AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #1 Skrevet 30. mars 2021 Jeg har jobbet hele mitt voksne liv på én arbeidsplass. Dvs. i snart 22 år. Jeg har dermed ikke veldig lang CV. Før denne jobben hadde jeg flere jobber i matbutikker mens jeg studerte og begynte å gå med avisen som 13-åring. Men disse tingene er vel ikke verdt å ta med? Og hva med verv? Jeg har sittet flere år i styret i borettslaget. Jeg har tre barn og har derfor også vært klassekontakt x antall år. Er dette noe man kan ta med? Føler jeg har så "liten" CV i forhold til de som har side opp og side ned med masse spennende stilinger. Jeg er 43 nå og tenker at hvis jeg skal få oppleve å arbeide et annet sted, så er tiden å gjøre det nå. Før jeg blir gammel og utdatert. 😉 Men sliter altså litt med denne CV-skrivingen.... Anonymkode: 99594...6a6 1
SmokeyEye Skrevet 30. mars 2021 #2 Skrevet 30. mars 2021 Jeg hadde tatt med alt av det første du skriver, men ikke at du satt i styre eller at du var klassekontakt. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #3 Skrevet 30. mars 2021 Jeg hadde tatt med alle jobber etter tenårene, altså fra 20+. Jeg hadde utvilsomt tatt med alle verv, og da også klassekontakt og styret i borettslaget. Du tar det selvfølgelig et eget punkt som heter verv eller lignende. Anonymkode: a9d9a...0fe 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #4 Skrevet 30. mars 2021 SmokeyEye skrev (1 time siden): Jeg hadde tatt med alt av det første du skriver, men ikke at du satt i styre eller at du var klassekontakt. Dette er et dårlig råd. Ta med styrevervene osv. Det viser engasjement og arbeidsvilje! Anonymkode: 264c5...1de 10
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #6 Skrevet 30. mars 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Dette er et dårlig råd. Ta med styrevervene osv. Det viser engasjement og arbeidsvilje! Anonymkode: 264c5...1de For meg viser det desperasjon og ser dumt ut. TS har stått i en og samme jobb i mange, mange år. Det viser lojalitet og arbeidsvilje, noe som er vel så bra. Anonymkode: bff70...e55 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #7 Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er et dårlig råd. Ta med styrevervene osv. Det viser engasjement og arbeidsvilje! Anonymkode: 264c5...1de Enig! Jeg hadde også nevnt avisen. Tenk at du velger å jobbe når du er 13 i stedet for å chille med venner. Det hadde jeg som arbeidsgiver lagt merke til. Anonymkode: d086d...e03
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #8 Skrevet 30. mars 2021 Jeg hadde tatt med sommerjobbene da du var ungdom og droppet glatt at du er klassekontakt og med i styret i sameiet. Anonymkode: 25127...dd4
SmokeyEye Skrevet 30. mars 2021 #9 Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er et dårlig råd. Ta med styrevervene osv. Det viser engasjement og arbeidsvilje! Anonymkode: 264c5...1de Nei, styreverv kan hvem som helst ha om man vil eller ei, så det hadde jeg droppa. Men alt det andre er fint å ta med.
Gjest ti10 Skrevet 30. mars 2021 #10 Skrevet 30. mars 2021 Det kommer litt an på hva slags jobb du søker. Hvis du jobbet med noe som var relevant for jobben du søker i dag da du var 20, ville jeg ha tatt det med som et eget punkt. Ellers er det greit å lage samlepunkt hvis du har mye "gammel" arbeidserfaring som ikke er relevant for det du søker på i dag. Da ser man i hvert fall at du har vært i jobb og ikke har ligget på sofaen eller sittet inne i flere år, for å sette det på spissen. Når det gjelder det å være klassekontakt, hadde jeg sannsynligvis ikke tatt det med, med mindre du tilfeldigvis gjorde noe i kraft av det som har betydning for det du søker på. Jeg heller mot å ta med styrevervet, i hvert fall hvis du har hatt en aktiv rolle der. Mulig at det ikke kreves spesielt mye for å bli det, og at alle kan bli det, men det viser jo at du har tatt initiativ og ansvar og sannsynligvis er relativt oppegående. Det viser at du ikke er noen unnasluntrer. Nå vet jeg ikke hva du har jobbet med, men selv om du har hatt samme jobb ganske lenge, har du sikkert fått brukt flere sider av deg selv, prøvd ut flere ting og funnet ut hva du er god til. Kanskje fått uformelle tilbakemeldinger på hva andre synes du er god til. Har du hatt ansvar for varebestilling, kunder eller oppdaget at du er veldig effektiv eller grundig? Er det alltid du som får ansvar for opplæring av nyansatte? Har du veldig godt lag med noen aldersgrupper? Elsker alle de eldre kundene deg? Foretrekker leverandørene å snakke med deg? Sier sjefen at det er så godt å vite at du er på jobb, for da vet de at ting blir gjort? Bruk det! Dvs. du trenger ikke å gå ned til minste detalj, men det gir deg en pekepinn om hva du er god til og hva potensielle arbeidsgivere vil sette pris på ved deg.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #11 Skrevet 30. mars 2021 Når man er over 40 er det slutt på å ta med avisbud som 13åring iallefall. Du sier ikke noe om utdanning, men der tar du med det høyeste. Har man noe på høgskole dropper man vgs etc. Du har kanskje hatt ulike roller/arbeidsoppgaver der du har jobbet en stund? Ta det med. Det samme med kurs (relevant), styreverv og klassekontakt. Det viser engasjement. Her kan man legge til noen stikkord under hver enkelt som sier hva du har gjort. CVen trenger ikke være lang. Bedre med en kort enn masse "fyllstoff". Lykke til! Anonymkode: a7448...488 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #12 Skrevet 30. mars 2021 Jeg hadde gjort det slik i denne rekkefølgen: Erfaring Jobben du har hatt i 22 år, ikke noe annet med mindre det er veldig relevant Utdannelse Den utdannelsen du har Kurs og sertifiseringer (hvis du har) Dersom du har noen kurs, tar du med dette her Frivillig arbeid og verv Styremedlem i borettslag (nevn gjerne hva du gjør som styremedlem som kan være nyttig, eks. holder oversikt, planlegger og delegerer osv.) Klassekontakt (eksempler på stikkord du kan ta med her er planlegger og delegerer, håndterer konflikter, arrangerer aktiviteter og arrangerment osv.) Anonymkode: 25d7a...283 4
Mariell1995 Skrevet 30. mars 2021 #13 Skrevet 30. mars 2021 Du kan ta med mye i en CV, og jeg anbefaler veldig å høre på denne (hun snakker også om hvordan man kan skrive en god søknad i episoden etter, og begge disse anbefales på det STERKESTE):
Brunello Skrevet 30. mars 2021 #14 Skrevet 30. mars 2021 SmokeyEye skrev (6 timer siden): Nei, styreverv kan hvem som helst ha om man vil eller ei, så det hadde jeg droppa. Men alt det andre er fint å ta med. Hvem som helst kan ha, men det er stort sett de som er engasjert som faktisk har de. 2
Brunello Skrevet 30. mars 2021 #15 Skrevet 30. mars 2021 En CV skal gi en oppsummering over kandidatens erfaringer og kvalifikasjoner. Da er det fint å sette opp tillitsverv også. Tror svært få vil tenke:»Hmm, klassekontakt og med i styret i sameiet. Dette må være en skikkelig slubbert.» 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #16 Skrevet 30. mars 2021 Verv skal med på CV'en. Anonymkode: 9818a...5ae 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #17 Skrevet 31. mars 2021 Mariell1995 skrev (6 timer siden): Du kan ta med mye i en CV, og jeg anbefaler veldig å høre på denne (hun snakker også om hvordan man kan skrive en god søknad i episoden etter, og begge disse anbefales på det STERKESTE): Du promoterer denne i nesten hver tråd! Er du Elaine eller? Podkasten er forresten super kjedelig. Anonymkode: d086d...e03 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #18 Skrevet 31. mars 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Verv skal med på CV'en. Anonymkode: 9818a...5ae Ting som er helt irrelevant for jobben du søker trenger ikke være med på en CV. Jeg har hatt så mange verv at det ville sett idiotisk ut, og droppet å ta det med sist jeg søkte jobb. Noe jeg er glad for, for med alt ble CV-en på flere sider, hvor "frillighet og verv"-delen var over halvparten. Jeg er lojal, noe mine få stillinger over mange år viste. Det, kombinert med den relevante utdanningen var det som skaffet meg jobben. Ikke alle verv og kurs jeg har fra før, så tok bare med det som jeg anså som relevant. Anonymkode: bff70...e55
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #19 Skrevet 31. mars 2021 Det kommer vel litt an på. Klassekontakt/FAU er noe de fleste må igjennom mer eller mindre frivillig, sp det hadde jeg nok ikke tatt med. Styreverv i borettslag kan jo være en deltidsjobb mange steder, her satt samboeren i styret der vi bor med 400+ leiligheter. Det er en stor jobb å sitte i et slikt styre. Er det derimot 6 leiligheter og alle er med i styret hadde jeg droppet det med mindre du var styreleder. Anonymkode: 33162...76a
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #20 Skrevet 31. mars 2021 Jeg ville droppet å ta med den typen verv. Du har vært lojal mot et arbeidssted i over 20 år - dette er det mange som ser på som veldig positivt! Jeg ville heller brukt plass på å trekke frem det forskjellige ansvaret du har hatt på arbeidsplassen i form av bulletpoints. Anonymkode: 9df3f...fdc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå