Gå til innhold

Er det mulig å bli gravid rett samme mnd etter slutt på prevensjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Før jeg starter så vil jeg si at jeg har googlet mye og lest mange artikler før dette innlegget her. Jeg fant ikke helt det svaret jeg ser etter, så prøver med forumet her fordi da får jeg mer direkte svar på det jeg lurer på.

Så jeg er 24 år gammel, har gått på p-piller i kanskje et år. Bestemte meg for å slutte 1. mars. Gikk på p-stav fra jeg var 19-20, da byttet jeg til piller av og på, men har for det meste gått fast på det i et år hvis jeg husker. Har alltid hatt uregelmessig mens siden jeg fikk det. Typen kom 9. mars etter slutt på piller som er 3 uker siden nå. Også den 20., 22. og 25. mars.

Jeg vet det er mulig å få eggløsning rett etter slutt på prevensjon, kan ikke si helt sikkert om jeg hadde det, men tror kanskje vi hadde sex 2-3 dager før eggløsning. Litt vanskelig å si, men har en grunn til å tro det... men samtidig så har jeg ikke hørt så mange som har opplevd dette.

Hvis det er mulig, som jeg håper dere kan fortelle meg med erfaringer med dere selv eller noen kjente, er det sjanse for at jeg kan ha blitt gravid 11. mars? Når første dagen min uten prevensjon var 1. mars? Jeg skal liste et par symptomer nedenfor som kan også bare være mensen symptomer eller så kan det også være effekten av å slutte på piller. Disse har jeg hatt de siste 7 dagene eller lengre:

• Sensitive nippler

Tror jeg la på meg 1,5-2kg på under 5 dager? Som er mest sjokkerende pga før det så hadde jeg gått opp i vekt i flere uker, og har ikke byttet diett eller spise vaner.

Utfloden min er hvit, seig og tykk. Den har vært sånn i mer enn en uke, jeg så nærmere på det fordi jeg var forvirret. Har googlet det og den første årsaken er alltid graviditet. Fant ikke noe som nevnte mensen eller pga prevensjon slutt.

Brystene mine har blitt litt større? Jeg har mistet mye vekt i det siste pga psykiske grunner, og det har gått utover brystene mine. Jeg prøvde på en BH en uke siden for å se om jeg har virkelig blitt mindre... og jeg hadde ikke kløft lenger på BH-en så det var en bekreftelse for meg. Nå nettopp så prøvde jeg den på igjen for å se om jeg innbiller meg at jeg har lagt på meg litt, og jeg fikk faktisk tilbake en liten kløft, mer enn en uke siden?? 

Har også hatt milde mensen kramper eller murringer, mye av og på og tilfeldig så venter på mensen når som helst. Utfloden min gir ikke mening da. Det har gått 3 uker siden første sexen uten prevensjon, så hvis dette ikke er mensen.. så gir det mening at jeg har fått litt symptomer den siste uken?

Håper på at alle kan være snille å forståelige med meg. Har googlet, lest, prøvd å stille masse spørsmål, se gjennom alt jeg kan finne før jeg kom hit. Jeg vet jo ikke om dette er bare spekulasjon eller om de symptomene jeg har lagt merke til er noe jeg skal bry meg om? Vet ikke om det er noe spesielt, fordi jeg tenker det er ingenting. Alt det her kom til meg bare igår, har tenkt på det en gang noen dager siden.. men glemte det helt til jeg veide meg igår kveld og ble overrasket og glad av å se det gå opp. Utfloden min har ikke vært sånn før, hvis det har det så har det aldri vart så lenge.

Jeg kan få mensen innen 3 dager, men hvis det ikke skjer til etter påskeferien er ferdig så blir jeg ihvertfall mistenksom. Jeg tar det med ro fordi det skal ikke være mulig å bli gravid så fort? Har ikke hatt en vanlig mens denne måneden, og de siste 2-3 månedene når jeg gikk på piller. Er det mulig at det her ikke er tilfeldig? Jeg og typen har sex som vi vil og stresser ikke, vi tar det som det kommer.. men disse symptomene er ikke noe jeg har til vanlig, så legger merke til at kroppen min er annerledes enkelt.

Hvorfor jeg er så detaljert og spesifikk med alt er fordi jeg pleier faktisk aldri å få symptomer før mensen, utenom kramper som advarer meg max 3 dager før. Kanskje litt kviser også. Jeg vil heller forklare meg selv så nøyaktig som mulig tilfelle det er noe dere lurer på. Det er bedre å få med meg det jeg synes er viktig å nevne. Håper noen orker å lese, jeg etter pris på alt som er relevant til dette, og  spørsmålet mitt på tittelen. Forventer ikke noe magisk svar, bare at du deltar ved å kommentere og snakke med meg er mer enn nok. 🙈💕 Det hjelper å få alt skrevet ned, og bare snakke med kvinner om sånt. Google hjelper bare så mye.

Jeg er autistisk og det er viktig at dere vet. Håper dere tenker på det når dere deltar her. Uforventninger er noe jeg sliter med, så liker å grave dypt og finne så mye svar og historier som mulig til hjernen min er fornøyd. Hvis jeg ikke får mensen så skal jeg ta en test, men fram til neste uke vil jeg være klar sånn. Jeg er overbevist på at mensen kommer snart, siden det tar tid å få tilbake vanlig mens... men sykere ting har skjedd?

Anonymkode: 76511...e03

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det korte svaret er at, ja, det er mulig å bli gravid rett etter at du slutter på prevensjon. Det er ikke vanlig, men kan skje. Du er i tillegg ung, så det taler til din fordel. Jeg selv er 39, nærmer meg 40, og er litt i samme situasjon som deg. Men du må nok bare vente til du kan ta en gravditetstest. Man kan bli helt gal av å lete og føle på symptomer og tegn på tidlig graviditet. Trodde selv jeg var gravid, inntil jeg fikk mensen for noen dager siden.

Lykke til med prøvingen. For de fleste må det noen forsøk til, men kan hende du er heldig raskt. :)

Anonymkode: 50f12...ade

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det en stund siden jeg først startet på p-piller, men jeg husker helsesøster på vgs sa at man det er litt større sjanse for graviditet rett etter slutt på p-piller. Dersom dere hadde ubeskyttet sex for 3 uker siden burde du ha positiv graviditetstest nå. Det er den eneste måten å vite sikkert. Jeg ville tatt en ny test om 3-4 dager, for å være sikker, uansett resultat.

Ikke stress med dette. Det ordner seg uansett.

Anonymkode: 03577...a42

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå er det en stund siden jeg først startet på p-piller, men jeg husker helsesøster på vgs sa at man det er litt større sjanse for graviditet rett etter slutt på p-piller. Dersom dere hadde ubeskyttet sex for 3 uker siden burde du ha positiv graviditetstest nå. Det er den eneste måten å vite sikkert. Jeg ville tatt en ny test om 3-4 dager, for å være sikker, uansett resultat.

Burde? Det er faktisk "bare" ca. 20-25% sjanse for å bli gravid på første forsøk, når man er 24. Så det er ikke noe om at hun burde være gravid nå. Hun kan selvsagt ha vært heldig og at hun er gravid nå, men det er altså ikke helt sikkert.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Burde? Det er faktisk "bare" ca. 20-25% sjanse for å bli gravid på første forsøk, når man er 24. Så det er ikke noe om at hun burde være gravid nå. Hun kan selvsagt ha vært heldig og at hun er gravid nå, men det er altså ikke helt sikkert.

Jeg kan ikke se at jeg kommenterte hvor stor sjanse det var for at hun var gravid. Les: "Dersom dere hadde ubeskyttet sex for 3 uker siden burde du ha positiv graviditetstest nå."

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg kan ikke se at jeg kommenterte hvor stor sjanse det var for at hun var gravid. Les: "Dersom dere hadde ubeskyttet sex for 3 uker siden burde du ha positiv graviditetstest nå."

...gitt at unnfangelse fant sted. Kunne vel tatt med det

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det korte svaret er at, ja, det er mulig å bli gravid rett etter at du slutter på prevensjon. Det er ikke vanlig, men kan skje. Du er i tillegg ung, så det taler til din fordel. Jeg selv er 39, nærmer meg 40, og er litt i samme situasjon som deg. Men du må nok bare vente til du kan ta en gravditetstest. Man kan bli helt gal av å lete og føle på symptomer og tegn på tidlig graviditet. Trodde selv jeg var gravid, inntil jeg fikk mensen for noen dager siden.

Lykke til med prøvingen. For de fleste må det noen forsøk til, men kan hende du er heldig raskt. :)

Takk for svar! Det er fint å finne noen andre som går gjennom det samme. Jeg leter ikke etter symptomer, prøver faktisk å ikke se etter dem fordi det gir ikke mening for meg. Jeg har lest opp mye på dette, har ikke funnet noen i samme situasjon. Sist gang så trodde jeg var gravid fordi jeg glemte å ta piller i 2 dager, da letet jeg etter symptomer og fikk mensen senere. Denne gangen så kommer de når jeg venter på mensen...? Det her er alt for brått på, forventet ikke at noe skulle skje før april eller mai fra alt jeg har lest meg opp på. 😅 uansett hva som skjer, så tror jeg jeg takler det fordi jeg har snille kjæresten min. Lykke til du også, sender deg masse glede og lykke. 🙈

- TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du virker ganske sikker, poenget med dette innlegget var å få all slags meninger og perspektiv på dette. Jeg kommer til å finne ut av det. Jeg stresser ikke, tror kanskje innlegget ble tolket som om jeg gjør det. Ville bare ha svar på om det er mulig at sånt skjer, og at hvis jeg tester positivt, hva er sjansen liksom? Pluss det er hyggelig å snakke med andre i samme situasjon eller de som har vært der før. Vil bare starte en generell samtale innen for temaet her, om hvor ofte dette kan skje osv. 🙈 Det holder meg distrahert og synes det er interessant å høre hva andre har å si.

- TS

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er mulig. Syklusen kan være "på plass" igjen umiddelbart etter prevensjonsslutt. 
Det er jo faktisk mulig å bli gravid bare ved å glemme eller kaste opp EN pille i løpet av en måned. (Selv om det ikke er så vanlig.) 

Har vært hos gynekolog selv og tatt ut hormonspiral, og hun kunne da fortelle at jeg hadde egg som var på vei til å modnes, og fint kunne bli gravid samme mnd. (Kun dager mellom uttak av spiral og antatt eggløsning.)  
Ble gravid på første forsøk, faktisk... Enda vi trodde vi bommet på eggløsning. (På grunn av jobbreise.) 

Anonymkode: 775c3...425

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det skjedde for meg. Etter 14 års non-stop bruk av p-piller ble jeg gravid; tok siste pillen 5. november og testet positiv 3. desember. 

Anonymkode: 68cef...42b

AnonymBruker
Skrevet

Tidlige graviditetssymptomer kan være veldig like starten av mens. Kroppen kan oppføre seg litt merkelig rett etter slutt av hormonprevensjon, så er vanskelig å si om du er gravid eller ei. Det er også vanlig å ha ustabil mens i starten. Ville nok tatt en test.

Anonymkode: 72b21...3d5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble gravid like etter å ha tatt ut spiral, på første eggløsning. 

Anonymkode: 4ff1e...81f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ble gravid like etter å ha tatt ut spiral, på første eggløsning. 

Anonymkode: 4ff1e...81f

Åja tydeligvis så er det ikke så sjeldent som jeg trodde. Tusentakk for svar, vil bare være forberedt på at det er muligens positivt når jeg får testet. Hvis det er det så skjedde det en måned tidligere enn jeg forventet. Setter pris på å høre fra andre. 😊 - TS

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er mulig.. men jeg tenker det er større sannsynlighet for at "symptomene" skyldes at du har sluttet på prevensjon. Jeg merket også en endring i kroppen da. 

Anonymkode: b3dc0...d8a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble gravid første eller andre uka etter at jeg sluttet på p-piller, vi rakk ikke begynne å prøve engang (skulle slutte litt før for å få hormonene ut av systemet 😄). Hadde lite sex i perioden i tillegg. 

Anonymkode: 8d438...05f

AnonymBruker
Skrevet

Ble litt mye p lese, og takler ikke å lese det som er understreket, beklager.

Men det korte svaret er at ja man kan bli gravid med en gang man slutter på p-piller, altså før man får første menstrasjon. Nei det er ikke det vanligste, men det er fult mulig.

Alltid om du er usikker ta en test. Og gjerne invester i de litt dyrere clear blue digital, de sier mer direkte «gravd/ikke gravid» og ingen tolking av streker.

Og om dere ikke har planer om å bli gravide, er det å anbefale kondom eller annen form for prevansjon.

Anonymkode: 02ce7...2d4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ble gravid første eller andre uka etter at jeg sluttet på p-piller, vi rakk ikke begynne å prøve engang (skulle slutte litt før for å få hormonene ut av systemet 😄). Hadde lite sex i perioden i tillegg. 

Anonymkode: 8d438...05f

Det må ha vært så sjokkerende og gøy! Hadde du noen spesifikke symptomer som du husker? Kanskje noe som ikke blir snakket om like ofte? Det er gøy å se at det er så mange som faktisk har gått gjennom dette og fått positiv test. Jeg prøver å tenke først og fremst på at det er mensen og disse symptomene er tilfeldig. Men samtidig så pleier jeg aldri å få symptomer før mensen, har ikke fått det av å slutte på p-piller før heller, spesielt ikke de siste 12 månedene. 😁 Blir overrasket hvis det ikke er mensen, men forventer bare mensen uansett. Har ikke startet å prøve heller, prøver å ta det som det kommer. Jeg forventer ikke noe, men kunne ikke la være å tenke på det idag. 😅 - TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ble litt mye p lese, og takler ikke å lese det som er understreket, beklager.

Men det korte svaret er at ja man kan bli gravid med en gang man slutter på p-piller, altså før man får første menstrasjon. Nei det er ikke det vanligste, men det er fult mulig.

Alltid om du er usikker ta en test. Og gjerne invester i de litt dyrere clear blue digital, de sier mer direkte «gravd/ikke gravid» og ingen tolking av streker.

Og om dere ikke har planer om å bli gravide, er det å anbefale kondom eller annen form for prevansjon.

Anonymkode: 02ce7...2d4

Skal gjøre det, takk! Vi har ikke aktivt planlagt noe, men tar det som det kommer hvis det skjer fordi vi har veldig lyst til å starte en familie, og har hatt lyst til det fra starten. Vi foretrekker bare å kose oss og ha det gøy istedenfor å tenke alt for mye på det. 🙈 - TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja, det er mulig.. men jeg tenker det er større sannsynlighet for at "symptomene" skyldes at du har sluttet på prevensjon. Jeg merket også en endring i kroppen da. 

Anonymkode: b3dc0...d8a

Jeg tenker jo det samme, men jeg har gått av piller de siste månedene,  kanskje 2-3 ganger, fikk ikke en eneste symptom fram til denne måneden.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tidlige graviditetssymptomer kan være veldig like starten av mens. Kroppen kan oppføre seg litt merkelig rett etter slutt av hormonprevensjon, så er vanskelig å si om du er gravid eller ei. Det er også vanlig å ha ustabil mens i starten. Ville nok tatt en test.

Anonymkode: 72b21...3d5

Skal gjøre det til tirsdag hvis ikke mensen er her, har ikke fått symptomer før av å slutte på piller. Det her er første gangen jeg opplever så mye på en ukes tid. Det er bare hjelpsomt å høre andre sine opplevelser, kjenner ingen som har opplevd der samme på ekte. - TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...