AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #1 Skrevet 30. mars 2021 Jeg har en pomeranian (12 år). Og jeg har lyst på en katt. Om hunden min ikke går overens med katt, så venter jeg selvfølgelig til hunden er gått bort. Men jeg kjenner ingen med katt 😕 Så jeg vet ikke om hunden min går overens med katter... eneste gang hunden har møtt på katt er ute på tur, og katten løper vekk med en gang. Og hunden min vil jage alt som løper... eller flyr (blader) alt som kan jages, jages. Hunder også (hunden skjønner ikke hvor liten hun er). Ikke noe aggressiv ellers, er bare et instinkt om å løpe etter det som beveger seg. Hvordan kan jeg sjekke om hunden min reagerer på en katt unge? Om det ikke går bra, så vil jeg jo heller ikke lage traumer for kattungen.... men jeg vil jo også sjekke dette før jeg tar en katt inn i hus! Noen som har noe tips? Anonymkode: d7705...0c7
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #2 Skrevet 30. mars 2021 Hunden er forresten veldig rolig hele tiden (bortsett fra jagingen ute), er gammel og bruker stort sett tiden sin på å slappe av på sofaen eller sove Anonymkode: d7705...0c7
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #3 Skrevet 30. mars 2021 Gode tips her https://www.dyrebeskyttelsen-bergen.no/til-omplassering/adoptere-fra-oss/informasjon-om-omplassering/11-informasjon/61-introduksjon-mellom-hund-og-katt Anonymkode: 6e564...464 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #4 Skrevet 30. mars 2021 Hvis du gjør en god jobb med introdusering av katt og hund, så vil det mest sannsynlig bare bli et godt vennskap mellom dem. Det er du som avgjør om hunden skal gå overens med en katt. Hilsen ei som har introdusert både hunder og katter, og katt og katt. Gi det tid og les deg opp om hvordan du gjør det, så går det fint. Anonymkode: e2c81...7f7 3
Maggi2 Skrevet 30. mars 2021 #5 Skrevet 30. mars 2021 Min hund og katt er bestevenner. De er begge omplasseringsdyr, og var ikke vant med andre dyr fra før. Jeg fikk katten først. Gjorde ikke noe spesielt, annet enn å vise hunden at katten er høyere i rang, ved å alltid mate kattten først, hilse på katten først osv. De brukte litt tid på å forstå hverandres språk (lite populært når hunden ble ellevill fordi katten viftet med halen feks😆) men etter noen uker forsto de hverandre. Nå sover de sammen, vasker pelsen til hverandre osv. Veldig søtt!
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #6 Skrevet 30. mars 2021 Ville kanskje vurdert en voksen katt og ikke en kattunge her. Anonymkode: 84deb...cc4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #7 Skrevet 30. mars 2021 De færreste går overens fra første stund, men blir vandt til hverandre over tid. Anonymkode: 81c39...57c
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #8 Skrevet 30. mars 2021 Hør med dyrebeskyttelsen om du kan få være fosterhjem, bare forklar situasjonen din. Da kan du adoptere om de trives ilag og om ikke så kommer katten i nytt fosterhjem eller blir adoptert bort til andre. Sjekk ut jackson galaxy ang introdusering. Han har også en serie på dplay/discovery sammen med en annen som heter cat vs dog. Viktig at du leser deg litt opp på forhånd gor om du gjør alt rett så går de sammen uansett. Anonymkode: 530c2...46f 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #9 Skrevet 30. mars 2021 Og fortell dyrebeskyttelsen om personligheten til hunden din, slik at de best kan matche det de tror kommer til å passe best. Anonymkode: 530c2...46f 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #10 Skrevet 30. mars 2021 Gå for kattunge og ikke voksen katt. Det er lettest. Gått helt fint her og 2 av hundene løp og bjeffet på katter ute. Selv etter mange år med katt hjemme, så gjorde de det fortsatt på fremmede. Personlig så er jeg imot "sett katten i et annet rom og vent noen dager for å la hunden kjenne lukten" bullshit. Sett kattungen ned på gulvet. La den gjemme seg og stopp hunden fra å fotfølge kattungen når den prøver å gjemme seg. Gått bra med alle våre 4 hunder. Anonymkode: 7d6c2...617
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #11 Skrevet 30. mars 2021 Hadde vært litt mer redd for at katten ikke ville like hunden 😅😂 Men alvorlig. Man vet aldri. Noen katter og hunder går veldig fint i lag, noen er bestevenner, og andre er fiender. En og samme hund kan ha et fantastisk forhold til en katt, og hate en annen. De er like forskjellige enn oss. Det aller tryggeste er å få tak i en kattunge og ikke en voksen katt. Da voksne katter kan være mer temperamentsfulle. Det er ofte mulig å spørre hos noen som har kattunger om du kan få kjøpe og evt. levere tilbake om det ikke går. Altså prøvekjøpe en katt. Er det skikkelige folk som du får kattungen ifra ønsker de også at katten skal ha et godt hjem, og et hjem det den har det fælt for den ikke går overnes med hunden er ikke et godt hjem for den. Håper du finner ut av det Anonymkode: 55487...18e 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #12 Skrevet 30. mars 2021 Db har 2 ukers returrett på sine dyr. Få en katt derfra, gjerne en voksen som går sammen med hunder Anonymkode: a9048...ba4 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #13 Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Db har 2 ukers returrett på sine dyr. Få en katt derfra, gjerne en voksen som går sammen med hunder Anonymkode: a9048...ba4 Det er et bedre alternativ enn andre men to uker kan være for lite for å finne ut om det går greit eller ikke, oftest må det jo litt tilvenning til. Anonymkode: 530c2...46f
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #14 Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Gå for kattunge og ikke voksen katt. Det er lettest. Gått helt fint her og 2 av hundene løp og bjeffet på katter ute. Selv etter mange år med katt hjemme, så gjorde de det fortsatt på fremmede. Personlig så er jeg imot "sett katten i et annet rom og vent noen dager for å la hunden kjenne lukten" bullshit. Sett kattungen ned på gulvet. La den gjemme seg og stopp hunden fra å fotfølge kattungen når den prøver å gjemme seg. Gått bra med alle våre 4 hunder. Anonymkode: 7d6c2...617 Hvorfor er du imot det? Anonymkode: 530c2...46f
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #15 Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor er du imot det? Anonymkode: 530c2...46f Fordi det skaper unødvendig problemet og det er direkte slemt ovenfor katten. Du setter en katt i et innelåst rom. En kattunge som blir revet vekk fra mor og søsken, for så å bli innelåst på et ukjent rom i flere dager. Ikke greit! Det skaper også problemer ved at hunden kjenner lukten og hører kattungen. Men får ikke hilse eller se den. Det vil føre til at spenningen stiger og hunden blir unødvendig ivrig ved første møte. Som igjen fører til unødvendig stress for begge parter og det er ikke en god måte å starte en relasjon på. Det du bør gjøre er: Ta med kattungen inn og sett den ned. Ha buret tilgjengelig åpent eller la den gjemme seg på et trygt sted. Hold kontroll over hunden slik at katten ikke blir unødvendig skremt. Ikke kjeft og sitt å rop "nei, fy, slutt" til hunden. Det skaper mer trøbbel enn nødvendig. Har du en overivrig hund så setter du deg ned på gulvet og gjør enkle kommandoer og gir godbiter. Målet er å få hunden til å ro seg ned. Lek gjør den mer stresset. Ikke press katten til noe som helst, den kommer frem når den er klar. Fokuser heller på å ro ned hunden. Blir den alt for ivrig så får du gå en liten luftetur. Har du for lite kontroll så får du bruke bånd inne første timene. Vanskeligere enn som så er det ikke. Har introdusert flere valper og katter til andre voksne hunder. Aldri hatt et problem. Anonymkode: 7d6c2...617
Tvist Skrevet 30. mars 2021 #16 Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fordi det skaper unødvendig problemet og det er direkte slemt ovenfor katten. Du setter en katt i et innelåst rom. En kattunge som blir revet vekk fra mor og søsken, for så å bli innelåst på et ukjent rom i flere dager. Ikke greit! Det skaper også problemer ved at hunden kjenner lukten og hører kattungen. Men får ikke hilse eller se den. Det vil føre til at spenningen stiger og hunden blir unødvendig ivrig ved første møte. Som igjen fører til unødvendig stress for begge parter og det er ikke en god måte å starte en relasjon på. Det du bør gjøre er: Ta med kattungen inn og sett den ned. Ha buret tilgjengelig åpent eller la den gjemme seg på et trygt sted. Hold kontroll over hunden slik at katten ikke blir unødvendig skremt. Ikke kjeft og sitt å rop "nei, fy, slutt" til hunden. Det skaper mer trøbbel enn nødvendig. Har du en overivrig hund så setter du deg ned på gulvet og gjør enkle kommandoer og gir godbiter. Målet er å få hunden til å ro seg ned. Lek gjør den mer stresset. Ikke press katten til noe som helst, den kommer frem når den er klar. Fokuser heller på å ro ned hunden. Blir den alt for ivrig så får du gå en liten luftetur. Har du for lite kontroll så får du bruke bånd inne første timene. Vanskeligere enn som så er det ikke. Har introdusert flere valper og katter til andre voksne hunder. Aldri hatt et problem. Anonymkode: 7d6c2...617 Vil si det kommer an på katten. Den første katten vår bodde under sofaen i to dager, og vi fikk ikke ta på henne i starten. Skrekken med et nytt hjem og så en hund i tillegg? Hun hadde vært et nervevrak. 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #17 Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Fordi det skaper unødvendig problemet og det er direkte slemt ovenfor katten. Du setter en katt i et innelåst rom. En kattunge som blir revet vekk fra mor og søsken, for så å bli innelåst på et ukjent rom i flere dager. Ikke greit! Det skaper også problemer ved at hunden kjenner lukten og hører kattungen. Men får ikke hilse eller se den. Det vil føre til at spenningen stiger og hunden blir unødvendig ivrig ved første møte. Som igjen fører til unødvendig stress for begge parter og det er ikke en god måte å starte en relasjon på. Det du bør gjøre er: Ta med kattungen inn og sett den ned. Ha buret tilgjengelig åpent eller la den gjemme seg på et trygt sted. Hold kontroll over hunden slik at katten ikke blir unødvendig skremt. Ikke kjeft og sitt å rop "nei, fy, slutt" til hunden. Det skaper mer trøbbel enn nødvendig. Har du en overivrig hund så setter du deg ned på gulvet og gjør enkle kommandoer og gir godbiter. Målet er å få hunden til å ro seg ned. Lek gjør den mer stresset. Ikke press katten til noe som helst, den kommer frem når den er klar. Fokuser heller på å ro ned hunden. Blir den alt for ivrig så får du gå en liten luftetur. Har du for lite kontroll så får du bruke bånd inne første timene. Vanskeligere enn som så er det ikke. Har introdusert flere valper og katter til andre voksne hunder. Aldri hatt et problem. Anonymkode: 7d6c2...617 Jeg vet ingenting om introdusering av hund å katt, bare katt og katt så kanskje det er det beste i den situasjonen, ikke vet jeg. Men det er ikke slemt ovenfor katten. Når man er fosterhjem eller adopterer katt så anbefaler de at du begynner med et rom. Katter er veldig var på forandringer og blir fort stresset, derfor skal du heller ikke gå etter katten å oppsøke den men la den få litt ro i begynnelsen. Det at den er på et rom i begynnelsen og blir gradvis introdusert til barn/andre dyr ol er en trygghet for katten, spesielt om det er katter som ikke er vandt med mennesker og kommer fra gaten. Om det er en kattunge som kommer fra et hjem så kan man fortsatt ha den på et rom i begynnelsen og være der inne sammen med katten mye. Vanligvis anbefales det jo å la de få fred og så være der mer og mer men ja, selvfølgelig, det kommer veldig an på katten. Er den rett ut fra et trygt hjem så trenger de nok mye menneskekontakt for å være trygg, men dette går det jo an å tilrettelegge, er jo ingen som sier du må stenge katten inne på et vaskerom og aldri være der. Jeg tenkte det samme før jeg ble fosterhjem «Staaaakkars katter, de kan jo ikke være der helt alene» men det viste seg jo fort at det er jo JEG som er skummel, så det var tortur for kattene at jeg var i nærheten i begynnelsen og vi måtte sakte men sikkert bygge opp tillitt og øke tiden vi var sammen. OSV, jeg orker ikke å skrive så mye mer men om du er nyskjerrig kan du jo lese litt, for det er veldig godt begrunnet. Anonymkode: 530c2...46f 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #18 Skrevet 30. mars 2021 Lese litt mer om temaet* Det går også lettere å få tilliten fra katten om den er på et lite rom da en redd katt vil gjemme seg og du kommer ikke til å se noe særlig til den da de er eksperter på å gjemme seg. I et lite rom kan du ha «gjemmesteder» tilgjengelig der du fortsatt får kontakt med katten. Litt vanskeligere når de gjemmer seg steder du ikke får kontakt med de på og de finner nye. Anonymkode: 530c2...46f 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #19 Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Lese litt mer om temaet* Det går også lettere å få tilliten fra katten om den er på et lite rom da en redd katt vil gjemme seg og du kommer ikke til å se noe særlig til den da de er eksperter på å gjemme seg. I et lite rom kan du ha «gjemmesteder» tilgjengelig der du fortsatt får kontakt med katten. Litt vanskeligere når de gjemmer seg steder du ikke får kontakt med de på og de finner nye. Anonymkode: 530c2...46f Men jeg er veldig på den at man må se katten an også, det trenger ikke være svart/hvitt. Min katt og en fosterhjemskatt mjauet på hverandre og klorte på dørene for å komme til hverandre omtrent med en gang, så vi tok opp netting foran døren tidligere og skippet steg siden de var så ivrig, da brøt fosterkatten seg ut og det gikk helt fint, så vi tok den bare vekk, fosterkatten var fortsatt livredd oss mennesker men fant veldig trygghet i vår katt, da så vi ingen grunn til å fortsette stegene og holde han inne på eget rom. Men dette er jo sånt som TS må føle på selv og se ann, det er bare bra å lese seg opp på det og prøve først. Du skal ha en ganske trygg katt om du bare skal slippe den fritt til et stort nytt hus, nye lukter, ny hund, nye mennesker +++ Anonymkode: 530c2...46f
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #20 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (På 30.3.2021 den 23.24): Det er et bedre alternativ enn andre men to uker kan være for lite for å finne ut om det går greit eller ikke, oftest må det jo litt tilvenning til. Anonymkode: 530c2...46f Det er jeg enig i, men om de kommer overens raskt så er det bare positivt. Liker de ikke hverandre etter to uker synes jeg det er best å la de slippe å bo sammen. Anonymkode: a9048...ba4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå