DMS Skrevet 30. mars 2021 #1 Skrevet 30. mars 2021 (endret) Barnet mitt på 7 har fått ein uvane med å seie «faktisk» nesten mellom kvart ord. «Mamma, faktisk skal vi faktisk lage noko faktisk kjempebra faktisk,» for å lage eit døme. Har nokon noko tips kva ein kan gjere? Han har holdt på slik i snart eit år. Han veit at han gjer det, men får tydelegvis ikkje til å stoppe/redusere bruken av seg sjølv... Endret 30. mars 2021 av DMS
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #2 Skrevet 30. mars 2021 Det går nok over av seg selv. Anonymkode: 1b14d...c50 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #4 Skrevet 30. mars 2021 Bare fortsett og rett hver gang barnet sier ordet. Her sier barna huns og dems. Trudde først mine barn har unntaket, men hører nå at de fleste i klassen også sier det. Vi retter på de hver gang. Har bedret seg litt, men tar nok tid før legger fra deg ordene. Anonymkode: 07090...ce4 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #5 Skrevet 30. mars 2021 Fireåringen bruker det mye hun og.. Særlig i det siste, siden hun akkurat har lært hvordan å bruke det. Gikk over i løpet av et par ukers tid her da 😊 Anonymkode: 3c42c...05a
Gjest NoDiablo Skrevet 30. mars 2021 #6 Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Bare fortsett og rett hver gang barnet sier ordet. Her sier barna huns og dems. Trudde først mine barn har unntaket, men hører nå at de fleste i klassen også sier det. Vi retter på de hver gang. Har bedret seg litt, men tar nok tid før legger fra deg ordene. Anonymkode: 07090...ce4 Bra jobba! Utrolig mange voksne bruker "dems" i dagligtalen. Feil bruk av "i forhold til" er minst like plagsomt, men siden disse feilene har blitt så utbredt, så bare biter jeg tennene sammen og lar det passere. Ellers ender jeg bare opp med å torturere meg selv.
Poldark Skrevet 30. mars 2021 #7 Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Bare fortsett og rett hver gang barnet sier ordet. Her sier barna huns og dems. Trudde først mine barn har unntaket, men hører nå at de fleste i klassen også sier det. Vi retter på de hver gang. Har bedret seg litt, men tar nok tid før legger fra deg ordene. Anonymkode: 07090...ce4 Å rette hver gang barnet sier ordet dersom hun faktisk bruker det så mye som TS sier høres utrolig kjipt ut. Da blir det så hyppig og store mengder korreksjon at det neppe oppleves som hyggelig å snakke med mamma. Noe jeg tidvis gjør er å gjenta/bekrefte det ungen sier, men selv bruke rett formulering eller ord. En mildere form for retting enn "nå sier du feil igjen". Jeg hadde kanskje minnet på hva ordet betyr/hvordan det brukes en sjelden gang, og ellers tenkt at det er noe ungen med all sannsynlighet vokser av seg etterhvert. Har selv et barn som er noen år yngre riktig nok, og har ganske "kreativt" språk om man kan si det sånn, men synes det bare er morsomt og sjarmerende. Hun vil nok snakke "ordentlig" som ungdom/voksen uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå