Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Men nå er det kun en kreditor jeg skylder penger. Sendte ett økonomisk oppsett, men fikk somsagt svar at det måtte fordeles utover 4 terminer. Å klarer jeg ikke det blir det rettslig inndrivelse. 

Anonymkode: 9a0db...f16

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke ett lån. Gjelden er heller ikke gammel. Ca 3 mndr. Jeg har vært i dialog med dem jeg skylder penger hele veien, å vil gjør opp for meg. Men at jeg ikke har råd til å betale 20k i mndn. Dem jeg skylder penger har også villet at det skulle trekkes i lønn, så er vel min egen feil siden jeg sa at det må være en rettslig dom via namsfogden skal det trekkes i lønn.. 

I alle dager! Hvordan har du klart å opparbeide deg 800000,- i gjeld for tre måneder siden og allerede misligholdt den og være ute av stand til å betjene den. Hvordan gjeld er det og hvor mange lån er den fordelt på, siden du skriver at det ikke er ett lån. 

Anonymkode: b0a74...5b0

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

I alle dager! Hvordan har du klart å opparbeide deg 800000,- i gjeld for tre måneder siden og allerede misligholdt den og være ute av stand til å betjene den. Hvordan gjeld er det og hvor mange lån er den fordelt på, siden du skriver at det ikke er ett lån. 

Det kan vel være det samme.

Men TS, hva mener du med at du sa det måtte være en rettslig dom, ba de om lønnstrekk uten at det skulle gå via namsfogden? Forsto ikke den siste uttalelsen.

Anonymkode: 77950...295

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men TS, hva mener du med at du sa det måtte være en rettslig dom, ba de om lønnstrekk uten at det skulle gå via namsfogden? Forsto ikke den siste uttalelsen.

Nei, det er ikke det samme. Ihvertfall ikke hvis vi skal kunne hjelpe ts. For det kan være at han evt ikke burde fått innvilget lånet i utgangspunktet og det kan ha betydning for saken.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kort fortalt. Kjøpte enebolig i kjede. Jeg trakk meg ut før det var ferdigstilt pga min økonomiske situasjon endret seg. Det ble tatt tilbake til byggefirma. Det ble solgt nå langt under takst, og jeg sitter igjen med kostnadene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dem ba om trekk i lønn, uten at det skulle gå via namsfogden ja. Dem spurte om tillatelse til å lage en avtale om trekk i lønn via min arbeidsgiver, noe jeg nektet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er det færreste som klarer å betale 800 000 over fire fradrag, det er jo et helt usaklig forslag. 

Anonymkode: 5aa72...494

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ah, det er forskuddet de vil ha? Jeg kjøpte nytt selv for noen år siden og måtte betale 10% eller noe ved kontraktsinngåelse. Og så får man en «bot» om man trekker seg. Dette har du signert på. Det gjorde jeg. Skummelt, men med meg gikk dette fint. 

Anonymkode: a89de...5b3

AnonymBruker
Skrevet

Du skulle solgt kontrakten. Det er hva folk bruker å gjøre. Flere her som hadde kontrakten ute via megler før ferdigstillelse. Folk som hadde ombestemt seg osv. 

Anonymkode: a89de...5b3

• Liker 3
Skrevet

Hei.

Da bruker du samme beregning, men det vil nå kun være en kreditor, du betaler til.

Det at inkassoselskapet krever alt betalt ved 4- fire innbetalinger, er nærmest et standardsvar.

Betal inn det du kan pr mnd, basert på den beregningen jeg beskrev, og det samme forholdet vil gjelde.

Når du så får beskjed fra namsmannen om trekk, sender du inn denne beregningen til namsmannen, samt utskrifter av kontoutskriften som viser at du følger den beregningen.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Men det vil si jeg får annmerkning? Aldri hatt en annmerkning i hele mitt liv. 

Gjest Laffatus
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for svar. Men det vil si jeg får annmerkning? Aldri hatt en annmerkning i hele mitt liv. 

Ja det trur jeg 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg forstår det sånn at de må rettslige skritt for at du skal få anmerkning. Betaler du etter evne og de ser at du ikke har noen eiendeler de kan ta pant i, så kan de hende de avventer med rettslige skritt, men det er litt opp til inkasso selskapet.

Uansett så tror jeg de må oversende det innen tre år hvis det ikke er noen avtale i saken, for å sikre kravet sitt mot foreldelse. 

Litt rart at de vil ha en avtale direkte med din arbeidsgiver, og ikke gå via Namsmann/forliksrådet, kan kravet være litt ullent?

Anonymkode: 73d36...f0a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg forstår det sånn at de må rettslige skritt for at du skal få anmerkning. Betaler du etter evne og de ser at du ikke har noen eiendeler de kan ta pant i, så kan de hende de avventer med rettslige skritt, men det er litt opp til inkasso selskapet.

Uansett så tror jeg de må oversende det innen tre år hvis det ikke er noen avtale i saken, for å sikre kravet sitt mot foreldelse. 

Litt rart at de vil ha en avtale direkte med din arbeidsgiver, og ikke gå via Namsmann/forliksrådet, kan kravet være litt ullent?

Ja, dem sier at dem går til rettslige skritt om jeg ikke betaler inn summen på 4 avdrag. Forstår ikke helt hvordan jeg skal klare å betale inn det dobbelte av min årslønn på 4 avdrag 😅 

Synst hele greia har vært veldig rart og uprofesjonelt. Jeg har sagt jeg skal betale for meg. Jeg sa at når jeg får feriepenger og skattepenger vil det gå rett inn på det jeg skylder dem. I mens det her har pågått har jeg også betalt rentene, til vi kom fram til en ordning som alle kunne være fornøyde med. Plutselig kom der ett krav fra ett inkasso-selskap. Det her fucker meg opp ganske mye. 

Jeg vet det var dumt å trekke meg ut av avtalen, men ikke i mine villeste fantasier trodde jeg at kravet kom til å være på så mye. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte betale forsinkelsesrenter. 

Planen vår var egentlig å kjøpe oss noe billigere, å få evt låne oppå huset vi skulle kjøpe for å betale ned det vi trodde kom til å være noen få 100k..Men nå sitter jeg straks med lønnstrekk via namsmannen, å får aldri i verden noe nytt lån. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ja, dem sier at dem går til rettslige skritt om jeg ikke betaler inn summen på 4 avdrag. Forstår ikke helt hvordan jeg skal klare å betale inn det dobbelte av min årslønn på 4 avdrag 😅 

Synst hele greia har vært veldig rart og uprofesjonelt. Jeg har sagt jeg skal betale for meg. Jeg sa at når jeg får feriepenger og skattepenger vil det gå rett inn på det jeg skylder dem. I mens det her har pågått har jeg også betalt rentene, til vi kom fram til en ordning som alle kunne være fornøyde med. Plutselig kom der ett krav fra ett inkasso-selskap. Det her fucker meg opp ganske mye. 

Jeg vet det var dumt å trekke meg ut av avtalen, men ikke i mine villeste fantasier trodde jeg at kravet kom til å være på så mye. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte betale forsinkelsesrenter. 

Planen vår var egentlig å kjøpe oss noe billigere, å få evt låne oppå huset vi skulle kjøpe for å betale ned det vi trodde kom til å være noen få 100k..Men nå sitter jeg straks med lønnstrekk via namsmannen, å får aldri i verden noe nytt lån. 

Det her fucker opp mye for deg...? Hva tror du det gjør for de du skylder penger da? Tror du de har råd til å gi deg 800000,- sånn uten videre? Jeg syns overhodet ikke synd på deg! 

AnonymBruker
Skrevet

Det her fucker opp mye for deg...? Hva tror du det gjør for de du skylder penger da? Tror du de har råd til å gi deg 800000,- sånn uten videre? Jeg syns overhodet ikke synd på deg! 

Tull,slikt spekulerer de i. Mest sannsynlig en investor, eller noen med nært forhold til entreprenør som har kjøpt det billig og selger det dyrere igjen.

Har mer sympati for han som nå sitter i saksa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanskelig å unngå lønnstrekk

Du må sette opp et regnestykke og sende over til inkasso selskapet:

Lønn etter skatt

- husleie

- livsopphold sats

- livsopphold evt. barn

Er det overskudd overfører du det til inkassoselskapet. Du må gjøre det før det går til namsmann, selvom det er 100kr, ikke si du skal gjøre det når du får skattepenger/feriepenger osv. Men du skriver at du har betalt renter, så det vil nok bli godtatt at du har betalt noe. 

Si også at du ønsker at innbetalinger skal dekke hovedstol først,ellers risikerer du å bare bli stående å betale renter og kravet er like stort.  Ved lønnstrekk kan du ikke bestemme rekkefølgen selv. Mest sannsynlig vil inkasso selskapet ønske å dekke sine gebyrer og så renter først.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke inngå en avdragsordning med inkasso selskapet du ikke kan betjene, brudd på en slik avtale gir deg betalingsanmerkning og nye gebyrer.

De vil true om ditt og datt, men de må til syvende og sist forholde seg til lover og regler som alle andre. 

Lag regnestykke med statens satser for livsopphold , samt dine boutgifter, overskuddet skal du betale til de, verken mer eller mindre. 

AnonymBruker
Skrevet

For en kjip situasjon  :( Føler virkelig med deg, og håper du finner en ordning du kan leve med. 

Anonymkode: 78c03...2c4

• Liker 3
Skrevet

Dette er en sjelden situasjon, der jeg glatt hadde deltatt i en spleis. Mye rusk rundt sånne prosjektet. Du tok et dumt valg, og nå sitter du i saksa.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...