AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #1 Skrevet 30. mars 2021 Jeg er sammen med en som har et barn fra et tidligere forhold. Men der mor nekter noen form for kontakt eller samvær, men det kom for dagen at samboer ikke betaler bidrag fordi han mener hun ikke fortjener det pga at hun nekter han og barnet kontakt. Men dette har vel ikke noe å si? Han er vel uansett pliktig til å betale bidrag for barnet sitt, og om han ikke gjør det så vil han få en skikkelig gjeld tilslutt? 😩 Synes det her er helt forferdelig... Anonymkode: cdabe...5a2
indigob Skrevet 30. mars 2021 #2 Skrevet 30. mars 2021 (endret) hva synes du er forferdelig ? Hvis han ikke har kontakt med barnet så er det en grunn til det, mor kan ikke bare nekte. Han må ha en en rettslig kjennelse eller et besøksforbud, mor fortjener ikke bidrag? Bidraget er til barnet så da er han jo helt blåst stakkars hvis han ikle vil bidra økonomisk så barnet kan få det hen trenger. Endret 30. mars 2021 av indigob
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #3 Skrevet 30. mars 2021 indigob skrev (1 minutt siden): hva synes du er forferdelig ? Hvis han ikke har kontakt med barnet så er det en grunn til det, mor kan ikke bare nekte. Han må ha en en rettslig kjennelse eller et besøksforbud, mor fortjener ikke bidrag? Bidraget er til barnet så da er han jo helt blåst stakkars hvis han ikle vil bidra økonomisk så barnet kan få det hen trenger. Jo mor kan nekte, det foreligger ingen dom. Hun har flyttet et annet sted i landet å prøvd å få far til å si fra seg foreldreretten. Det jeg synes er forferdelig er jo at far og barn ikke får ha kontakt, og såklart at far ikke betaler for sitt eget barn 😩 vet faktisk ikke hva jeg skal gjøre i denne situasjonen.. Ts Anonymkode: cdabe...5a2 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #4 Skrevet 30. mars 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er sammen med en som har et barn fra et tidligere forhold. Men der mor nekter noen form for kontakt eller samvær, men det kom for dagen at samboer ikke betaler bidrag fordi han mener hun ikke fortjener det pga at hun nekter han og barnet kontakt. Men dette har vel ikke noe å si? Han er vel uansett pliktig til å betale bidrag for barnet sitt, og om han ikke gjør det så vil han få en skikkelig gjeld tilslutt? 😩 Synes det her er helt forferdelig... Anonymkode: cdabe...5a2 Ja, i hvert fall hvis hun får NAV til å kreve det inn. Er i en tilsvarende situasjon, hvor mor nekter samvær, absurd sak for øvrig. Men det bryr ikke NAV seg om, og krever like herlig inn penger - mer nå, faktisk, siden mor da har rapportert inn null samvær i motsetning til når hvordan det var da NAV opprinnelig regnet ut bidraget. Akkurat her har fedre veldig lite å komme med. Har snakket med advokat om å få til samvær, men siden mor nekter både å prate direkte eller hos familievernkontoret, så tror advokaten saken kan bli dyr, selv om den i hans øyne er en klar sak. Så med rettsgebyrer og alt han listet opp kommer det opp i en sum jeg ikke har mulighet til å betale på flere år, selv om jeg sparer alt jeg kan. Så joda, mor kan kreve bidrag (via NAV), og han vil bygge gjeld om han ikke betaler den. Anonymkode: 21b6d...a73
indigob Skrevet 30. mars 2021 #5 Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo mor kan nekte, det foreligger ingen dom. Hun har flyttet et annet sted i landet å prøvd å få far til å si fra seg foreldreretten. Det jeg synes er forferdelig er jo at far og barn ikke får ha kontakt, og såklart at far ikke betaler for sitt eget barn 😩 vet faktisk ikke hva jeg skal gjøre i denne situasjonen.. Ts Anonymkode: cdabe...5a2 Da kan far bare gå til retten så får han se barnet. Problemet løst. Ingen grunn til p nekte å betale av den grunn. Det at han ikke betaler sier meg bare at han ikke er oppegående i det hele tatt. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #6 Skrevet 30. mars 2021 Jeg har en eks som ikke betaler bidrag, jeg fikk beskjed av advokat at de bare kan kreve for 3 mnd før kravet mitt blir lagt frem. Så kommer jo alle månedene han eventuelt fortsetter å unngå å betale etterpå. Men jeg kan ikke forvente å få mer enn 3 mnd bak i tid etter jeg sendte inn kravet nå. Anonymkode: cd4f3...c32
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #7 Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, i hvert fall hvis hun får NAV til å kreve det inn. Er i en tilsvarende situasjon, hvor mor nekter samvær, absurd sak for øvrig. Men det bryr ikke NAV seg om, og krever like herlig inn penger - mer nå, faktisk, siden mor da har rapportert inn null samvær i motsetning til når hvordan det var da NAV opprinnelig regnet ut bidraget. Akkurat her har fedre veldig lite å komme med. Har snakket med advokat om å få til samvær, men siden mor nekter både å prate direkte eller hos familievernkontoret, så tror advokaten saken kan bli dyr, selv om den i hans øyne er en klar sak. Så med rettsgebyrer og alt han listet opp kommer det opp i en sum jeg ikke har mulighet til å betale på flere år, selv om jeg sparer alt jeg kan. Så joda, mor kan kreve bidrag (via NAV), og han vil bygge gjeld om han ikke betaler den. Anonymkode: 21b6d...a73 Det er forferdelig at dette i det hele tatt går ann😩 far her også hadde ønsket å ta det til retten men har heller ikke råd til det.. Nå kan jeg ikke garantere 100% at det han sier er rett i forhold til at han ikke betaler bidrag. Men vil ikke tro han lyver om å ikke betale noe han burde betale.. Uff jeg liker ikke det her... Ts Anonymkode: cdabe...5a2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #8 Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har en eks som ikke betaler bidrag, jeg fikk beskjed av advokat at de bare kan kreve for 3 mnd før kravet mitt blir lagt frem. Så kommer jo alle månedene han eventuelt fortsetter å unngå å betale etterpå. Men jeg kan ikke forvente å få mer enn 3 mnd bak i tid etter jeg sendte inn kravet nå. Anonymkode: cd4f3...c32 Ja det er jo ikke greit.. Ser for meg at det her blir en røre av et opplegg jeg ikke har lyst til å være med på😩 Bare rart ikke det har skjedd noe med tanke på at han ikke har hatt kontakt med barnet sitt på tre år.. Ts Anonymkode: cdabe...5a2
GammelKaktus Skrevet 30. mars 2021 #9 Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja det er jo ikke greit.. Ser for meg at det her blir en røre av et opplegg jeg ikke har lyst til å være med på😩 Bare rart ikke det har skjedd noe med tanke på at han ikke har hatt kontakt med barnet sitt på tre år.. Ts Anonymkode: cdabe...5a2 Han er nok ikke interessert i at det skal skje noe heller. For da hadde han lettet på ræva og gjort noe. Er du sikker på at dette er en du vil være sammen med, han virker jo ikke mye til mann? 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #10 Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg er sammen med en som har et barn fra et tidligere forhold. Men der mor nekter noen form for kontakt eller samvær, men det kom for dagen at samboer ikke betaler bidrag fordi han mener hun ikke fortjener det pga at hun nekter han og barnet kontakt. Men dette har vel ikke noe å si? Han er vel uansett pliktig til å betale bidrag for barnet sitt, og om han ikke gjør det så vil han få en skikkelig gjeld tilslutt? 😩 Synes det her er helt forferdelig... Anonymkode: cdabe...5a2 Samvær og bidrag er to forskjellige saker (selv om de har noe overlappende punkter). At din samboer mener mor ikke fortjener pengene, går jo kun utover barnet. Det er barnet han straffer. Om det er nav som har beregnet og skal stå for innkrevingen og han nekter, så opparbeides det gjeld ja. Den forsvinner ikke selv om barnet en dag blir voksen. Nav er ikke gode å skylde penger, for de kan kreve inn på alle mulige måter. Anonymkode: af498...ce0
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #11 Skrevet 31. mars 2021 Om mor innrapporterer at bidrag ikke betales, så vil han opparbeide gjeld ,både til Nav og barna.Dvs om hun mottar bidragsforskudd. Da vil etterhvert bli automatisk trukket i lønn eller ytelse fra Nav Innkreving. Det kan ta år. Om han ikke har samvær, så er han uansett pliktig å bidra økonomisk for egne barn. Anonymkode: 167d5...95f
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #12 Skrevet 31. mars 2021 Nå er det legitimt å si at det er mor som saboterer, ' alle vet jo' hvor grusomme mødre . Kun ute etter penger.... Dette sa far til mine barn, til sin familie og venner også. Sannheten var at han ikke ville ha samvær. Uansett hvordan vi skrev avtalen- så dukket han ikke opp. Ikke betalte han bidrag eller - men den gjelden blir de aldri kvitt før den er betalt. Jeg hadde løpt fort om jeg møtte en slik mann. Anonymkode: 2b1bf...04b 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #13 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Om mor innrapporterer at bidrag ikke betales, så vil han opparbeide gjeld ,både til Nav og barna.Dvs om hun mottar bidragsforskudd. Da vil etterhvert bli automatisk trukket i lønn eller ytelse fra Nav Innkreving. Det kan ta år. Om han ikke har samvær, så er han uansett pliktig å bidra økonomisk for egne barn. Anonymkode: 167d5...95f Hvis mor får bidragsforskudd fra Nav, så er det alltid Nav som står for innkreving av bidrag, så da trenger ikke mor å innrapporterte det. Det oppdager Nav selv, lenge før mor (bidragsmottakeren) oppdager det. Og da tar det ikke år før han blir trukket i lønn, det kan jeg love deg.m😅 Anonymkode: 7e404...1b5
Million Skrevet 31. mars 2021 #14 Skrevet 31. mars 2021 Jeg hadde aldri orket å ha et forhold til en så ussel mann, som ikke engang betaler bidrag til sitt eget kjøtt og blod! Han går vel rundt og tror det er penger som mor bruker på luksus, og ikke på livsopphold til barnet hans.... Hadde jeg vært deg, hadde jeg løpt fra fyren fort som bare fy.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå