da må jeg i tilfelle gå ned enda mer, kanskje grensende til undervekt?

Du har en del å gå på før du nærmer deg undervekt, og muskler tar mindre plass enn fett. Men noen har en mindre heldig kroppsfasong der fettet legger seg på magen. Meg selv inkludert. 

Anonymkode: 5e8b9...46f

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kroppsfasong har veldig mye å si for midjemålet. Noen kan være overvektige, men med normalt midjemål, andre kan ha lav vekt, men for høyt midjemål. Siden du bare er så vidt overvektig, vil jeg tro du kanskje har en kropp der det meste av fettet samler seg på magen, såkalt eplefasong?

Det er for øvrig 88 cm som regnes som fedme/risiko for livsstilssykdommer, og du klarer helt sikkert å komme under det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...