Gå til innhold

Liten utblåsning om helse Norge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt tok en CT for 3 mnd siden, etterfulgt av en konsultasjon i dag. Reiste 15 mil tur/r til lokalsykehuset.. for å få beskjed om at det ikke er noe de kan gjøre og at barnet mitt burde blitt henvist til A hus fra fastlegen fra starten av, og ikke til lokalsykehuset.. 

hvorfor tok de CT da når dette er noe som skal behandles på et større sykehus? Hvorfor ringte de ikke å sa fra at denne saken kreves henvisning til større sykehus? 
satt i nesten 2 timer å ventet på å komme inn i dag, for så å være inne i 3 min og fikk beskjed om at de kan henvise videre på A hus. 
tatt meg fri på jobb i dag også, ulønnet. Da barnet er over 12 år.. 

jævlig irriterende!! Hurra for helsenorge.. som gjør ting mest mulig tungvint for alle 

Anonymkode: f9b03...1e4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det går sannsynligvis mye fortere å komme til for CT undersøkelse på lokalsykehuset enn på et regionsykehus, i alle fall på østlandet nå for tiden. Når CT er tatt kan det uansett tolkes både her og der, og nå vet man jo hva det er/ikke er og dere får behandling på rett nivå. Kjedelig å bruke lang tid på en kort konsultasjon, men ofte er det jo mange spørsmål man ønsker svar på, og hadde du fått brev i posten med melding om ny time ett annet sted lenger frem i tid så hadde vel det vært gale og tenker jeg. 

Så hva med å snu den "jævla helsenorge" tankegangen (et helsevesen som nå er i knestående pga korona i din landsdel), til hvor heldig du er som får gratis hjelp til barnet ditt og blir henvist dit det er nødvendig kompetanse uten at det koster deg noe? Du får sende barnet alene da, jeg gikk alene til nevrologisk utredning når jeg var 14, gikk fint det. 

Anonymkode: 5b8d3...4e6

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Helse Norge fungerer best for de som har sykehuset i gå-avstand, dessverre. 

Du bør være frisk for å bo langt fra sykehus slik som det er organisert i distriktene. 

Anonymkode: c247d...10e

• Liker 4
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Barnet mitt tok en CT for 3 mnd siden, etterfulgt av en konsultasjon i dag. Reiste 15 mil tur/r til lokalsykehuset.. for å få beskjed om at det ikke er noe de kan gjøre og at barnet mitt burde blitt henvist til A hus fra fastlegen fra starten av, og ikke til lokalsykehuset.. 

hvorfor tok de CT da når dette er noe som skal behandles på et større sykehus? Hvorfor ringte de ikke å sa fra at denne saken kreves henvisning til større sykehus? 
satt i nesten 2 timer å ventet på å komme inn i dag, for så å være inne i 3 min og fikk beskjed om at de kan henvise videre på A hus. 

jævlig irriterende!! Hurra for helsenorge.. som gjør ting mest mulig tungvint for alle 

Hvorfor ba du ikke om en telefontime? Telefontimer er faktisk en bra ting som kom med corona. Masse reisetid spart. 

AnonymBruker
Skrevet
theTitanic skrev (3 timer siden):

Hvorfor ba du ikke om en telefontime? Telefontimer er faktisk en bra ting som kom med corona. Masse reisetid spart. 

Fordi jeg trodde de skulle undersøke barnet mitt, siden de hadde satt opp time til undersøkelse etter CT.. hvorfor i det hele tatt gjøre det når de vet de ikke kan hverken undersøke eller uttale seg? 
poenget er at det ikke er kommunikasjon mellom avdelingene, og legen leser ikke henvendelsen før pasienten står på døra. Det er sykehuset selv som har satt opp timen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det går sannsynligvis mye fortere å komme til for CT undersøkelse på lokalsykehuset enn på et regionsykehus, i alle fall på østlandet nå for tiden. Når CT er tatt kan det uansett tolkes både her og der, og nå vet man jo hva det er/ikke er og dere får behandling på rett nivå. Kjedelig å bruke lang tid på en kort konsultasjon, men ofte er det jo mange spørsmål man ønsker svar på, og hadde du fått brev i posten med melding om ny time ett annet sted lenger frem i tid så hadde vel det vært gale og tenker jeg. 

Så hva med å snu den "jævla helsenorge" tankegangen (et helsevesen som nå er i knestående pga korona i din landsdel), til hvor heldig du er som får gratis hjelp til barnet ditt og blir henvist dit det er nødvendig kompetanse uten at det koster deg noe? Du får sende barnet alene da, jeg gikk alene til nevrologisk utredning når jeg var 14, gikk fint det. 

Det som skulle ha skjedd er at sykehuset hadde ringt meg og fortalt at de må henvise barnet mitt på et regionsykehus da de ikke har kompetanse på området. Istedefor at jeg venter 6 måneder totalt for å få vite at vi må på et annet sykehus. Sykehuset skyldte på fastlegen, som burde visst bedre og henvist på regional sykehuset i utg pkt. Det er jeg enig i, men de burde også gi beskjed når de får en slik henvisning at de ikke kan ta barnet inn. 
gratis?? Ingenting er gratis. Jeg tjener godt og betaler enorme summer skatt. Så denne operasjonen har jeg betalt for mange ganger allerede! 
sender ikke barn alene til sykehus når det er snakk om en hjerteoperasjon

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det som skulle ha skjedd er at sykehuset hadde ringt meg og fortalt at de må henvise barnet mitt på et regionsykehus da de ikke har kompetanse på området. Istedefor at jeg venter 6 måneder totalt for å få vite at vi må på et annet sykehus. Sykehuset skyldte på fastlegen, som burde visst bedre og henvist på regional sykehuset i utg pkt. Det er jeg enig i, men de burde også gi beskjed når de får en slik henvisning at de ikke kan ta barnet inn. 
gratis?? Ingenting er gratis. Jeg tjener godt og betaler enorme summer skatt. Så denne operasjonen har jeg betalt for mange ganger allerede! 

Her er et lite problem: fordi du betaler skatt så tar du som en selvfølge at alt både er gratis og glimrende. Litt mer ydmyk holdning hadde vært noe. Og nei, du har nok ikke betalt for dette mange ganger allerede. Vi som mennesker fra fødsel til død har ikke finansiert oss selv via skatten vi betaler. Du har kanskje finansiert studieforløpet ditt og fødselen. Men ja, kommunikasjon burde vært bedre. 

Anonymkode: 9fbb4...3f6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg, burde stått i innkallingen at dere kan velge å benytte telefonkonsultasjon for denne timen, og hvordan man går frem for å gjøre akkurat det. 

Anonymkode: 1b23c...7d6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, du har nok ikke "betalt for denne operasjonen mange ganger allerede" selv om du betaler skatt, det viser bare at du ikke aner hva det faktisk koster. Om ingen betalte skatt men heller betalte alt ting koster selv ville du sett hvor mye det offentlige faktisk sponer med det å ha barn generelt og helseting spesielt. Tjener du så godt er det heller ingen krise å gå glipp av en dag med inntekt, det kan bli mange flere om du skal følge opp et barn som viser seg å bli langvarig innlagt/trenge omsorg hjemme. For øvrig er det da helt allment kjent at hjerteoperasjoner på barn ikke utføres på små lokalsykehus rundt omkring, så det kunne du lett stilt spørsmålstegn ved om du er så oppegående som du hevder. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Men de skal sende resultatene til et større sykehus? Der du kan få svaret på telefon? Jeg ser ikke problemet?

Anonymkode: 09c73...1d0

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tar CT på barn?? 

Anonymkode: 80b21...b35

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men de skal sende resultatene til et større sykehus? Der du kan få svaret på telefon? Jeg ser ikke problemet?

Anonymkode: 09c73...1d0

Problemet er naturligvis at TS har måttet ta fri fra jobb og reise 15 mil hver vei til ingen nytte når informasjonen om at saken må videresendes til et større sykehus kunne vært gitt pr telefon eller i brev. 

Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå. At mindre sykehus videresender pasienter er da helt legitimt og fornuftig når de selv ikke har kompetanse til akkurat det inngrepet/undersøkelsen, men å kalle inn folk til 3 min samtale når det er så lang reisevei og de uansett ikke kan gjøre noe virker bare som sløseri både for TS og for sykehuset. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Med den holdningen der syns jeg ikke synd i deg overhodet!

Anonymkode: b3de9...86f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor tar CT på barn?? 

Anonymkode: 80b21...b35

CT på barn blir tatt for å blant annet utelukke blødninger i hjernen, brudd i nakken osv.

Skrevet

Det er da problematisk at man bruker ressurser på et sykehus når man likevel bare må sende pasientene videre. Tipper det ikke er første gang. Som pårørende har jeg opplevd noe av det samme. Det er ikke deres ansvar, de kan dessverre ikke hjelpe. Ting skyves bare over til neste avdeling, pasienten må da være så oppegående at han/hun kan følge det opp eller ha pårørende som står på for en. Ikke greit. Er det dårlig ledelse ved sykehusene som er problemet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Viss du har så høy inntekt at du betaler så mye i skatt at etter å ha betalt for all annet velferdsgoder du og dine barn har fått til nå, dine innbetalte skattepenger også dekte denne operasjonen (til og med flere ganger), så burde det at du måtte ta deg en dag fri uten lønn være heeeeelt uproblematisk. 

Når det er sagt - helt enig i at de burde løst dette på en annen måte. Håper dere får ny time snart :)

Anonymkode: 95564...067

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger,samt svar til dette.

Chantielle mod.

AnonymBruker
Skrevet

Dette kunne vært unngått om fastlegen hadde kunnskap og erfaring om hvor en sender henvisning som er relevant for denne type undersøkelser . 
Skjønner godt at mor reagerer kraftig .

Ikke første gangen leger, tannleger osv gjør feil , men da er det viktig å gi tilbakemelding og kreve oppfølging og tett dialog 

Anonymkode: 01040...533

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette kunne vært unngått om fastlegen hadde kunnskap og erfaring om hvor en sender henvisning som er relevant for denne type undersøkelser . 
Skjønner godt at mor reagerer kraftig .

Ikke første gangen leger, tannleger osv gjør feil , men da er det viktig å gi tilbakemelding og kreve oppfølging og tett dialog 

Anonymkode: 01040...533

Nettopp! Det er det som er problemet. Ikke minst har vi ventet 6 måneder på dette lokalsykehuset. Hadde vi fått riktig henvisning med en gang hadde vi vært godt i gang. Legen som gjorde feil her, men sykehuset bør også gi beskjed til pasient / fastlege fortest mulig om de ikke behandler slike ting på lokalsykehuset. Ikke vente på at pasienten kommer flere måneder etter, for å si «Sorry, vi tar ikke slike ting her» 

men stoler jo på at legene har peiling når de henviser. En overprøver ofte ikke legenes komtetanse 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nettopp! Det er det som er problemet. Ikke minst har vi ventet 6 måneder på dette lokalsykehuset. Hadde vi fått riktig henvisning med en gang hadde vi vært godt i gang. Legen som gjorde feil her, men sykehuset bør også gi beskjed til pasient / fastlege fortest mulig om de ikke behandler slike ting på lokalsykehuset. Ikke vente på at pasienten kommer flere måneder etter, for å si «Sorry, vi tar ikke slike ting her» 

men stoler jo på at legene har peiling når de henviser. En overprøver ofte ikke legenes komtetanse 

Som oftest er det ingen lege på sykehuset sitter og ser over deres sak, og ser CT-bilder og henvisning i sammenheng før dere dukker opp til time. En sekretær har satt opp timen, men organiseringen er dessverre ikke slik at dette oppdages av noen med behandlingsansvar/ kompetanse før en lege får ansvar for timen dere kommer til, og det kan skje samme dag som dere har time. 

Anonymkode: 8ef80...95c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...