Gå til innhold

Trekk i lønn.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har havnet i en veldig kjip situasjon. Kort fortalt sitter jeg nå med 800.000 i gjeld, og siden jeg ikke klarte å betale 20.000 i mndn har dem tatt saken videre via ett inkasso-selskap. Dem krever at jeg skal betale inn beløpet fordelt på 4 terminer, noe som er klin umulig da jeg tjener rundt 400.000 i året. Så dem sa at det neste blir innkreving via namsmann. Blir det gjeldsordning? Får jeg annmerkning? 

Anonymkode: 9a0db...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har havnet i en veldig kjip situasjon. Kort fortalt sitter jeg nå med 800.000 i gjeld, og siden jeg ikke klarte å betale 20.000 i mndn har dem tatt saken videre via ett inkasso-selskap. Dem krever at jeg skal betale inn beløpet fordelt på 4 terminer, noe som er klin umulig da jeg tjener rundt 400.000 i året. Så dem sa at det neste blir innkreving via namsmann. Blir det gjeldsordning? Får jeg annmerkning? 

Har du snakket med inkassobyrået? De er jo i utgangspunktet interessert i at du skal kunne betale. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Gjeldsordning kan bare bli brukt når gjelden er veldig gammel.

Anonymkode: 6bd06...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tvist skrev (2 minutter siden):

Har du snakket med inkassobyrået? De er jo i utgangspunktet interessert i at du skal kunne betale. 

Ja, var i dialog med dem i hele går. Fikk beskjed om at dem ser at dem kun kan få inn pengene sine via rettslig pågang, om jeg ikke da velger å betale beløpet fordelt på 4 terminer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Supert at du tar tak i det, mange som lar det bare gå til lønnstrekk. Da bestemmer også inkassoselskapet dekningsrekkefølgen, og du blir bare å betale renter. 

Viser du til at du betaler det du kan fra det som er til overs fra boutgifter og livsopphold så kan de ikke trekke i lønn. 

Det hjelper ikke å si du skal betale det du kan, etter at det har gått til namsmann. 

Ring nav sin gjeldstelefon, de tar en vurdering om du bør søke gjeldsordning

Anonymkode: 73d36...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Gjeldsordning kan bare bli brukt når gjelden er veldig gammel.

Anonymkode: 6bd06...419

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

De kommer til å kreve ditt og datt, og pøse på med gebyrer. Det haster å gjøre noe, så du ikke mister all kontroll.

Sett opp et måneds budsjett

Øverst skriver du inntekt etter skatt

Så trekker du fra husleie og livsopphold sats. 

Da står du igjen med en sum, den summen skal du bruke på gjeld. Send budsjettet til inkasso selskapet og skriv  det er det du har til overs og kan betale. Har du andre kreditorer, så må du fordele overskuddet prosentvis etter størrelse.

Gjør du det så slipper du mye styr med lønnstrekk, namsmann osv. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Legger ved en skjermdump, der det står at jeg måtte ta det i 4 avdrag. Han foreslo at jeg kunne komme med ett forslag til hva jeg kunne betale. Kom da så med ett forslag, men det var for lite. Jeg bor allerede billig så kan ikke endre på det heller. Har 2 barn og utgifter på dem også. 

Snapchat-726328745.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Gjør du det så slipper du mye styr med lønnstrekk, namsmann osv. 

Om inkassoselskapet (det står ett i HI) er villig, ja. Siden det har gått så langt, spørs det vel om den opprinnelige utlåneren er villig til å gjøre noe med saken.

Gjeldsordning høres muligens litt tidlig ut her? 

Anonymkode: 77950...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva slags type gjeld er dette? Det må da kunne gå an å få til en annen type nedbetaling på dette her, til og med et inkassoselskap burde forstå at de færreste klarer å betale en gjeld på 800.000 på fire avdrag... 

Anonymkode: 270dd...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jaconandersen

Hvor gammel er gjelden din? Om den er over 2 år blir den regnet som gammel nok for offentlig gjeldsordning. Men jeg ville tatt kontakt med NAV sin gjeldsrådgiver lokalt. De har muligheten til å ta en vurdering, slik at du kan slippe egenforsøket i gjeldsordningsloven, om det ikke er relevant. Dette kan bli avgjort fort.

Endret av Jaconandersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva slags type gjeld er dette? Det må da kunne gå an å få til en annen type nedbetaling på dette her, til og med et inkassoselskap burde forstå at de færreste klarer å betale en gjeld på 800.000 på fire avdrag... 

Anonymkode: 270dd...040

Det er klart inkassoselskapet forstår det. De tjener sikkert mer penger på å la det gå til rettslig innkreving, men uansett, det er kanskje eneste måten de ser seg trygge på å få inn i hvert fall så mye penger som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jaconandersen
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Legger ved en skjermdump, der det står at jeg måtte ta det i 4 avdrag. Han foreslo at jeg kunne komme med ett forslag til hva jeg kunne betale. Kom da så med ett forslag, men det var for lite. Jeg bor allerede billig så kan ikke endre på det heller. Har 2 barn og utgifter på dem også. 

Snapchat-726328745.jpg

Når de skriver slikt ønsker de at kravet skal gå til inkasso. De vet at du ikke kan betale så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En ubetalt faktura på 800 000?

Anonymkode: 09543...8f1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Om inkassoselskapet (det står ett i HI) er villig, ja. Siden det har gått så langt, spørs det vel om den opprinnelige utlåneren er villig til å gjøre noe med saken.

Gjeldsordning høres muligens litt tidlig ut her? 

Det er galt det du skriver.

Utlegg i lønn er strengt lovregulert og kommer ikke ann på inkasso selskapenes forgodtbefinnende. Betaler du det du kan og viser til det, så får du ikke lønnstrekk.

Gjør du ingenting så får du garantert lønnsttrekk.  

Bortsett fra ved innfordring av krav som nevnt i § 2-8 første ledd bokstav a-d, kan utlegg i lønnskrav m v ikke tas dersom skyldneren gjør hva denne evner for å betale sine fordringshavere og heller ikke utilbørlig begunstiger noen av dem

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

En ubetalt faktura på 800 000?

Anonymkode: 09543...8f1

Ja, det er jo en gjeld som er gått til ett inkassoselskap, da sender de vel ut faktura på hele summen. Det gjorde de i hvert fall med meg da jeg sleit med et lån, lånet forfalt i sin helhet, og gikk til inkasso.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er galt det du skriver.

Utlegg i lønn er strengt lovregulert og kommer ikke ann på inkasso selskapenes forgodtbefinnende. Betaler du det du kan og viser til det, så får du ikke lønnstrekk.

Gjør du ingenting så får du garantert lønnsttrekk.  

Bortsett fra ved innfordring av krav som nevnt i § 2-8 første ledd bokstav a-d, kan utlegg i lønnskrav m v ikke tas dersom skyldneren gjør hva denne evner for å betale sine fordringshavere og heller ikke utilbørlig begunstiger noen av dem

Så bra! Er det i praksis stor forskjell på å betale alt man kan selv, eller om det går via namsmannen/lønnstrekk? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er ikke ett lån. Gjelden er heller ikke gammel. Ca 3 mndr. Jeg har vært i dialog med dem jeg skylder penger hele veien, å vil gjør opp for meg. Men at jeg ikke har råd til å betale 20k i mndn. Dem jeg skylder penger har også villet at det skulle trekkes i lønn, så er vel min egen feil siden jeg sa at det må være en rettslig dom via namsfogden skal det trekkes i lønn.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Så bra! Er det i praksis stor forskjell på å betale alt man kan selv, eller om det går via namsmannen/lønnstrekk? 

Ikke i sum hva du må betale, men du slipper å forholde deg til namsmann og da bestemmer du også selv hva innbetalingene skal dekke, feks hovedstol først.  Slik at rentegrunnlaget blir mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke i sum hva du må betale, men du slipper å forholde deg til namsmann og da bestemmer du også selv hva innbetalingene skal dekke, feks hovedstol først.  Slik at rentegrunnlaget blir mindre. 

Men de sikrer gjerne kravet ved å sende det til namsmann, og kan da ta utlegg i andre ting du har, feks bil/hus 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Gjeldsordning – gjeldens alder.

Mesteparten av gjelden må ikke være nyere enn 2 – to år.

Kan jeg få gjeldsordning?

Inntekter

Før opp bruttoinntekt, trekk fra forskuddsskatten du betaler = netto mnd lønn

Utgifter

Før opp bokostnader pluss livsoppholdssatsen for det som er aktuelt for din husstand, om det er gift eventuelle barn og SFO, barnehage og hvis du har en varig sykdom.

Livsoppholdssatser finner du her: https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2020-06-30-1451

Gjeld.

Legg sammen all gjelden.

Gang gjelden med dagens forsinkelsesrente som for tiden er 8%. Del dette beløpet på 12, og du får gjeldsrenter du må betale pr mnd.

Legg dette beløpet til de utgiftene du har fra før.

Hvis de samlede utgiftene nå overstiger dine nettoinntekter er dette en god indikasjon på at du kan ha krav på en gjeldsordning.

For å unngå lønnstrekk.

Den samlede gjeld du har lagt sammen deler du på det enkelte beløpet du skylder den enkelte kreditor.

Dette kalles mnd dividende.

Bruk det samlede utgiftsbeløpet, eks. rentebeløpet du har beregnet fra før av, og del nå det overskuddet du får når du trekker inntekter fra utgifter.

Gang dette beløpet med månedsdividenden. Du vil nå få et beløp som den enkelte kreditor har krav på pr mnd.

Send dette økonomiske oppsettet sammen med et forklarende brev til alle dine kreditorer.

Begynn å betal inn til den enkelte kreditor det beløp du har beregnet deg frem til.

Du betaler så mye du klarer, uten at noen av kreditorene blir forfordelt.

Det følger av dekningsloven at da skal ikke namsmannen gjennomføre lønnstrekk.

Betalingsanmerkning.

Det er opp til inkassoselskapet om du får en betalingsanmerkning.

Hvis du betaler inn i hht den beregningen jeg har forklart ovenfor, vil du ikke få noen betalingsanmerkning.

Håper dette er til litt hjelp

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...