Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trodde jeg var forberedt på alle de pinlige /ubehagelige sidene ved fødsel, men ble "tatt på sengen" da jordmor skulle ha en finger opp i rumpa for å sjekke at alt var bra der, etter fødsel! Hvorfor har ikke det blitt nevnt i alle trådene om det man ikke vet om fødsel?? 

Jeg fikk noen smårifter (grad 1) som skulle sys, og hun ville også sjekke bak. Veldig ubehagelig! 

Anonymkode: eabed...1fc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å herre gud, er det virkelig vanlig?😱Hilsen førstegangs gravid.

Anonymkode: d5a8c...71b

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke opplevd mye i livet om det var pinlig

Anonymkode: 805b6...0b1

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Kunne virkelig ikke brydd meg mindre om en finger i rumpa i ca 5 sek etter fødsel....

Anonymkode: d0de5...fa4

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du har ikke opplevd mye i livet om det var pinlig

Anonymkode: 805b6...0b1

Det var ikke pinlig, jeg hadde tross alt nettopp bæsjet og født rett foran henne. Men det var ubrhagelig/vondt og jeg ante ikke at dette var vanlig 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det de sjekker og hvorfor?Mange sliter jo fra før med hemoroider, merkelig praksis.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig ja 😊

Anonymkode: 93137...c10

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Trodde jeg var forberedt på alle de pinlige /ubehagelige sidene ved fødsel, men ble "tatt på sengen" da jordmor skulle ha en finger opp i rumpa for å sjekke at alt var bra der, etter fødsel! Hvorfor har ikke det blitt nevnt i alle trådene om det man ikke vet om fødsel?? 

Jeg fikk noen smårifter (grad 1) som skulle sys, og hun ville også sjekke bak. Veldig ubehagelig! 

Jeg syntes også det var ekstremt ubehagelig, men jeg skjønner jo godt at de må gjøre det. Jeg bare ante ikke at jeg kom til å reagere så på det. I mitt tilfelle ble jeg klippet mye, og det var ikke snakk om en rask sjekk - jordmor var innom der og "gravde" stadig vekk både under fødselen og under syingen og det var skikkelig vondt og ekkelt. Selv om all fornuft forteller meg at de gjør bare jobben sin og at det er nødvendig for å passe på at jeg ikke revner tvers gjennom opplevdes det allikevel traumatisk. Jeg er av typen som generelt blir anspent av at andre tar på meg, så dette var langt forbi min intimgrense. 

Anonymkode: e7d6a...e01

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skvatt når gynekologen gjorde det samme 😅

Anonymkode: 5e733...ce4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ble fortalt at det var ny rutine på Haukeland da jeg hadde fått nr 4. Ble sjekket av 2 stk til og med.

Men i Haugesund et par år etter ble jeg ikke sjekket sånn...

Mulig det er forskjellig utfra hvor man er i landet..?

Anonymkode: 6621c...108

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ble fortalt at det var ny rutine på Haukeland da jeg hadde fått nr 4. Ble sjekket av 2 stk til og med.

Det har vel heller med å gjøre med hvordan fødselen gikk og om det var fare for skade i analåpningen. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er det de sjekker og hvorfor?Mange sliter jo fra før med hemoroider, merkelig praksis.

De sjekker at lukkemuskelen fungerer. Du blir bedt om å knipe rundt fingeren. Veldig greit det da. Heller få en finger inn i rumpa noen sekunder, enn å slite med å holde på avføringen.

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Første gang jeg var gravid undersøkte legen brystene mine med å kna på dem under klær og bh. Mannlig lege. Andre gangen jeg var gravid hadde jeg kvinnelig fastlege. Hun gjorde aldri noe i nærheten... veldig rart og ubehagelig. Og til den dag i dag vet jeg ikke om dette er vanlig eller om det var litt på kanten. Har prøvd å fortrenge det. 

Jeg vet ikke om det du opplevde TS er vanlig, men det virker jo som mange har opplevd det. Det er jo fint at de sjekker alt som sjekkes bør; men det er rart at det snakkes så lite om ja. Man blir ganske forskrekket 😅

Anonymkode: cb289...f38

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Første gang jeg var gravid undersøkte legen brystene mine med å kna på dem under klær og bh. Mannlig lege. Andre gangen jeg var gravid hadde jeg kvinnelig fastlege. Hun gjorde aldri noe i nærheten... veldig rart og ubehagelig. Og til den dag i dag vet jeg ikke om dette er vanlig eller om det var litt på kanten. Har prøvd å fortrenge det. 

Jeg vet ikke om det du opplevde TS er vanlig, men det virker jo som mange har opplevd det. Det er jo fint at de sjekker alt som sjekkes bør; men det er rart at det snakkes så lite om ja. Man blir ganske forskrekket 😅

Anonymkode: cb289...f38

Det er ihvertfall på ingen måte vanlig 😮

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ble aldri sjekket sånn (Haukeland). Har tre voksne barn.

Anonymkode: d0b8b...704

AnonymBruker
Skrevet

Utrolig enkel undersøkelse for å sjekke for eventuelle store plager i etterkant. 

Anonymkode: 9fd0d...d68

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det ble sjekket av fødselslegen/gynekologen før sying. Jeg var heller ikke forberedt på det 🙈 men forsto at det var viktig at de kjente det ikke var skade mellom endetarm og vagina.

Anonymkode: a394e...9fd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte for to måneder siden, og kan ikke en gang huske at jordmor gjorde det. 😅

Anonymkode: cc266...153

AnonymBruker
Skrevet

Hehe, med første var det først jordmorstudent, så jordmor, så turnuslegen og så overlegen som var oppi rumpa mi! Var så sliten og utafor at jeg ga fullstendig faen. Kan ikke huske at det ble gjort ved andre fødsel.

Anonymkode: 5d765...6a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg ble aldri sjekket sånn (Haukeland). Har tre voksne barn.

Anonymkode: d0b8b...704

Ble ikke sjekket sånn på Haukeland med de 3 første. Var først med 7-åringen jeg ble sjekket sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...