Gå til innhold

Grønnsaker å plante ut i kasser

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har et par pallekasser(heter d d??) I hagen? Hva kan jeg plante av geønnsaker/salat etc  rett ut i kassene? 

Eller forslag til  noe som kan spes inne nå og sette ut når det er varmere. 

Endret av MiniMjau
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har planta setteløk. Senere blir det å så gulrot.
Har også hatt sukkererter, forskjellig salater, reddik, rødbeter som jeg kommer på i farta. Har også mynte i en, men den har tatt fullstendig over hele kassa. 

• Liker 1
Skrevet
Thildamor skrev (17 minutter siden):

Vi har planta setteløk. Senere blir det å så gulrot.
Har også hatt sukkererter, forskjellig salater, reddik, rødbeter som jeg kommer på i farta. Har også mynte i en, men den har tatt fullstendig over hele kassa. 

Ja, jeg får litt setteløk jeg også :)

Ja, kanskje jeg skal prøve noe urter. :)

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer litt an på høyden på kassa. 

Reddik er veldig lett. Den kan du høste og så på nytt flere ganger på en sesong. 
Agurk kan også gå fint hvis det er litt lunt og solrikt. (Den bør du plante inne først, og plante ut når det blir varmere. ) 
Tomat kan også plantes inne først og tas ut. 
Gressløk og Mynte bør du heller ha i egne potter, ellers tar de helt over... (Og jordskokk, hvis du vil prøve det. Vokser "som ugress" år etter år.) 
Sukkererter gror veldig fint, men trenger noe å klatre i. (Leste tips om å plante dem sammen med mais, så de kan vokse på maisen. )
Salat er lett og greit. Det kan også plantes mer av etter hvert som du spiser (Plukksalat) 

Hvis det er litt dybde på kassene, så er jo gulrot, rødbete, og andre rotvekster kjempefint. 

Flere ting jeg ikke har erfaring med, men som jeg tenker å prøve, er knutekål, blomkål, brokkoli, mais, squash, gresskar, purreløk og løk. 

Har pallekarm ute (en med "lokk" så det blir litt drivhus når i starten) der det ble plantet gulrøtter og noe andre rotgrønnsaker før det frøs i høst. De spirer nå. :)  Mens alt annen driver jeg og planter inne fortsatt.

Anonymkode: 80944...bd0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...