AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #1 Skrevet 30. mars 2021 Hei. Er det noen her som har opplevd at både Nav veileder og andre har vært klar på at uføretrygd er best og at fastlegen mener noe annet? Anonymkode: 65289...173
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #2 Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hei. Er det noen her som har opplevd at både Nav veileder og andre har vært klar på at uføretrygd er best og at fastlegen mener noe annet? Anonymkode: 65289...173 NAV-veileder har ikke kompetanse til å vurdere din medisinske tilstand, så hva veilederen mener er egentlig ganske irrelevant. Og hvor godt kjenner veilederen deg, egentlig? Hvem "andre" her er er ikke godt å si, men heller ikke dem har medisinsk kompetanse til å vite omfanget av din helsetilstand. Du kan jo uansett søke på uføretrygd. Så får NAV behandle søknaden din. NAV-lege gjør også ei vurdering, og det kan hende denne legen slår en annen konklusjon enn fastlegen... Anonymkode: 23282...1aa 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #3 Skrevet 30. mars 2021 Jeg har vært borti at fastlegen mener at pasienten ikke er syk nok for ufør ja, men da har også jeg vært usikker (er AAP veileder). Når vi ber om legeerklæring sent i løpet så er et av spørsmålene hva slags behandling som er utprøvd og om fastlegen mener all behandling er prøvd. Om vi har en fastlege som ikke mener det så må vi jo finne ut av hvorfor. Det kan vi gjøre med et møte. Vi kan også ta saken til rådgivende overlege hos oss og se hva hen mener om alt er prøvd og man kan regnes som ferdig behandlet og en varig nedsatt arbeidsevne. Vi er ikke avhengig av at fastlegen er enig, men det er interessant hvis hen ikke er det. Så da må vi finne ut hvorfor. Anonymkode: 527ba...880
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #4 Skrevet 30. mars 2021 jeg er ikke ts, men er i en situasjon hvor veileder og spesialist(flere) mener uføretrygd er neste. fastlege gir ikke noe klart signal, så det vet jeg ikke. har kjent veilederen min i 8 år og stoler på at han vil meg mitt beste. har brukt mye penger på å privat helsehjelp, men ingen bedring. kunne gjerne tenkt meg en slags»kamp» rundt dette hvis det fører til at en nav-lege kan hjelpe meg videre ift helsen min. jeg har gitt opp, ligger mesteparten av tiden. blir mer og mer suicidal. driter i om jeg får avslag eller ikke. ønsker meg ett LIV. elsket jobben min og hater livet jeg har hatt de siste årene. kan ikke gå, sitte eller stå pga smerter🥲 Anonymkode: 8827d...aed
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #5 Skrevet 30. mars 2021 Å søke ufør er det samme som å gi opp. Du skal være glad du har en fastlege som ikke gir deg opp. Du ser det ikke nå, men du ser det senere. En jobb vil være bedre for deg enn uføretrygd. Anonymkode: 5f022...c59 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #6 Skrevet 30. mars 2021 Enkelte plasser er det så stor utskifting av leger at en veileder hos NAV kan ha langt mer innsikt i arbeidsevnen til en bruker enn en random lege som knapt orker å lese journalen.. Anonymkode: fb5b1...a73 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #7 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Å søke ufør er det samme som å gi opp. Dette er jeg fullstendig uenig i. Å søke ufør er å overlate ansvaret og initiativet over på søkeren når det kommer til jobb. Det er faktisk mange som har fått innvilget ufør som klarer å finne seg en vei inn i arbeidslivet igjen, nettopp fordi dem er sikret gjennom uføretrygd, ikke har noe press på seg fra NAV og kan styre showet selv. Å få uføretrygd kan faktisk heller gi mange muligheter! Anonymkode: 23282...1aa 5
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #8 Skrevet 31. mars 2021 Min lege var helt klar på at ufør ble feil for meg, og at jeg helst burde jobbet 100%. Likevel gikk han med på en søknad om uføretrygd, etter hundrevis av avslag fra arbeidsgivere. Søkdommen min hadde ikke gjort meg invalid, men den hadde altså gjort meg fullstendig uansettelig. Anonymkode: d006e...9b2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #9 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dette er jeg fullstendig uenig i. Å søke ufør er å overlate ansvaret og initiativet over på søkeren når det kommer til jobb. Det er faktisk mange som har fått innvilget ufør som klarer å finne seg en vei inn i arbeidslivet igjen, nettopp fordi dem er sikret gjennom uføretrygd, ikke har noe press på seg fra NAV og kan styre showet selv. Å få uføretrygd kan faktisk heller gi mange muligheter! Anonymkode: 23282...1aa Enig. Når får ufør er man i mål, slipper å slite mer med det økonomiske. Kan fokusere på å LEVE. Gi videre. Mange gir opp underveis, tar selvmord. Kampen mot systemet er hard den, ofte er det de som virkelig trenger det som må kjempe lengst. Av en merkelig grunn. Anonymkode: 12413...f6c
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #10 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (På 30.3.2021 den 20.09): NAV-veileder har ikke kompetanse til å vurdere din medisinske tilstand, så hva veilederen mener er egentlig ganske irrelevant. Og hvor godt kjenner veilederen deg, egentlig? Hvem "andre" her er er ikke godt å si, men heller ikke dem har medisinsk kompetanse til å vite omfanget av din helsetilstand. Du kan jo uansett søke på uføretrygd. Så får NAV behandle søknaden din. NAV-lege gjør også ei vurdering, og det kan hende denne legen slår en annen konklusjon enn fastlegen... Anonymkode: 23282...1aa Rehabilitering, veileder på avklaring og psykolog. AnonymBruker skrev (På 30.3.2021 den 21.27): Å søke ufør er det samme som å gi opp. Du skal være glad du har en fastlege som ikke gir deg opp. Du ser det ikke nå, men du ser det senere. En jobb vil være bedre for deg enn uføretrygd. Anonymkode: 5f022...c59 Festlig hvordan du uttaler deg om en situasjon du ikke aner noe som helst om.. Å bli ufør er forresten ikke en livstidsdom der man aldri kan gå ut i arbeidslivet igjen. AnonymBruker skrev (På 30.3.2021 den 21.31): Enkelte plasser er det så stor utskifting av leger at en veileder hos NAV kan ha langt mer innsikt i arbeidsevnen til en bruker enn en random lege som knapt orker å lese journalen.. Anonymkode: fb5b1...a73 Jeg har hatt veileder og fastlege like lenge. Men nav har papirene fra rehabilitering og avklaringstiltak og dette har ikke fastlegen. Anonymkode: 65289...173
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #11 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (På 30.3.2021 den 20.32): Jeg har vært borti at fastlegen mener at pasienten ikke er syk nok for ufør ja, men da har også jeg vært usikker (er AAP veileder). Når vi ber om legeerklæring sent i løpet så er et av spørsmålene hva slags behandling som er utprøvd og om fastlegen mener all behandling er prøvd. Om vi har en fastlege som ikke mener det så må vi jo finne ut av hvorfor. Det kan vi gjøre med et møte. Vi kan også ta saken til rådgivende overlege hos oss og se hva hen mener om alt er prøvd og man kan regnes som ferdig behandlet og en varig nedsatt arbeidsevne. Vi er ikke avhengig av at fastlegen er enig, men det er interessant hvis hen ikke er det. Så da må vi finne ut hvorfor. Anonymkode: 527ba...880 Her handler det om en behandling som fastlegen mener jeg må prøve, men som ikke vil bedre inntektsevnen, men i bestefall øke livskvaliteten. Men kan også forverre sykdommen. Problemet er at det er lang ventetid, og effekten av behandlingen kan også ta en del tid før man ser. Så da er makstiden på aap utgått innen jeg har prøvd denne behandlingen. Anonymkode: 65289...173
Gjest Smeltemann Skrevet 1. april 2021 #12 Skrevet 1. april 2021 Er det normalt at legen sier at du kan bli uføretrygdet? Dette var min andre time til denne legen. Men min unge alder synes jeg ikke det er noe alternativ å få trygd.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #13 Skrevet 1. april 2021 Hva svarer fastlegen når du spør ham om dette? Hvilken behandling mener han du burde forsøke? Hvilke forslag har han? Anonymkode: b6a74...0c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå