Gå til innhold

British fold, ulempe for katten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal kjøpe britisk korthåret katt. Har egentlig ikke brydd meg om det blir fold eller strait, men når jeg tenkte litt på det, er det ulemper for katten at ørene er brettet? Kan det f eks føre til noe mer ørebetennelse, som med hund? Vet at hunder med hengeører har større sannsynlighet for ørebetennelse 

Anonymkode: 5dcff...38c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Scottish fold har en mutasjon som påvirker brusk. Det fører til de «søte» bøyde ørene, men kan også føre til smerter og problemer ellers i kroppen. Det er f.eks. ikke lov å parre fold/fold, man får kun parre fold/straight.

Straight mangler denne mutasjonen. Selv har jeg Scottish straight. Veldig skjønne, kjærlige og livlige katter ❤️ Jeg har 2 straight som jeg skal parre, vil ikke dra inn fold pga dyrevelferd selv om de gir «mest penger i kassa». Det går jo som regel greit med helsa, men jeg tar ingen sjanser med de kattungene jeg har ansvar for.

Anonymkode: 7d073...cf6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Scottish fold har en mutasjon som påvirker brusk. Det fører til de «søte» bøyde ørene, men kan også føre til smerter og problemer ellers i kroppen. Det er f.eks. ikke lov å parre fold/fold, man får kun parre fold/straight.

Straight mangler denne mutasjonen. Selv har jeg Scottish straight. Veldig skjønne, kjærlige og livlige katter ❤️ Jeg har 2 straight som jeg skal parre, vil ikke dra inn fold pga dyrevelferd selv om de gir «mest penger i kassa». Det går jo som regel greit med helsa, men jeg tar ingen sjanser med de kattungene jeg har ansvar for.

Anonymkode: 7d073...cf6

Takk for utfyllende svar! Da kommer jeg selvfølgelig til å velge straight! Viste ikke om det du skrev om 😮 men når du sier det, så har jeg faktisk bare sett kull på finn som er blanding av straight og fold, men har ikke tenkt noe mer over det 🙈 

ts

Anonymkode: 5dcff...38c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en nydelig rase! Har selv lyst på en britisk korthåret- men har en sibir fra før og usikker på pm hun vil ta godt imot en ny pus. 

Anonymkode: aee5b...1b6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...