AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #1 Del Skrevet 30. mars 2021 Sitter og ser på trash-serien "Ex on the beach", og det slår meg at kroppene til deltagerne ser omtrent ut som da jeg var ung på 70-/80-tallet. Slanke, sunne, og normale (selvfølgelig om man ser bort fra silikoninnlegg og andre absurditeter). Uansett, bortsett fra noen av guttene, som er litt sånn småkvapsete, så er deltagerne normalvektige. Det er befriende å se i en tid hvor overvekt ser ut til å ha blitt den nye normalen. Hva er grunnen, mener dere, til at befolkningen har est ut så til de grader de siste få tiårene, sånn at overvekt ses på som normalt? Anonymkode: de010...58c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #2 Del Skrevet 30. mars 2021 Og bare sånn for ordens skyld så er jeg en heterofil kvinne som primært tenner på menn på 40+ med hår på brystet, så ingen av deltagerne kunne vært noe for meg. Jeg synes bare at flere kunne vært slanke gjennom livet, sånn at de opprettholder god helse og holder seg tiltrekkende. Anonymkode: de010...58c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #3 Del Skrevet 30. mars 2021 Det er forskjell på farlig overvekt og "vanlig" overvekt. Om du veier 5-10 kg for mye så vil ikke det utgjøre noen som helst risiko for helsa, du er faktisk bedre rustet om du skulle ende opp med en sykdom som gjør at du mister deler av kroppsmassen din. Det er faktisk anbefalt for eldre at de har noen kilo ekstra å gå på. Igjen så er det snakk om noen kilo, og ikke flere titalls kilo. Det er også slik at risikoen for sykdom ikke øker før du er over et visst midjemål, for kvinner er det 80 cm og 94 cm. Dette er informasjon som er lett å søke seg frem til, så jeg trenger ikke legge ved kilder. Normal er ca. det samme som naturlig og gjennomsnittlig. Kan sies som "i henhold til normen". Det er slik at det er flere overvektige enn normalvektige i dagens samfunn, med andre ord er gjennomsnittsvekten høyere, og da kan man på en måte se på det som normalt. Det kan diskuteres om det er bra eller ikke at overvekt er den nye normalen, det kommer an på hvilken grad, vil jeg påstå. Lettere overvekt er på ingen måter farlig og forskning viser at det ikke vil påvirke din helse negativt i det hele tatt. Farlig overvekt, også kjent som fedme, som også betegnes som en kronisk sykdom, er veldig farlig. For et par år siden var litt over 20% av Norges befolkning over 18 år, råket av fedme. En større andel er nok overvektige, men igjen ikke rammet av fedme, som er den farlige overvekten som medfører risiko for mange sykdommer og kreft. Argumentet ditt med at man burde være slank for å være tiltrekkende syns jeg er dårlig. Det vitner også om at du ikke bryr deg så mye om helseperspektivet, som faktisk er viktig oppi det hele, men at det hele handler om overfladisk tiltrekning og hvorvidt mennesker er tilfredsstillende for ditt blikk. For mitt sitt vedkommende gir jeg blanke i hvordan folk ser ut, men jeg ønsker virkelig at mennesker flest skal ha det bra med seg selv. Om man er lykkelig som tjukk, så skal man vær så god få være det. Jeg har ikke tenkt å blande meg opp i andres helse og andres valg, med mindre det påvirker meg negativt. Det påvirker ikke meg negativt at noen av skattekronene mine går til mennesker som har helseproblemer som følge av sin overvekt. Mine skattepenger går også til rusmisbrukere som nekter å få bukt med misbruket sitt, og til pedofile som sitter i fengsel. Jeg tror også at der er en soleklar forbindelse mellom god psykisk helse og god fysisk helse. Jeg tipper at de fleste som lider av fedme også har en del helseutfordringer mentalt sett. Det er bevist gang på gang at det å gå ned i vekt ikke er enkelt, og det er spesielt ikke enkelt å holde vekta nede når man først har kommet dit. Etter noen år som sykelig overvektig vil kroppen av naturlige årsaker stritte imot når man slanker seg, og det kan oppleves som svært utfordrende for den det gjelder. Å lide av sykelig overvekt er i stor grad belastende, blant annet fordi fremmede mennesker på internett uttrykker sine negative holdninger og meninger om kroppene til mennesker de ikke kjenner. Fatshaming kulturen lever i beste velgående, og man ser mye av den både i hverdagen og på nettet. Jeg tror at vi mennesker bryr oss litt for mye om andre, og litt for lite om oss selv. Og vi mener litt for mye basert på lite fakta. Anonymkode: d2ef9...b1f 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #4 Del Skrevet 30. mars 2021 For kvinner er det over 80 cm og for menn er det over 94 cm, skulle det stå. Anonymkode: d2ef9...b1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #5 Del Skrevet 30. mars 2021 Uansett er det sånn at folk er mye tjukkere nå, enn de var på 70-/80-tallet. Og det er det en grunn til (og den handler hverken om slankepress, kroppspress, eller lignende, for alt sånt finnes det vanvittig mye mer av nå.) Anonymkode: de010...58c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #6 Del Skrevet 30. mars 2021 Dessuten, det at moderat overvekt muligens ikke er skadelig for helsa, har null og nada med hovedinnlegget mitt å gjøre, som handlet om at for få tiår siden var folk slanke, mens de nå er overvektige. Anonymkode: de010...58c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #7 Del Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dessuten, det at moderat overvekt muligens ikke er skadelig for helsa, har null og nada med hovedinnlegget mitt å gjøre, som handlet om at for få tiår siden var folk slanke, mens de nå er overvektige. Anonymkode: de010...58c Det er vanskelig å ta deg seriøst når du betegner EOTB-deltakere som sunne basert på at de er slanke. Har du sett mengdene alkohol de drikker, og hvor mye de røyker og snuser under oppholdet? Det er åpenbart at dine tanker om overvekt er sett fra et overfladisk perspektiv, så du vil nok ikke bli fornøyd med faktabaserte svar du får på spørsmålet om hvorfor mange er overvektige i dag. Anonymkode: d2ef9...b1f 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 30. mars 2021 #8 Del Skrevet 30. mars 2021 Mye av forskjellen fra da til nå er nok tilgjengelighet til mat og godterier/brus, samt at det er mer penger mellom hendene på de fleste. Også barn og unge. Jeg er født tidlig 70, og av 25 i klassen var det to som den gang ble betegnet som overvektige. Idag ville de knapt ha blitt betegnet som lubne. På hele skolen var det en som i dag ville ha blitt betegnet som tykk. Men vi hadde ikke tilgang til søtsaker og brus. Det var dyrt og det var ikke en del av hverdagsmaten. Potetgull var noe som kanskje, hvis du var heldig, ble servert på en lørdag. Var man to søsken fikk man en 0.33 brus på deling. Store sjokoladeplater kan jeg ikke huske man fikk tak i, og kjøpeis kom i 1 liters pakninger. Og dette ble delt broderlig og man fikk en liten skål hver. Hvis man sammenligner med dagens samfunn er alt mye mye mer tilgjengelig enn det var på 70 og 80 tallet, og ikke minst billigere å kjøpe. I tillegg gikk eller syklet vi overalt. Personlig gikk jeg seks kilometer til skolen hver dag. I snø og regn. Skulle jeg på trening måtte jeg pent sykle. Men vi hadde kroppspress da også. Jeg husker jeg var fryktelig misfornøyd med magen min som hadde en antydning til bulk nederst. Vi jentene diskuterte kropper også da. I dag innser jeg at jeg var veldig slank. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #9 Del Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er vanskelig å ta deg seriøst når du betegner EOTB-deltakere som sunne basert på at de er slanke. Har du sett mengdene alkohol de drikker, og hvor mye de røyker og snuser under oppholdet? Det er åpenbart at dine tanker om overvekt er sett fra et overfladisk perspektiv, så du vil nok ikke bli fornøyd med faktabaserte svar du får på spørsmålet om hvorfor mange er overvektige i dag. Anonymkode: d2ef9...b1f Når jeg skriver "sunn", så er det utelukkende basert på vektperspektivet. Det er da helt innlysende. Og jeg også reagerer veldig på forbruket av alkohol og tobakk. Du prøver å vri temaet over til å handle om noe helt annet. Hovedinnlegget handlet nemlig om at folk før i tida hadde en sunn kroppsvekt (slik de også har på EOTB), mens det nå liksom er normalt å være tjukk. Anonymkode: de010...58c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #10 Del Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hva er grunnen, mener dere, til at befolkningen har est ut så til de grader de siste få tiårene, sånn at overvekt ses på som normalt? Anonymkode: de010...58c Overvekt har blitt implementert i samfunnet over tid. "Alle" er overvektige. Det er det som er malen på et "normalt" liv. Alt under det er spiseforstyrrelser, og alle over dette er feite. På folkemunne. Satt på spissen. Det er overvekt som er "tingen". Men jeg kan fortelle deg at jeg engang var overvektig. Vi snakker om fedme. Fikk hele tiden høre at jeg måtte ta grep, jeg måtte slanke meg, jeg måtte ta meg sammen. Så gjorde jeg det, og endte på en BMI på 23. Også kalt normalvektig. Nå får jeg høre at jeg er så tynn og spinkel, jeg må ete, om jeg ikke har råd til mat osv. Jeg presterte å si at jeg følte jeg så bra ut, men ingen var enig med meg i det. Jeg var jo så tynn.... Men jeg er jo ikke tynn. Jeg er slank, eller... jeg er normalvektig. Det er ikke å være tynn. At alle kicker på at jeg var enten det ene eller ble det andre virker å være som om at folk støtter opp om denne normen om overvekt. Overvekt er det nye "sunn". Og det er trist. Anonymkode: ab829...60e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #11 Del Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når jeg skriver "sunn", så er det utelukkende basert på vektperspektivet. Det er da helt innlysende. Og jeg også reagerer veldig på forbruket av alkohol og tobakk. Du prøver å vri temaet over til å handle om noe helt annet. Hovedinnlegget handlet nemlig om at folk før i tida hadde en sunn kroppsvekt (slik de også har på EOTB), mens det nå liksom er normalt å være tjukk. Anonymkode: de010...58c Det er ikke innlysende, nei, for å være sunn handler mer om vekt. Da burde du spesifisert det med "sunn vekt", men du kan på ingen måte vite hva de ulike deltakerne veier, og du kan heller ikke vite deres fettprosent. Sånn grovt sett kan man gjette, naturligvis. Nei, jeg vrir ikke om på temaet. Du snakker om god helse og sunn kropp, og peker på EOTB-deltakere som drikker, røyker, fester og puler i flere uker i utlandet. Om du ikke selv forstår hvor misvisende dette er, så er det ikke så mye å hente her tenker jeg. Anonymkode: d2ef9...b1f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #12 Del Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke innlysende, nei, for å være sunn handler mer om vekt. Da burde du spesifisert det med "sunn vekt", men du kan på ingen måte vite hva de ulike deltakerne veier, og du kan heller ikke vite deres fettprosent. Sånn grovt sett kan man gjette, naturligvis. Nei, jeg vrir ikke om på temaet. Du snakker om god helse og sunn kropp, og peker på EOTB-deltakere som drikker, røyker, fester og puler i flere uker i utlandet. Om du ikke selv forstår hvor misvisende dette er, så er det ikke så mye å hente her tenker jeg. Anonymkode: d2ef9...b1f Jeg har bare omtalt vekten deres som sunn. For det er den. Og den er dessuten sånn som nordmenns vekt har vært i generasjoner tilbake. Altså NORMAL. Når du begynner å fable om drekking, røyking, osv., (som selvfølgelig er fryktelig usunt), så snakker du deg selv helt ut av denne tråden. Anonymkode: de010...58c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #13 Del Skrevet 30. mars 2021 FYI, og bare sånn for de sendrektige av dere: Jeg har ALDRI, noe sted, skrevet at EOTB-deltagerne er sunne. Og det er de åpenbart ikke heller, for de drekker og røyker som bare det. Ingen med vettet i behold ville ment at livsstilen de har der oppe i Hemsedal, er sunn. Det jeg derimot HAR skrevet, er at de er normalvektige, og at de altså har en sunn vekt. I motsetning til mange andre av dagens ungdom. For det finnes nemlig noe som heter sunn vekt. Anonymkode: de010...58c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #14 Del Skrevet 30. mars 2021 For menn er gjennomsnittsvekt og -høyde i dag 82,5 kg/179 cm, mot 76,9 kg/176 cm for 25 år siden. Norske kvinner har nå vekt- og høydetall på 67,1 kg/165,8 cm, mot 65,8 kg/163,1 cm, for 25 år tilbake. Tallene er hentet fra Statens helseundersøkelser. Har du sett?! Hårreisende økning. TS har rett. Slå alarm. Jeg kan regne ut BMI så vi ser realiteten i øynene: 25 år siden (I dag i parantes) M: 24,6 (25,5) K: 24,7 (24,3) Det er horribelt. Vi må frem med restylane, botox, sigg og mere øl. Og fake tan!!!! For alle! Påbud som munnbind. Anonymkode: b63ed...963 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #15 Del Skrevet 30. mars 2021 På 80-tallet var det ikke vanlig med chips, brus og godteri annet enn på lørdager. Det var ikke ferdigmat og halvfabrikater i den grad det er i dag. Vi ble ikke kjørt til skole, trening og korps, vi måtte gå eller sykle uansett vær fordi det var sunt for oss. Vi hadde mye mer aktiv lek og satt ikke paddeflate foran en skjerm dagen lang. Derfor var det færre overvektige, tror jeg, Anonymkode: 09d93...318 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #16 Del Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): For menn er gjennomsnittsvekt og -høyde i dag 82,5 kg/179 cm, mot 76,9 kg/176 cm for 25 år siden. Norske kvinner har nå vekt- og høydetall på 67,1 kg/165,8 cm, mot 65,8 kg/163,1 cm, for 25 år tilbake. Tallene er hentet fra Statens helseundersøkelser. Har du sett?! Hårreisende økning. TS har rett. Slå alarm. Vel. Her er det snakk om gjennomsnittsvekt. Vi snakker om en økning på 5,6kg for menn og 1,3kg for kvinner. Kvinner klarer seg kanskje godt, men en GJENNOMSNITTSØKNING på 5,6 kg for menn er faktisk hinsides høyt. Anonymkode: ab829...60e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #17 Del Skrevet 30. mars 2021 Du tar høyde for høyden også, ikke sant? Anonymkode: b63ed...963 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #18 Del Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): For menn er gjennomsnittsvekt og -høyde i dag 82,5 kg/179 cm, mot 76,9 kg/176 cm for 25 år siden. Norske kvinner har nå vekt- og høydetall på 67,1 kg/165,8 cm, mot 65,8 kg/163,1 cm, for 25 år tilbake. Tallene er hentet fra Statens helseundersøkelser. Har du sett?! Hårreisende økning. TS har rett. Slå alarm. Jeg kan regne ut BMI så vi ser realiteten i øynene: 25 år siden (I dag i parantes) M: 24,6 (25,5) K: 24,7 (24,3) Det er horribelt. Vi må frem med restylane, botox, sigg og mere øl. Og fake tan!!!! For alle! Påbud som munnbind. Anonymkode: b63ed...963 Du illustrerer helt perfekt poenget mitt. For poenget mitt handlet om at for noen tiår siden var folk mye tynnere enn nå, og at det faktisk er det som er normalt for menneskekroppen (og ikke alle disse kiloene som har kommet i nyere tid pga unormalt forhold til sjokolade, junkfood, ferdigmat, pølser på bensinstasjonen, osv.) Anonymkode: de010...58c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pæretre Skrevet 30. mars 2021 #19 Del Skrevet 30. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Overvekt har blitt implementert i samfunnet over tid. "Alle" er overvektige. Det er det som er malen på et "normalt" liv. Alt under det er spiseforstyrrelser, og alle over dette er feite. På folkemunne. Satt på spissen. Det er overvekt som er "tingen". Men jeg kan fortelle deg at jeg engang var overvektig. Vi snakker om fedme. Fikk hele tiden høre at jeg måtte ta grep, jeg måtte slanke meg, jeg måtte ta meg sammen. Så gjorde jeg det, og endte på en BMI på 23. Også kalt normalvektig. Nå får jeg høre at jeg er så tynn og spinkel, jeg må ete, om jeg ikke har råd til mat osv. Jeg presterte å si at jeg følte jeg så bra ut, men ingen var enig med meg i det. Jeg var jo så tynn.... Men jeg er jo ikke tynn. Jeg er slank, eller... jeg er normalvektig. Det er ikke å være tynn. At alle kicker på at jeg var enten det ene eller ble det andre virker å være som om at folk støtter opp om denne normen om overvekt. Overvekt er det nye "sunn". Og det er trist. Anonymkode: ab829...60e Kjenner meg godt igjen i erfaringene du beskriver her. Jeg gikk fra fedme (og kommentarer på det) og til normalvektig, ca bmi 23-24 nå. Og fortsatt kommentarer - de var hyggelige en stund, men nå lurer flere på om jeg skal stoppe snart, om jeg har kontroll, om jeg er syk, om jeg spiser, at jeg forsvinner helt og at de vil følge med meg. Tenkte meg ned ca 2 kg til og stabilisere meg på det, men da blir det vel mer kommentarer ☺️ Og jeg er i øvre sjikt av normalvektig, altså ikke for tynn og sikkert heller ikke slank (kjenner ikke til definisjonene der ☺️). Litt synd, for jeg stortrives med overskuddet jeg har med bedre helse. Tenker det går seg til med kommentarene altså, og er jo ikke så nøye hva de sier, ble bare litt overrasket over at det skulle bli tatt negativt opp av noen at jeg gikk ned. Endret 30. mars 2021 av Pæretre 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #20 Del Skrevet 30. mars 2021 Pæretre skrev (5 minutter siden): Kjenner meg godt igjen i erfaringene du beskriver her. Jeg gikk fra fedme (og kommentarer på det) og til normalvektig, ca bmi 23-24 nå. Og fortsatt kommentarer - de var hyggelige en stund, men nå lurer flere på om jeg skal stoppe snart, om jeg har kontroll, om jeg er syk, om jeg spiser, at jeg forsvinner helt og at de vil følge med meg. Tenkte meg ned ca 2 kg til og stabilisere meg på det, men da blir det vel mer kommentarer ☺️ Og jeg er i øvre sjikt av normalvektig, altså ikke for tynn og sikkert heller ikke slank (kjenner ikke til definisjonene der ☺️). Litt synd, for jeg stortrives med overskuddet jeg har med bedre helse. Tenker det går seg til med kommentarene altså, og er jo ikke så nøye hva de sier, ble bare litt overrasket over at det skulle bli tatt negativt opp av noen at jeg gikk ned. Så "bra" vi er flere som har det sånn.. Kommentarene hagler mot meg på daglig basis. Jeg skjønner ikke at folk lar seg gjøre det. Jeg har aldri kommentert noens vekt, verken fra eller til overvektig, normalvektig eller slank. Kun positivt hvis jeg gjør det. Typ "du ser bra ut" osv. Så hvordan kan folk bare ta seg friheten til det? "Har du ikke råd til mat lenger?" virker kanskje uskyldig, men den er jo langt ifra det! Dessuten så spiser jeg som en hest om dagene. Men kalorifattig og sunt. Som for øvrig er et kosthold som koster mye mer enn hva overvektige spiser. Jeg for min del har holdt vekten nå i hele 4 år, men kommentarene har langt ifra lagt seg. Verken fra familie eller bekjente. Folk som ikke ser meg på en stund tror stadig at jeg har gått ned enda mer siden sist dem så meg, enda jeg ikke har det og har stått på stedet hvil med vekten i 4 år. "Åh, har du gått ned enda mer? Nå er det altså nok.". "Eh, nei?". Tanken har slått meg på om det faktisk er litt sjalusi eller misunnelse bak kommentarene nå når jeg er slank... Anonymkode: ab829...60e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå