Gå til innhold

Prøver å gå ned i vekt, men alle rundt gir blaffen...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ila korona tid har jeg gått fra 50 til hele 70 kg... var før en person med mye utstråling, følte meg fin og hadde selvtillit. 

Nå er jeg glad for at jeg kan gå med munnbind på butikken, for i mitt hode er det enda et plagg jeg kan gjemme meg bak og håp om at ingen skal kjenne meg igjen... 

Jeg HATER å veie 70 kg. Jeg føler meg SÅ stygg og helt forferdelig. Jeg var så fin for 1 år siden 😩 er bare 155 høy, så 70 kg på meg er mye... har også veldig tynn beinbygning og lite muskler. 

Har sagt til de rundt meg at jeg nå slanker meg og følger en diett. Har sagt ifra at jeg ikke bryr meg om hva de spiser rundt meg, men helst ikke tilby meg mat. Jeg har min egen mat. Sagt ifra maaaaange ganger om dette, men de slutter ikke tilby meg mat 😩

Bor rett ved mamma, og får stadig vekk meldinger «har nybakte kanel boller, vil du ha? 😄» «Har bakt eplekake, vil du ha? 😊» «middag til overs, vil du ha?» nei, nei, nei, nei, nei, nei 🙄

En venninne av meg elsker å varte opp andre. Om vi planlegger å møtes, så er en av hennes gleder å lage mat til andre. Å være med henne inkluderer alltid mat. «skal vi gå på tur? Men jeg kan jo lage det som nistemat!» «skal vi grille ute? Jeg kan lage sånn og sånn» «møtes på et gladd vin? Og ost, druer og kjeks?» Også blir hun lei seg om jeg sier nei.... og jeg prøver å forklare dietten min, og hun prøver å gjøre om maten til noe jeg kan spise, f eks lettost og bare druer, og jeg forklarer at om jeg spiser det, så er det det som er middagen min og jeg vil bli gående sulten resten av kvelden..

De forstår ikke 😩 selv om jeg forklarer hvor mye misnøye jeg har nå på 70 kg. De forventer at mitt cheat meal skal være med dem, men alle vil jo at mitt cheat meal skal være med dem! Hele tiden! Jeg vil heller at OM jeg velger ha et cheat meal så er det hvertfall noe jeg liker veldig godt. Ikke bortkastet på noe jeg liker litt... Det er da et cheat meal jeg velger selv å ha, for å klare fortsette med dietten. Gi meg en liten pause på mine egne premisser. Men jeg vil jo helst følge dietten min til punkt og prikke 🙄 

Har også fått forslag om at vi kan ha mitt cheat meal som jeg liker best, men da forstår de ikke at jeg DA er sterk nok til å følge dietten og ikke vil ha noe cheat meal i det hele tatt! 

Er så mye mat mas!!!! 

Anonymkode: 63fba...871

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen tips å råd! Jeg bare føler med deg ❤️ Lykke til!  Du klarer det fint! Er litt i samme bås selv bare etter 3 år med svangerskaps og fødselsdepresjoner. Har skjønt jeg må stå i det selv og fsktisk ikke spise det de tilbyr men er veldig vanskelig når det er mat hele tiden og de nærmest stapper det inn i munnen min 😕

men vi klarer det! 

Anonymkode: dc937...381

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ingen tips å råd! Jeg bare føler med deg ❤️ Lykke til!  Du klarer det fint! Er litt i samme bås selv bare etter 3 år med svangerskaps og fødselsdepresjoner. Har skjønt jeg må stå i det selv og fsktisk ikke spise det de tilbyr men er veldig vanskelig når det er mat hele tiden og de nærmest stapper det inn i munnen min 😕

men vi klarer det! 

Anonymkode: dc937...381

Tusen takk for støtte ❤️ Blitt flinkere på å si nei, men er sabla lei av å måtte forklare meg hele tiden, de fortsetter å spør hver gang som om jeg ikke har sagt noe, er sååå lei av den samtalen og måtte forklare 🙈 hver gang!

Lykke til til deg også ❤️ 
Og JA vi skal klare det!!

ts

• Liker 1
Skrevet

Men altså, de er jo ikke på diett da. Man kan ikke ta alle med i "dragsuget". Du må faktisk bare lære deg disiplin og si nei. Om din venninne lager med boller på tur, så gi beskjed da at hun ikke trenger å lage til deg. Så velger jo hun selv å bli snurt for at du ikke tar i mot og heller spiser et eple. 

Dette blir ikke bedre fremover heller. Det kommer mange utfordringer. Jeg har selv gått ned flere kilo, men får ikke andre til å måtte følge min diett. Hvis jeg skal i et kaffebesøk så står jeg heller kanskje over middag og spiser ett kakestykke. Eller jeg takker nei og tar meg noe frukt til alle. 

Jeg vet også om flere som har slanket seg. Har det vært ost og kjeks, så har de gjerne holdt seg til å knaske på druer. Er det kakebesøk har de kanskje spist sunn middag på forhånd eller de tar med noe til seg selv, eller holder seg til kaffe/te. HAr de blitt bedt på middag og middagen er litt usunn så har de forsynt seg med halv porsjon. Og om noen blir sur fordi man takker nei eller ikke spiser så mye, så er det deres problem når du har opplyst om diett. Men man kan heller ikke forvente at andre serverer to ulike retter. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke de gir blaffen. Men jeg er usikker på hvor tydelig du har vært overfor dem om at du faktisk slanker deg? Og at du da ikke kan spise det og det? Og at du mest sannsynligvis, slik som jeg som også nå har ca 20 kg å gå ned, har med en livsstilsendring å gjøre i matveien, og ikke kun en diett. Har du tatt innover deg det?

Anonymkode: 082cb...f2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er bare nødt til å si nei takk når noen byr. Det vil ALLTD være noen som byr deg på noe, å du er den eneste som kan bestemme om du skal spise. Alle kan ikke innrette seg etter din diett å vite hva du kan og ikke kan spise. 

Anonymkode: 9ad8d...8e7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ila korona tid har jeg gått fra 50 til hele 70 kg... var før en person med mye utstråling, følte meg fin og hadde selvtillit. 

Nå er jeg glad for at jeg kan gå med munnbind på butikken, for i mitt hode er det enda et plagg jeg kan gjemme meg bak og håp om at ingen skal kjenne meg igjen... 

Jeg HATER å veie 70 kg. Jeg føler meg SÅ stygg og helt forferdelig. Jeg var så fin for 1 år siden 😩 er bare 155 høy, så 70 kg på meg er mye... har også veldig tynn beinbygning og lite muskler. 

Har sagt til de rundt meg at jeg nå slanker meg og følger en diett. Har sagt ifra at jeg ikke bryr meg om hva de spiser rundt meg, men helst ikke tilby meg mat. Jeg har min egen mat. Sagt ifra maaaaange ganger om dette, men de slutter ikke tilby meg mat 😩

Bor rett ved mamma, og får stadig vekk meldinger «har nybakte kanel boller, vil du ha? 😄» «Har bakt eplekake, vil du ha? 😊» «middag til overs, vil du ha?» nei, nei, nei, nei, nei, nei 🙄

En venninne av meg elsker å varte opp andre. Om vi planlegger å møtes, så er en av hennes gleder å lage mat til andre. Å være med henne inkluderer alltid mat. «skal vi gå på tur? Men jeg kan jo lage det som nistemat!» «skal vi grille ute? Jeg kan lage sånn og sånn» «møtes på et gladd vin? Og ost, druer og kjeks?» Også blir hun lei seg om jeg sier nei.... og jeg prøver å forklare dietten min, og hun prøver å gjøre om maten til noe jeg kan spise, f eks lettost og bare druer, og jeg forklarer at om jeg spiser det, så er det det som er middagen min og jeg vil bli gående sulten resten av kvelden..

De forstår ikke 😩 selv om jeg forklarer hvor mye misnøye jeg har nå på 70 kg. De forventer at mitt cheat meal skal være med dem, men alle vil jo at mitt cheat meal skal være med dem! Hele tiden! Jeg vil heller at OM jeg velger ha et cheat meal så er det hvertfall noe jeg liker veldig godt. Ikke bortkastet på noe jeg liker litt... Det er da et cheat meal jeg velger selv å ha, for å klare fortsette med dietten. Gi meg en liten pause på mine egne premisser. Men jeg vil jo helst følge dietten min til punkt og prikke 🙄 

Har også fått forslag om at vi kan ha mitt cheat meal som jeg liker best, men da forstår de ikke at jeg DA er sterk nok til å følge dietten og ikke vil ha noe cheat meal i det hele tatt! 

Er så mye mat mas!!!! 

DET vet jeg. Fikk beskjed av en venn om at nå var jeg jammen blitt fet. 5 min senere: Vi har is til dessert, du må jo unne deg noe...  Slanket meg og fikk beskjed om at nå har du jammen vært flink. Vi feirer med kake... 

Anonymkode: 50c19...6f4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye spiste du av dette før du la på deg 20kg? 

Det er jo bare å gå tilbake til den samme rutinen du hadde før :) du klarte å si mer nei takk da?

Anonymkode: c90b8...fc1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
little fairy skrev (4 timer siden):

Men altså, de er jo ikke på diett da. Man kan ikke ta alle med i "dragsuget". Du må faktisk bare lære deg disiplin og si nei. Om din venninne lager med boller på tur, så gi beskjed da at hun ikke trenger å lage til deg. Så velger jo hun selv å bli snurt for at du ikke tar i mot og heller spiser et eple. 

Dette blir ikke bedre fremover heller. Det kommer mange utfordringer. Jeg har selv gått ned flere kilo, men får ikke andre til å måtte følge min diett. Hvis jeg skal i et kaffebesøk så står jeg heller kanskje over middag og spiser ett kakestykke. Eller jeg takker nei og tar meg noe frukt til alle. 

Jeg vet også om flere som har slanket seg. Har det vært ost og kjeks, så har de gjerne holdt seg til å knaske på druer. Er det kakebesøk har de kanskje spist sunn middag på forhånd eller de tar med noe til seg selv, eller holder seg til kaffe/te. HAr de blitt bedt på middag og middagen er litt usunn så har de forsynt seg med halv porsjon. Og om noen blir sur fordi man takker nei eller ikke spiser så mye, så er det deres problem når du har opplyst om diett. Men man kan heller ikke forvente at andre serverer to ulike retter. 

Jeg forventer IKKE at folk skal spise det samme som meg 😜 Eller at de serverer 2 ulike retter! Men når jeg sier nei, så prøver DE å legge om alt sånn at jeg også kan spise det! Men jeg følger en matplan, så selv om jeg KAN spise det venninnen min tilbyr, så ødelegger det planen min og jeg ender opp med å gå sulten senere på dagen. Jeg sier nå nei til alt, men det er fortsatt slitsomt å måtte forklare hele tiden. Det går liksom ikke inn i skallen deres at de får spise det de vil og jeg skal ikke ha noe 😅 og ja, de velger å bli snurt, og jeg er lei 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tror ikke de gir blaffen. Men jeg er usikker på hvor tydelig du har vært overfor dem om at du faktisk slanker deg? Og at du da ikke kan spise det og det? Og at du mest sannsynligvis, slik som jeg som også nå har ca 20 kg å gå ned, har med en livsstilsendring å gjøre i matveien, og ikke kun en diett. Har du tatt innover deg det?

Anonymkode: 082cb...f2a

Ja har tatt det innover meg 🙈 Har skjønt nå at jeg ikke kan drive å spise sånn som jeg gjorde i tidlig 20 åra. Før så hadde kroppen min på en måte en grense, jeg kunne gå opp til 59 kg, men det bikket ALDRI 60. Nå er jeg 30 år og kroppen min klarer tydeligvis legge på seg mye 😅 Heldigvis er det mye god mat jeg kan spise, så jeg er ikke redd for å gå matlei 😊 Og jeg må uansett begynne lage mer mat fra bunnen av pga IBS plager jeg har fått de siste årene 🙈 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du er bare nødt til å si nei takk når noen byr. Det vil ALLTD være noen som byr deg på noe, å du er den eneste som kan bestemme om du skal spise. Alle kan ikke innrette seg etter din diett å vite hva du kan og ikke kan spise. 

Anonymkode: 9ad8d...8e7

Du har rett! Men jeg forventer heller ikke at noen irettesetter seg min diett 🙈 Jeg vil bare de skal slutte å tilby! 😅 Hvertfall nå mens jeg skal NED i vekt. Så fort jeg har nådd vekta jeg vil ha, så kan jeg begynne å si smått ja til noe mat igjen 😜 

ts

AnonymBruker
Skrevet

DET vet jeg. Fikk beskjed av en venn om at nå var jeg jammen blitt fet. 5 min senere: Vi har is til dessert, du må jo unne deg noe...  Slanket meg og fikk beskjed om at nå har du jammen vært flink. Vi feirer med kake... 

Anonymkode: 50c19...6f4

Ikke sant!!! 🤦🏼‍♀️🤷🏼‍♀️

ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye spiste du av dette før du la på deg 20kg? 

Det er jo bare å gå tilbake til den samme rutinen du hadde før :) du klarte å si mer nei takk da?

Anonymkode: c90b8...fc1

Da spiste jeg mye av det 😅 Grunnen til at venninnen min liker å varte opp med mat til meg, er at jeg ELSKER maten hennes. Og det vet hun godt 🙈 Så jeg tror hun føler seg bra fordi jeg har alltid blitt så glad når hun har laget mat til meg 😅

Jeg kan nok gå litt mer tilbake til gamle rutiner ang besøk og mat etter vekttapet, men mens jeg slanker meg så må jeg være streng. Og jeg må nok være forberedt på at det blir en ny livsstil ang mat for alltid 😜 men i fremtiden kan jeg takke litt mer ja til mat på besøk.

Annerledes å gå ned i vekt og holde vekta 😅

ts

AnonymBruker
Skrevet

Moren min er også sånn, kan liksom ikke slutte å tilby meg kaker og sukker. Forstår ikke hva det kommer av, hun vet jo at jeg strever med vekta og hun vet at jeg ikke klarer å si nei. Og det er jo ikke som om jeg ikke hadde kommet på besøk eller satt meg ned og pratet om det var frukt og te isteden f eks.. Eller et glass pepsimax eller en smoothie, hjemmebakte knekkebrød, hva som helst som ikke er bare tomme kalorier og sukkerkliss, blir jo kjempesulten med en gang etterpå og har ødelagt kaloriregnskapet så det ikke er plass til middag. 

Anonymkode: 3e89f...4d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Moren min er også sånn, kan liksom ikke slutte å tilby meg kaker og sukker. Forstår ikke hva det kommer av, hun vet jo at jeg strever med vekta og hun vet at jeg ikke klarer å si nei. Og det er jo ikke som om jeg ikke hadde kommet på besøk eller satt meg ned og pratet om det var frukt og te isteden f eks.. Eller et glass pepsimax eller en smoothie, hjemmebakte knekkebrød, hva som helst som ikke er bare tomme kalorier og sukkerkliss, blir jo kjempesulten med en gang etterpå og har ødelagt kaloriregnskapet så det ikke er plass til middag. 

Anonymkode: 3e89f...4d8

Jeg tror min mor er sånn pga sin mor 🙈 der var det alltid mat å få! 😅 hele familien min er ganske.... jah... store av kaker og is 🤪 alle var tynne i ung alder, og så fort de bikket rundt 30 så ble de tyngre. De har også på en måte innlagt i i blodet at det alltid skal serveres noe til kaffen... OG de har et HELT annet syn enn meg på hva som faktisk er sunt og ikke! Kanskje det er der det ligger 🤔 Prøvet forklare dem før, men nei det finner de seg ikke i, men jeg tror det er fordi de ikke vil endre matvaner selv 🙈 prøvet forklare dem en gang fordi pappa har stor sjanse for blodpropp og hjerteinfarkt og går på blodfortynnende medisiner. Loff og generelt mye brød er et eksempel på hva de mener er sunt. Men de er oppvokst med at man skal spise maaaassseee brød. Og fete middager (typ saus, kjøtt og potet) altså Gammeldags 🙈

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sånn er det faktisk bare. Du må ikke forvente hjelp fra noen. Det handler ikke om at dem ikke gir blaffen. Skal du gå ned i vekt så må du gjøre det selv. Jeg for min del måtte gå ned i vekt mens fruen satt hver kveld og spiste potetgull, sjokolade og smågodt, som stod 15 cm fra meg. Vi måtte lage separerte middager, fordi hun "nektet" å spise det jeg spiste. Mine foreldre bydde til småkaker, bakst og desserter. Det var kakefester overalt og hele tiden. Det var kaker, vafler og lunsjbord på jobb. Man ble stadig bydd på kafe og restauranter. Sånn er det. Verden går videre selv om du ikke spiser dette. Du må slanke deg selv. Og det er god mestring i å si nei, og det å unngå å spise dette på hverdagsveien! 

Anonymkode: f7fa1...c90

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Er så mye mat mas!!!! 

Hvordan har du klart 20 kilo opp på et år? Det er ganske mye! 

Du må bare lære å si nei takk. Jeg har nettopp begynt på lavkarbo og tro meg, en sosialt vanskelig diett. Må bare takke nei til sjokolade, kaker, is, kaffe latte etc fremover. Det vil alltids finnes fristelser, men er opp til deg å takle de. 

Jeg har gått ned nesten 3 kilo på én uke, så det hjelper på motivasjon (selvom det kun er vann🙈). 

Anonymkode: 556ed...4bc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan har du klart 20 kilo opp på et år? Det er ganske mye! 

Du må bare lære å si nei takk. Jeg har nettopp begynt på lavkarbo og tro meg, en sosialt vanskelig diett. Må bare takke nei til sjokolade, kaker, is, kaffe latte etc fremover. Det vil alltids finnes fristelser, men er opp til deg å takle de. 

Jeg har gått ned nesten 3 kilo på én uke, så det hjelper på motivasjon (selvom det kun er vann🙈). 

Anonymkode: 556ed...4bc

Det siste året har jeg vært veldig dårlig på å slutte spise middag når jeg egentlig er mett 😅 bodde også med noen som hadde helt andre matvaner enn meg. Men bor nå alene, og det er digg! 😊 Jeg har også gått ned 3 kg siste uka (og selv om det bare er vann så hjelper det jo på motivasjonen 😄)

ts

AnonymBruker
Skrevet

Tror de fleste av oss er oppdratt til at man tilbyr gjester noe. Helst noe av det fineste man har/det beste. Og når man er på tur deler man. Videre forbinder mange kos med mat. At folk er på diett utfordrer samfunnsnormen mange steder. En del vil også bli provosert over at du skal mikromanage folk så mye at du skal bestemme at de ikke kan tilby en gang. At du skal legge restriksjoner for hvordan de skal utøve vertinnerollen i sitt eget hjem. De sier jo også at de kan lage det du vil/kan spise, men i følge deg blir det også feil, fordi det blir på feil tidspunkt om jeg forstod riktig.

Anonymkode: 1eb25...b99

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde akkurat samme problem som deg i en lang periode og det er utrolig frustrerende. Man hater seg selv ikke minst etterpå. Måten jeg «løste» det på er at jeg har «flask» diagnosert meg selv. Jeg sier fra tidlig at jeg har vært hos legen og viser seg å ha litt magesår som gjør at jeg går på noen medisiner som setter store restriksjoner på hva jeg kan spise. Det gjør det mye enklere å si oiii det så kjempe godt ut - Synd at jeg ikke kan spise det. Hvis de maser så sier jeg at jeg setter pris på forståelsen så holder de ofte kjeft. Det er likevel noen som kjører over det og tilbyr mat likevel. Da har jeg bare gjentatt meg selv. 

Hater mat mas overalt. Utrolig slitsomt. 

Anonymkode: 90eaa...4bc

AnonymBruker
Skrevet

Er jo du som skal styre inntaket ditt, du som spiser for mye. Kan ikke skyld på andre for det.

Om noen tilbyr deg mat, så kan du takke nei. Eller begrense inntaket ditt.

Anonymkode: 54913...cbc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...