Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboer har fått sparken. De ba han om å oppsi stillingen sin, hvis ikke så hadde de oppsagt han. Dette gjaldt med umiddelbar virkning. Når kommer siste lønningen og feriepengene? Noen som vet?

Anonymkode: 0a236...8ac

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alt skal komme på siste lønn.

Men bedre om han blir oppsagt, så slipper han karantene hos NAV som er 18uker.

Anonymkode: ceacd...dc2

• Liker 21
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alt skal komme på siste lønn.

Men bedre om han blir oppsagt, så slipper han karantene hos NAV som er 18uker.

Veldig dårlig å ha blitt oppsagt på CV også. 

AnonymBruker
Skrevet

Alt skal komme på siste lønning. Husk at feriepengene blir det trukket skatt av, som det skal.

Men det står klart og tydelig i ferieloven at feriepenger SKAL utbetales sammen med siste lønning. Evt neste lønnskjøring om det er vanskelig å regne ut feriepengene.

google ferieloven for detaljene, det er en kort lov som er lett å finne fram i.

Anonymkode: f7ccb...b0d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Regner med samboeren din har kontrakt? Uansett ikke gyldig med oppsigelse på dagen i Norge. Minste oppsigelsestid er 14 dager, mot normalt 3 mnd. Uansett, bli sagt opp er bedre da slipper han karantene på NAV (18 uker) og kan motta dagpenger med en gang. Er det ugyldig oppsigelse melder han til Arbeidstilsynet

Anonymkode: 14f93...da2

• Liker 7
Skrevet
Smeltemann skrev (21 minutter siden):

Man trenger da vel ikke skrive på CV-en at man er oppsagt? Det er jo selvfølgelig negativt at man ikke har referanse fra siste arbeidsforhold, men det vil jo ikke vært lurt å oppgi referanse i dette tilfellet uansett om man sier opp eller blir sagt opp.

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Smeltemann said:

Ja, derfor skriver man ikke det på CV-en.

Anonymkode: ff9b3...fac

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (25 minutter siden):

Er vanlig å bli oppsagt, pga nedbemanning etc. Man skriver jo ikke det på en cv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Alt skal komme på siste lønning. Husk at feriepengene blir det trukket skatt av, som det skal.

Men det står klart og tydelig i ferieloven at feriepenger SKAL utbetales sammen med siste lønning. Evt neste lønnskjøring om det er vanskelig å regne ut feriepengene.

google ferieloven for detaljene, det er en kort lov som er lett å finne fram i.

Anonymkode: f7ccb...b0d

Du kan fint inngå avtale med arbeidsgiver. Selv ba jeg om å få feriepenger året etter jeg sluttet slik at jeg slapp å skatte. Det er fullt lovlig. 

Anonymkode: 56639...401

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor har du jobbet før, jeg jobbet ****** men fikk sparken. Veldig enkel for eventuell ny arbeidsgiver å sjekke sånt.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er vanlig å bli oppsagt, pga nedbemanning etc. Man skriver jo ikke det på en cv.

Når noen får valget mellom å si opp selv eller å bli oppsagt er det ingen nedbemanning som er grunnen. 

Her var det vel snakk om at han måtte gå på dagen også.

Dem som en søker jobb til sjekker sånt.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Smeltemann said:

Hvor har du jobbet før, jeg jobbet ****** men fikk sparken. Veldig enkel for eventuell ny arbeidsgiver å sjekke sånt.

Når noen får valget mellom å si opp selv eller å bli oppsagt er det ingen nedbemanning som er grunnen. 

Joda, man kan også få valget mellom å si opp eller bli sagt opp hvis det er nedbemanning. Av og til lønner det seg å bli sagt opp. Det gjør ingen forskjell når man søker neste jobb.

Anonymkode: 569ff...de7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (32 minutter siden):

Smeltemann skrev (33 minutter siden):

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Regner med samboeren din har kontrakt? Uansett ikke gyldig med oppsigelse på dagen i Norge. Minste oppsigelsestid er 14 dager, mot normalt 3 mnd. Uansett, bli sagt opp er bedre da slipper han karantene på NAV (18 uker) og kan motta dagpenger med en gang. Er det ugyldig oppsigelse melder han til Arbeidstilsynet

Snedig skrev (9 minutter siden):

Man trenger da vel ikke skrive på CV-en at man er oppsagt? Det er jo selvfølgelig negativt at man ikke har referanse fra siste arbeidsforhold, men det vil jo ikke vært lurt å oppgi referanse i dette tilfellet uansett om man sier opp eller blir sagt opp.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Smeltemann skrev (2 minutter siden):

Og ingen av dere svarte på det som TS spurte om. 

Men det gjorde to andre.

Anonymkode: 6c95a...8fa

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og ingen av dere svarte på det som TS spurte om. 

Men det gjorde to andre.

Anonymkode: 6c95a...8fa

Det var det første jeg svarte på 😁😁😁😁😁

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Joda, man kan også få valget mellom å si opp eller bli sagt opp hvis det er nedbemanning. Av og til lønner det seg å bli sagt opp. Det gjør ingen forskjell når man søker neste jobb.

Anonymkode: 569ff...de7

Nei om en har vært engasjert i den jobben en veldig kort tid så kan man ute lukke å føre det på. 

Jeg har vært med på ansettelses prosesser og vi har sjekket opp der de har jobbet før. Og vi har ringt til bedrifter for å høre om søkere også.

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (16 minutter siden):

Nei, de gjør jo ikke det. Har du aldri søkt jobb før?

Anonymkode: b082f...7ef

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har søkt jobb.  Selv om det er veldig lenge siden.

Har vært med å ansette folk også. 

Å ved intervju spør vi blant annet om hvor de har jobbet før og hvor lenge.  Det hender vi ringer siste arbeidsgiver å sjekker også. 

Vi vil ha de beste ansatt hos oss.

Endret av Smeltemann
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig gjør man det. Jeg jobber i ett stort konsern som personal leder, og å sjekke referanser, spørre hvorfor vedkommende sluttet i den siste jobben mm er noe av det første man fokuserer på da det sier veldig mye om hvordan vedkommende er som arbeidstaker.

Anonymkode: be485...73f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS, ferieloven er klar på dette, feriepengene skal utbetales sammen med siste ordinære lønning. Men, i mange tilfeller avtales det at feriepenger opparbeidet i år skal utbetales neste år. Da trenger ikke arbeidsgiver å trekke skatt. Fordi det finnes litt forskjellig praksis på dette har jeg brukt å gi skriftlig beskjed til leder når jeg har sagt opp om at jeg ønsker feriepengene utbetalt på siste lønning. De har ikke lov til å nekte dette.

Når det gjelder dette med skatt så er det ikke sånn at man slipper skatt i sin helhet hvis man venter med dette årets feriepenger til neste år. Feriepenger er med i skattegrunnlaget uansett, det skal bare ikke trekkes noe skatt ved utbetalingen av forrige års feriepenger. Det eneste tilfellet jeg kan tenke meg det er et poeng å vente til neste år med feriepengene er hvis du tror du kommer til å ha en mye lavere skattesats neste år.

Anonymkode: 67b59...8ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Han fikk valget om å oppsi stillingen sin, eller å bli sparket med en anmeldelse til politiet. Skal ikke gå så langt inn på hva han gjorde. Men han fikk beskjed av en fagarbeider kollega om han kunne kjøre firmabilen fra et sted til et annet. Sjefen og andre kollegaer visste godt at han ikke hadde lappen, men han nye spurte aldri. Samboer er vandt med slike oppgaver fra tidligere jobb, hvor de ikke har brydd seg stort om det, så han tenkte å være snill for å gjøre det lettere for kollegaen sin. Han er veldig flink til å kjøre bil, men det er jo noe med loven om at man SKAL sjekke en person for førerkort før vedkommende får bruke bilen, ellers går det utover firmaet såklart om han blir stoppet. Dette likte ikke sjefen, derfor ble han sparket og truet med anmeldelse. Ikke at de hadde kommet særlig langt med det, for det er dems ansvar å sjekke førerkort. Men dere skjønner tegninga. Veldig kjip situasjon, som jeg tror samboer lærte av, for det var jo av gode intensjoner dessverre.

Derfor var han usikker på om hva han skulle gjøre, pga dagpenger osv. Han har kun jobbet 6mnd, så jeg vet ikke om han i det hele tatt har rett på det?

-ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Han har fast kontrakt ja, så det de gjorde vet jeg ikke om de hadde rett til, ettersom han er ufaglært og skal lære av de andre faglærte kollegaene sine? Hva tenker dere? Usikker på loven rundt dette 😕

-ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...