AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #1 Skrevet 30. mars 2021 For 2 uker siden kjøpte jeg inn gressløk, en annen jeg ikke husker hva er og Dill... gressløken og den andre uvitende urten lever og gror, men virker IKKE fornøyde... de henger og dør sakte. Men dillen hater mest å være i min omsorg... forrige dill jeg kjøpte døde etter 2 (!!) dager 😂 siden det gikk litt bedre med de andre, tenkte jeg at jeg har uheldig med dillen. Tok så feil da... kjøpte en ny dill i går, og den er jo nesten død i dag! Jeg vanner litt hver dag og holder jorden fuktig. Hver morning er det heeelt tørt, så da vannet jeg igjen. De står i vinduet, men jeg bor til slik at de bare får ca 1 time sol hver dag. Jeg bor i en kjeller leilighet, så har ikke noe bedre å tilby dem. Er det for lite lys som tar knekken på dem? Er ganske dårlig utluftning i leiligheten jeg bor i også. Vinduene trekker kald luft, men det er det eneste stedet de hvertfall får 1 time sol... vanner jeg for mye? For lite? Drukner jeg de for å så tørke de hver dag? 😅 Burde jeg kjøpe et plantelys og heller ha de på kjøkkenbenken? dillen er planten på midten av bildet... Anonymkode: 00559...a1c
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #3 Skrevet 30. mars 2021 Sokkar skrev (Akkurat nå): Er plantene kjøpt på matbutikk? Ja, på Coop 😅 Anonymkode: 00559...a1c 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #4 Skrevet 30. mars 2021 Sokkar skrev (3 minutter siden): Er plantene kjøpt på matbutikk? Burde jeg kjøpe de på plantasjen? Anonymkode: 00559...a1c
Sokkar Skrevet 30. mars 2021 #5 Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, på Coop 😅 Anonymkode: 00559...a1c Det er urter som er ment for å brukes med en gang. Anbefaler deg å rense klippe av det som er brukbart og putte i frys. Urter fra matbutikk er dyrket for å få mest mulig urte på minst mulig jord. Hensikten er ikke å gi oss urter til vinduskarmen, men til middagen, derfor dårlig holdbarhet. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #6 Skrevet 30. mars 2021 Sokkar skrev (1 minutt siden): Det er urter som er ment for å brukes med en gang. Anbefaler deg å rense klippe av det som er brukbart og putte i frys. Urter fra matbutikk er dyrket for å få mest mulig urte på minst mulig jord. Hensikten er ikke å gi oss urter til vinduskarmen, men til middagen, derfor dårlig holdbarhet. Åååja... da skal jeg fryse det ned med en gang! 😊 visste ikke at man kunne fryse urter en gang 🤪 hvor kan jeg kjøpe urter jeg kan ha i vinduskarmen da? Må jeg dyrke de selv, eller finnes det er sted jeg kan kjøpe ferdige planter? ts Anonymkode: 00559...a1c
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #7 Skrevet 30. mars 2021 Nå googler jeg litt, og ser at dillen kan oppbevares i kjøleskapet. Kanskje den synes vinduskarmen din er for varm? Anonymkode: 7a0de...8de
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #8 Skrevet 30. mars 2021 Det er ferskvare. Må brukes ganske raskt. Enkelte urter som persille og basilikum klarer seg lengre, men forringes raskt i smak. Om jeg skal bruke dillen om 5-6 dager setter jeg den i kjøleskapet, det fungerer greit smaksmessig, men den faller raskt sammen når du tar den ut igjen. Anonymkode: 0349e...7fb
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #9 Skrevet 30. mars 2021 2. Forskjellige urter trenger forskjellig stell. Dill, kruspersille og gressløk kan gjerne stå i kjøleskapet. De andre kan godt stå på kjøkkenbenken, men helst ikke i vinduskarmen med direkte sollys og heller ikke ved siden av en varm komfyr. https://www.dagbladet.no/tema/nei-urtene-trenger-ikke-a-visne-etter-n-dag/62800188 Anonymkode: 7a0de...8de
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #10 Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Åååja... da skal jeg fryse det ned med en gang! 😊 visste ikke at man kunne fryse urter en gang 🤪 hvor kan jeg kjøpe urter jeg kan ha i vinduskarmen da? Må jeg dyrke de selv, eller finnes det er sted jeg kan kjøpe ferdige planter? ts Anonymkode: 00559...a1c Bør forvelles, og legges i olje. Anonymkode: 0349e...7fb
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #11 Skrevet 30. mars 2021 Men gressløken er tøff og tåler en del, så den kan du kanskje bare hive ut i hagen, om du har, eller potte ved døra? Først en tur innom kjøleskapet til herding, og så ut i kulda? Hos meg har den begynt å spire godt i hagen allerede. Anonymkode: 7a0de...8de 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #12 Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men gressløken er tøff og tåler en del, så den kan du kanskje bare hive ut i hagen, om du har, eller potte ved døra? Først en tur innom kjøleskapet til herding, og så ut i kulda? Hos meg har den begynt å spire godt i hagen allerede. Anonymkode: 7a0de...8de Skulle gjerne hatt den utenfor, men er så mye grus der og alt blir så sykt støvete 🙈 den planten hadde blitt helt grå 😂 Men er det noen som vet hvor jeg kan skaffe urter som ikke er ment for 1 dags bruk, som de fra matbutikken? ts Anonymkode: 00559...a1c
KatteLatte Skrevet 30. mars 2021 #13 Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men er det noen som vet hvor jeg kan skaffe urter som ikke er ment for 1 dags bruk, som de fra matbutikken? ts Anonymkode: 00559...a1c På Plantasjen eller andre hagesentre.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #14 Skrevet 30. mars 2021 Plant de om, gjerne del de opp også. Urtene du kjøper på butikken er plantet tett for å gi mye i minst mulig potte. Kjøp deg jord som er egnet og selvvanningspotter som er til urter. De liker mye dagslys og varme. Blir der for kaldt går enkelte urter i stå, andre igjen liker det ikke for varmt. Om vinter halvåret kan det være lurt med plantelys. Les deg litt opp i de ulike urtene du ønsker 😊 Anonymkode: fb7b6...d50
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå