Gå til innhold

Trekk i lønn.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En liten digresjon, men forstår ikke at de kan ture i vei som de vil, bidrar til å ødelegge mennesker, de burde skamme seg og kan umulig har empati. Ondskap.

Selv hadde jeg gjeld, var bare snakk om under 30.000, men klarte ikke betjene det pga av arbedsledighet og null inntekt i en periode, tok kontakt med inkassoselskapet og heldigvis fikk jeg meg ny jobb så jeg kunne avtale, var 3 dager for sen med en innbetaling ( ga de beskjed ) fordi de som utbetaler lønn hadde skiftet utbetalingsdato. Fra da var de urokkelige, frekk i kjeften og nedlatende, de sendte alt til namsmannen og jeg måtte forklare meg, noe jeg gjorde skriftlig. De trakk tilbake kravet derfra og stolte på meg, 3 mnd senere var alt innbetalt ( som jeg ga inkassobyrået beskjed om ) men de ville ikke høre. Namsfogden hørte.👍

Selvfølgelig skal folk betale det de skylder, men liver går ikke på skinner for alle hele veien, man kan bli uforskyldt arbeidsledig, få en alvorlig sykdom eller andre grunner, at det skal stå uempatiske ondskapsfulle mennesker i inkassoselskap der og bidra til ennå mer avgifter er urovekkende, forstår ikke at det er lov.

Anonymkode: 04196...229

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
SS skrev (24 minutter siden):

Dette er en sjelden situasjon, der jeg glatt hadde deltatt i en spleis. Mye rusk rundt sånne prosjektet. Du tok et dumt valg, og nå sitter du i saksa.

Det dumme valget var jo at ts ikke solgte kontrakten videre, eller kjøpte boligen for så å selge den videre. Hvis alle bare skal kunne signere kontrakter uten å oppfylle forpliktelsene i den uten konsekvenser, da blir det ikke mye boligbygging rundt omkring. For da kommer ingen utbyggere til å våge og begynne på slike kostnadskrevende  prosjekter. De vil jo ha dekning for sine utgifter. 

Anonymkode: b0a74...5b0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det dumme valget var jo at ts ikke solgte kontrakten videre, eller kjøpte boligen for så å selge den videre. Hvis alle bare skal kunne signere kontrakter uten å oppfylle forpliktelsene i den uten konsekvenser, da blir det ikke mye boligbygging rundt omkring. For da kommer ingen utbyggere til å våge og begynne på slike kostnadskrevende  prosjekter. De vil jo ha dekning for sine utgifter. 

Helt enig, man skal betale det man skylder og holde avtaler.

Men utbygger har nok fått dekt sine utgifter og mer til ved å selge leiligheten to ganger, samt 8% forsinkelsesrente fremover, så syns ikke så synd på de heller. 

Anonymkode: 73d36...f0a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det her fucker opp mye for deg...? Hva tror du det gjør for de du skylder penger da? Tror du de har råd til å gi deg 800000,- sånn uten videre? Jeg syns overhodet ikke synd på deg! 

Nei, men jeg hadde jo planer om å betale det jeg kunne i mnd + hive innpå skattepenger, feriepenger og evt overtid. Jeg hadde aldri i verden tenkt tanken om at dem ville gå til rettslige skritt for å kreve inn pengene sine, når dem vet dem får dem.. 

Anonymkode: 9a0db...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke vanskelig å unngå lønnstrekk

Du må sette opp et regnestykke og sende over til inkasso selskapet:

Lønn etter skatt

- husleie

- livsopphold sats

- livsopphold evt. barn

Er det overskudd overfører du det til inkassoselskapet. Du må gjøre det før det går til namsmann, selvom det er 100kr, ikke si du skal gjøre det når du får skattepenger/feriepenger osv. Men du skriver at du har betalt renter, så det vil nok bli godtatt at du har betalt noe. 

Si også at du ønsker at innbetalinger skal dekke hovedstol først,ellers risikerer du å bare bli stående å betale renter og kravet er like stort.  Ved lønnstrekk kan du ikke bestemme rekkefølgen selv. Mest sannsynlig vil inkasso selskapet ønske å dekke sine gebyrer og så renter først.

Det har jeg gjort. Men fikk alikevel beskjed om at dem kun går med at det betales inn i 4 avdrag.. La ved skjermdump lenger bake i tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har jeg gjort. Men fikk alikevel beskjed om at dem kun går med at det betales inn i 4 avdrag.. La ved skjermdump lenger bake i tråden. 

Fortsett å betal det du kan, sender de det til namsmam, og du legger frem regnskapet ditt så får de saken i retur med at det ikke er grunnlag for trekk i lønn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Laffatus

Du skal site med livsophold  til deg og de har satt av hva dine barn skal ha  Resten av penge går til dine kredtor. Prøv og få en avtale med din kreditor du får vell brev der du skal gi ut hva du betaller i husleie og du mår gi opp hva du får utbetalt  og regn med rimelig bo sted .

Endret av Laffatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde også bidratt i en Spleis på dette. Stakkats deg, ts! Håper det ordner seg. 

Anonymkode: 78c03...2c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Jaconandersen skrev (På 30.3.2021 den 19.06):

Hvor gammel er gjelden din? Om den er over 2 år blir den regnet som gammel nok for offentlig gjeldsordning. Men jeg ville tatt kontakt med NAV sin gjeldsrådgiver lokalt. De har muligheten til å ta en vurdering, slik at du kan slippe egenforsøket i gjeldsordningsloven, om det ikke er relevant. Dette kan bli avgjort fort.

Dette var for kort tidsperiode. I praksis kan jeg ta opp flere million lån og sette pengene i skatteparadiser. Deretter kan gå arbeidsledig så lenge gjeldsordningen varer, er vel 5år. Noen år etter kan jeg leve luksus med disse pengene.

Det burde være ett krav om 5 år før man får offentlig gjeldsordning.

Anonymkode: 6bd06...419

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Dette var for kort tidsperiode. I praksis kan jeg ta opp flere million lån og sette pengene i skatteparadiser. Deretter kan gå arbeidsledig så lenge gjeldsordningen varer, er vel 5år. Noen år etter kan jeg leve luksus med disse pengene.

Det burde være ett krav om 5 år før man får offentlig gjeldsordning.

Anonymkode: 6bd06...419

Det kalles bedrageri og blir anmeldt, erstatningskrav får man gjerne ikke gjeldsordning for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. Dere som sier dere hadde støtten en spleis : Så fint gjort, men jeg hadde aldri blottlagt meg på den måten. Det her blir min lille hemmelighet..

Har på ny vært i dialog med inkassoselskapet. Inngikk en ny avtale om å betale 5000 i mnd, dem gikk med på at jeg kunne betale dette i 3 mndr. Dette er også for å kjøpe meg selv tid, jeg kan ikke la dette gå til namsmannen. Jeg får jo verken abonemang, strøm eller noe som helst.. Har aldri hatt en annmerkning før, å det vil ikke jeg ha heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar. Dere som sier dere hadde støtten en spleis : Så fint gjort, men jeg hadde aldri blottlagt meg på den måten. Det her blir min lille hemmelighet..

Har på ny vært i dialog med inkassoselskapet. Inngikk en ny avtale om å betale 5000 i mnd, dem gikk med på at jeg kunne betale dette i 3 mndr. Dette er også for å kjøpe meg selv tid, jeg kan ikke la dette gå til namsmannen. Jeg får jo verken abonemang, strøm eller noe som helst.. Har aldri hatt en annmerkning før, å det vil ikke jeg ha heller. 

- Lag budsjett og vis at du betaler etter evne, så får du ikke anmerkning eller grunnlag for rettslig inndrivelse. 

- Lag gjerne en avtale med inkasso selskapet,de tar gebyr for det,  men bryter du den ryker det rett på bet.anmerkning

- Har du ikke nedbetalingsavtale, så kan du velge å betale hovedstolen først,rentegrunnlaget blir mindre og det løper ikke renter på forsinkelsesrenter hos et krav som er til inkasso.

- Mest sannsynlig nå ,så har inkasso selskapet nå fått deg til å betale inkasso salærene dems først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

- Lag budsjett og vis at du betaler etter evne, så får du ikke anmerkning eller grunnlag for rettslig inndrivelse. 

- Lag gjerne en avtale med inkasso selskapet,de tar gebyr for det,  men bryter du den ryker det rett på bet.anmerkning

- Har du ikke nedbetalingsavtale, så kan du velge å betale hovedstolen først,rentegrunnlaget blir mindre og det løper ikke renter på forsinkelsesrenter hos et krav som er til inkasso.

- Mest sannsynlig nå ,så har inkasso selskapet nå fått deg til å betale inkasso salærene dems først.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du virker noe desperat i situasjonen du er i, og kan fort godta mer enn du skal eller klarer. Inkasso selskapenes drømmekunde 

Råder deg til å snakke med NAV gjeldstelefon evt.veiledning fra  Namsmann om hva du bør gjøre og kan klare av nedbetaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du virker noe desperat i situasjonen du er i, og kan fort godta mer enn du skal eller klarer. Inkasso selskapenes drømmekunde 

Råder deg til å snakke med NAV gjeldstelefon evt.veiledning fra  Namsmann om hva du bør gjøre og kan klare av nedbetaling.

Ja, jeg er rimelig desperat. Jeg vil jo ikke at det skal gå til namsmannen. Jeg fikk jo også sjokk når det kom ett krav fra ett inkassoselskap, da jeg var i dialog med firmaet jeg skylder penger. Men kommer til å ta kontakt med namsmann 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.3.2021 den 19.16):

Det er ikke ett lån. Gjelden er heller ikke gammel. Ca 3 mndr. Jeg har vært i dialog med dem jeg skylder penger hele veien, å vil gjør opp for meg. Men at jeg ikke har råd til å betale 20k i mndn. Dem jeg skylder penger har også villet at det skulle trekkes i lønn, så er vel min egen feil siden jeg sa at det må være en rettslig dom via namsfogden skal det trekkes i lønn.. 

Tok du opp 800.000 kr i måneden i forbrukslån for tre måneder siden? Ville meldt meg på luksusfellen eller et økonomikurs. Ville prøvd å lære mer om økonomi var jeg deg 😊

Anonymkode: 565fd...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.4.2021 den 8.23):

Ja, dem sier at dem går til rettslige skritt om jeg ikke betaler inn summen på 4 avdrag. Forstår ikke helt hvordan jeg skal klare å betale inn det dobbelte av min årslønn på 4 avdrag 😅 

Synst hele greia har vært veldig rart og uprofesjonelt. Jeg har sagt jeg skal betale for meg. Jeg sa at når jeg får feriepenger og skattepenger vil det gå rett inn på det jeg skylder dem. I mens det her har pågått har jeg også betalt rentene, til vi kom fram til en ordning som alle kunne være fornøyde med. Plutselig kom der ett krav fra ett inkasso-selskap. Det her fucker meg opp ganske mye. 

Jeg vet det var dumt å trekke meg ut av avtalen, men ikke i mine villeste fantasier trodde jeg at kravet kom til å være på så mye. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte betale forsinkelsesrenter. 

Planen vår var egentlig å kjøpe oss noe billigere, å få evt låne oppå huset vi skulle kjøpe for å betale ned det vi trodde kom til å være noen få 100k..Men nå sitter jeg straks med lønnstrekk via namsmannen, å får aldri i verden noe nytt lån. 

Problemet er at dine feriepenger ikke er nok til å dekke et så stort lån. Med en rente på 20% vil bare rentene i ÅRET være på 160.000 kr. 800.000 kr i et lån som går rett til forbruk er helt vilt, både fra bankens og fra din side....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg er rimelig desperat. Jeg vil jo ikke at det skal gå til namsmannen. Jeg fikk jo også sjokk når det kom ett krav fra ett inkassoselskap, da jeg var i dialog med firmaet jeg skylder penger. Men kommer til å ta kontakt med namsmann 🙂

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Namsmann er under politiet , og kan oppfattes deretter, bare så du er forberedt på det . De håndhever loven, og kan virke litt kalde og snu litt på humøret hvis du spør om noe som fordem er helt uaktuelt,  men de er rettferdige, veileder og greie å snakke med. Det vil kanskje senke litt av frykten din ved å snakke med de :)

Nav vil du føle er mer på din side og forståelsesfulle, er det for komplisert så henviser de deg til namsmann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.4.2021 den 8.23):

Ja, dem sier at dem går til rettslige skritt om jeg ikke betaler inn summen på 4 avdrag. Forstår ikke helt hvordan jeg skal klare å betale inn det dobbelte av min årslønn på 4 avdrag 😅 

Synst hele greia har vært veldig rart og uprofesjonelt. Jeg har sagt jeg skal betale for meg. Jeg sa at når jeg får feriepenger og skattepenger vil det gå rett inn på det jeg skylder dem. I mens det her har pågått har jeg også betalt rentene, til vi kom fram til en ordning som alle kunne være fornøyde med. Plutselig kom der ett krav fra ett inkasso-selskap. Det her fucker meg opp ganske mye. 

Jeg vet det var dumt å trekke meg ut av avtalen, men ikke i mine villeste fantasier trodde jeg at kravet kom til å være på så mye. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte betale forsinkelsesrenter. 

Planen vår var egentlig å kjøpe oss noe billigere, å få evt låne oppå huset vi skulle kjøpe for å betale ned det vi trodde kom til å være noen få 100k..Men nå sitter jeg straks med lønnstrekk via namsmannen, å får aldri i verden noe nytt lån. 

Men hva har disse penga gått til? Husk at dette er din feil, så hjelper ikke å sutre over at du ikke får noe nytt lån - det du har gjort er helt sinnsykt. Selvfølgelig vil ingen banker gi deg lån, du er jo et økonomisk rotehue så det holder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
SS skrev (På 3.4.2021 den 11.23):

Dette er en sjelden situasjon, der jeg glatt hadde deltatt i en spleis. Mye rusk rundt sånne prosjektet. Du tok et dumt valg, og nå sitter du i saksa.

Vil heller donere Spleis til folk som har kreft eller andre utfordringer nå i coronatiden, fremfor noen som tok opp forbrukslån for tre måneder siden og allerede har brukt det opp...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.4.2021 den 12.24):

Nei, men jeg hadde jo planer om å betale det jeg kunne i mnd + hive innpå skattepenger, feriepenger og evt overtid. Jeg hadde aldri i verden tenkt tanken om at dem ville gå til rettslige skritt for å kreve inn pengene sine, når dem vet dem får dem.. 

Dette er ikke noe du bare kan tenke, dette må være avtalt på forhånd. Mistenker du lot være å fortelle dette for å få mer lån. Hvis ikke hadde selvsagt ikke dette skjedd. Du fremstår for meg som utspekulert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...