Gå til innhold

Hage for første gang – hvor begynner jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt hus og i vår er første gang jeg har hage og terrasse! De som bodde her før var nok ikke så hage-interessert, for det er lite som er plantet her fra før, med unntak av en hekk og noe jeg tror er lavendel og en bitteliten syrinbusk. Kanskje de hadde planter i kasser på verandaen? 🤔

Det jeg lurer på, er:

- Hvilke planter er lettstelte og enkle å få til å trives for en nybegynner? Hvilke kan jeg ha i kasser/potter og hvilke skal rett i jorda? Vil egentlig ikke ha sånne typiske "bestemorsblomster", men folk har vel kanskje dem fordi de er enkle og hardføre? Jeg er lat og har en liten baby på 7 uker, så vil ikke sette I gang med tidenes hage-o-rama akkurat I år, men vil ha det fint!

- Hva trenger jeg av utstyr? Kan jeg bare ha jord i ei kasse og blomster oppi, eller må jeg ha noe mer? Hva med det som skal i jorda?

- Når skal jeg begynne? Så at naboen rakte i hagen i dag, og begynte å tenke på om det er noe som bør ordnes allerede nå? Kan ting plantes rett ut, eller må jeg plante dem inne først og så ta dem ut? 

- Noe mer info som trengs for å kunne gi råd? Bor i Trøndelag, om det har noe å si. 

Håper noen hageinteresserte har tid og lyst til å gi meg noen gode råd! Har egentlig litt lyst til å bli hageinteressert jeg også, men er helt lost på hvor jeg skal begynne, haha. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du kan starte med å låne noen bøker fra bibliotekket om hage. Eller google 😄 Det er noen ting som gjøres i vise årstider. 

Det første og viktigste spørsmålet du må stille deg selv er:

Hvor mye tid vil jeg bruke på denne hagen?

Ut fra svaret er veien forskjellig.

Vil du ha en lettstelt hage som ikke krever at du bruker mye tid med jobb der? Da googler du det.

Vil du ha en mer avansert hage som kanskje ser veldig pent ut, men krever også mye tid? Da googler du det.

Men jeg tipper du vil ha en lettstelt hage.

Hvis snøen er borte og det er høstløv som dekker gresset, er det sikkert lurt å gjøre som naboen og rake for å gjøre plass til gresset å puste og vokse. Uansett er det lurt å holde gressplenen så fri fra løv som mulig. Du kan plante busker som syriner og andre som dufter godt og vokser av seg selv. Stauder er blomster som kan gi glede år etter år med lite stell.

Mange stauder kan du plante rett i jorda med frøene så lenge du sørger for at jorda er våt og du vanner ofte. Sjekk Plantasjen sin nettside eller diverse blogginnlegg eller andre nettsider om hage for nybegynnere. 

Vi har hatt hage i noen år nå og jeg har valgt en lettstelt hage med stauder, busker typ syriner og et par til som dufter godt og gressplen som er den eneste som krever jevnt med arbeid - klippe og vanne, spesielt om sommeren. 

Glemte å si - skaff deg redskap. Rake, spade, diverse saks for beskjæring, hageslange, plantesett hvis du planter noe, kanskje skuffe? 

Endret av Drizzt
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå lurer jeg litt på hva du mener med «bestemorblomster»? 

Ellers så fikk du mange gode tips over her.

Anonymkode: 216ea...c9b

AnonymBruker
Skrevet

Mye hjelp å få hos et gartneri, da gjerne noen som ikke er en kjede slik som plantasjen. 

Ville holdt meg til å rydde og finne hva du trenger nå i første omgang. Finn ut hva som passer til den sonen du bor i. Stor forskjell på Nord og Sør Trøndelag. 

Finn ut hvor stor plenen er, med tanke på gjødsel. Jeg gjødsler litt hver måned fra april til tidlig august. Trenger den å kalkes f.eks? 

En god plenklipper, pluss om det er bioklupper, eller robotklipper om dere vil ha det. En kantklipper er fint å ha. Trillebåre, ulike spader, river og ustyr til luking. Rosesaks og en større saks er praktisk å ha. Lag dere en komposthaug.

Planter, busker og trær er fint å plante enten på våren eller på høsten, da temperaturen ikke et så høy. På sein sommeren/høsten et det også salg, blir det noe rimeligere. 

Anonymkode: ab1e6...e77

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du fikk mange gode tips over. Ville kanskje plantet i krukker og kasser første året siden du har baby. Jordbær i store krukker eller kasser? 

Er glad i valmuer, de kommer år etter år og kan sås i et hjørne av hagen. 

Anonymkode: ef116...529

Skrevet

Så mange gode tips, tusen takk! Jeg skal nok satse på kasser i første omgang, har tenkt å kanskje ha jordbær i kasser? Valmuer og syrinbusker var også et godt tips, det skal jeg ta med videre 😁 Dette blir bra!

Ang. hva "bestemorsblomster" er, så har jeg etter litt googling funnet ut at pelargonia er en typisk sånn blomst. Typisk noe bestemor ville hatt hengende i en potte på verandaen, liksom. Hehe.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Catnip skrev (1 minutt siden):

Så mange gode tips, tusen takk! Jeg skal nok satse på kasser i første omgang, har tenkt å kanskje ha jordbær i kasser? Valmuer og syrinbusker var også et godt tips, det skal jeg ta med videre 😁 Dette blir bra!

Ang. hva "bestemorsblomster" er, så har jeg etter litt googling funnet ut at pelargonia er en typisk sånn blomst. Typisk noe bestemor ville hatt hengende i en potte på verandaen, liksom. Hehe.

Pelargonia er enkle blomstrer, og så kan du ha de i årevis. Og enkle å ta stiklinger fra også. Så det er derfor mange av oss har det. Og det er så mange fine av de.

Jordbær i kasser går fint. Hadde det i noen år. Men nå har jeg flyttet de over i en stor kurv, så det blir spennende å se om det kommer noe i det hele tatt i den kurven i år. 

Anonymkode: 216ea...c9b

• Liker 1
Skrevet

Jeg plantet markjordbær i hagen og nå har de tatt over det ene hjørnet til glede for alle småtassene i huset som bare plukker alt og spiser 😄 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jordbær i kasser går fint, viktig å ikke plante de for tett bare. Også lurt å ha duk på innsiden av treverket for å beholde kassene lengre, også lurt å ha duk oppå jorden. Jordbærplantene skal ikke ha gjødsel, da blir det bare blader. 

For å slipper å kjøpe nye jordbærplanter med tiden, kan du dele opp plantene eller ta avleggere for å lage nye. Er ganske enkelt. 

Lykke til med egen hage 😊

Anonymkode: ab1e6...e77

• Liker 1
Skrevet

Hvis du skal ha noe enkelt, og har lyst på urter i potte, så er gressløk og mynte helt geniale. De vokser som ugress. (Og bør derfor stå i egen potte, ellers sprer de seg som ugress også.

Ellers er det vel mest  å starte enkelt, og heller fylle på ettersom interessen og kunnskapen kommer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er du på instagram? Ett knippe kontoer (kjente og ukjente) verdt å sjekke ut:

Champagnehagen, Elise_Ravndal, Hagesnakkis, oddnyshage, Hage_Rannveig, unadin, Hagekunskap, Hageflekk, Villakildal og planhagen

Ellers vil jeg si "bo dere inn". se hva dere trenger. Hvor er det praktisk å sitte. Vil dere ha en pergola? Drivhus? Kjøkkenhage? Lettstelt hage eller high maintenance? Minimalistiske hager kan være flotte men får plutselig ett "park-preg" som kan bli i overkant.

Skal du ha stein eller terasse som gulv i hagen? Gidder du beise terasse hvert år eller bør du kjøre impregnert og la det gråne?

Det er mange spørsmål å stille seg. :) 

Anonymkode: dc631...409

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er området plaget med brunsnegl? Gå for stauder som sneglene ikke liker.

Snøklokker og krokus er alltid koselig om våren. 

Anonymkode: 80b1a...3a3

Skrevet (endret)
Catnip skrev (På 30.3.2021 den 21.00):

Er heller ikke så glad i peralgonia, men sammen med andre planter kan de bli fine. Spennende, drømmer også om en hage, ville på sikt plantet bærbusker som rips, og kanskje bringebær og selvsagt rabarbra. 

Jordbær i krukker eller kasser går bra. Man får kjøpt kasser som er litt i høyda, gjør det lettere å luke og stelle. 

Sitat fra ab:  Jordbærplantene skal ikke ha gjødsel, da blir det bare blader. 

Jeg har ikke samme inntrykk, men var forsiktig med gjødsel. Brukte mest organisk gjødsel. De skal ha gjødsel utover i sesongen. Om de skal ha på våren avhenger av jorda. En gammel jordbæråker skal ha litt på våren også. 

Jordbær avgir stiklinger, de kan du sette i en egen kasse og omplante året etter. Gi bort de du ikke trenger. De overvintrer fint ute. Er du redd for kulda kan du dekke de med litt halm. 

Selv er jeg glad i blomster som blodbeger og blomkarse og valmuer (valmuer kan spre seg). Blomkarse sprer seg ofte, du kan plukke frø fra blodbeger. Den siste er ettårig og du må så tidlig til neste år hvis du ikke vil kjøpe. 

Urter ville jeg også hatt. Siden du er gravid ville jeg kanskje satset på planter som ikke er giftige. 

Husk at du ikke trenger ha alt på stell i år, men du er heldig som kan ha hage som et prosjekt. Jeg ville ikke overdrevet med blomster, ville hatt stauder for det meste, men vi er alle forskjellige. De fleste stauder må deles av og til for å trives, de kan flyttes og danne nye bed. Ville funnet ut hvilke stauder som blomstrer når på sommeren så har du en fargerik hage hele sesongen. To jeg kjenner er såkalte hagegale, det er mye jobb og det koster en del. Til gjengjeld har de hager som kan vises frem i et hageblad. Jeg ville gått i motsatt retning, noen fine blomster og resten urter, jordbær og bærbusker. 

Ville prøvd meg på reddik, de er enkle og vokser raskt, bare så i et bed eller en krukke /kasse. Gulrot og mulig nepe kan du også så på samme måte, rett i jorda. 

Stemor er en hardfør og takknemlig blomst, den kan spre seg litt, men ikke mye. Ikke koster de stort. Tror jeg ville sådd en liten blomstereng i et hjørne, den må slås ned 1-2 ganger på sommeren, men det er enklere enn å klippe plen og bedre for miljøet. 

Hvis du tenker å lage og bruke mye tid på hagen, ikke gjør alt ut av det i år, planlegging er over halve jobben. Kjenner et ektepar som er så og si selvforsynt med grønnsaker, kjøtt (kaniner) og egg på litt over fire mål. De har det som livsstil. Sier det bare for å fortelle hvor mye man kan få ut av liten plass. Det er veldig idyll der, tror alt de har i hagen kan spises, også blomstene. 

Endret av Jytte
AnonymBruker
Skrevet

Det aller viktigste for å lykkes er å velge planter som er tilpasset de forholdene du har i hagen. Du må derfor vite om de skal stå i mye sol/skygge og om det er mer fuktig eller tørt -vil vannet etter regnvær f.eks. tørke opp fort, eller er det vått lenge. Du bør også tenke på om plantene vil stå lunt eller være utsatt for vind/trekk. Også tar du utgangspunkt i alt dette når du skal begynne å velge arter.

Også må du finne ut hvilken klimasone du tilhører sånn at du kjøper planter som er herdige nok. Men vil tippe at lokale hagesentre ikke selger noe som ikke vil klare seg, da.

Anonymkode: edf53...f6a

AnonymBruker
Skrevet

Podcasten Hagesnakkis! Og Plantepodden med Morten Bragø. 

Bo dere inn og nyt babytiden i år, så kan du lage hage neste år, når du vet hva du vil ha og har laget en god plan :)

Anonymkode: a8e68...75a

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler også Hagesnakkis! Synes det er en fin podcast. 

Er den noen flere som har instagramkontoer å tipse om? 

Skrevet

Anbefaler å ikke grave opp noe før man ser hva som vokser der (om det er uklart). Kan være noe som dukker opp som man gjerne vil beholde. 

• Liker 5
Skrevet
Catnip skrev (På 30.3.2021 den 19.31):

Jeg har kjøpt hus og i vår er første gang jeg har hage og terrasse! De som bodde her før var nok ikke så hage-interessert, for det er lite som er plantet her fra før, med unntak av en hekk og noe jeg tror er lavendel og en bitteliten syrinbusk. Kanskje de hadde planter i kasser på verandaen? 🤔

Det jeg lurer på, er:

- Hvilke planter er lettstelte og enkle å få til å trives for en nybegynner? Hvilke kan jeg ha i kasser/potter og hvilke skal rett i jorda? Vil egentlig ikke ha sånne typiske "bestemorsblomster", men folk har vel kanskje dem fordi de er enkle og hardføre? Jeg er lat og har en liten baby på 7 uker, så vil ikke sette I gang med tidenes hage-o-rama akkurat I år, men vil ha det fint!

Jeg er også lat, med en baby og bor i Trøndelag 😛 Anbefaler jordbær i krukker, og markjordbær i bed. Annet som fungerer her hos meg er storstjerneskjerm, storkenebb, marikåpe, og ulike hosta. 

- Hva trenger jeg av utstyr? Kan jeg bare ha jord i ei kasse og blomster oppi, eller må jeg ha noe mer? Hva med det som skal i jorda?

Du kan i prinsippet bare ha jord i ei kasse og blomster oppi, men du bør ha noe som drenerer i bunnen. Jeg bruker gamle strømpebukser med leca i (slik at lecaen ikke blander seg med jorda når jeg tømmer krukka). Bytter ut jorda med ujevne mellomrom. Gjødsler litt etter innfallsmetoden.

- Når skal jeg begynne? Så at naboen rakte i hagen i dag, og begynte å tenke på om det er noe som bør ordnes allerede nå? Kan ting plantes rett ut, eller må jeg plante dem inne først og så ta dem ut? 

Begynn i mai en gang. Det er for tidlig å ordne noe særlig her. Frosten og styggværet tar livet av plantene og gjør jobben ukoselig. Ta deg en tur på et hagesenter i mai når det har vært mildt og fint :) Anbefaler Hageland på Levanger, Sandberg gartneri på Skatval, Hammer ved Værnes, Drivstua gartneri og Leira Gartneri (Prisonmade Leira) i Trondheim, Ekra og Nypan på Klett :)

- Noe mer info som trengs for å kunne gi råd? Bor i Trøndelag, om det har noe å si. 

Du må nesten bare prøve deg frem. Det er ganske store forskjeller på mikroklimaet her! Har sett fantastiske hager på Inderøy som jeg ikke hadde fått til, og våren er mye tidligere på Singsaker enn på Byåsen. Solforholdene har veldig mye å si.

Håper noen hageinteresserte har tid og lyst til å gi meg noen gode råd! Har egentlig litt lyst til å bli hageinteressert jeg også, men er helt lost på hvor jeg skal begynne, haha. 

Sjekk bloggen til Moseplassen og Garden Living :) 

Svarer i sitatet :)

Hage er artig (og dyrt)! 

AnonymBruker
Skrevet

Meld deg inn i Hageselskapet! Du får en super bok, du får gratis rådgivning, og mye annet. Jeg meldte meg inn for noen måneder siden, også helt fersk med hage, og det har vært kjempenyttig.

Ellers er det veldig mye hjelp i FB-grupper også! Jeg liker en som heter "Hagetips & inspirasjon".

Anonymkode: 32810...888

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har noen enkle bed. Har blomsterløk i dem som kommer år etter år og en del av de formerer seg; krokus, påskelilje, pinselilje og tulipaner. Slenger ned nye løker på høsten om våren var litt glissen og jeg fant noen jeg likte på garneriet. I bedene er det og ulike typer Hosta, som har lekkert bladverk og en blomst, samt flere praktsolhatt som bare vokser og blir finere med blomster som står seg utover høsten. På denne måten skjer det noe hele sesongen uten at jeg trenger å slite med hagearbeid. Da trenger jeg bare luke bort litt ugress i ny og ne. Jeg har aldri sett en brunsnegl her da, så aner ikke om de liker plantene mine.

Anonymkode: 1652a...ac6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...